Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anno

even anno

26-10-2015 om 16:21

e-movo ergernis

Ik heb geen toestemming gegeven om mijn kind deel te laten nemen aan het e-movo onderzoek. Mijn kind moet daarom van school nu een opstel schrijven met als onderwerp leefstijl of voeding. Ik heb al behoorlijk gesteigerd, maar ze kunnen hun verhaal krijgen. Ik denk dat ik mijn kind ga helpen met leefstijl en dan vooral wat wij hem als ouders meegeven over het niet zo maar delen van privacy gevoelige informatie. Ik ben nu zo pissig, wie helpt me om dit "fijntjes" te verwoorden.

Maak er een pamflet van

Waarom zou je een braaf verhaal houden? Maak er gewoon een tegendraads verhaal van. Wat een rare manier van doen!
En inderdaad als rode draad het beschermen van je privacy. Omdat je niet wil weten dat je kind al alcohol krijgt. Dat is ooit begonnen met oud jaar toen het nog geen 3 jaar oud was en het sliep heerlijk daarna!
Uiteraard met een disclaimer dat het verhaal niet gebaseerd is op werkelijke personen en gebeurtenissen.
De halve familie is aan de weed en in jou familie is het gebruikelijk dat de kinderen zo in de pubertijd, met hulp van de ouders experimenteren met GMBH, lijm, heroine, crack en exotische paddestoelen.
Zelf sta je ook regelmatig in de keuken voor muffins of een heerlijk cakje met wat geestverruimende middelen erin. Je hebt per slot je leven niet voor je straf gekregen en die middelen geven een aangename roes.
Afijn, ik zou ze krijgen!
Uiteraard wil je dat je kind niet meedoet want dan komen die verhalen in een dossier terecht en dat kun je, begrijpelijk na dit verhaal, toch niet permitteren. Zou zonde zijn voor die kinderen zo'n dossier waarmee ze 34 jaar later nog geconfronteerd kunnen worden met de asociale opvoeding van hun ouders.

Weigeren

Je kunt natuurlijk ook gewoon weigeren.

Injel

Injel

26-10-2015 om 16:40

raar

raar dat je kind nu een persoonlijk opstel moet schrijven. De individuele resultaten uit het onderzoek worden toch ook niet met school gedeeld?
Bovendien zijn GGD-onderzoeken nooit verplicht, dus kan er ook geen sanctie opgelegd worden als je niet mee doet.

Els

Els

26-10-2015 om 16:44

Dochter

Ik zou in elk geval dochter nix laten doen. Waarom wel?

Pardon?

" Mijn kind moet daarom van school nu een opstel schrijven met als onderwerp leefstijl of voeding. "
Strafregels?

Wie verlangt dat? Is dat een leerkracht (welke dan?) een mentor, een afdelingshoofd?
Waarom moet je kind een opstel schrijven?
Is het huiswerk of moet het op school?

even anno

even anno

26-10-2015 om 17:07

opstel

Mijn kind vond het heel vervelend dat hij niet deel mocht nemen ( om geen buitenbeentje te zijn) en heeft daarom niets ingevuld en mijn "weigeringsformulier" aan het eind van de les ingeleverd. Dat was natuurlijk helemaal niet handig, maar gezien zijn gemoedstoestand snap ik hem wel. De docent had dit liever aan het begin gekregen, dan had hij een andere opdracht gekregen. In overleg met de locatieleider moet hij nu een opstel schrijven.

Moni

Moni

26-10-2015 om 17:40

Zoals je het nu vertelt, snap ik de docent wel

Het gaat om het VO en je kind heeft de hele les niets gedaan.
Op zich met een goede reden (niet willen opvallen). Docent maakt op deze manier duidelijk dat hij het lesuur moet inhalen met iets nuttigs en heeft de opdracht verbonden aan het onderzoek. Was het de biologieleraar?

Ik zou hier niet zo boos om worden. Het is geen straf voor het niet meedoen aan het onderzoek maar voor het bewust niet werken in de les.
Ik zou van dat opstel geen statement maken maar gewoon een leuk onderwerp zoeken waar hij wat over kan schrijven.

even anno

even anno

26-10-2015 om 18:02

dat opstel komt er wel en als mijn zoon niet toestaat dat ik er wat onder schrijf dan stuur ik het wel persoonlijk. Maar laten we eerlijk zijn. De rest van de klas heeft ook niets onderwijskundigs gedaan. We hebben hem gezegd dat hij keurig zal schrijven...
- ik weet dat het niet verstandig is om alcohol te drinken
- ik zal geen drugs gebruiken
- ik zal altijd een condoom gebruiken
- het is goed om op tijd naar bed te gaan
-
-
-

Mara

Mara

26-10-2015 om 18:31

of..

Ik weet dat als ik gedronken heb, ik met een taxi naam huis moet (ook als ik op de fiets ben) en dat ik veel water moet drinken, een kater mijn eigen dikke schuld is ... hersencellen vernietigd raken...

Maar even serieus: wat een betutteling!

Moni

Moni

26-10-2015 om 19:58

Goodwill bij de docent

ik denk dat je zoon niet zoveel goodwill heeft bij de docent. En dat heeft een negatief effect gehad op zijn actie om niets te willen zeggen aan het begin van de les.
Natuurlijk heeft de rest ook niets onderwijskundigs gedaan. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je zoon het gezag van de leraar ondermijnd heeft.
En als je niet zoveel goodwill hebt, dan wreekt zich dat. Leraar wil dat zoon zich aanpast.
De onderwerpen van het opstel zijn algemeen genoeg. Dit kan zomaar niets te maken hebben met jouw weigering om mee te doen.

Voor de duidelijkheid, ik snap het weigeren helemaal. Mijn kinderen doen ook niet mee bij dit soort onderzoeken.

Mussie

Mussie

26-10-2015 om 20:04

Heeft niks met weigering te maken

Ik snap je weigering best maar ik snap je pissigheid niet. Je kind heeft het gewoon niet goed aangepakt, heeft de alternatieve opdracht niet gemaakt en moet nu iets anders doen. Dat lijkt mij best redelijk, of in ieder geval niet iets om pissig van te worden. Misschien is het zelfs wel gezegd vooraf, dat er een alternatieve opdracht was.
Mijn kind moest laatst ook een opstel maken, hij vond het zelf zwaar oneerlijk en kon dat ook goed uitleggen. Toen ik die week toevallig de mentor sprak begon zij er zelf over. Lag het toch allemaal, heel verrassend, net een tikje anders dan zoon mij zo overtuigend verteld had. Ik blij dat ik er zelf niet over begonnen was!

Persoonlijk nog iets sturen?

"dat opstel komt er wel en als mijn zoon niet toestaat dat ik er wat onder schrijf dan stuur ik het wel persoonlijk."
Je zoon voelde zich al vervelend dat hij van jou niet mee mocht doen aan het onderzoek. Dat is een keuze, je goed recht, klaar.
Hij schrijft dat opstel omdat hij een lesuur niets heeft gedaan en klaar toch?

Word je zoon gelukkiger als mama er nog een begeleidend pissig mailtje achteraan stuurt?

"Ik heb al behoorlijk gesteigerd",tegen wie?

Even anno

Even anno

26-10-2015 om 23:40

Buikpijn

Mijn kind is met buikpijn naar school gegaan, we hebben even overlegd over een "doktersbezoek" in dat uur. Hij heeft dus met samengeknepen billen in de klas gezeten in de hoop dat het niemand op zou vallen dat hij stiekem niets invulde. Dat is zeker niet handig. Ik had m de opdracht gegeven dit te melden en dan gewoon huiswerk te maken. Moet er bij zeggen dat hij al eens zoiets zonder mijn toestemming onder zijn neus gekregen heeft en dit is toen voor de hele klas vernietigd omdat er geen toestemming gevraagd was. Bij de oudste heb ik meegemaakt dat ze zonder toestemming hetzelfde deden en daarnaast ook informatie gaven dat dir verplicht was. En mijn kind in het 4e jaar nogmaals vertelden dat ze dit toch echt in moest vullen. Die is assertief genoeg en is dus niet gebeurd.En de docente was en is echt niet gebrouilleerd met mij of mijn kind, maar school heeft een onwaarschijnlijk ontzag voor de GGD. Eigenlijk ben ik gewoon boos, omdat ze mijn kind zo'n rotdag bezorgd hebben en ik dat graag met hun wil delen, maar dat van mijn kind niet mag, omdat hij liever schikt dan opvalt. Het opstel is inmiddels geschreven en een deel gaat over de omgang met social media en internetveiligheid. Heel netjes over de omslag bij jongeren van menselijk naar beeldschermcontact. Het verschuilen achter een scherm, delen van informatie die je op straat niet aan een wildvreemde verteld. De digitale rollercoaster waar ouders niet mee opgegroeid zijn en nu de jeugd in begeleid. Ook dat de korte geschiedenis in deze digitale revolutie al heeft laten zien dat informatie lastig te wissen is en lastig te beveiligen. Met die wetenschap is een gezond wantrouwen passend. Welke informatie deel ik met wie en op welke manier?. Dat ouders de keus gemaakt hebben dat deze informatie niet gedeeld wordt met gemeente x. Dat hij dus een verhaal inlevert terwijl klasgenoten lestijd besteedden aan het maken van een opdracht voor gemeente x.
Ik moet nog zien of mijn kind het zo inlevert... Binnenkort ga ik het met de mentor maar eens hebben over de assertiviteit van mijn kind

Niet doorgeven

Misschien is het handig om door te geven dat het opstel niet doorgegeven mag worden aan de GGD of anderen maar uitsluitend voor de leerkracht is.

Raar

Ik vind dat de school dit niet goed aanpakt.
Het vrijwillig invullen van een gezondheidsenquete hoort niet bij het lesprogramma.
Het is zelfs niet te vergelijken met een schoolreis of excursie.

Dat de GGD gebruik mag maken van het bestand van scholen is wellicht ok maar gezien de vrijwilligheid van die enquête zou het invullen ervan niet in een verplicht uur plaats moeten hebben.

Ik zou daarover klagen. Bij de school.

De setting waarin de enquête nu is ingevuld, maakt vrijwilligheid voor de leerlingen extra lastig. Dat is niet correct. Je kunt het gedrag van de leerling hem niet aanrekenen. De school zit fout.

Maar tegelijkertijd:
Je zult wel zelf een vorm moeten vinden om die kwestie met school aan te snijden.
Je kunt niet weer je zoon in een situatie brengen waarin hij de kastanjes uit het vuur moet halen.

even anno

even anno

27-10-2015 om 12:06

dilemma

Ik heb de gemoedstoestand van mijn zoon onderschat en ben, nu de irritatie wat gezakt is , zoekende hoe ik hier wat mee kan zonder het hem lastiger te maken. Het zal moeilijk zijn om een ingang te vinden. In zijn magister stond het als volgt aangekondigd:"Jullie gaan je bijdrage leveren aan een groots onderzoek onder jongeren in XXXX ....". hoera, Er werd nog net geen gebak uitgedeeld.

Injel

Injel

27-10-2015 om 20:00

goed verzonnen!

'In zijn magister stond het als volgt aangekondigd:"Jullie gaan je bijdrage leveren aan een groots onderzoek onder jongeren in XXXX ....". hoera, Er werd nog net geen gebak uitgedeeld.'

Ik vind dat op zich echt heel goed verzonnen van school. Pubers zijn soms lastig te motiveren en op deze manier wordt het misschien nog wat

Maar daarmee is het onderzoek natuurlijk niet ineens verplicht geworden. En al helemaal geen onderdeel van het lesprogramma.

Moni

Moni

27-10-2015 om 20:07

Gesprek met conrector, jaarlaagcoördinator ?

Of hoe iemand ook heet op jullie school. Iemand die niet mentor is en andere leraren en mentoren kan aansturen.
Je kunt een gesprek aanvragen over de werkwijze rondom de GGD-onderzoeken. Jij wil graag je mening geven omdat jouw kinderen (vooral meervoud) daar negatieve ervaringen mee hebben.
In het gesprek kun je vertellen over de druk op je oudste en het effect op je jongste. Hoe kunnen ze voorkomen dat dit gebeurt, aangezien jij het recht hebt om te weigeren en school het tegenovergestelde uitstraalt.
Eisen dat het buiten schooltijd moet is gedoemd te mislukken. School is bereid hier een lesuur voor vrij te maken, dat is hun afweging.
Ik zou geen issue maken van dat opstel. Die opdracht is deels aan je zoon te wijten.
Als jij het algemeen houdt en voorbeelden van beide kinderen gebruikt en verstandig omgaat met die opstelopdracht, dan zou het moeten werken.
Werkt het niet , dan heb jij tenminste je best gedaan.

Is er een klankbordgroep op school? Ken je mensen in de MR? Het werkt niet vanzelf maar als je iemand vindt die jouw ervaring wilt meegeven, dan kan het ook op die manier. Een mail werkt dan niet. Je zult dan echt iemand moeten spreken om zeker te weten dat ze jouw redenen snappen. Anders helpt het je juist niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.