Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 12:38

Eerste week school

Mijn zoontje is net vier jaar geworden en dus is het tijd voor de basisschool, hij ging voorheen 1 dag per week naar een kdv en dat ging goed er waren de normale dingetjes maar geen verdere bijzonderheden.

Mijn zoon gaat nu nog niet eens een week naar school en de juf komt al met klachten. Mijn zoontje duwt, slaat en wacht niet op zijn beurt.
Hij zit in een klas van 24 kinderen.
Met de mededeling doe hier thuis iets aan word je eigenlijk naar huis gestuurd met een mond vol tanden want ik herken de klachten iets maar niet zo extreem en vooral niet thuis.

Heeft iemand tips hoe ik mijn zoontje van 4 kan helpen omgaan met anderen kinderen zodat de kinderen wel met hem willen blijven spelen.

Melle

Melle

27-02-2014 om 12:51

Juf

Juf is erbij als hij duwt en slaat, zij is dus de aangewezen persoon dit gedrag te corrigeren. Als jij er thuis over begint zal hij er vast z'n schouders over ophalen, vergeten dat er iets gebeurd was. Het klinkt eigenlijk alsof hij z'n plekje nog moet verdedigen en nog niet helemaal doorheeft dat de klas niet om hem draait Sommige kinderen doen dat stilletjes vanuit een hoekje en andere die verdedigen hun plek met hand en tand. Het wordt vast minder als hij de regeltjes en de kinderen wat beter kent (en ook daar natuurlijk een mooie taak voor de juf!).

Wel kan je natuurlijk met hem praten over school, vragen of hij weet wat je wel en niet mag doen en wat er anders gaat dan op het KDV. En misschien kan er eens een kindje uit de klas komen spelen. Niet teveel zorgen maken om zo'n losse flodder van de juf. En kom er rustig eens op terug: wat bedoelde je nu precies en wat zou ik daar thuis aan kunnen doen? Hoe kunnen wij (jij en juf) hem helpen met z'n plekje te vinden?

Vrij normale reactie.

Op het KDV was hij de oudste, en nu is hij de jongste.
Ws. had hij zich bepaalde rechten aangemeten op het KDV.
Die vlieger gaat nu even niet op.
Zijn gedrag en omgangsvormen zullen moeten worden aangepast aan de situatie. Dat zal even wat tijd en inspanning vergen van ouders en juf.
Het lijkt mij dat juf wel ervaring heeft op dit gebied, het komt veel vaker voor. Ik zou daar even een gesprekje over aangaan, zonder kind erbij, met juf, over hoe jullie dit gedrag samen gaan corrigeren.

Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 13:08

Dankje

Alleen al lezen van deze 2 reacties geeft mij al een beter gevoel.
Bedankt!

Druif

Druif

27-02-2014 om 13:21

leren

Dat is ook geen leuk begin zeg!

Ik herken het gedrag dat je beschrijft, bij mijn kinderen, als ze zich onveilig/onzeker voelen. Je zoontje voelt zich waarschijnlijk nog niet fijn in de groep?

Ik vind eigenlijk dat niet jij, maar de juf, de aangewezen persoon is om daar wat aan te doen. Zij moet ervoor zorgen dat hij zich veilig voelt in deze klas.

Misschien is het mogelijk om dit als een vraag bij je juf terug te leggen: 'Juf, ik begrijp het probleem, ik zie dat het vast wel heel lastig voor je is. Maar onze zoon vertoont dit gedrag nooit thuis. Het lijkt erop dat hij zich niet veilig voelt in de klas? Herken je dat? Ik begrijp niet zo goed, hoe ik er thuis voor kan zorgen dat hij zich op school beter gaat gedragen? Misschien is het handiger als hij daar juist in de klas bij geholpen wordt?'

Ken je de school verder? Is het wel een kindgerichte school? Het klinkt namelijk niet zo geweldig. Als dit een voorteken is van de manier waarop de school problemen oplost, dan stemt dat niet zo hoopvol.

Dalarna

Dalarna

27-02-2014 om 13:24

Tjee

Wat wil die juf nou? Dat je volgende week de klas in komt en zegt dat je zoontje zo vervelend gedrag vertoonde bij het ontbijt en dat zij je kind eens moet gaan straffen daarvoor?

Dit gebeurt op school dus de juf moet je kind dit afleren en hem daarvoor straf geven, niet jij thuis kunt daar wat aan doen behalve een gesprekje ofzo.

Hetzelfde als vroeger: "Wacht maar tot je vader thuis is!" en dan moest de vader het kind straffen?

Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 13:34

Gesprekje

Het niet veilig voelen herken ik heel erg, dat is namelijk ook wat gezegd werd op het kinderdagverblijf, dat naarmate hij zich veiliger voelde hij steeds rustiger werd in de groep.

De juf geeft mij inderdaad niet het gevoel dat ze de situatie onder controle heeft en al helemaal niet dat hij daar veilig is.
Ik heb zelf stages gelopen in klassen met 30 kids waarbij de leraressen alle kids het gevoel gaf dat ze welkom zijn en vooral de kinderen die net nieuw zijn.

In de weken vooraf de wen periode was er totaal geen probleem niks en ook niks gehoord dat hij zich niet goed voelde in de groep, alleen maar elke keer ja gaat goed.

Ik denk dat het inderdaad wijs is als ik een gesprekje aan gaat met de juf om te vragen wat nu haar bedoeling is met de mededeling.
Omdat dit mij echt een vreselijk rot gevoel geef en ik nu niet zeker weet of deze school wel de juiste plek is voor mijn zoontje.

Ik weet wel dat ik op dit moment mijn zoontje met heel veel tegenzin naar school breng terwijl hij het wel heel erg leuk lijkt te vinden.

Yura

Yura

27-02-2014 om 13:55

Halve dagen?

Hij ging 1 dag per week naar kdv begrijp ik, dus de andere dagen is er iemand thuis? Misschien is het mogelijk om hem even halve dagen te laten gaan? Veel kleuters zijn gewoon erg moe in het begin en dan kunnen ze wat minder prettig gedrag gaan vertonen, zo kan hij langzaam wennen. Let ook op dat hij erg vroeg op bed ligt, die van mij lagen er het eerste half jaar uiterlijk half 7 in.
Verder moet de juf gewoon vertellen dat wat hij doet niet de bedoeling is, dat lijkt me duidelijk. Met een kind van 4 dat al doodmoe is na schooltijd nog een keer erop terug komen lijkt me veel te abstract, dat moet op het moment zelf.

Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 14:05

geen slaap

Nee hij ging 1 dag per week naar het kdv en twee dagen naar mijn ouders.
Qua moe zijn valt reuze mee hij slaapt smiddags al niet meer sinds hij 1 jaar is (weigerde hij gewoon)
Het is vooral tijdens gym en buitenspelen dus tijdens gezamenlijke activiteiten met veel kinderen en veel stimulans.
Hij ligt savonds om zeven uur a half acht op bed en slaapt dan tot minimaal 7 uur dus dat is denk ik niet het probleem.

De juf zei wel dat ze het idee heeft dat hij het niet expres doet , dat is ook wat hij zegt toen ik hem er vanmiddag naar vroeg dat hij het niet expres doet.

Dmommy

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar ik krijg de indruk dat het eigenlijk best goed ging maar dat de juf 1 keer heeft gezegd dat hij de kinderen duwt en slaat en of je daar thuis ook wat aan wil doen oid. Kind gaat nog met plezier naar school maar jij hebt nu een rotgevoel en loopt je op te vreten. Ik vraag me toch af of het niet ook zo kan zijn dat jij een misschien wat onhandige opmerking van de juf veel groter en belangrijker maakt dan die eigenlijk was bedoeld.

Op zich is het wel goed als juf je vertelt hoe kind zich in de klas gedraagt, want daar heb je totaal geen zicht op. Van je kind hoor je niks, en als je wel wat hoort is het ook maar ernstig de vraag of het klopt.

Ik ga bij mijn dochter noodgedwongen maar uit van 'geen bericht goed bericht', en als we er tijdens de 10 minutengesprekken gericht naar vragen blijkt dochter zich inderdaad goed te gedragen en goed te luisteren. Wat mij een tikje verbaasde. Maar zou ze dat niet doen, dan zou ik dat wel willen horen.

Verder hebben de andere posters natuurlijk gelijk: onwenselijk gedrag op school moet worden gecorrigeerd op school. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of juf nu zegt 'je kind slaat, corrigeer hem thuis want ik doe het niet hier' of dat ze je alleen maar op de hoogte wil brengen van zijn niet altijd geheel wenselijke gedrag en daarbij verzoekt om daar thuis ook aandacht aan te besteden - terwijl zij dat op school doet. '

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-02-2014 om 16:23

inderdaad

Ik sluit mij bij Temet aan. Zou het kunnen dat je er veel te veel achter zoekt? Waren het 'klachten' (dan zou het echt om een heks gaan!) of meldde ze je gewoon feitelijk hoe het ging?
Wat ik zou doen: even naar de juf stappen. Geef aan dat je toch wat in je maag zit met de opmerking over je kind, en dat je er graag even verder over wilt praten. Dan kan ze je vertellen hoe het gaat, en kun je eventuele vragen stellen. Je hoeft niet in de verdediging te gaan (is volgens mij een valkuil van de meeste ouders met jonge kinderen), je hoeft het er alleen maar even over te hebben.

Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 16:25

De vraag

De juf zei dat ze hem de afgelopen 2 dagen ( dus dag 3 en ochtend 4) heeft geobserveerd en dat ze veel klachten krijgt van andere kindjes dus dat ze opeens 10 huilende kindjes heeft omdat mijn zoon hun slaat of duwt (letterlijk zo gezegd) natuurlijk heb ik er mijn twijfels over omdat ik mijn kind totaal niet dat gedrag zie vertonen zonder echt een aanleiding maar leuk om zoiets te horen is het nooit.

Terwijl zijn andere juf op maandag,dinsdag zei dat alles goed ging en hij soms wat druk is maar hij nog echt zijn plek aan het zoeken is.

Deze juf gaf echt een hele andere indruk, Ja het is zo dat ik nu de gene ben met een rot gevoel omdat ik ook vanmiddag van mn zoontje hoorde dat niemand met hem wilde spelen terwijl hij dat de andere 3 dagen niet had. Hij gaat nog steeds met plezier naar school maar ik heb geen idee hoelang dat nu nog zo blijft.

De middag ging weer wel goed maar toch zit het mij vooral dwars.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-02-2014 om 16:31

praten dus!

Ga dus praten met de juffen Dmommy! Blijf met de juffen in contact, je zult het toch samen moeten oplossen. Je kind zit in een nieuwe fase en moet ontzettend veel leren. En daar heeft je kind gewoon wat hulp bij nodig, net zoals de meeste anderen. Denk niet dat je kind het niet kan leren, en het nooit goed gaat komen, daar is geen enkele aanleiding voor.
Gewoon even gaan zitten met de juffen dus, en overleggen hoe je je kind zo goed mogelijk door deze spannende tijd kan helpen.

Dmommy

Dmommy

27-02-2014 om 16:40

Gelijk

Ijsvogeltje, je hebt gelijk.
Ik ga morgen een gesprek aanvragen.

Mussie

Mussie

27-02-2014 om 20:08

Praten is goed idee

Al is het maar om op de hoogte te blijven. En ik snap heel goed dat je je zorgen maakt want dit is gewoon geen leuke start. Voor jou, want je kind lijkt het gewoon naar z'n zin te hebben. En ook ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is. Als je wist hoe vaak mijn kinderen geklaagd hebben dat iemand niet met ze wilde spelen of iets dergelijks, nou, dat is niet te tellen. En ze zijn prima met veel vriendjes de basisschool doorgerold hoor. Misschien bedoelde hij dat niemand met hem dat ene spelletje wilde doen of wilde er in de pauze iemand niet met hem spelen of misschien zegt hij het om aandacht te trekken, er zijn legio verklaringen voor zo'n opmerking. Maar in jouw hoofd wordt het natuurlijk een eenzaam jongetje waar niemand mee wil spelen terwijl alle kinderen in volle harmonie leuk met elkaar bezig zijn. Zo was het vast niet, denk ik.

Dmommy

"De juf zei dat ze hem de afgelopen 2 dagen ( dus dag 3 en ochtend 4) heeft geobserveerd en dat ze veel klachten krijgt van andere kindjes dus dat ze opeens 10 huilende kindjes heeft omdat mijn zoon hun slaat of duwt (letterlijk zo gezegd) natuurlijk heb ik er mijn twijfels over omdat ik mijn kind totaal niet dat gedrag zie vertonen zonder echt een aanleiding maar leuk om zoiets te horen is het nooit""

Kinderen kunnen zich op school echt behoorlijk anders gedragen dan thuis. Ik zou trouwens wel mijn verbazing uitspreken, dus zeggen dat je zelf dit gedrag nooit ziet, maar het lijkt me niet per se een reden om aan de constateringen van de juf te twijfelen. Thuis zit-ie ook niet met 20 leeftijdgenoten in een groep, daar zijn de omstandigheden heel anders.

Sterkte ermee, leuk is het inderdaad niet om zoiets te horen.

groeten,

Temet

Tijd voor actie, juf!

Qute #12e juf zei dat ze hem de afgelopen 2 dagen ( dus dag 3 en ochtend 4) heeft geobserveerd?

En niet ingegrepen?
Gewoon zitten tellen hoeveel huilende kinderen er door zijn gedrag kwamen?

Beetje raar hoor.

Dmommy

Dmommy

28-02-2014 om 09:27

Gesprek aangevraagd

Ik heb vandaag een gesprek aangevraagd en er ook bij gezegd dat ik mn zoon met een heel onprettig gevoel nu naar school breng.
Ik ben benieuwd wanneer het gesprek plaats zal vinden.

en het niet ingrijpen en hem op tijd aangeven dat het niet wijs is wat hij doet dat snap ik ook absoluut niet van de juf maar zo is het letterlijk tegen mij gezegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.