Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hallo

Hallo

18-10-2016 om 14:43

Eerste toetsenweek van het schooljaar

De eerste toetsenweek van het schooljaar komt er weer aan. Voorheen kregen onze kinderen op school veel vaker tussentijdse toetsen, maar nu wordt alles geschoven in 1 of 2 weken. Onze kinderen hebben hier moeite mee omdat alles zoveel is. Hoe doen jullie dat?

Plannen

Je kunt in elk geval vooraf controleren of de
toetsen overeenkomen met de afspraken van de school. Vaak ligt er een afspraak om niet meer dan 2 toetsen per dag te doen en daar gaan ze, door gebrek aan coordinatie, soms toch overheen. Dat kun je aankaarten bij de school.
Verder plan je studietijd in het weekend voor de vakken die het meeste voorbereiding vragen in die week.
En je bekijkt om welke toetsen het gaat en of je alles hebt wat je nodig hebt. Precieze data over de stof waar over getentamineerd wordt en of je kind dat in huis heeft.
Je kunt het alvast klaarleggen.
Je helpt elke dag even op gang komen voor de toetsen van de volgende dag.
Ik ging niet of nauwelijks overhoren, maar toch weer vooral inprenten. En als het om woordjes ging, eerst inprenten en dan langzaam naar overhoren maar altijd met het juiste antwoord erbij.
Zondagavond plan je het verloop van de week, eventueel schrap je andere afspraken van jezelf of van je kind.

Welke klas?

In de bovenbouw van het vo is het een goede oefening ter voorbereiding op de examens om te wennen aan wat minder ( maar wel grotere) toetsen. In de brugklas is het een heel ander verhaal......

Ingrid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2016 om 15:28

Plannen

Goed plannen en ruim van te voren beginnen inderdaad. Zoon (5 VWO)is dat nu wel gewend; ook buiten de toetsweken worden er vaak 2 toetsen op een dag en dit 1 of 2 keer per week gegeven en dat vindt zoon veel vervelender en tijdrovender omdat daar bovenop ook nog het "gewone" huiswerk en opdrachten/presentaties/verslagen gedaan moet worden.

hier ook

bij de school van mijn dochters wordt dat al vanaf het eerste jaar gedaan. 3 toets weken per jaar, en tussen door ook nog gewoon so's en proefwerken. Mijn oudste heeft het er soms moeilijk mee, logisch ook met tot 15 proefwerken in 1 week. dit is eigenlijk het enige waar ik mee help, ze is verder heel zelfstandig. Als de planning van de toetsweek bekend is, zet ik dat in een planner in excel. Samen vullen we dan de 2-3 weken in wanneer ze wat gaat samenvatten of leren.
het is heel simpel, horizontaal de vakken, verticaal de dagen .

Daarna heeft ze weer overzicht, komt ze tot rust met het idee dat het zo wel goed gaat komen.

De jongste heeft dit jaar voor het eerst toets weken, ik verwacht dat ik met haar samen hetzelfde ga doen.

Triva

Triva

18-10-2016 om 16:31

inderdaad

Het heeft voordelen en nadelen: de nadelen zijn dat er veel in 1 week moet maar de voordelen zijn dat er geen lessen zijn. Als jouw kinderen dus vinden/denken dat ze de tijd die ze extra thuis zijn moeten kunnen gebruiken voor andere zaken dan school dan gaat het fout. Ze moeten dus juist die tijd gebruiken om extra te leren.

Meerdere proefwerken en so's in een gewone week kunnen nog wel zwaarder zijn als er nog allemaal huiswerk bij komt. Het staat/valt dus met een goede planning en ruim van tevoren beginnen. Vaak zijn het proefwerken over stof waar al een so van is geweest. Goed weten dus waar daar de fouten in zaten en daar mee beginnen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-10-2016 om 21:41

Heel fijn

Dochter heeft vijf proefwerkweken per jaar, voorafgaand aan de vakanties. SO's worden wel gedurende de weken gegeven. De vakanties zijn vervolgens grotendeels huiswerkvrij omdat er voor de eerste twee dagen na de vakantie geen huiswerk gegeven mag worden. Hier bevalt het dus prima, al was de laatste proefwerkweek wat onhandig gepland. Acht proefwerken, waarvan drie op de eerste, drie op de tweede dag, en vervolgens een dag vrij en nog twee dagen met een proefwerk. Dat had wel wat beter verdeeld mogen worden, maar hangt ook af van het vakkenpakket.

maan.

maan.

20-10-2016 om 15:23

examen

Hier zijn ze er destijds ook op ovetgestapt. In de onderbouw was het helaas en/en. Dus zowel de druk van toetsweek als ook tussendoor veel toetsen. In de bovenbouw voornamelijk toetsweek met enkele kleine toetsjes tussendoor. En dat beviel beter. Jongste is nu wel de halve vakantie aan het leren..
Oudste vond het een goede manier om voor te bereiden op examen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.