Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kim

Kim

20-03-2014 om 13:00

een 8 is toch ook goed genoeg?

Ik heb een dochter, 10 jaar, die een echte streber is. Haalt regelmatig een 10 en baalt als ze een 8 heeft. De juf heeft nu aangegeven dat dit anders moet. Hoe anders weet ik niet. Ze spendeert ongeveer 30 minuten aan maak-huiswerk en ongeveer een uur aan leer-huiswerk per week.
De juf geeft aan dat een 8 ook goed genoeg is maar dochter heeft een totaal andere mening. Enkele weken geleden had ze een 9,5 voor een toets. Dochter krijgt de toets terug en gaat thuis op internet het juiste antwoord zoeken op de vraag die ze fout had. Ze gaat in discussie met de juf de volgende dag en juf wijzigt het cijfer naar een 10.

Wat moet ik hier nou mee? Ik heb al bedacht om mijn dochter een half uur ipv een uur te laten leren en dan is het klaar. Is dit een idee?

Dochter is verder een vrolijke meid met vriendinnen.

Hanne.

Hanne.

20-03-2014 om 13:22

waarom

Heeft juf ook aangegeven waarom het anders moet? Kind is vrolijk, leergierig en stelt hoge normen aan zichzelf.

Balen als je een 8 hebt mag, het goede antwoord zoeken op een vraag (en je eigen antwoord verdedigen ook). Waar gaat het fout.

Kind minder huiswerk laten doen lijkt me geen oplossing voor het problem. Daar worden de cijfers (misschien) minder van. Maar dat lijkt me het doel niet.

Kim

Kim

20-03-2014 om 13:36

de juf

Ik heb het idee dat juf denkt dat ze heel hard werkt thuis (?) omdat ze zulke hoge cijfers haalt. Dat is echter niet het geval. Of misschien zie ik het fout. Is 1,5 uur per week (het is nooit langer, wel korter) te lang?

Ik hoef nooit tegen haar te zeggen dat ze haar huiswerk moet maken. Op woensdag krijgt ze het maak-huiswerk mee en een week later moet het mee. Dochter maakt het gelijk op die woensdag en neemt het donderdag al mee. Ze is erg leergierig en gemotiveerd.

Wat wil juf nou? Dat ik tegen mijn kind zeg dat ze haar huiswerk niet moet maken. Ik snap het gewoon niet en ben een beetje boos. Ik was in de veronderstelling dat scholen toch graag leerlingen hebben die hoge cijfers halen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2014 om 13:39

Leergierig

Daar hoef je niets aan te doen want er is niets mis mee met leergierig zijn en zoveel mogelijk kennis op te doen. Zolang je dochter maar weet dat het ok is om fouten te maken en geen faalangst heeft. En het is niet alleen aan jou, ook aan de juf om haar dit bij te brengen op een constructieve manier met positieve feedback.
Ik was ook zo en met deze leerhouding heb ik het heel fijn gehad op het gymnasium ook al werden de leraren weleens gek van mij en mijn vragen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2014 om 13:41

Juf

Ga in gesprek met de juf. Ik denk dat de juf gewoon overbezorgd is. Je dochter is duidelijk gemotiveerd en dat is alleen maar prijzenswaardig.

druif

druif

20-03-2014 om 13:49

faalangst

Ik vermoed dat de juf bang is voor faalangst?
Mijn dochter moest erg wennen aan het feit dat ze op het vwo niet meer allemaal negens haalt.

Misschien wil de juf daar voor waarschuwen?
Het is wel een beetje een rare reactie, maar dat doen leerkrachten wel vaker.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2014 om 14:08

Gesprek

Hoe dan ook zou ik zsm even met de juf om de tafel gaan zitten. Ik denk dat het "probleem" dan gauw uit de weg geruimd is.

creabea

creabea

20-03-2014 om 14:09

dat denk ik ook

Mijn eerste gedachte is ook dat de juf bang is voor ernstig perfectionisme/faalangst, omdat je dochter er zo van baalt als ze een 8 haalt voor iets, of zoveel moeite doet om van een 9,5 toch een 10 te maken. Zoals je het opgeschreven in je eerste bericht, komt het op mij ook over alsof je dochter al te veel belang aan hecht om een 10 te halen, dat minder dan een 10 erg is, zeg maar.

Zegt de juf echt dat je dochter geen huiswerk mag maken, nee toch zeker (hoop ik?). Daar zit het eventuele probleem niet in; van minder leren worden de cijfers eventueel wel minder (1,5 uur per week lijkt me niet overdreven veel) maar je dochter wordt er niet minder perfectionistisch van. Dan is het waarschijnlijk beter om haar wat te laten leren/doen waar ze niet direct potentieel tienen voor haalt, maar wat ze toch leuk vindt om te doen, eventueel buiten school.

Perfectionist

De meeste kinderen vinden een 7-ventje wel genoeg.
Ik ben erg blij om te lezen dat er kinderen zijn die streven naar perfectie.
Die wil ik later wel aan mijn bed als chirurg, zo'n perfectionist.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-03-2014 om 14:15

Kim

"Wat moet ik hier nou mee?"
Nou... je hoeft hier helemaal niets mee. Je kunt een kind moeilijk gaan verbieden om geen tienen meer te halen. "Schat, vandaag minimaal twee fouten maken hoor, de juf wil geen hoge cijfers meer zien!". Dat gaat hem natuurlijk niet worden.
Je schrijft dat je er wat boos over bent, en daar zou ik dus wel iets mee doen. We kunnen hier speculeren over het 'waarom' (faalangst, teveel huiswerk), maar ik denk dat je daarvoor gewoon terug moet naar de leerkracht. Ik zou een gesprekje met de leerkracht aangaan. Aangeven dat je hebt nagedacht over wat de juf heeft gezegd, en dat je merkt dat de opmerking 'dit moet anders' je dwars zit. En dan doorvragen: waarom moet het anders? Wat is het probleem volgens de juf? En waarom is dat dan een probleem? Waar baseert ze dat op? Wat zou er dan anders moeten? En hoe ziet de juf dit dan voor zich? Net zo lang doorvragen totdat de juf jou echt duidelijk heeft kunnen maken wat volgens haar het probleem is. Misschien leiden die vragen er wel toe dat de juf aangeeft dat de soep helemaal niet zo heet is, dat zou maar zo kunnen. Maar misschien komen er wel degelijk goede punten op tafel en is er reden tot zorg.

een 8

Ik zou het studeren en streberig-zijn juist niet demotiveren of frustreren door haar minder te laten leren. Daar wordt het 'probleem' groter van. Haar reactie op een niet verwacht en gewenst cijfer, wel. Prima om hard te werken voor iets dat je graag wilt maar moeilijk omgaan met misgelopen verwachtingen is wat anders. Een verwachting die niet uitkomt hoort niet per definitie een teleurstelling te zijn of uitmonden in boosheid of onzekerheid of ontreddering of verdriet of.. .

Tenzij de algemene mening is dat ze te veel studeert en daarom te weinig aan andere belangrijke dingen toekomt. Maar dat hoor ik niet de juf niet zeggen. Er klinkt eerder alsof dochter volgens juf, vanalles aan een 10 (oa eigen waarde) hangt. Van te hoge (zelf opgelegde) verwachtingen kan je onzeker worden.

Ik zou nog even met de juf overleggen en vragen waar haar nu precies om gaat.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

20-03-2014 om 14:25

ik zou

in elk geval geen aandacht besteden aan haar hoge cijfers. Je waardering wel voor haar laten blijken, maar dan voor haar inzet en voor andere dingen buiten school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2014 om 15:18

hmmm

Hier ook een dochter die graag 10-en haalt. En dat is helemaal niet erg. Wel heeft ze van ons én van de juf gehoord dat ze volgend jaar op het VWO waarschijnlijk blij moet gaan zijn met 7-ens. En dat dat dan ook prima is.
Ik vermoed dat haar dat nog wel gaat tegenvallen, maar dat is dan ook weer een leermomentje. Een kind vertellen dat het minder goed de best moet doen vind ik vreemd.

Dalarna

Dalarna

20-03-2014 om 16:08

Jasam

"Ik ben erg blij om te lezen dat er kinderen zijn die streven naar perfectie.
Die wil ik later wel aan mijn bed als chirurg, zo'n perfectionist."

Mwoah, ik wil gewoon een goede arts, die met mij meedenkt en zowel goed is in theorie als in praktijk. Een perfectionist hoef ik eigenlijk niet eens, dat is gewoon weer een beetje té!

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2014 om 16:40

Maar

1,5 uur huiswerk per dag? Is dat op haar eigen initiatief?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2014 om 16:44

Dat had ik even niet gelezen. Hoeveel huiswerk krijgt ze in hemelsnaam als ze daar zo lang mee bezig is??

Dalarna

Dalarna

20-03-2014 om 16:51

Nee tijgeroog

Het was per week...

Annet

Annet

20-03-2014 om 17:04

Ander huiswerk

Ik zou gaan voor ander huiswerk dat voor je dochter moeilijk is. Niet omdat ze geen tienen meer mag halen, maar omdat ze er wat van leert. En zelf leert om te gaan met vraagstukken waarop ze niet direct antwoord geeft.
Dit in het kader van: elk kind is op school om te leren. Als zij nu niets kan leren van haar werk, moet het werk aangepast, niet het kind.

Hanne.

Hanne.

20-03-2014 om 17:20

zoeken

Een kind dat gaat googelen of een gegeven antwoord goed is en daarover ook het gesprek met juf aangaat leert daar toch van. Ik zie obv het bericht niet dat het kind niets leert. Wel dat ze makkelijk leert als je met 1.5 uur per week veel 10-en haalt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2014 om 17:40

Pluswerk

Ik weet niet of je dochter al pluswerk of enige andere vorm van extra uitdaging krijgt, maar dat zou ook goed zijn. Dat ze echt wat moeite moet doen en zo leert dat je niet altijd tienen hoeft te halen. Verder is anderhalve uur huiswerk per week echt niet (te) veel, als ik andere ouders hoor met kinderen in groep 6/7/8. Je dochter gaat straks met de juiste motivatie en werkhouding naar de middelbare school en dat is heel prettig. Maar ik zou wel zsm een gesprek aangaan met de juf. Misschien is de juf wel bang dat je dochter teveel gepusht wordt; dat zou ook nog kunnen. Het belangrijkste aandachtpunt is mi echter dat het ook ok is om lagere cijfers te halen, dat fouten maken mag en dat er geen sprake mag zijn van faalangst of de angst om onder te presteren.

Jaina

Jaina

20-03-2014 om 17:49

Mooi toch

Het is toch mooi dat ze zo goed haar best wil doen en zulke mooie cijfers haalt. Mooi dat ze niet genoegen neemt met het minimaal haalbare maar dat ze ondanks het feit dat ze makkelijk leert zich nog steeds wil inzetten voor maximale resultaten.
Wel is inderdaad de kans groot dat het op de middelbare school een stuk lastiger zal zijn om zulke hoge cijfers te halen. Van te voren daar dus wel even een paar gesprekken aan wijden. Je kan bijvoorbeeld uitleggen dat op de middelbare school kinderen op verschillende niveaus zitten en dat de toetsen aan het niveau worden aangepast terwijl op de basisschool de toetsen voor iedereen hetzelfde zijn. Dat het dus voor haar moeilijker zal zijn om hele hoge cijfers te halen omdat de toetsen gewoon veel moeilijker zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2014 om 18:35

cijfers

De juf van mijn dochter geeft de leerlingen nu in groep 8 al verschillende cijfers voor hetzelfde. Toekomstige VWOérs worden strenger beoordeeld dan de kinderen die naar het VMBO gaan.
Voor dochter nu wel heel gek, maar ik vind het slim bedacht van de juf

hoe reageert ze?

Er is zeker niet mis met voor het hoogste te willen gaan. Maar ik vroeg me af hoe ze reageert bij een 8 en of dat misschien de reden is. Als ze echt zwaar teleurgesteld is, misschien zelfs huilt bij een 8, dan zou ik daar even over praten. De reactie moet natuurlijk wel in proportie zijn, ook tegenover haar klasgenoten. Heeft dat er wellicht mee te maken, dat ze slecht met tegenslag kan omgaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.