Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noor

Noor

17-05-2019 om 17:50

Dyslexieverklaring naar vervolgonderwijs

Mijn dochter gaat komend schooljaar aan een mbo opleiding beginnen en nu moet ik haar dyslexieverklaring toesturen. Logisch, maar ze willen ook het onderzoeksrapport. Dat is een pagina of 30 lang en aangezien het van acht jaar geleden is, in mijn ogen niet heel relevant. Ben ik verplicht het onderzoeksrapport mee te sturen, of volstaat alleen de dyslexieverklaring?

De pagina

Ik weet niet hoe je aan een pagina van 30 komt met een dyslexieverklaring? Maar ik denk dat je kunt volstaan met de pagina die over de dyslexie gaat met een voorkant/achterkant waar de naam van het onderzoeksbureau en dat van je dochter op staan.

Contact

De verklaring is op zich voldoende, maar wellicht willen ze weten welke aanpassingen ze exact nodig heeft en of er nog andere aandachtspunten zijn. Het ene kind is immers niet het andere. Ik weet ook niet of haar huidige school een overdracht heeft naar het mbo. Misschien bedoelen of willen ze dat. Maar dat weet je alleen als je het even vraagt. Dus zoek even contact met hen.

V@@s

V@@s

17-05-2019 om 19:04

dat staat op de verklaring

Welke aanpassingen nodig zijn. De overige info mag school niet eens hebben op grond van de AVG (zijn namelijk niet nodig voor school).

Noor

Noor

17-05-2019 om 19:54

V@@s

Ik denk dat ik AnnaNiems advies ter harte neem en contact opneem met de school om ze jouw opmerking mee te geven. Het is een onderzoeksrapport van toen het kind 8 was, ze heeft er tegen die tijd even zoveel leven bij geleefd en heeft in de afgelopen vier jaar haar "basisschoolhokje" succesvol van zich afgeschud, ik wil niet dat ze er nu weer ingeduwd wordt door een rapport over het kind dat ze was.

AnneJ, de dyslexieverklaring is uiteraard 1 pagina, het onderzoeksrapport bestaat uit een psychologisch onderzoek en het intelligentieonderzoek. De WISC III is meen ik maar twee jaar geldig dus niet meer relevant (en er kwam een IQ van 113 uit dus ik vertrouw erop dat dat wel goed komt op het mbo). En in het verslag van het psychologisch onderzoek staan ook opmerkingen over onze gezinssituatie en bijvoorbeeld over haar zus, en hoewel dat niks spannends was, hebben ze daar op school niks mee te maken. Dat heeft niks te maken met de extra tijd waar dochter recht op heeft (en waar ze in 4 jaar mavo nog nooit gebruik van heeft gemaakt) en de vergrote versies van toetsen die ze niet wil. Maar zo komt ze dus aan 30 pagina's. Of 28, daar wil ik vanaf zijn.

Laatste pagina

Is er in dat rapport een laatste pagina met daarin de conclusie en aanbevelingen?

bellen

Ik zou ze bellen om kort te sluiten.
Het lijkt me geen 'vijandige' vraag maar wellicht wel een waar niet grondig over nagedacht is, zou het even checken.
Kun je dan rustig uitleggen waarom je het niet doet en waarom je het niet relevant vindt.
Volgens mij is daar alle begrip voor...

En nee, je bent sowieso niet verplicht om wat dan ook te delen... (alleen dat je een dyslexie verklaring moet kunnen overleggen om in aanmerking te komen voor aanpassingen)

Triva

Triva

18-05-2019 om 09:49

noway

Geen haar op mijn hoofd, dat rapport krijgt niemand zo maar. Ja toen op de basisschool maar nu heeft dat geen enkele zin meer. Ze moeten extra tijd krijgen of andere mogelijkheden en om dat te geven heb je genoeg aan de verklaring.

Lente

Lente

18-05-2019 om 10:54

Heb je de verklaring al gestuurd?

Zo nee, die gewoon insturen. En helemaal niets zeggen over het onderzoekssrapport.
Als ze alsnog om het onderzoek vragen, meld je dat deze niet meer relevant is.
Ik zou er vooral niet achteraan gaan bellen.

Vragen

Je kunt het gewoon zeggen tegen school dat het rapport ook over de gezinsomgeving gaat, wat je niet op school wil delen. Je deelt alleen de gegevens over dyslexie.
Zeggen. Nou ja, geef het gewoon zonder gezinsgegevens.

Noor

Noor

18-05-2019 om 10:57

Bellen

Ik zal maandag wel even bellen. Ik heb alleen een mailadres maar ik neem aan dat ik de betreffende persoon wel aan de lijn krijg.

Het is goed dat het weekend er overheen gaat want ik merk dat er door de vraag alleen al en het teruglezen van het rapport, er een bak basisschoolergernis naar boven komt die niets te maken heeft met twee scholen verder! We zullen de problemen maar beter laten waar ze horen 😊.

Triva

Triva

18-05-2019 om 11:17

nee

niet bellen. Verklaring insturen en verder niks. Wacht af wat zij dan doen

Noor

Noor

18-05-2019 om 11:20

Triva

Waarom denk je dat dat beter is? (ik hou niet van bellen, dus je suggestie is aantrekkelijk 😄)

Triva

Triva

18-05-2019 om 11:24

Noor

Lente zei dat ook al, waarom slapende honden wakker maken? Dikke kans dat jij iemand aan de lijn krijgt die zegt dat dit nu eenmaal moet (gewoon omdat die persoon niet wil nadenken en niet iemand er bij wil gaan roepen en omdat het op het formulier staat, schiet dus niks op).

Noor

Noor

18-05-2019 om 11:33

Okee

De reactie van Lente en AnneJ had ik nog niet gezien op de een of andere manier. Ik stuur het wel zo op en als ze nog meer informatie willen, hoor ik het wel. Kan ik dan altijd nog vertellen dat ze die niet krijgen.

Bedankt voor alle reacties!

Noor

Noor

22-05-2019 om 08:49

Natuurlijk

Okee, ik heb de dyslexieverklaring opgestuurd, en natuurlijk krijg ik nu de vraag om de onderzoeksrapportage. Gewoon zeggen dat die van zeven jaar geleden is en niet meer relevant?

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 09:16

vragen

ik zou bellen en vragen waarom ze die perse willen hebben. Waar zijn ze naar op zoek uit dat stuk.
Dan kun je zelf aangeven dat dingen niet meer relevant zijn of een deel van het onderzoek sturen, als daar bv de handreikingen voor hulp in staan.
Het hele rapport sturen lijkt mij nog steeds niet noodzakelijk, en een schending van de privacy.

Scholen houden erg weinig rekening met privacy wetgeving, net of ze zich er niet van bewust zijn dat die wetgeving ook voor hen geldt. Of er bewust voor kiezen zich er niet aan te houden.

Katty

Katty

22-05-2019 om 09:48

Omdat het te oud is, heb je het weggegooid. Je had tenslotte geen idee dat het zoveel jaar later nog gevraagd zou worden.

Lente

Lente

22-05-2019 om 10:01

Een briefje/mail terugsturen

Beste meneer xxx

Het onderzoeksrapport is sterk verouderd (8 jaar oud) en niet meer relevant.
Daarom heeft u alleen de verklaring ontvangen.

Met vriendelijke groet,

En als ze nog eens komen zeuren, begin je over de AVG. Of zij eerst kunnen verantwoorden waarom zij deze persoonlijke gegevens willen ontvangen en hoe dat past binnen de AFG.

Noor

Noor

22-05-2019 om 10:15

MBO

Lees net dat een dyslexieverklaring een leerling op het MBO geen extra rechten geeft, en dat de school vrij is extra faciliteiten te bieden. Dochter heeft eigenlijk geen compenserende maatregelen nodig als extra tijd of vergrote versies. Er komen alleen af en toe wat vreemde lettercombinatie op papier, maar daar verandert een psychologisch rapport niks aan.

Ik neig nu zelf naar even bellen en nog even dikke vriendjes blijven met de school waar ze nog moet beginnen. Overigens zonder dat ze dat rapport krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.