Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bianca

Bianca

04-11-2013 om 11:29

Eerste rapport komt te vervallen

Onze school gaf tot nu toe ieder jaar drie keer een rapport mee.
Een eind november, een in maart en een aan het einde van het schooljaar.

Nu is deze van november ineens komen te vervallen. Vorige week per mail medegedeeld door de directie.
Met als reden dat ze nog niet genoeg gedaan hebben om te beoordelen.

Maar ik ben hier eigenlijk helemaal niet blij mee.
Nu horen we pas in maart hoe ons kind ervoor staat, dat vind ik nogal laat.
We hebben een matige leerling in groep 7 en dat is ook net een heel belangrijk jaar.

Er is overigens wel een gesprek aangeboden over de voortgang, maar daarvoor zijn we eigenlijk niet uitgenodigd; we moesten ons zelf inschrijven.
Je kunt hiervoor ook worden uitgenodigd, ik neem aan als er problemen zijn. Dus ik kan er vanuit gaan dat het goed gaat (?). We hebben ons maar opgegeven voor zo'n gesprek. Want ik had dus niet verwacht dat we niet zouden worden uitgenodigd.

Eigenlijk wil ik hierbij ook aankaarten dat ik het rapport mis.
Bovendien komt dit bovenop het (sinds 3 jaar nieuwe) beleid om geen werkschriften meer mee te geven.
Er kwam teveel commentaar op naar de leerkrachten toe van ouders, dit is overigens nooit naar ouders gecommuniceerd; we kregen ineens niks meer.
Die reden heb ik destijds van de zittende interim directrice gekregen. Ik stond echt paf, maarja wat doe je eraan?

En dan nu dus geen 1e rapport meer.
Hoe houd ik nu de voortgang van mijn dochter in de gaten? Ik wil de juf ook niet belasten met een periodieke update te eisen.
Ik maak me namelijk nogal zorgen. Vorig jaar had ze nogal wat onvoldoendes, en die vielen ook redelijk rauw op ons dak. In gesprekken met die juf kwam er nooit iets naar voren over slechte prestaties. Gesprekken die we hadden gingen over het feit dat dochter nogal werd gepest. Nu is dat ineens over trouwens, sinds ze deze juf heeft.

De juf die ze nu heeft is een stuk beter, maar het hele beleid staat me de laatste tijd nogal tegen. Het lijkt wel of ouders steeds meer overal buiten worden gehouden.

Hoeveel rapporten krijgen jullie kinderen?
En hoe kan ik met dit gevoel het beste goed met de juf praten, zonder meteen die zeur te worden?


Tijgeroog

Tijgeroog

04-11-2013 om 11:45

Hier ook, maar dan anders

Hier zijn ze ook teruggegaan naar twaa rapporten, we krijgen nu een rapport begin februari en aan het einde van het schooljaar. Maar eerder houden de overeenkomsten op.
Het is wel direct aan het begin van schooljaar gecommuniceerd. Door de rapporten begin februari te geven kunnen nu bovendien de citoresultTen op het rapport komen, dat deden ze hier tot nu toe nooit. Ook is er een extra tien minuten gesprek voor in de plaats gekomen. Het eerste gesprek was nu in oktober, in plaats van na het eerste rapport, zodat je al vrij snel een beel krijgt van hoe het gaat in de nieuwe klas. Het tweede gesprek na het rapport en het derde gesprek aan het einde van het schooljaar.
Communicatie is goed, argumenten zijn goed, dus ik ben hier wel tevreden. Ben benieuwd hoe het verder uit gaat pakken.

bloor

bloor

04-11-2013 om 11:52

ach

Ik zou denken dat het niet veel uitmaakt als je op het gesprek te horen krijgt hoe ze ervoor staat en wel hef eenven ander tot nu toe kunnen laten zien. Het zal waarschijnlijk toch goed zijn omdat je niet op voorhand al een uitnodiging in handen krijgt. Het enige wat ik zou willen weten, hoever zijn ze achter en is dit nog in te halen?

Mijn kind krijgt drie rapporten die met cijfers worden ingevuld. Ik kan ook niets halen uit die bolletjes rapporten, geef mij de ouderwetse cijfers maar.

Spreek je zorgen gewoon uit, waarom zou je daarom een zeur zijn?

Evanlyn

Evanlyn

04-11-2013 om 13:23

maar

hou dit soort scholen wel scherp in de gaten. Wanneer krijg je bijvoorbeeld een (voorlopig) schooladvies? Bij ons was dat zo getimed dat je bij wijze van spreken de volgende dag al moest inschrijven op de middelbare scholen. Dan konden ouders er tenminste niet over zeuren. Dat deden we natuurlijk toch (want erg lage adviezen), maar toen kon er weinig meer tegen gedaan worden. Goed de vinger aan de pols dus.

Bianca

Bianca

04-11-2013 om 13:57

Een zeur

Sinds de laatste paar jaar heb ik echt het idee dat je al snel een zeurouder bent op onze school. Ik hielp nog veel mee als hulpouder met lezen en veel meerijden, dus dan vang je wel eens iets op helaas.
Juf van vorig jaar was ook weinig professioneel met commentaar voor zich houden over anderen.
Ik ben ook steeds minder gaan doen.

Ik was vorig jaar erg veel op gesprek bij de juf omdat het in de groep van dochter niet leuk was. Ze werd veel gepest en kind was erg onzeker. Veel huilen thuis, vaak overstuur thuiskomen.
Aan het einde van het schooljaar kregen we de indruk dat ze ons gezeur een beetje zat waren.

Daarom wil ik ook zo graag weten of ze nu weer de goede kant op gaat, want ik denk dat het pesten nogal weerslag had op de prestaties van mijn dochter.
Dat ontkende de juf vorig jaar; dochter was gewoon niet zo slim.
Het is ook geen hoogvlieger maar die onvoldoendes vond ik naar mijn gevoel niet terecht.

Deze zorgen kent de huidige juf, want we hebben aan het begin van het schooljaar de situatie uitgebreid uitgelegd.
Dus daarom was ik wel verbaasd dat we niet werden uitgenodigd (misschien hebben we al dat stempel van zeurders). Want van vorige juf kreeg ik toch echt het signaal dat ons kind een probleemkind zou zijn.

Bianca

Bianca

04-11-2013 om 13:59

Evanlyn inderdaad dat ook

Het voorlopige advies zal ze volgend jaar krijgen.
Nu krijgen groep8-ers dat in december (vorig jaar wel, toen zat oudste in gr8).
Hopelijk gaan ze daar ook niet teveel mee schuiven.

Pfff. Of je nou betrokken bent bij je kind of niet, je doet het naar mijn gevoel niet snel goed op deze school.

hier

Hier in november een voortgangsgesprek en in feb pas het rapport. Komt omdat de cito's pas in januari worden afgenomen en het rapport zonder deze resultaten minder waarde heeft.

Of zich hoeft het feit van wel of geen rapport krijgen niet zoveel uit te maken. Ik het voortgangsgesprek kan je immers precies vragen wat je wil en er ook achter komen hoe je dochter er voor staat. Tussendoor kan je zelf vingen aan de pols houden door te vragen wanneer ze toetsen heeft en de resultaten na te vragen.

Katniss

Katniss

04-11-2013 om 15:36

Alleen een eindrapport

Volgens mij krijgt mijn dochter op het v.o. dit jaar alleen een eindrapport. Scheelt wel dat alle cijfers in Magister staan, dus dat geprinte rapport is alleen een formaliteit.

amk

amk

04-11-2013 om 15:36

hier al jaren 2 rapporten: februari en einde schooljaar, wel 3x 10 minuten gesprekken: november, februari en mei/juni, en voor zover nodig maak je een afspraak bij de docent.
School nodigt juist uit om in contact te blijven want zaken rondom je kind zijn er voor om op te lossen of te veranderen waarnodig. Ze nodigen de kinderen ook uit om dingen te zeggen/vragen/vertellen en samen op te lossen.

Jesse_1

Jesse_1

04-11-2013 om 15:42

Hier ook nog maar twee

Sinds een paar jaar zijn ze hier ook terug naar twee.
In oktober/november is er een algemeen 10 min gesprek met alle ouders. Dat is meer om te kijken; gaat het goed, heeft kind het naar zijn zin.
In februari weer iedereen een 10 min gesprek waarbij het rapport wordt overhandigd/doorgenomen en dan aan het eind van het jaar krijgt ieder kind z'n rapport en op verzoek een 10 min gesprek.
Ook hier zijn ze, als eerder gezegd, veranderd omdat: het eerste rapport te vroeg kwam (nog te weinig resultaten/tijd voor een gedegen rapport), het tweede rapport te laat (als het niet goed gaat, weinig tijd om bij te stellen).

Het schema voor groep 8 is anders ivm het schooladvies.

Ik vind het prima zo. Als ik jou was zou ik gewoon inschrijven voor 10 minuten gesprek. Maar blijkbaar gaat het zowel qua resultaten als sociaal prima dit jaar (de indruk die je ook al had). Ik vind het vaak ook wel fijn om even 10 minuten toch even te horen of alles zo loopt als je denkt. Niks zeurouder hoor.

Bianca

Bianca

04-11-2013 om 16:10

Okee het is dus niet ongebruikelijk

Dat vind ik wel fijn om te horen.
Wat me wel stoort is de belabberde communicatie erover. Gewoon vorige week een kort mailtje naar alle ouders.
Vind ik laat, maar goed beter laat dan nooit.

Ik heb al aangegeven dat ik op gesprek wil. Hopelijk kan het ook.

Ik ben overigens niet de enige ouder met zorgen over het reilen en zeilen op school. Zoals je misschien al tussen de regels door kunt lezen voelen ouders zich een beetje buiten spel gezet door deze school.
Ik heb dit drie jaar terug al met de zittende interim proberen te bespreken, maar dat was niet zo'n fijn gesprek.
Met deze directie loopt het ook erg stroef, je wordt zelfs voor schoolbrede zaken direct naar de juf (of meester) verwezen. En tja die lossen da niet op.

Ik baal nu zo enorm van school dat ik dit er even niet meer bij kon hebben.
Vandaar mijn enigszins overtrokken reactie op iets relatief simpels.

Hmm

Kijk, als een school nou met steekhoudende argumenten als beleid gaat hanteren dat er voortaan 2 rapporten komen in plaats van 3 en dat netjes communiceert dan heb je het daarmee te doen. Maar om nou ad hoc te besluiten dat het eerste rapport vervalt omdat de leerlingen nog niet gedaan hebben, daar zou ik wel tegen ageren. Hoezo hebben ze nog niet genoeg gedaan? Heeft de school de lessen niet op orde? Ik denk dat in de schoolgids het aantal rapporten vermeld staat en school moet zich aan de schoolgids houden. Als ze het aantal rapporten willen wijzigen vermoed ik ook dat dat in samenspraak met de mr moet gebeuren. Als ik jou was zou ik dus de schoolgids en de notulen van de mr raadplegen. Zomaar een rapport laten vervallen lijkt me een zwaktebod van school en een symptoom van onderliggende problemen.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2013 om 10:51

Bianca

Bianca, ik denk datje de focus moet leggen op wat nu werkelijk jouw probleem is. En volgens mij is dat:

"Nu horen we pas in maart hoe ons kind ervoor staat, dat vind ik nogal laat."

Je kunt de aandacht nu wel leggen op de communicatie en het schijnbare ad-hoc-beleid, maar daar los je jouw probleem niet mee op. Probeer de emotie aan de kant te zetten en bedenk wat jij nodig hebt om jouw probleem op te lossen. Natuurlijk heb je recht op een gesprek met de leerkracht, waarom denk je dat je dat niet zou krijgen? Je schrijft zelf in je eerste posting ook dat er een gesprek is aangeboden. Hup, die kans gewoon aangrijpen. En wil je liever een uitgebreider gesprek, of een gesprek op een ander moment, dan regel je dat gewoon. Zet je angst 'dat je misschien wel een zeur vinden' even aan de kant.

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat leerkrachten je een zeur vinden omdat je een gesprek wilt over de voortgang van je kind.Misschien heb je toevallig een school getroffen met louter horkerige leerkrachten. Of zou het kunnen dat je zelf eigenlijk niet assertief genoeg bent en je wat blijft hangen in de emotie en je eigen onzekerheid?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2013 om 10:54

aanvulling

Aanvulling:

Als ik een extra gesprek wil met de leerkracht, dan stap ik gewoon op haar af of ik stuur een mail. Liefst al concreet met een voorstel voor een datum en een tijd. "Juf, ik wil graag even met je praten over Pietje. Vrijdagmiddag direct na school zou mij heel goed uitkomen, hoe zit jij dan in je tijd? Dinsdag zou ook prima kunnen. Laat maar even weten of dit voor jou haalbaar is. Groet, …"

Moeilijker moet je het volgens mij niet maken...

Bianca

Bianca

05-11-2013 om 11:12

Ijsvogeltje, het komt niet uit de lucht vallen.

Dat gevoel een zeur te zijn. Zie ook mijn vorige posts.
Gelukkig heb ik in de huidige juf wel veel meer vertrouwen, anders was dochter zeker naar een andere school gegaan.

De vorige juf vond mij dus wel een zeur, en dat had op het eind als resultaat dat de juf de pik op mijn dochter kreeg.
Dit heb ik geprobeerd te bespreken met de directie, maar die vond dat ik het met de juf moest oplossen. Juf ontkende dit natuurlijk. Kastje muur.

Ik vind deze juf ook zeer waardeloos, en hoop echt dat mijn dochter er nooit meer mee te maken krijgt.

Helaas is deze directie er nog steeds, die doet zelf nooit iets, maar stuurt je altijd naar de leerkracht.

Ik ga direct in de schoolgids kijken over de rapporten. Dan ga ik dat eventueel ook aankaarten.

Wat ik wil is dat aan de ene kant mijn dochter goed onderwijs krijgt, en zich daarbij veilig voelt. Aan de andere kant wil ik als ouder ook gewoon goed op de hoogte zijn van de voortgang hiervan.
Dit schoot er vorig jaar heel erg bij in. De huidige juf weet dat, want ik heb dit aangekaart.
Dus eerst de verbazing over het uitvallen van het rapport en dan de verbazing dat ik geen uitnodiging kreeg van de juf.
Maar goed ik mag volgende week komen. Gelukkig.

Hier mag je best zomaar naar binnen lopen (staat op de site, opendeur beleid) maar in de praktijk hebben de juffen en meesters en de directie nooit dezelfde week tijd.
Op zich valt daar mee te leven, maar het is wel weer een symptoom.

En ik wil inderdaad ook weten wat de precieze reden is van het rapport dat vervalt. Het is vziw wel voor de hele school, dus ik gok beleid.
Van de MR heb ik niks gehoord, maar ik zal de notulen er nog eens bij zoeken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2013 om 11:51

Bianca

"en dan de verbazing dat ik geen uitnodiging kreeg van de juf."

Meid, je trekt het je volgens mij allemaal veel te persoonlijk aan. De gespreksronde die nu gepland staat, is facultatief. Ouders kunnen zelf bepalen of ze wel of geen gesprek willen (er zijn namelijk ook ouders die hier helemaal geen behoefte aan hebben). Wil je een gesprek, dan schrijf je je in. Wil de leerkracht persé een ouder spreken, dan krijg je een uitnodiging. Vaak zal dat zijn als er problemen zijn. De leerkracht laat het in dit geval aan jullie zelf over of je wel of geen gesprek wil. Een heel heldere lijn toch?

Misschien heb ik het mis hoor, maar ik heb wel het gevoel dat je wat in een underdog-positie kruipt. Als leerkrachten dezelfde week geen tijd hebben voor een gesprek (zoals jij schrijft), dan maak je toch een afspraak voor de week erna?

Hup, pak jezelf beet en kom voor jezelf op. Dat gevoel 'ik ben een zeur' is jouw gevoel, daar ga jij zelf over. Ga niet zitten wachten tot een ander verandert, maar verander de manier waarop jezelf met de grote boze buitenwereld omgaat. Stel je verwachtingen bij. Als jij met een juf wil praten, dan regel je dat, dan moet je niet zitten afwachten tot je op gesprek 'mag komen omdat je juf weet dat je niet tevreden bent met hoe het vorig jaar ging'.

Eens met ijsvogeltje

Ik denk dat het goed is om je te focussen op wat nu werkelijk het probleem is. Je noemt verschillende dingen:
- je wil dat je dochter goed onderwijs krijgt
- je bent bang een zeur gevonden te worden
- je hebt geen vertrouwen in de vorige juf
- je hebt ook geen vertrouwen in de directie
- je hebt wel vertrouwen in deze juf

Ga voor jezelf na welke van deze dingen voor jou het belangrijkste is, zet je emoties opzij en probeer je te richten op het doel. Kom op joh, je bent toch een volwassen vrouw? Ik zie geen reden waarom je niet op een normale manier het gesprek over de voortgang van je dochter kunt voeren met de huidige juf. Dat is niet alleen in jouw belang of dat van je dochter, maar ook in het belang van de juf. Als zij feedback krijgt over hoe het gaat met jullie dochter, kan zij de begeleiding beter bijsturen.

Bianca

Bianca

05-11-2013 om 16:41

Ach ja ik loop ook wel te miepen he

Sorry, ik vind inderdaad dat jullie gelijk hebben hoor.
Mijn ego heeft vorig jaar ook een deuk opgelopen door het gedoe.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of blijven wel de juiste keuze was.

Maar ik vind jullie toon ook wel weer aan de overdreven kant, alsof ik een hysterisch mens ben ofzo.

Maar ja dat is misschien ook omdat geschreven woord en het niet kennen van de echte situatie het lastig goed te omschrijven is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2013 om 17:33

Bianca

Je schrijft: "Maar ik vind jullie toon ook wel weer aan de overdreven kant, alsof ik een hysterisch mens ben ofzo."

Nu doe je het dus weer…. Je vult in wat een ander mogelijk over jou denkt. Maar dat is echt jouw interpretatie, ik vind jou namelijk geen hysterisch mens

Als je met een leerkracht over jouw kind wil praten, BEN je geen zeur. Als je hier op het forum een vraag stelt over voortgangsgesprekken, BEN je niet hysterisch. Dat die eigenschappen toch op jezelf betrekt, zegt denk ik vooral iets over jou zelf. Je mag best wat meer zelfvertrouwen hebben - en uitstralen!

Mijn oudste kind is 16, en daarnaast heb ik ook nog een kind-met-gebruiksaanwijzing, dus ik heb al heel wat gesprekken op school gevoerd. En ik heb mij werkelijk nog nooit een zeur gevoeld. Heb ik dan alleen maar goede leerkrachten en directies getroffen? Welnee. Maar ik weet gewoon dat ik geen zeur BEN, dus ik VOEL mij ook geen zeur. Dat gun ik jou ook!

Bianca

Bianca

06-11-2013 om 17:37

Overigens

In de schoolgids staat dat groep 2-7 drie rapporten krijgt.
In groep 8 is et anders geregeld ivm met schoolovergang.

In de brief over het rapport staat dat het uitgebreid met de MR is besproken, maar op het MR deel van de website staat niks hierover.

Ik ga helaas niks meer aankaarten bij deze directie. Ja want ik ben er toch echt van overtuigd na het gedoe vorig jaar dat ze me op voorhand al een zeur vinden.
Ik heb er geen zin meer in. Punt.

Ik kom nu alleen nog maar op voor mijn eigen kind. Ik regel het verder wel met haar juf.
Ik kan daar wel aangeven dat ik de gang van zaken zeer vreemd vind, en dan ziet ze maar of ze dat weer aan haar baas doorverteld.
Er ligt in ieder geval al een puntenlijst klaar met dingen die ik graag wil bespreken over mijn kind. Die lijst is toch wel lang helaas.

Toch maar even zo

Toch maar even zo

06-11-2013 om 18:15

Een 'zeur'

Als jij bij de een aangeeft wat jij van de gang van zaken vindt, terwijl zoiets op het bordje van de ander hoort, heb je kans dat de juf niet alleen doorgeeft wat je grieven zijn maar ook iets in de trant van 'wat moet ik ermee' en 'zij weer'. Uiteindelijk kan zij er niets mee aangezien zij er niet overgaat. En ze is ook geen therapeut die je van je boosheid en frustratie afhelpt. De baas zal op zijn of haar beurt weer iets hebben van 'ja doei, daar doe ik dus niets mee. Had ze dat mij maar moeten zeggen. Zo gaan we niet te werk.'. In die paar woorden word je zodanig tot zeur gebombardeerd en iedereen wie dit voorbeeld wil horen, zal het niet kunnen tegenwerpen. Zo werkt de tamtam.
Maak je grieven kenbaar of de persoon die er over gaat of hou je in. Je kan natuurlijk zeggen dat die beeldvorming je een worst zal wezen maar uit je schrijfsels spreekt iets anders. Ik zou daar nog even over nadenken. Tenzij jij ze een plezier wil doen door hun -in jouw ogen fout- beeld met liefde te bevestigen. Dan word je misschien naast een zeur ook een zeur die je vooral niet serieus hoeft te nemen.
Ik zou me niet voor dat karretje spannen maar als jij zo beroerd niet bent...

Bianca

Bianca

07-11-2013 om 11:50

Bij de directie bereik ik steeds niks

Door schade en schande wijs geworden. Helaas.
Ik ben er vorig jaar maar al te vaak geweest. Ik heb het wat haar betreft gewoon echt opgegeven.

Zeker in deze kwestie, het besluit is al genomen, denk echt niet dat zij er nog iets aan gaat terugdraaien.
En in de schoolgids staat ook dat het allereerste aanspreekpunt de juf of meester is.
In de praktijk ook voor schoolbrede zaken, zoals het pestprotocol, dat was tenminste wat ik vorig jaar merkte. Daar kwam ik met de juf niet uit, en waar zou je dan heen moeten, volgens de schoolgids is dat de directie, maar ik werd tot 3 keer toe weer naar de juf verwezen.
Ik wil haar ook gewoon niet meer spreken eigenlijk.

Daarom wil ik dit gewoon noemen bij de juf, zonder meteen als klacht neer te zetten: goh wat jammer dat het rapport vervalt en het overvalt ons nogal.
Maar laat het verder ook maar.

Ik weet inmiddels dat twee rapporten geen uitzondering is.
En dat het niet netjes is gegaan met deze beslissing qua communicatie.

Is ook lastig de beoordelen als je niet weet wat er allemaal gebeurd is vorig jaar. Ik heb niet veel zin om er hier over uit te weiden, ik wilde het er eigenlijk ook niet bij betrekken (is dus nu wel gebeurd). Maar de details hou ik voor me, wie weet leest de juf of de directie wel mee op dit forum namelijk.

Alles is vorig jaar echt zo rottig verlopen op school dat ik bij iedere situatie in de stress dreig te schieten.
Deze juf weet dit inmiddels (heb al een keer zitten huilen toen ik over de gebeurtenissen met dochter vorig jaar vertelde). Dus hopelijk snapt ze me een beetje.

Evanlyn

Evanlyn

07-11-2013 om 16:05

Bianca

Ik kan me je houding helemaal voorstellen. Zelf vertrouw ik ook geen enkele school meer zomaar. Ze hebben vaak
niet echt het beste voor met mijn kinderen, al doen ze alsof. En ik weet zeker dat onze directeur mij een "moeilijke ouder" vindt, want dat heeft hij zich wel eens laten ontvallen tegenover iemand die ik ken.

De huidige juf is anders, die doet haar voordeel met zowel mijn expertise als die van de AB'er en bereidt zich zo voor op passend onderwijs. Daar hebben zij zelf en zoon baat bij. Zo kan het dus ook, maar helaas bestaat er op veel scholen een afhoudend sfeertje: ouders mogen kinderen aanleveren en naar uitjes rijden, maar verder niks. Tja, zo werkt dat dus niet.

Maar die stress moet je kwijt zien te raken, ook al weet ik hoe lastig dat is (en ben ik er nog niet helemaal van af). Je moet het zakelijk proberen te zien: hoe krijg ik van deze mensen gedaan dat ze doen wat mijn kind nodig heeft? Zo niet, dan stem je met je voeten en als dat niet mogelijk is, probeer je ze zelf te geven wat ze op school tekort komen. In ons geval is dat bijles.

En onze directeur mag best meelezen, ik lust 'm rauw.

Bianca

Als ik jou was zou ik me proberen niet meer druk te maken over het vervallen van het eerste rapport, gezien je ervaringen met het aan de kaak stellen van andere aangelegenheden waarbij je van het kastje naar de muur gestuurd werd. Maak een afspraak met de juf om te bespreken hoe je kind er nu voor staat. Dat is wat je wil weten, of dat nou via een rapport gaat of via een gesprek.

skik

Bianca

Bianca

08-11-2013 om 09:55

Skik en Evenlyn jullie hebben gelijk

Ik probeer het ook steeds van me af te zetten, maar helemaal lukt dat nog niet.
Alleen zou ik echt heel graag heel concreet willen weten hoe dochter ervoor staat. Dus het liefst in cijfers, zodat ik beter weet waar ik als ouder kan ingrijpen. Dat zal de control freak in me zijn...

Dit was vorig jaar helaas nodig, omdat de lessen ofwel ondermaats waren ofwel mijn dochter zo rot in haar vel zat dat de stof niet doordrong.

Juf van vorig jaar beweert dat dochter dom is, en dat ze het niveau niet aankan. En heeft ook gezegd dat wij niet zoveel van dochter moeten verwachten.

Ik ben daar erg van geschrokken, en heb dit aan het begin van dit schooljaar ook meteen besproken met nieuwe juf.
Wij zijn als ouders van mening dat onze dochter een normale intelligentie heeft, tot vorig jaar was de school het daar ook mee eens.
Ze zit nu in groep 7 en dan gaat de school op een gegeven moment toch kijken waar je kind thuishoort in het VO.
En dan zou ik toch echt graag willen dat mijn kind eerlijk wordt beoordeeld.

Evanlyn

Evanlyn

08-11-2013 om 13:41

VWO

Ik wil dat mijn rugzakkind naar het VWO gaat. Nou, daar slaan ze helemaal steil van achterover. Hij heeft toch "iets", dan mag je toch blij zijn met HAVO? Ik heb het veel te hoog in mijn bol, dat arme kind toch. Terwijl de technische universiteiten barstensvol autisten zitten.

Toch maar even zo

Toch maar even zo

08-11-2013 om 15:18

plan

Er zijn genoeg momenten waarop ik emotioneel word (boos, verdrietig, gefrustreerd) richting school. Het duurt een paar dagen voordat zoiets gaat liggen, bij mij. Wat mij helpt is een lijst te maken met steekwoorden van alle grieven en er vervolgens die eruit te pakken die een haalbare kans hebben om gehonoreerd te krijgen. Liefst heel praktisch want dat is waar leerkracht goed in is.

Dus, als ik irritatie voel over dat ene rapport dat komt te vervallen, wil ik weten wanneer in januari er een gesprek over de voortgang komt. Voor mijzelf maak ik dan een lijst met punten waar ik vragen over heb. Die kan je eventueel tzt per mail bekend maken. Tijdens het gesprek heb ik graag de schriftjes erbij. Staar je niet alleen blind op cijfers. Ik vraag altijd tijdens een gesprek ook op welk gebied kind volgens de leerkracht nog wat kan leren (concentratie, emoties, zelfstandig werken, planning). Je wilt uiteindelijk niet alleen dat je kind wat leert maar ook dat het zich ontwikkelt.

Gebruik

Het is inderdaad vrijwel overal al gebruik: twee rapporten, eentje rond februari ergens en een aan het einde van het schooljaar. Met de cito als reden.
Ik snap daar niets van. Eerst gaat het vooral over ouders die me moeten werken met de school. Maar als je niets weet, wat dan?
Dan gaat het over werkdruk. Maar volgens mij kost het minder tijd om rapporten te maken dan om met alle ouders individueel af te spreken.
En dan over de cito. Wat is nu eigenlijk de status van cito? In een klas heb je toch ook stofafhankelijke toetsen? zouden die dan helemaal niet meer plaatsvinden? En als het niveau van die stofafhankelijke toetsen erg afwijkt van de cito, dan moet je toch naar de methode kijken die je gebruikt?
Waarom is cito nu de dominante factor? Van het ministerie hoeft het niet en de inspectie is in deze opd e vingers getikt. Dus alleen de scholen zelf willen het.

Ooit was cito wel degelijk bedoeld als een toets van de school zelf: het door de school bepaalde niveau werd gerelateerd aan wat andere scholen als niveau hadden. Daarna werden het toetsen die over de kinderen gingen. En nu is het al vervanging van de lesstof: als de cito niet geweest is heb je geen resultaten en komt er geen rapport.

Ja, het is overal zo, maar ik snap echt niet dat het zo gaat.

Tsjor

ik mis het eerste rapport wel

hier ook maar 2 rapporten, de eerste komt pas begin februari. We hebben in oktober wel een oudergesprek gehad, waar alleen werd verteld dat zoon het goed deed, alleen spelling was niet zo goed. Maarja, stom van mezelf misschien, nu denk ik: hóe goed doet hij het, en vooral, hóe slecht gaat het met spelling? Ik had toch graag een cijferlijstje gehad.

Hier ook het argument dat het veel te veel werk is om 3x per jaar een rapport te maken, en dat ze tegen het eind van het najaar vaak nog te weinig hebben om te kunnen beoordelen. Ik kan ook heel cynisch denken dat ze Sinterklaas blijkbaar belangrijker vinden dan het echte werk... en hoezo is er te weinig gedaan om te kunnen beoordelen? Zijn de kinderen in november niet al 2,5 maand naar school? Maar goed, we zijn momenteel erg ontevreden over de school...

Fransien

Fransien

19-12-2013 om 16:14

Hier gewoon 3 rapporten

Het eerste rapport is eind november, dan wordt er besproken of kind het goed doet in de klas en zijn resultaten in overeenstemming zijn met de laatste lvs-cito's van net voor de zomer.
Het tweede rapport is het paasrapport, maart ongeveer. Dat is dus of er vooruitgang is, kind de stof nog steeds goed oppakt (of niet natuurlijk) en de lvs-resultaten van februari.
Het derde rapport is vlak voor de zomer. Alleen de ouders van de kinderen waarvan vanalles besproken moet worden krijgen een gesprek. Meestal kun je even bij de leerkracht binnenlopen om de lvs-gegevens op te vragen want die staan niet op het rapport.

Juist op een rapportbespreking hebben we het over hoe het kind leert, of het goed gaat of niet, wat er geprobeerd wordt. De lvs-gegevens zijn alleen nuttig als indicatie wat er mis gaat, en voor ons om aan te geven dat het niet alleen zo nu en dan lijkt dat kind voorloopt, maar dat een I+ wel een indicatie is dat dat zo is en dat verrijking/verbreding/verdieping dus geen overbodige luxe is.

Mamahippie

Zo veel werk is het maken van een rapport nou ook weer niet met alle geautomatiseerde leerlingvolgsystemen waarin ze als het goed is toch wel alle toetsen en ontwikkelingen bijhouden. Kwestie van een druk op de printknop en even eventueel aanvullen met een opmerking.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.