Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dees

Dees

14-06-2016 om 13:42

Eerder starten met de kleuterschool

Mijn zoon begint al wat met lezen en tekent ondertussen al wat koppoters en dergelijken, ook kan hij goed tellen en leest hij getallen. Kleuren zijn hem al 2 jaar duidelijk en vormen kent hij ook allemaal wel. Spelen doet hij in verhalen.

Ondertussen is hij bezig met steeds meer Engelse woordjes en liedjes te leren, en telt hij ook tot 14 in het Engels.

Kortom hij is echt toe aan school! Dat is hij al ruim een half jaar.....maar hij moet nog meer dan een half jaar wachten....zijn er mensen met ervaringen in het eerder starten met de kleuterschool?

Dat ging niet door. De school mocht het destijds toestaan maar ze wilden niet. Ik denk dat ze dan geen geld krijgen of zoiets en dat is natuurlijk lastig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-mijn-kind-naar-de-basisschool

Ik zie overigens dat dat niet meer is toegestaan.
"Vanaf 4 jaar mag uw kind elke dag naar school en meedoen met het onderwijs. Dit mag niet eerder."

Je zou meer maatwerk willen maar het wordt steeds meer stucwerk.

Dees

Dees

14-06-2016 om 14:16

pffff

O dat schiet niet op....jeetje toch maar verder op zoek naar uitdagingen.

maartje

maartje

14-06-2016 om 14:25

Nee joh

Al zou het kunnen, waarom zou je?
Zelfs bij een school die prima op maat werkt bij kinderen met voorsprong, haalt het het niet bij wat je thuis kunt doen. Ik zou eerder nog een jaar wachten, met een kind dat voorloopt.
(tenzij je natuurlijk zelf heel veel werkt en kind op een plek is waar hij te oud voor wordt)

lisbeth

lisbeth

14-06-2016 om 14:30

niet doen

hier twee kinderen met een voorsprong en het wordt op school echt niet beter, alleen maar meoilijker. Jij kut thuis veel makkelijker interessante dingen aanbieden dan op school.

Dees

Dees

14-06-2016 om 14:33

ontbreekt ons ook van de kennis

Hij is nu dus 4 dagdelen bij de opvang en 2 dagdelen bij oma. Oma biedt hem wel uitdaging aan, en wijzelf thuis ook wel maar dat kan natuurlijk niet de hele tijd en we hebben ook niet echt de kennis hoe je iets goed aanleert.

maartje

maartje

14-06-2016 om 14:37

Nee joh!

Die kennis ontbreekt op school juist, om voorlopende kinderen goed te begeleiden en ze te laten leren.
Je hoeft niet veel te doen, leten gaat vanzelf. Gewoon reageren op de vragen, en eventueel wat extra aanbod, en vooral veel betrekken bij alles! Dat is héél veel meer dan school kan bieden.
(school kan natuurlijk wel de contacten bieden, maar dat kan gewenst ook op andere manieren)

niks aanleren

Ga vooral geen schoolse vaardigheden aanleren, dat is nergens voor nodig en maakt alleen maar dat hij straks nog meer teleurgesteld zal zijn in school. Je kunt uitdaging op heel andere manieren geven. Haak in op zijn interesses: ga naar musea, naar het bos, maak kunst, ga iets bakken, doe spelletjes (niet die op een computer), enz. enz.

'de hele tijd'

Hoeft natuurlijk niet, een kind kan zich ook wel eens zelf vermaken, Zelfs slimme

Pug

Pug

14-06-2016 om 15:41

welke kennis

Welke kennis denk je dan dat je mist? Volgens mij hebben ze hier gewoon alles zelf aangeleerd zonder op school in de problemen te komen.

Triva

Triva

14-06-2016 om 15:43

maar

'en we hebben ook niet echt de kennis hoe je iets goed aanleert.'

en jij denkt dat dat probleem is opgelost als hij naar school gaat? Nou maak je borst maar nat.

Zie de andere reacties. Gewoon aanbieden wat je aan zou bieden als hij 1 of 2 jaar ouder is, je hoeft hem niets aan te leren op een schoolmanier en met een beetje pech houd je dit probleem tot hij een puber is of nog langer.

Tilly

Tilly

14-06-2016 om 21:33

spelen

Van school wordt je kind op die leeftijd niet vrolijker als je denkt dat dat soort dingen leren leuk zijn voor hem. Groep 1 en 2 zijn leuk om samen te leren spelen, sociale vaardigheden leren, leren rijmen, zingen, verhalen horen. Onze jongste was de eerste weken ook erg teleurgesteld dat er niets 'geleerd' werd. Ze had dan ook nog eens de pech dat we gekozen hadden voor een school waar in de eerste twee jaar niets aan letters en cijfers werd gedaan.

En toch heeft ze van alles geleerd wat niet op school werd aangeboden. Ze kende het alfabet, kon al wat rekenen en kon vloeiend lezen voor ze naar groep 3 ging. (En nee, we hebben dat niet gestimuleerd thuis, mevrouw las gewoon mee tijdens het voorlezen denk ik.) Dus om schoolse dingen te leren heb je op die leeftijd misschien juist geen school nodig als je al een beetje slim bent.

Alicia

Alicia

15-06-2016 om 06:56

Veel buitenspelen

Klimmen en klauteren schijnt goed te zijn voor je ruimtelijk inzicht (handig bij wiskunde later). Of laat hem planten en bloemen herkennen, uileballen uitpluizen, helpen op de kinderboerderij. En natuurlijk naar de bieb voor leuke boekjes.

ikke

ikke

15-06-2016 om 07:24

allen

Eigenlijk doen we dat thuis allemaal al. Hij speelt met lego (nauwelijks meer met duplo), gebruikt de handleidingen ook om dingen in elkaar te zetten, soms ook zonder handleiding, we hebben een letterbak voor hem, spelletje houdt hij niet zo van, puzzels tot 50 stukjes. Boeken lezen we wel maar niet zo heel veel, we hebben wel boeken in de categorie 4/5 jaar.

Bij goed weer is hij altijd buiten en gaan we op zoek naar plekken om te klimmen. Hij klimt in de hoogste toestellen waar veel kinderen van zijn leeftijd nog niet in klimmen, gebruikt onderdelen van het toestel die er niet voor zijn bedoeld om te klimmen omdat hij te klein is om bij sommige balken en grepen te komen.

Maar toch vreet hij soms mijn aandacht op met de letterbak/boeken lezen en lego heeft hij wel wat hulp nodig, met lego bijvoorbeeld met het zoeken naar de stukjes met de letterbak benoemen en vormen van woordjes etc. En een uur is vaak te kort in zijn ogen.

Ik ga verder op zoek naar uitdaging voor hem, maar wil hem qua materialen ook niet te veel gaan verwennen het is immers nog een half jaar tot zijn verjaardag.

Triva

Triva

15-06-2016 om 07:47

waarom

Houdt hijniet van spelletjes? Probeer dat eens uit te zoeken. Te makkelijk of te moeilijk moeite met verliezen of ziet hij de lol er nog niet van? Je hebt ook 1 persoonsspellen, spellen waar je moet samenwerken om van het spel te winnen en puzzelspellen zoals het rode autootje. Kijk ook eens naar puzzelboekjes voor kinderen met doolhoven of zoek de verschillen.

Magalí

Magalí

15-06-2016 om 08:06

Sterrenwacht

Wat mijn jongste op die leeftijd al helemaal geweldig vond was de sterrenwacht. Toevallig hebben wij hier in de buurt een erg actieve en leuke sterrenwacht. Zij hadden ook puzzels en leuke kinderboeken over de ruimte. In de bieb is ook genoeg te vinden.

Als iets zijn interesse heeft dat buiten het normale schoolprogramma omgaat, is dat eigenlijk het handigst.

maartje

maartje

15-06-2016 om 08:54

heb je

een goede school uitgekozen?
Want de kans op problemen is echt groot.
Heb je al met bs overlegd over de voorsprong?

Een kind dat nu al je aandacht opslurpt gaat wrs niet zo blij zijn op school. Die aandacht krijgt hij absoluut niet op school. Tuurlijk, er valt genoeg te zien en te doen, interactie met andere kinderen etc, voor een zeer leergierig kind is dit echt niet genoeg. (op den duur)

Verwennen met materialen, tsja, ik zie dat vooral als jezelf verwennen
Een kind heeft her niet nodig, er zijn zoveel leukere dingen in het leven. Maar daar heeft hij wel begeleiding/sturing/organisatie van volwassene voor nodig inderdaad. Materialen dienen vooral ter ontlasting van jezelf.
Spelotheek? Ruilsysteem met anderen?

Geniet vooral!

maartje

maartje

15-06-2016 om 08:59

en met

geniet vooral bedoel ik: kijk of je je vooral op hem kunt richten. Hij leert nu zoveel. Deze periode, waarin hij jou zo hard nodig heeft hierbij, duurt maar kort en is voorbij voor je het weet. Ik zou proberen eens goed naar prioriteiten te kijken. Wat kun je voorlopig even in de ijskast zetten, wat kan wel een jaartje wachten?
Huis bijv minder schoon maar de tijd nemen deze klusjes op leuke manier samen te doen, samen tuinieren, koken, er veel op uit.

Ikke

Ikke

15-06-2016 om 09:03

o ja dat is wel een idee

Hij is helemaal gek van regeltjes vooral verkeersregels. Daar is hij druk mee bezig, wijst volwassenen erop dat ze over de stoep niet mogen fietsen, houdt in de gaten dat we met oranje en rood wel remmen en dat soort dingen. Ik denk dat ik eens ga kijken of we een verkeersbordenboek of iets dergelijks kunnen vinden.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-06-2016 om 09:03

Verwennen met materialen?

Juist toen mijn kinderen op die leeftijd waren gaf ik makkelijk wat speelgoed ofzo tussendoor. De ontwikkeling en verandering van interessegebieden gaat dan nog zo snel dat ik het zonde vond om nog een half jaar te wachten terwijl ik het idee had dat ze het nu "nodig" hadden. En dan heb ik een kind dat in mei jarig is, dus in combinatie met Sinterklaas zijn de cadeaus nog redelijk verspreid over het jaar (en kon ik dus sneller inspelen op waar hij mee bezig was), maar hij die van jou zal dat veel meer bij elkaar zitten. Dan is een jaar best lang...

Triva

Triva

15-06-2016 om 09:17

Inderdaad

een half jaar wachten op nieuw spul? Dat is 1/7 van zijn hele leven en in die 3,5 jaar is hij al heel wat stappen voorbij gegaan. Beter nu investeren en dan met zijn verjaardag wat minder als dat financieel een issue is. Je kunt nu ook dingen geven en die over een jaar weer verkopen.

Egel

Egel

15-06-2016 om 13:24

muziek

Ik zou ook overwegen hem op een muziekinstrument te doen. Sommige kinderen van musici krijgen ook al op hun 3e een privéleraar (ik weet niet of je het kunt betalen natuurlijk) en het leuke is dat hij dan ook direct noten kan leren lezen. Het is ook iets waar tegenwoorden op school vrijwel geen aandacht meer voor is - soms nog op een vrije school - dus het is iets dat toch al buiten school omgaat.
Piano, blokfluit, viool of cello misschien.
Ook leuk over een paar jaar dat hij dan na schooltijd in een orkestje kan meedoen.

Lieverdje

Lieverdje

15-06-2016 om 14:52

School is stap terug

Ja hoor, groep 1 en 2 is vaak echt een stap terug voor slimme kinderen. Ik denk dat de kinderen vooral veel leren op sociaal gebied, discipline om een taakje af te maken, knippen en plakken misschien. Maar cognitief.... neu. Tenzij je een school treft die veel doet aan algemene ontwikkeling bij de kleuters! Onze jongste heeft wat dat betreft geluk met de school waar de kinderen nu op zitten, ze doen ook veel met natuur- en milieu-educatie en wereldoriëntatie in de laagste klassen vanwege IPC (projectmatig onderwijs voor de zaakvakken). Rekenen en lezen is gewoon op het niveau als op andere scholen, maar toch proberen ze intelligente kinderen wel wat meer aan te bieden uit zichzelf

Vve

Gaat jouw zoon naar een opvang of peuterspeelzaal? Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een goede VVE peuterspeelzaal. Degene die met het programma piramide werken hebben daarin ook aanbod voor pientere peuters. Dit gaat dieper op alles in. Bij vve wordt ook heel duidelijk naar het kind gekeken en wordt er (als het goed is) met een groepsplan gewerkt. Op die manier krijgt elk kind aangeboden wat het nodig heeft. Dus ook extra uitdaging. Het vervelende met pientere kinderen is vaak dat ze het cognitief allemaal wel aan kunnen maar sociaal emotioneel zitten ze wel op leeftijdsadequaat niveau. Succes!

Vervolg

En vergeet het idd straks niet heel duidelijk aan te geven bij de juf of meester van groep 1. Dan kunnen ze er misschien ook wat mee. Een vve psz doet ook een overdracht aan de basisschool. Als zij met een pientere peuterprogramma hebben gewerkt, zullen zij dit ook naar de basisschool overdragen

Lieverdje

Lieverdje

15-06-2016 om 22:27

Piramide

Hmmmmm, van piramide heb ik begrepen dat dat juist bedoeld is voor kinderen die eerder wat achter zijn. Als terugkijk naar onze ervaringen met de vorige school, klopt dat ook wel. Differentiatie was (op die school tenminste) niet meer dan bijvoorbeeld dat je kind alvast tot 20 mocht gaan tellen ipv tot 5 :-/ Ik zag wel dat er formeel sprake was van differentiatie, maar dat was bij lange na niet op het cognitieve niveau van onze kinderen, en ook niet op dat van het kind van TS.

Piramide

Dat is idd wat de meeste mensen denken jammer genoeg. Ik werk al jaren met piramide en piramide is een totaal programma. Het richt zich op alle ontwikkelingsgebieden van alle kinderen. Er is een programma voor een basisgroep, kinderen die gewoon lekker meekomen. Er is een programma voor tutoring, kinderen die op welk ontwikkelingsgebied dan ook een achterstand hebben en er is een programma voor pientere kinderen. Dit gaat echt verder dan alleen maar tot 20 mogen tellen. Als de psz of opvang het goed doet is er echt sprake vaan aanbod op maat. Jammer dat dit niet overal uit de verf komt.

maartje

maartje

15-06-2016 om 22:46

Nou horsie

Het klopt al niet wat je zegt; dat pientere kinderen op so-emo gebied leeftijdsadequaat functioneren. Heel vaak is dat niet zo.

Maartje

Ik zeg ook niet dat dat per definitie zo is. Maar je ziet het wel vaak. Natuurlijk niet bij ieder kind want gelukkig is ieder kind uniek. Ik ben alleen van mening dat je erg moet oppassen met sneller naar de basisschool of bijvoorbeeld een klas overslaan. Je hoort vaak dat kinderen daar op latere leeftijd toch last van krijgen. Ik heb het met mijn eigen zoon meegemaakt. En nogmaals, ik spreek niet voor alle kinderen.

Sanne

Sanne

19-06-2016 om 00:53

Eens

Met de voorgangers: kijk uit dat school geen deceptie wordt. En gaat hij wel naar de peuterspeelzaal?

Mijn dochter liep minder voor, maar wel met een ontzettende 'leerhonger'.

Tips:
Speelotheek, we haalden iedere week nieuw spul en iedere week 10 boeken van de bieb.
Koningsdag (nu een beetje laat) of Marktplaats. Kopen en weer verkopen! Wat is er veel speelgoed door ons huis gegaan.
Online: er zijn zo ontzettend veel leerzame en leuke app's en games.
Peer contacten. Zoek even online of vraag het op HB kind forum: er zijn genoeg spelletjesmiddagen met andere kinderen die grasg uitgedaagd worden en dasr hoef je geen 'stempeltje' voor te hebben.

Als er genoeg is gaan 'klokken'. Ik zette altijd de eierwekker. Tot het belletje gaat mag je me alles vragen. Tot die tijd roep je voor bloed, maar niet voor een lego blokje.

Dochter is nu elf, en het is nig steeds hard werken voor ons en school om haar leergierigheid te vieden. Maar wel leuk!

Koppoters

Beetje off topic. Ik moest gelijk weer denken aan onze ib-er. Zoon was gewoon deperessief in groep 1. Zulke hoge verwachtingen van school en dan speel je alleen maar. Groep 2 deed tenminste al werkjes en dat waren leukere kinderen aldus zoon.
Oké, na een hoop gedoe en tijd ging de ib-er toch testen hoever hij voorliep. Dat bleek best ver. Dat berekenden ze in maanden en hij bleek groep 2 toch al bijna uit te zijn (hij bleek luistervinkje te spelen als groep 2 aan het werk ging).
En nou komt het: in die test moest ook hij ook tekenen en wat bleek hij kon nog geen koppoters tekenen! Wij moesten het eerst laten bezinken voordat wij daar keihard gelachen hebben. Serieus? Ja, serieus. En hij kon ook zijn jas nog niet zelfstandig dicht krijgen. Niet gek, die rotjas kreeg ik zelf met geen mogelijkheid dicht.
Nou ja, een hoop getest om niks want we schoten er niks mee op.
Inmiddels zit hij in groep 4 en gaat over naar 5. Op zijn sloffen. En hij tekent nu pas koppoters.

On topic. Nooit eerder starten op school, met een beetje pech kleuter je lang. Kies een school met veel groep 1/2 klassen. In groep 2 hebben ze een groepje voorlopende kinderen bijelkaar gezet. Niet om het werk maar wel sociaal héél belangrijk! Zoon is toen wel opgeknapt maar echt lekker ging het pas in groep 3.

Voor thuis: smartgames,museumjaarkaart.

Hoe gaat het op het kdv? De onze toendertijd deed best veel. Zoon had het geluk de jongste te zijn en heeft zich op kunnen trekken en vond het daar helemaal leuk.
Als hij op kdv en daarna op school genoeg had geleerd dan ging hij thuis ook weer zelf spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.