Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

03-10-2013 om 19:28

Eerste Engelse toets.

Mijn dochter heeft voor Engels Stepping Stones vmbo kgt. Volgende week heeft ze haar eerste Engelse woordjes toets en daar is ze nu hard voor aan het leren.
Nu vroegen wij ons af hoe de vragen bij z'n toets gesteld worden.
Krijg ze de woordjes in het Nederlands enorm zij het Engelse woord geven of is het andersom? Ik neem aan dat eerste. Wat voor dochter best lastig zal worden omdat ze problemen heeft met spelling (dyslexie)

Navragen bij Docent

Dat is nu typisch een vraag om aan de Engelse docent te stellen. Het is haar eerste SO (brugklas?), de docent zal dit een heel normale vraag vinden. Moeten we alleen ENG-NED leren of ook NED-ENG? Staan er geen richtlijnen op it`s learning of magister?

pooh bear

pooh bear

03-10-2013 om 21:19

vragen

Ik had al aan tegen mijn dochter gezegd dat ze het even moest vragen maar dat had ze dus niet gedaan.
Op Magister staat alleen toets woordjes hoofdstuk 1 of zoiets.

oefenen

Best handig om te vragen hoe het schoolonderzoek precies afgenomen wordt. We oefenden hier, met name in de onderbouw, nu al minder, door dochter goed te laten kijken naar een engels woord in de woordenlijst en te laten spellen terwijl ze mocht kijken. Fout inprenten is zo snel gebeurd.
Daarna is het om en om de hele rij eerst nederlands, ik roep een woord dochter het engelse woord en begint direct te spellen. Bij twijfel gaat ze weer op de pagina kijken, fout aanleren is zo gepiept en het antwoord staat in het boek
Daarna een rij andersom. En dan kris kras. eers Eng, dan Nl at random uit de rij tot we zo'n beetje alles gehad hebben. En dan ook nog nl en eng door elkaar.
Maar goed we deden dat vaak in een busreis die bijna een uur duurde. Daar hadden we dan elke ochtend even tijd voor.
Maar het heeft hier geweldig geholpen. Dochter had veel problemen met spelling op het basisonderwijs, maar nu zie ik er nog maar zelden echt wat van behalve dan de gebruikelijke grammaticafouten e.d.

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 21:39

tja

Reken er maar op dat ze ze beide kanten op moet kennen. Wel vreemd dat je je nu pas realiseert dat het lastig zal worden met de dyslexie... Je weet toch dat je woordjes moet kunnen schrijven in de andere taal?

Kijk eens zelf in stepping stones werkboek

Volgens mij is het book opgebouwd als "Grandes Lignes", de franse methode wat ik zelf gebruik voor de klas. Leesboek+werkboek, aan het einde van elke hoofdstuk in het werkboek zit een lijst met woordjes. Ook is meestal op de website van de methode zelf (zo uit mijn hoofd www.noordhoff.steppingstones.nl) het een en ander te vinden. Weet je welke editie ze gebruiken? 3de, of vierde!
succes!
sini ( docente frans)

wrts

Mijn kinderen oefenen op https://devr.nl/wrts/
Super handige site

pooh bear

pooh bear

03-10-2013 om 22:29

Reactie

Natuurlijk realiseer ik me niet nu pas dat spellen moeilijk wordt en ik weet ook dat met haar dyslexie verklaring spelfouten minder worden meegeteld maar ik wilde gewoon graag weten hoe de vraagstelling is.
Als ze beginnen met van het Engels naar het Nederlands gaat dat voor haar een stuk makkelijker.
Overigens hebben ze op school de woordenlijst al in wrts gezet. Dus dat gebruiken we al.

Ik weet niet welke editie van het boek ze heeft hij ligt opengaat kamer maar ik zal morgen eens kijken. Ik zal ook eens naar die site kijken.

noir

noir

03-10-2013 om 22:32

stepping stones

Mijn zoon oefent ook stepping stones met wrts.nl
In zijn kaderklas is het nu nog steeds alleen Nederlands-Engels en zij hebben al een stuk of vijf SO en PW achter de rug. Met duits is het wel du-ne en ne-du, weet ook niet waarom dat verschil

pooh bear

pooh bear

03-10-2013 om 22:42

Noir

Wat een verschil dochter zit in een tl klas en heeft nu pas haar eerste pw. En nog geen so. Nu zijn ze hier wel als laatste weer met school begonnen.
Maar ik vind het best een groot verschil.

noir

noir

04-10-2013 om 06:52

pooh

Ja Pooh Bear, ik verbaasde me er ook al over. Mijn zoon heeft toch hetzelfde boek zo te lezen dus je zou denken dat daar wel enige gelijkheid in zit. En als ik zeg vijf pw, so dan heb ik het alleen nog maar over Engels. Ik denk dat hij in totaal al zo'n 15-20 so, pw achter de rug heeft (ik zou ze bijna nu gaan tellen uit nieuwsgierigheid). Wij wonen wel in het zuiden dus als eerste begonnen.

Als je met Noordhoff wil werken heb je volgens mij wel altijd een activeringscode nodig. Die zat bij ons op het plastic waarmee de werkboeken omwikkeld waren. Klein wit stickertje. Ik heb ze allemaal op de achterkant van de boeken geplakt. Ook voor Ned. Wisk. Duits. hebben wij zo'n activeringscode erbij gekregen.

pooh bear

pooh bear

04-10-2013 om 07:23

Activeringscode

Voorzover ik weet hebben wij geen activeringscode gehad voor Engels. Als we die wel gehad hebben is hij nu weg. Maar ik heb er op school ook niks over gehoord v
Ze kan wel met wiskunde online.
Ze heeft hier nog maar 1 toets gehad voor Wiskunde. Maar de toetsen gaan nu komen vandaag 1 en volgende week 4 waarvan 3 op een dag.

Skwakie

Skwakie

04-10-2013 om 07:42

hier..

heeft zoonlief VMBOK vorige week zijn toets gehad. Hij had een blad meegekregen dat hij zoveel woordjes van Nederlands naar Engels moest leren en bepaalde woorden (die omschreven werden) werden andersom gevraagd. Ook moest hij weten wat het tegenovergestelde was van een engels woord, bijv. full-empty. Succes met oefenen

Druif

Druif

04-10-2013 om 07:49

activering

Hier verloopt de activering van het elektronisch lesmateriaal, via Magister. Dat is heel handig. Je hoeft alleen een account aan te maken.

Hetzelfde als Skwakie

+ een paar engelse zinnetjes waar een ontbrekend werkwoord moest worden ingevuld.

vb: I .. to school

pooh bear

pooh bear

10-10-2013 om 08:57

toets gehad

Ondertussen heeft ze de toets gehad. Het was een so. En ze moest op WRTS woordjes invullen van het Nederlands naar het Engels. Ze heeft afgelopen week beiden kanten op geleerd en ze kon de woordjes goed.
Ze had dan ook een 9 voor de toets. Waar we natuurlijk heel trots op zijn.
Hierbij zijn de spelfouten niet meegerekend. Maar ik weet niet of de spelfouten bij iedereen niet worden meegerekend of dat het vanwege de dyslexie is.
Iedereen bedankt voor de reactie's

Super!

Trotse moeder! Feliceteer haar maar!

Angela67

Angela67

10-10-2013 om 21:16

spelfouten?

hoi Pooh bear,
welke spelfouten zijn dan niet meegerekend?
WRTS gaat toch juist over spellen?
Groet,
Angela

pooh bear

pooh bear

10-10-2013 om 23:01

Angela

Voor zover ik van mijn dochter had begrepen moesten ze de toets op wrts maken en heeft de leraar daarna in de lijst gekeken wat ze goed had.
Ze moest wel heel erg veel woorden typen omdat wrts alles wat je fout doet opnieuw laat doen. Ook als het alleen maar type fouten zijn.
Daarom is het voor mijn dochter niet z'n goed systeem.
Thuis liet ik haar dan ook niet de toets van wrts doen veel te frustrerend. Wel liet ik haar de spellingsoefeningen waarbij ze bv alleen de klinkers hoeft in te vullen of het woord over te typen doen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-10-2013 om 08:37

Spelfouten en dyslexie

In principe mag je spelfouten bij dyslexie gewoon niet meerekenen, vind ik als docent Engels en dyslexiecoach. Dan wordt het bij een taal als Engels onmogelijk om een tien te halen voor een dyslect. Bovendien staat het scholen vrij om die uitzondering te maken, ook bij schoolexamens. En bij het eindexamen (brief/email schrijven) maakt spelling een dusdanig laag percentage uit van het gehele eindexamencijfer dat ik het niet nodig vind om het kind alleen daarvoor vier jaar lang te bestraffen voor fouten die het niet expres maakt en waar het niets aan kan doen. Tenslotte heeft Engels een bijzonder onregelmatige spelling.
Wat nog wel wil helpen, is het kind geregeld wijzen op een bepaalde klank-teken-koppeling, dus 'ea' wordt vaak als 'ie' uitgesproken. Maar goed, dat geldt niet voor alles (denk aan woorden als 'healthy') en dan nog draaien ze vaak die ea om . En verder trucjes als "ght" aan het einde van een woord staat in de volgorde van het alfabet. Nou ja. Er zijn best wat ezelsbruggetjes, maar mijn punt blijft staan, ik vind spelling meerekenen onnodig.
Helemaal eens trouwens dat zo'n programma waarbij je de woorden moet typen, niet vreselijk effectief is bij dyslexie, en ook nog eens frustreert. Waarom neemt die docent de toets niet gewoon mondeling af, in elk geval voor wat betreft het rijtje Nederlands-Engels? Engels-Nederlands kan wel op papier, omdat schrijffouten in Nederlandse woorden sowieso niet ter zake doen.

pooh bear

pooh bear

13-10-2013 om 09:42

Mea

Gelukkig heeft hij de spellingsgouten niet meegerekend. Overigens heeft hij dat volgens mijn dochter bij de hele klas niet gedaan. Ik weet niet of dat is omdat het de eerste toets is of omdat hij helemaal niet naar spelfouten kijkt.
Geen idee waarom hij die toetsen op wrts doet. Maar het is de eerste toets en misschien dat hij het volgende x wel anders doet.
Overigens oefen ik de spelling wel met mijn dochter niet omdat ik wil dat ze het toch goed gaat spellen maar op die manier weet ze een beetje hoe je het schrijft anders gaat ze er wel hele rare woorden van maken.
Die ezelsbruggetjes ga ik eens proberen ik zal ook eens op Google kijken of ik er meer kan vinden.

Charis

Charis

14-10-2013 om 12:58

Spelling

Ik kan me voorstellen dat de docent clement is bij dyslexie en spelfouten niet meerekent, maar dat hij dat bij de hele klas doet snap ik niet. Spelling is toch een essentieel onderdeel van geschreven taal.

pooh bear

pooh bear

14-10-2013 om 13:24

Ik weet het niet

Ik weet niet hoe het normaal gaat. Het was een eerste toets. Misschien omdat het een so was of misschien omdat het vmbo tl nivo is c
Ik weet niet hoe het normaal gaat.
Wij zijn er in elk geval blij mee zo kan ze toch een mooi cijfer voor Engels halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.