Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mathilde de Jong

Mathilde de Jong

18-09-2013 om 11:44

echt ziek of is het stress??

Ik heb zitten twijfelen in welke rubriek ik het zou plaatsen maar heb toch gekozen voor ouders en school.
Mijn puber gaat heel graag naar school maar is deze week thuis omdat ze niet zo lekker is. Wel maakt en leert ze haar huiswerk overdag.
Ze heeft 's avonds een half graadje verhoging en heeft dan een wat warmer voorhoofd. Bij het opstaan klinkt ze wat schor maar dat is vrij snel weer weg.
Helaas zijn er deze week veel toetsen die ze moet missen en dan weer inhalen.
Vorig jaar zat ze op een lager niveau en door goede cijfers mocht ze naar een hoger niveau waar ze het sociaal gezien heel erg goed heeft.
Mijn zorg is of dit 'niet lekker zijn' is omdat er iets heerst of omdat er toch een stresscomponent bijzit wat zich uit in zich niet echt lekker voelen.
De cijfers zijn totnutoe prima maar ze heeft zich wel zorgen gemaakt over de moeilijkheid van de toetsen en het tempo/diepgang van de lessen. Het lijkt of ze dat prima aankan.
Hoe kun je erachter komen wat de oorzaak is?

Tango

Tango

18-09-2013 om 12:42

Duidelijk

Als ze verhoging heeft en schor klinkt 's morgens is het duidelijk dat ze niet helemaal fit is. De vraag is echter of ze echt niet naar school kan. Zegt ze zelf dat ze niet kan? Ze zou het misschien toch een dag kunnen proberen en kan dan evt. na de toets naar huis gaan als het echt niet gaat. Zo hoeft ze niet al teveel te missen.
Omdat ze verder graag naar school gaat lijkt het me niet dat het stress is. Maar je zou natuurlijk altijd even aan haar kunnen vragen of dat klopt of dat er toch nog wel spanning is. Vindt ze het zelf niet vervelend dat ze de toetsen mist?

wacht het even af

Ik zou het even afwachten en vooralsnog uitgaan van puur lichamelijke malaise. Pas als het vaker voorkomt, zou ik naar andere oorzaken zoeken geloof ik. Je dochter gaat heel graag naar school zeg je, maar maakt zich wel zorgen over dat ze het aankan. Lijkt me heel normaal eigenlijk voor iemand die een niveau hoger is geplaatst, toch?

niet zo lekker

Waarom vind je 'niet zo lekker' reden om thuis te blijven? Ga je zelf ook niet werken als je je niet zo lekker voelt? Ik verbaas me hierover. Hier blijven ze alleen thuis als ze echt ziek zijn (dwz koorts hebben of moeten overgeven ofzo. In ieder geval zo ziek dat je in bed moet blijven).
Ik denk dat als er al stress meespeelt, dat alleen maar erger wordt als ze nu lessen en toetsen mist door thuis te blijven. Gewoon naar school dus. Wel kan ze bijvoorbeeld (als van toepassing) de sporttraining of anders hobby dingen afzeggen zolang ze niet lekker is.

Lotto

Lotto

18-09-2013 om 14:07

Nou Jippox

Als je niet zo lekker bent, neem je de stof niet in je op. En je steekt anderen aan (als je griep hebt). En aangezien dit kind graag naar school gaat vermoed ik dat er echt wel iets is. Neem het serieus zou ik zeggen. Als het stress is, moet dat toch ook opgelost worden.
Ik werd vroeger gewoon naar school gestuurd. Alleen bij duidelijke koorts mocht ik thuisblijven.
Heb je enig idee hoe je dan zo'n dag doorkomt? Ik heb hierdoor meerdere keren een zware onvoldoende gehaald voor vakken waar ik normaal gewoon goed scoorde. Niet zo fijn dus, want zie het maar op te halen.
Een keer met zware diarree naar school gestuurd (geen koorts he) nou je wilt het niet weten.
En nee ik ga ook niet werken als ik niet zo lekker ben, of ik werk thuis, of ik haak af als het niet meer gaat. Maar dat is 3 jaar geleden voor het laatst gebeurd.
Ik denk, Mathilde dat je dochter echt iets onder de leden kan hebben. Mijn dochter liep ook zo te emmeren met "niet zo lekker" en bleek Pfeiffer te hebben. Dat veroorzaakt ook keelpijn.

Ama

Ama

18-09-2013 om 14:52

Het heerst?

Mijn zoontje van zes heeft last van precies hetzelfde!
Verhoging, af en toe buikpijn, af en toe hoofdpijn, 's ochtends hees, niet zwaar ziek maar wel niet lekker. Niet verkouden, trouwens. Hij is twee dagen niet naar school gegaan en niet naar zwemles. En vorige week ook een dag ziek.

En ik vraag me ook af of het geen stress is. Net begonnen in groep drie, volle, drukke klas. Hij vindt het heel leuk, maar heeft de laatste tijd wel veel nachtmerries en nu dus een beetje ziek. En hij is erg druk de laatste dagen! Alle kinderen in de klas zijn moe, trouwens. Het is gewoon veel, kennelijk.

Ik kan hem altijd wel vertrouwen dat hij goed aangeeft wat er aan de hand is, hij vindt het altijd leuk om naar school te gaan, zeurt vrijwel nooit om thuis te blijven, wil zelfs gaan als hij ziek is, dus als hij nu aangeeft dat hij te ziek is om naar school te gaan, dan vertrouw ik er op dat hij dit goed aangeeft.

Maar nu lees ik "Pfeiffer" en denk o jee! Laat dat het niet zijn!

Ciene

Ciene

18-09-2013 om 16:04

in de gaten houden toch

Ik heb hier ook een discussie geplaatst in verband met 17 jarige dochter die het op school momenteel effe niet ziet zitten.Uit ervaring weet ik dat wanneer ze zich niet goed in hun vel voelen op school of de richting die ze doen,dit wél degelijk voor lichamelijke symptomen kan zorgen.Heb het verleden jaar meegemaakt met haar.Teveel druk kan zorgen voor stress en die stress zet zich om in heftige vermoeidheid en vorm van depressie.Soms was ze echt lichamelijk ziek was met koorts,keelpijn,spierpijnen enz...Dit kunnen allemaal gevolgen zijn van je lichaam dat uitgeput geraakt.Zij bleef dan een weekje thuis om weer wat energie op te doen.Momenteel zit ze weer in een gevaarlijke zone,omdat ze een bepaald vak op school gewoon niet graag doet,nooit graag heeft gedaan.
Mag ik je aanraden om je kind toch goed in de gaten te houden,want vaak gaat het idd maar om een gewone verkoudheid of wat grieperig zijn,maar wanneer dit zich blijft herhalen,zou ik toch eens nagaan of er geen diepere onderliggende oorzaak is die met school te maken heeft.

amk

amk

18-09-2013 om 17:34

locatie wijziging?

is de locatie veranderd? Ik ben van school gegaan omdat de paardenharen vloerbedekking een reactie gaf met de gebruikte lijm waar ik (samen met een docent) zeer heftig op reageerde.
Kijk dus ook eens naar de fysieke omstandigheden op school. Wordt er goed schoongemaakt en heeft je dochter een allergie onder de leden die steeds op school getriggerd wordt.

Wat Lotto zegt

Als ik me niet lekker voel maar niet echt ziek ben ga ik toch naar mijn werk, en werk daar op halve kracht. Altijd nog beter dan dat er helemaal niks uit mijn handen komt. Maar als je al proestend met een wattenhoofd proefwerken moet maken die wel gewoon voor de volle mep meetellen, dan wordt het al rap aantrekkelijk om je maar helemaal ziek te melden en het later in te halen als je weer fit bent. Afhankelijk van hoe belangrijk de cijfers zijn zou ik mijn kind in zo´n situatie inderdaad ook thuis laten blijven als ze een proefwerk hebben.

Groeten,

Temet

Ook mijn dochter is moe

Of het nou door de verkoudheid komt, of toch te laat naar bed of het begin van het schooljaar waarbij je de hele dag moet opletten, mijn dochter is ook zo moe...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.