Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

06-07-2016 om 08:43

E7 Cito's omlaag, moment opname zegt juf

Ha,

Even een vraag. Zoon is voor zowel begrijpend lezen, studievaardigheden en rekenen gezakt van een A naar een B. Spelling en woordenschat zijn nog A maar die zijn niet zo relevant voor zn aankomende advies. (Onze school hanteert nog de letters ipv de cijfers) Ook werkhouding en zelfstandigheid vond ze minder goed dan voorheen.

Volgens juf is het een moment opname en vindt ze het nog altijd een mooi resultaat. Wijdde er niet veel woorden aan, en ik wilde er ook niet teveel over doorgaan om niet te drammerig over te komen. Vandaar dat ik het hier even doe

Wij vinden het ook nog steeds een pracht rapport, alleen koerst zoon nu af op een havo advies en als ie van A naar B kan zakken kan ie natuurlijk ook nog van B naar C zakken. Havo advies vinden we prima, maar wel raar als ie jaren ervoor met begrijpend lezen altijd ver boven de A zat, net als studievaardigheden.

Kan dit voortkomen uit feit dat in groep 7 alle stof stukken moeilijker wordt en kan het nog zijn dat het vanzelf aantrekt in groep 8? Of moeten we met hem gaan oefenen op alle onderdelen (lijkt me ook niet echt te doen) om te voorkomen dat ie verder afzakt?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 09:01

Tja

Als je pech hebt zorgen deze lagere cito's straks voor een lager advies. Die momentopname is (altijd) waar, maar dat zou niet moeten komen door lastiger stof. In het ideale geval groeit een kind daar gewoon in mee. Ik zou in ieder geval wel iets doen aan lezen of misschien zo'n vakantierekenboekje om te zorgen dat er niets wegzakt in de vakantie. Dat staat hier ook op het programma, hoewel ik nog maar moet zien of ik dochter er enthousiast voor krijg

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 09:26

Oefenen

Wat is dat toch met al die scholen die nog steeds die antieke cito's gebruiken met oude stijl scores.

De juf vindt het een heel mooi resultaat. Maar wanneer is een resultaat mooi? Ik denk dat een resultaat mooi is als het in de lijn der verwachtingen ligt. Of beter. Kennelijk ziet juf een havo leerling in jullie zoon. Ik zou toch nog even blijven doordrammen en bovenwater krijgen op welke onderdelen van rekenen zoon minder gied heeft gescoord. En oefenen op begrijpend lezen en rekenen.

Overigens kan het zijn dat iedereen in de klas lager scoort dan normaal op de Cito toets. Dat kan bijvoorbeeld komen als de lesmethodes en de Cito toetsen niet helemaal in pas lopen. Ook kan het zijn dat deze juf wat minder goed is en dat er daardoor een dip is in de Cito resultaten. Je kan aan school vragen of je de Cito trendanalyses mag inzien. Hier zou uit kunnen blijken dat groep 7 altijd wat minder goed scoort. Of niet.

Anna G.

Anna G.

06-07-2016 om 09:47

cito

Het is natuurlijk ook een mooi resultaat, dus in algemene zin heeft de juf gelijk. Alleen is het voor je zoon een stapje terug en valt het tegen.

Hier ook een zoon in groep 7 die een tegenvallende studievaardigheidstoets had gemaakt. Nu een IV en dit onderdeel maakt hij normaal wel goed. Begrijpend lezen hebben ze alleen in M7 dus ik weet niet hoe dat zit bij jullie, of praat je over de entreetoets? Dat is bij ons wel altijd zwak en gaan we nu extra op oefenen. Bij ons zal het ook gaan om Havo (voorlopig advies) of Havo/VWO (als we begrijpend lezen zien op te krikken).

Wel zeggen ze bij ons op school dat dit een gangbaar beeld is in groep 7 en dat de scores op de M8 meestal beter zijn.

Anna G.

Anna G.

06-07-2016 om 09:48

navragen

Wat je wel moet uitzoeken of jullie B een II of een III is. Tegenwoordig wordt de nieuwe normering gehanteerd en kan de B dus feitelijk een III zijn. Dat geeft toch een ander beeld.

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 09:59

Anna G

Dat kan, landelijk gezien, geen gangbaar beeld zijn. De Cito resultaten zijn relatief. Er kunnen niet opeens minder kinderen in de top 20% zitten.
Als het bij jullie op school gangbaar is dan ligt dat aan de lesmethode. Of aan de leerkracht.

Een B kan inderdaad II of III zijn. In de normering is I normaal gesproken vwo, II havo en III mavo. Het maakt dus best wel wat uit of het een hoge B of een lage B is.

Anna G.

Anna G.

06-07-2016 om 10:32

Caesar

Geen idee. Misschien gaan ze de zwakke onderdelen meer herhalen. Er komt weinig nieuwe stof bij, dus ze kunnen er meer uit halen lijkt me zo.

Overigens denk ik ook dat leerlingen beter hun best gaan doen. Het voorlopig advies is altijd aan de lage kant, juist om kinderen ook te stimuleren om er het laatste jaar alles aan te doen. Dat was ook de toon van ons voorlopig adviesgesprek: als je nu goed oefent, dan wordt het volgend jaar misschien wel ...

De M8 is hun laatste kans en het kwartje lijkt dan voor sommigen beter te vallen.

Donderkopje

Donderkopje

06-07-2016 om 10:35

oefenenen

School hanteert weliswaar de letters nog maar de normering is wel aangepast dus het is niet zo dat een A een II kan zijn. Dat heb ik vorig jaar nog nagevraagd omdat ik me dat toen ook afvroeg.

Het kan zijn dat juf in hem een havo leerling ziet. Wij dachten altijd alleen lange tijd dat een havo/vwo advies wel in de lijn van de verwachting zou liggen.

Ik wil hem niet het gevoel geven dat een B niet goed genoeg is, of dat wij hem perse naar het VWO willen hebben. Is het een havo leerling dan prima. Maar vanaf groep 4 scoort ie A''s, dus ik neig er toch ook naar om hem bv met begrijpend lezen een beetje te gaan trainen

Weten jullie wellicht waar ik sites/boekjes kan vinden om begrijpend lezen te oefenen?

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 10:55

Anna G

Ik weer niet of je mijn punt begrijpt, maar wat je zegt kan niet waar zijn voor heel NL, want de Cito normering is relatief. Het kan wel waar zijn voor jullie school. Maar daar hebben anderen niet zo veel aan.

Oude cito

Maar is B dan sowieso altijd een II bij jullie?

Als een kind altijd A's scoort en dan ineens B hoeft dat niets te betekenen. Maar eind groep 7 zou ik ook willen weten waar het mis gaat, inderdaad ook voor je eigen gevoel welk niveau passend is. Je kunt een oude eindcito gebruiken, dan zie je al snel waar het mis gaat.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-07-2016 om 11:23

A of I

Op school van dochter staan de cijfers én de letters in een grafiekje dat we bij ieder rapport meekrijgen. Daar is de A ook gelijk aan de I, de B aan de II, enz. Dus 20% = A of I, 20% = B of II.
Zal dat Inmiddels niet overal zo zijn? Wel de letters nog gebruiken, maar met de nieuwe normering? Anders wordt er met 2 maten gemeten en dat zou wel heel oneerlijk zijn.

donderkopje

Een A kan wel degelijk ook een II zijn. Kijk even naar dit overzicht, vooral het tabelletje (scroll even iets naar beneden) maakt het duidelijk:

http://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/cito-toetsen/cito-toetsscores/

Mijntje

Mijntje

06-07-2016 om 11:32

E7 begrijpend lezen?

In de E7 zat toch geen begrijpend lezen? Net als E6? De Entree was dacht ik de laatste begrijpend lezen toets.
De M8 toets heeft weer begrijpend lezen, de B8 dacht ik niet, ben benieuwd welke mijn zoon moet maken, hij moet nog wel goed blijven scoren op begrijpend lezen, wat hij heel saai vindt (maar prima kan, als hij zich goed voelt)

Anna G.

Anna G.

06-07-2016 om 11:44

Mijntje

Dat zei ik ook al, E7 heeft geen begrijpend lezen.

Voor zover ik weet zijn B8 & M8 dezelfde toets maar met een andere normering. Of is dat niet zo?

havo/vwo

Als je zoon havo advies krijgt word hij toch geplaatst in havo/vwo dan kan hij toch als nog naar vwo doorstromen.

Mijn zoon had in de eerste een meisje zitten op vmbo t die zit nu in vwo 3 terwijl haar cito's op de basisschool toch echt vmbo t zeiden.

Site's kan ik niet even benoemen google er eens op als je wilt oefenen er zal genoeg te vinden zijn.

@nnemoon

@nnemoon

06-07-2016 om 14:21

@ Donderkopje

Wat zei de juf? Een momentopname toch dus ik denk niet dat hij verder zakt als hij normale constante rapporten heeft.

Hier zijn de cito's in romeinse cijfers en in kleur.

I is blauw
II is blauw of groen
III is groen of oranje
IV is oranje of rood
V is rood

Het voordeel dat het in kleur staat is dat je kunt zien of het bijvoorbeeld een hoge II of juiste een lage II is.

In jouw geval zou zoon een hoge II gescoord kunnen hebben, dus in het blauw.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt.

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 14:34

@annemoon

Cijfers en kleuren? Dan is zo'n grafiekje toch handiger. Daar zie je helemaal goed of de meetpunten hoog of laag in het percentiel liggen.

Donderkopje

Donderkopje

06-07-2016 om 15:05

letters, kleuren en grafiekje

Ik heb ze allemaal gezien. Het waren B's, met een groen vakje en het grafiekje gaf ook per vak aan dat hij net onder het meetpunt van A naar B was gezakt. Maar het is niet dat we daar nu lang naar mochten kijken dus geen idee of dat nou 25% of 20% is. Juf liet het zien en weg was het, geloof dat onze school de Citos niet belangrijker wil maken dan het is.

Ik zal er nog eens een mailtje aan wagen maar mij is vorig jaar verteld dat de normering is aangepast aan de laatste regels van de Cito en dat een A dus niet een II is maar een I, en een B een II.

Zou toch een beetje raar zijn als school dan opeens in groep 8 als een duveltje uit een doosje roept dat alle scores lager moeten worden geïnterpreteerd en je gedachte Havo kind opeens naar het VMBO blijkt te gaan. Na ja, er gebeuren gekkere dingen natuurlijk, dus ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen.

Donderkopje

Donderkopje

06-07-2016 om 15:05

letters, kleuren en grafiekje

Ik heb ze allemaal gezien. Het waren B's, met een groen vakje en het grafiekje gaf ook per vak aan dat hij net onder het meetpunt van A naar B was gezakt. Maar het is niet dat we daar nu lang naar mochten kijken dus geen idee of dat nou 25% of 20% is. Juf liet het zien en weg was het, geloof dat onze school de Citos niet belangrijker wil maken dan het is.

Ik zal er nog eens een mailtje aan wagen maar mij is vorig jaar verteld dat de normering is aangepast aan de laatste regels van de Cito en dat een A dus niet een II is maar een I, en een B een II.

Zou toch een beetje raar zijn als school dan opeens in groep 8 als een duveltje uit een doosje roept dat alle scores lager moeten worden geïnterpreteerd en je gedachte Havo kind opeens naar het VMBO blijkt te gaan. Na ja, er gebeuren gekkere dingen natuurlijk, dus ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen.

Raar

Ik zou het ook navragen, want ik kan me niet voorstellen dat ze de oude letters gebruiken met de nieuwe percentages. Zou lekker verwarrend zijn. Maar een hoge B is een II (geen III), maar waarschijnlijk geen hele hoge II of bijna een I. Dan zou het een A moeten zijn. Misschien kun je vragen of je de grafiekjes nog eens mag zien of er een kopietje van mag? Bij ons op school worden ze ook geflashed tijdens het 10 minutengesprek. Maar wel met I, II en zo, dus 1 blik is dan wel voldoende om te weten waar je kind staat.

Anna G.

Anna G.

06-07-2016 om 22:08

grafieken

Bij ons op school krijg je de grafieken gewoon mee in het rapport. Zou het ook vreemd vinden als het anders zou zijn. Als cito's zo belangrijk zijn, dan moet school daar ook duidelijk en helder over zijn.

Anders gewoon opvragen, je hebt er immers recht op. Dan zie je ook de vaardigheidsscores, waar het eigenlijk om gaat.

Donderkopje

Donderkopje

08-07-2016 om 23:26

Letters zijn inderdaad niet gelijk aan cormering cijfers

Ik heb het nagevraagd.

De letters ABCDE hanteren inderdaad nog steeds de oude percentages.

Niet de 20% van I tm V.

Raar, want ik heb dat dus nog vorig jaar expliciet gevraagd. Waarom deze school nog steeds deze letters hanteert is me ook een raadsel.

De scores van mijn zoon kunnen dus nog later uitvallen, aangezien ik niet weet of het een lage B of een hoge B is wat hij op de meest relevante vakken heeft gescoord.

School geeft aan dat Cito niet heilig is en niet alleen de toetsen bepalend zijn voor het advies.

Das mooi uitgangspunt. Maar ik geloof er alleen niet veel van.

Kelly

Kelly

09-07-2016 om 00:19

Advies op basis van huidige resultaten

Kun je niet vragen of ze een advies willen geven op basis van wat uw kind tot nu toe heeft laten zien? Welliswaar wat vroeg maar onder het mom van welke richting uw kind lijkt op te gaan.

Daarnaast zou ik nu nu en dan op een gezellige manier samen met uw kind ontdekken waardoor het komt dat de cito lager uitvalt dan verwacht. Onder het mom van, we gunnen je een score die eerlijk is en willen je daar graag bij helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.