Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-10-2013 om 17:10

e-book

Ik zal wel iets missen of zo. Maar het hele probleem van de kosten van schoolboeken die betaald moeten worden, meegedragen moeten worden en hergebruik..... dat is toch allemaal op te lossen met E boeken?

Daantje50+

Daantje50+

04-10-2013 om 17:49

Of met een MacBook en een electronische leeromgeving. Mijn zoon heeft misschien 5 boeken en werkschriften, de rest gaat via internet. Hij gebruikt op school een Macbook en thuis zijn eige notebook.

Het nadeel van E-books is dat de uitgevers ze net zo duur laten als de papieren versie en dat de digitale uitleen nog in de kinderschoenen staat. Ondertussen is ondergronds al een forse stroom illegale downloads op gang gekomen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-10-2013 om 19:25

Nou

Ik heb een e-reader en ik ben er gek mee. Maar een nadeel van dat apparaat vind ik dat je niet makkelijk even terugbladert of ergens even een hoekje omslaat als je een bladzijde makkelijk wil kunnen terugvinden.
Dus ik zie het handige er niet van.

Daantje50+

Daantje50+

05-10-2013 om 00:09

Hangt van het type af

Ik heb een vrij compacte e-reader met veel handigheidjes als bookmarken, bladeren, automatisch omslaan na zoveel seconden.
Net zo duur als een nieuwe boekenkast en er kan het dubbele in.

Lijkt me niks

Hier in huize skik gaan apparaten bovenmatig snel stuk, wij hebben altijd wat met die dingen. Ik zie een school-Ipad, laptop of ereader dus wel mankementen gaan vertonen op de avond voor een belangrijke toets. Bovendien zijn die apparaten en de licenties voor het materiaal ook niet bepaald goedkoop, ik vraag me af of je voordeliger uit bent als met papieren boeken.

Ik ben sowieso benieuwd wat de boekenprijzen gaan doen. Toen ouders de boekenpakketten zelf moesten betalen kostten ze tussen de 300 en 350 euro per pakket. Dat ene jaar dat ze wel gratis waren maar je het als ouder voor moest schieten en je van de SVB een bedrag kreeg, was de vergoeding ook iets van 300 euro. Als ik nu de boekenlijst van mijn dochters zie, staat er op dat de waarde van het totale pakket op ruim 500 euro komt. En da's dan gewoon voor havo 3 zonder fratsen.

Alsof de boekenmakers in de tijd dat ouders het moesten betalen het nog een beetje netjes wilden houden, maar nu de overheid er voor opdraait de prijzen verhoogd hebben. (Wat scholen weer compenseren door langer met methodes te doen en niet in werkboeken te laten schrijven).

skik

Lynna

Lynna

05-10-2013 om 08:48

Ander BTW percentage

Het hele probleem met e-books is dat er een ander BTW percentage aan vast zit. Je betaalt namelijk op digitale middelen 21% BTW en voor papieren boeken betaal je 6% BTW. Dat scheelt een slok op een borrel....

In mijn werk loop ik daar ook tegen aan. Willen ze dat de hele boekencollectie gedigitaliseerd wordt maar er moet ook in de kosten gesneden worden. Tsja, dat gaat dus niet gelijk op. Een papieren boek vervangen door een digitaal boek is veel duurder!

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 09:18

skik

Daar klopt iets niet, scholen krijgen een vast bedrag per kind, de overheid betaalt niet elk bedrag van de boeken. Ik had juist het idee dat de boeken goedkoper zijn geworden omdat scholen moeten uitkomen met hun budget en dat ze over 2 jaar weer los kunnen en het zo gek kunnen maken als ze willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.