Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

19-09-2014 om 18:34

Echt ziek of schoolziek (VO) en hoe ermee omgaan?

Dochter in 3 VWO was afgelopen week weer ziek. 1 dag thuis gebleven, de dag erna wel naar school gegaan maar eerder naar huis. Vage buikpijnklachten (niet ongesteld) en later ook hoofdpijn.

In het verleden heeft ze een tijdje ernstig last gehad van hoofdpijn, maar dat is gelukkig al lang voorbij.

Ik vroeg me af of ze echt ziek was (te ziek om naar school te gaan of op school te blijven) of dat ze het eigenlijk wel lekker vond om ziek thuis te blijven (of ziek naar huis te gaan).

Ze doet het prima op school, heeft het leuk met een groep vriendinnen, sport lekker, doet thuis dingen die ze leuk vind (films en series kijken !) zit volgens mij goed in haar vel.

Ze heeft wel eens gezegd dat ze op school weinig leert. Liever thuis zou leren dan die saaie lessen.

Ik kan me dus voorstellen dat ze liever thuis is om filmpjes te kijken en (meer) tijd te hebben om SO's en proefwerken voor te bereiden dan in de (saaie) lessen te zitten.

Misschien zit ik er helemaal naast en was ze echt te ziek voor school, maar ik twijfel, omdat ik weet hoe ze erin zit (liever geen lessen) en omdat ze op de avond van de dag dat ze ziek was wel zin had om een spelletje te doen en toen niet heel ziek overkwma.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?


Esther

Esther

19-09-2014 om 19:07

pragmatisch

Hier zie ik dat school veel energie vraag van mijn kinderen. Ik ben dus niet zo streng met een dagje thuisblijven zolang de cijfers daar niet onder lijden. Dat komt de sfeer thuis zeer ten goede.

Marjoleine64

Marjoleine64

19-09-2014 om 19:21

Hier een zoon

in 4 VWO. Hij is standaard in het najaar een paar keer een dag ziek. Maar in tegenstelling tot jouw dochter wil hij dan wel zelf naar school, omdat er die dag een SO of proefwerk is wat hij anders weer moet inhalen. Het is dus wel eens voorgekomen dat hij dat inderdaad moest maken hoewel hij zich toen al zo ziek voelde dat hij het liefst naar huis gegaan was. Het komt ook wel voor dat hij eenmaal thuis weer (een beetje) opgeknapt is. Als hij dan 's avonds zijn muziekles of orkestrepetitie overslaat weet ik dat het echt 'ziek' was, dat slaat hij anders nl nooit over. Oudste zoon heeft wel eens gemopperd dat broer 'alweer op dinsdag ziek was', maar ik ben ervan overtuigd dat het echt is. Hij reageert gewoon heftig op allerlei virusjes, maar is daaran ook snel weer opgeknapt.

Linda K

Linda K

19-09-2014 om 20:12

Net als bij Esther

Oudste heeft medische problemen waardoor hij inderdaad vaak niet naar school kan. Het was wel duidelijk dat dit veel vaker voorkwam in perioden dat hij slechter in zijn vel zat. Schoolziek dus, in zekere zin. In normale/goede perioden was het criterium zo ziek zijn dat je geen informatie kan opnemen. Wel wilde hij altijd zijn toetsen maken. Ik heb hem ook wel eens verplicht thuisgehouden als ik de reis naar school te gevaarlijk achtte.

Jongste is niet vaak ziek, wel moe. Als hij dan een keer een dag veel uitval heeft en niets belangrijks heeft, knijp ik ook wel eens een oogje toe.

Als dochter goed in haar vel zit, zie ik niet waarom je zou moeten twijfelen aan haar ziek zijn? Met name schoolziek naar huis gaan lijkt me nadelig ten opzichte van aan het begin van de dag ziekmelden, of doet ze dat om jou te ontlopen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2014 om 20:29

Ziek

Ik hanteer de regel: ziek is echt ziek dus dan ook helemaal niet naar school maar ook geen vriendjes op bezoek, niet naar sporten of andere leuke dingen doen. Een beetje vage klachten en geen koorts is niet ziek. net zo min als een beetje moe zijn. Wij moeten dan ook gewoon werken en onze normale dingen doen; ook als we moe zijn. School is nu eenmaal niet altijd even leuk of zelfs saai maar dat is geen reden om naar huis te gaan of "ziek" thuis te blijven. Als een kind te vaak met dit soort vage klachten aan komt, kijken wat de reden is. Een medische reden of speelt er iets op school? Maar niet te snel als ouder mee gaan in te "ziek" zijn voor school. Dat is lastig, zeker als je kind wel een tijd serieus te ziek was voor school (mijn zoon heeft vanwege Pfeiffer vorig jaar 6 maanden thuis moeten zitten) dus je bent extra op je hoede. Omgekeerd weet zoon er als hij zou willen nu ook heus wel misbruik van te maken

Ely

Ely

19-09-2014 om 20:34

Wat maakt het uit?

Of ze schoolziek is of echt ziek? Zolang ze maar niet schoolziek is omdat er op school iets niet goed gaat. Ik vind dat zolang cijfers goed zijn, kind een goede verstandhouding heeft met de leraren en medeleerlingen het best recht heeft op wat spijbeldagen. Niet tijdens proefwerk ofzo maar gewoon een dagje tussendoor. Lekker toch, zo'n dagje, hou ik zelf ook van .

Linda K

Linda K

19-09-2014 om 20:56

Elisa

Heb jij zoon dan zes maanden niets 'leuks' laten doen?

mijk

mijk

19-09-2014 om 21:50

Hier gaat er dus zo'n virusje rond.

Buikpijn hoofdpijn zweterig maar niet echt ziek.... Zoon is 2 dagen thuis gebleven. Hij had geluk ik had het zelf ook anders had ik het niet geloofd...

Katniss

Katniss

19-09-2014 om 22:18

Soms een beetje twijfelachtig

Dochter (15) is zo ongeveer elke maand een dag 'niet lekker'. Dan ziet ze er inderdaad ook wat pips uit en als ze dan niets belangrijks heeft en ook nog gym, mag ze van mij wel thuis blijven. Ik zou het zelf ook niet trekken om met buikpijn 2 x ruim een half uur te fietsen en twee uur buiten gymmen, en de rest van de dag met 30 drukke types in een klein lokaaltje opgesloten worden.
Op de basisschool is ze een tijd echt schoolziek geweest en toen werd ik elke week wel een keer gebeld om haar op te halen. Na een tijdje werd wel duidelijk dat het door school kwam dus daar hebben we toen een oplossing voor gezocht.

Een periode.

Wat vermoeide lamlendige puberfase. Komt vaak voor tussen het 15e en 17e levensjaar. School brengt niets nieuws, de hormonen gieren en bedtijd wordt wat losgelaten door je ouders. Ook verdoe je veel energie met groeien, je bioritme is verstoord en ruzies en verliefdheden eisen aandacht. Ingewikkeld gedoe, dat volwassen worden, je zou er buikpijn van krijgen. Thuis is ontspannen en bijtanken. Mag hier af en toe en ik vermoed dat cijfers er wel onder lijden.Maar ook dat hoort bij deze lastige periode.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-09-2014 om 12:04

als je twijfelt...

maar eigenlijk sowieso: zorg dat ziek thuis zijn niet leuk is. Dus geen tv, computer, vrienden of andere leukigheid.
In jouw beschrijving zie ik niet zo snel waarom je twijfelt. Als er verder geen belangrijke redenen zijn om van school weg te blijven, zou ik haar gewoon geloven. Maar ook in dat geval: ziek is dan ook ziek, dus hup: naar bed!

Lynn

Lynn

20-09-2014 om 13:53

Tante Sidonia

Jij "maar eigenlijk sowieso: zorg dat ziek thuis zijn niet leuk is. Dus geen tv, computer, vrienden of andere leukigheid."

Is voor ons niet te controleren. We werken allebei buitenshuis.

Maar trouwens, moet je een kind dat echt te ziek is om naar school te gaan (extra) "straffen" door het geen tv te laten kijken?

En overigens, de reden dat ik wat twijfel is, dat als ze iets leuks kan doen, ze opeens weer (wat) beter is of wel naar school kan gaan.

Dus: spelletje? Dan gaat het goed genoeg met haar.
Dag na ziekte wil ze dat vriendin langskomt: dan is ze wel goed geoeg om naar school te gaan.

Maar wat het vermoedelijk is: ze voelt zich niet helemaal fit en doet (naar mijn gevoel) extra zielig om thuis te blijven, terwijl ze als ze een goede reden zou hebben (dus: SO of proefwerk - die wil ze als het even kan niet missen - of iets leuks met vriendinnen) toch nog wel naar school zou kunnen gaan.

Snipperdagen.

Het wordt tijd dat scholen een paar snipperdagen in gaan voeren vindt mijn zoon.

eigen snipperdagen

Wij hebben hier in huis ingevoerd dat de kinderen 2 dagen per jaar mogen spijbelen. Ik meld ze dan ziek. Wel onder de voorwaarde dat ze ons vertellen waarom en dat er geen belangrijke dingen op school te doen zijn.

Ze zijn erg kieskeurig over het gebruik van de dagen, gebeurt zelfs wel dat ze er helemaal geen gebruik van maken (basisschool). Maar ik denk dat ze minder stress ervaren over zoiets, omdat het mág...

tante Sidonia

tante Sidonia

21-09-2014 om 12:11

lynn

Zelf ben ik ook niet zo streng als ik zeker weet dat hij echt ziek is. Maar als je twijfelt aan het ziek zijn, zul je moeten zorgen dat ziek thuisblijven niet al te aangenaam is! Dat is mijn punt.

thermometer

Mijn eerste vraag is altijd: Ben je zo ziek dat ik de dokter moet bellen?
Als het antwoord dan is: Misschien wel, dan kennen ze de voorwaarde.
Onze huisarts wil bij hwt maken van een afspraak altijd een rectaal gemeten temperatuur weten. Als mijn kinderen dat toestaan weet ik dat "ziek" echt ziek is.
Vorige week nog aan de hand gehad met dochter, toen ik met de thermometer kwam was ze zo aangekleed en en zat ze op de fiets. Uiteindelijk was ze de volgende dag "verkouden" een beetje snotterig is een betere omschrijving.

Lynn

Lynn

21-09-2014 om 21:23

Lies

Haha, goeie truc die misschien kan werken.

Feit is alleen dat ik af en toe echt wel ziek ben zonder koorts, dus de temperatuur zegt mij persoonlijk niet zoveel.

En als ik of iemand ziek is rennen wij ook niet meteen naar de huisarts (om de kosten van de gezondheidszorg nog een beetje binnen de perken te houden).

Vrees dat mijn dochter er ook niet in gaat trappen als we dat eerder nooit gedaan hebben.

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 21:23

maar lies

Maar als ze nu hoofdpijn of buikpijn hebben of misselijk zijn of diarree hebben dreig je ook met een thermometer als lakmoesproef? Ouderwetse huisarts overigens...

Welke leeftijd?

Lies, hoe oud zijn jouw kinderen dan?

Jons

Ik heb het hier al vaker gezegd: mijn moeder deed dat vroeger ook zo bij mijn broer (wel de laatste jaren van de Mavo trouwens). Die mocht geloof ik per kwartaal een snipperdag opnemen, waar zij dan een briefje voor schreef. Die school vloog m af en toe aan, en met dit systeem haalde ze de druk aardig van de ketel. Mocht het voor mijn kinderen ook nodig blijken, dan doe ik het precies zo.

Groeten,

Temet

Dat meen je toch niet Lies?

Een moeder die dreigt met een thermometer als pressiemiddel? Mijn 15 jarige zou dan nog met een zware longontsteking op de fiets stappen uit schaamte als ik even "rectaal wil temperaturen."

Alleen bij vage klachten.

Bij overgeven, diarree, bukpijn van menstruatie dan is het duidelijk dan zijn ze ziek. Bij de eerste twee klachten is naar school gaan zeker niet handig, in verband met besmetten van ander kinderen.
Bij vage klachten, " niet lekker", zo moevraag ik eerst of ik de dokter moet bellen, zo ja dan komt de thermometer uit de kast. Dat is een verzoek van de dokter voor onze kinderen, of de dokter dat bij alle kinderen vraagt wert ik niet. Mijn kinderen kunnen hoge koorts hebben zonder de uiterlijkekenmerken van koorts ze voelen dan niet warm aan, zijn goed aanspreekbaar, geen rode blossen en toch een temperatuur van boven de 40.
Rectaal temperaturen vind geen kind leuk maar de dokter heeft zelf de noodzaak goed uitgelegd. Als ik een vermoeden heb van "aanstelleritis" komt die thermometer uit de kast. En dan blijkt al snel hoe erg het is. Met een verkoudheid kan je best naar school als je er geen koorts bij hebt.
Mijn kinderen zijn trouwens 12 en 9. Oudste doet brugklas op dit moment, Was vorig jaar in groep 8 al een echte puber geworden, vooral in gedrag. Totaal klaar met basisschool heb ik wel eens een oogje toegeknepen en haar schoolziek gegund.

Soms weet een kind het zelf niet

dat het bezig is ziek te worden.
Dat is mijn persoonlijke ervaring van lang geleden, 4e klas middelbare en ik had echt geen zin om naar school te gaan. Dus erg zielig bij mijn moeder: "ik voel me niet lekker!" Maar mijn moeder stond altijd op het standpunt: eerst ontbijten en aankleden en dan kijken we nog eens verder. Maar ontbijten ging niet van harte (nee, ik was ziek nietwaar, daar moet je niet stevig ontbijten, da's ongeloofwaardig) en na het aankleden zei ik nog eens: "Sorry het gaat echt niet!" En toen mocht ik thuisblijven, ik kan het gevoel nog goed oproepen: "JIPPIE het is gelukt!" en gelukzalig kroop ik mijn bed weer in om een paar uur later wakker te worden met 40 graden koorts!
Mijn moeder had door dat ik ziek werd en ikzelf had dat nog niet eens in de gaten...
Daar moest ik altijd weer aan denken als ik schoolziekzijn bij mijn kinderen vermoedde.

tante Sidonia

tante Sidonia

22-09-2014 om 12:59

ken ik

mijn zoon kan op een bepaald moment bij mij in bed liggen smorgens en zei dat hij echt geen zin had om naar school toe te fietsen.hij vroeg of hij thuis mocht blijven. Daar moest ik heel hard om lachen en zei dat dit is echt geen reden was om thuis te blijven. vervolgens raakte ik hem aan en bleek hij hartstikke koorts te hebben wel 39 nog wat....

Petra Pakje

Petra Pakje

22-09-2014 om 21:41

Die thermometer snap ik ook niet

Je kunt toch hartstikke ziek zijn zonder koorts?

3 verlofkaarten

Wij hebben hier drie verlofkaarten per per kind. Dan kunnen de kinderen zelf weten wanneer ze een keer lekker een baaldagje willen. Heel begrijpelijk dat je eens gewoon thuis wilt blijven zonder meteen door je moeder een thermometer in je 15jarige achterste gestoken te krijgen. Dat vind ik zelf eerlijk gezegd veel te ver gaan voor zo'n grote jongen. Ik vergelijk het altijd met hoe zou het zijn als een vader dat bij zijn 15 jarige dochter zou willen doen. Dan weet je meteen dat het niet klopt. Je gaat echt een grens over iemand zn lichamelijke integriteit.

per jaar

was even vergeten te zeggen dat die 3 kaarten per schooljaar zijn.

inge

inge

23-09-2014 om 11:52

snipperdag

Wij noemen het hier een snipperdag. Kind moet dan even bij tanken. Het is hier vaak zo dat een dagje thuis voorkomt dat kind later meerdere dagen ziek thuis is.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2014 om 13:19

Maar....

Dat dreigen met rectaal tempen houdt hier geen stand, indien nodig doen ze dat gewoon zelf even. Los van het feit dat je inderdaad goed ziek kunt zijn zonder koorts.

karlie

karlie

23-09-2014 om 14:26

bijtanken gezond

Ik laat kind, dat het hard nodig heeft, bijtanken, maar net zo goed mijn andere kind, dat het nauwelijks echt nodig heeft. Het is gezond, ze leren hun grenzen kennen en bewaken. Voor lichamelijke ziekten geldt vaak dat op tijd even gas terug erger kan voorkomen. Dat geldt net zo goed voor je mentale/ emotionele gesteldheid.
Hoeveel volwassenen hebben wel niet een burn out? En mogen dan gaan leren wat ze in kindertijd zeker niet geleerd hebben. Gas terug nemen hoeft natuurlijk niet thuis zijn te betekenen, kan er wel een onderdeel van zijn.

Tante Tiny

Tante Tiny

23-09-2014 om 14:41

Vraag aan je ouders of ze een ceremoniemeester aanwijzen

Die bespreekt hun wensen (bijvoorbeeld geen stukjes) en de ceremoniemeester informeert alle genodigden dat hij/zij bestaat en graag wil zorgen dat het feest past bij de voorpret van je ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.