Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

18-07-2013 om 17:20

Dyslexie-verklaring is binnen!

Op de valreep, net voor de vakantie, hebben we de dyslexie-verklaring voor zoon binnen. Toch nog snel gegaan. In juni is hij onderzocht bij ONL en vandaag hebben we het verslag besproken en daarna maar meteen op school ook een gesprek gehad.
Eigenlijk zijn we er alleen maar blij mee omdat we nu weten hoe zoon geholpen kan worden. Wat bij hem wel meespeelt is dat hij ook een wat lager IQ heeft zodat hij weinig kan compenseren. Het is dan ook wel afwachten of de door ONL geboden begeleiding bij hem gaat aanslaan. De IB-er van school was verbaasd dat er meteen een verklaring werd geleverd zonder dat er behandeling was gegeven. Ik vond dit eigenlijk logisch, dyslexie heb je en houd je je hele leven, toch? Maar blijkbaar gebeurt dit niet overal op deze manier.
Op het forum hier lees ik vaak over kinderen met dyslexie maar ook een gemiddeld of zelfs hoog IQ. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook ervaringen zijn met lager dan gemiddeld IQ. Zoon hier scoort nl. een IQ van 75. School was het overigens volledig met ons eens dat we hem nog wel binnen het regulier basisonderwijs houden zolang hij het er naar zijn zin heeft. Hij werkt grotendeels op zijn eigen niveau (maar dat doen ze allemaal op de Montessorischool) en heeft er nu nog weinig hinder van dat hij op sommige gebieden flink achter is. Dit mede doordat hij met rekenen wel prima op niveau zit. Dat laatste vind ik nu met die IQ bepaling dan toch wel weer erg bijzonder.

P

P

18-07-2013 om 19:46

Vreemd

Je gaat voor de dyslexieverklaring zo'n onderzoek doen, dat staat volledig los van de begeleiding en hoe kun je begeleiden als er geen dyslexieverklaring is? Verder wordt de begeleiding niet vergoed zonder dyslexieverklaring (en natuurlijk andere zaken).

Succes, het zal een zwaar (anderhalf)jaar worden, wij zijn nog aan het uitpuffen en we zijn al anderhalve maand klaar!

Assmam

Assmam

18-07-2013 om 19:49

Mag ik aanhaken?

Ook hier is de dyslexieverklaring binnen! Nou ja, ik heb er 1 gekregen voor mijn zoon maar daar stond de geboortedatum verkeerd, dus ik krijg een nieuwe. En zoon heeft een laag-normaal IQ met een v-p kloof, en heeft Asperger, dus ik ben ook benieuwd naar ervaringen met compensatiemogelijkheden.
Hier kwam de verklaring niet op de valreep maar na 3 jaar vragen De IB-er had het aangeboden in groep 4, maar ik heb 3 jaar lang moeten vragen naar de 'stand van zaken' en telkens kreeg ik hetzelfde antwoord "Gut, dat heb ik niet in zijn dossier zien staan, maar ik maak er nú een aantekening van!".
Tango, is jouw kind lees- of spellingsdyslectisch, of allebei? Mijn zoon heeft spellingsdyslexie.
Assmam

Tango

Tango

18-07-2013 om 21:50

Reactie

P, ik vond het ook volkomen normaal hoor dat je eerst een verklaring krijgt en daarna de begeleiding. Blijkbaar is dit niet de ervaring van de IB-er. Wij zijn dan ook de eerste die bij ONL gestart zijn, verder hebben ze alleen maar ervaring met IWAL maar dat vonden wij te ver weg.
Zoon is overigens zowel w.b. lezen als spelling dyslectisch.
Pfff, erg zeg als je er 3 jaar achteraan moet zitten om een verklaring te krijgen. Gelukkig hadden wij het dit jaar erg getroffen met de juf, die tevens ook IB-er ervaring heeft. Ze heeft de informatie die nodig was heel snel aangeleverd. Zo hadden we dus binnen een half jaar alles rond. In februari zei ze dat we een test konden gaan aanvragen en nu dus de uitslag binnen.

P

P

19-07-2013 om 11:16

Tango

Ja, ik geloof dat ik jou (mede) ook ONL heb geadviseerd. Rare jongens daar bij Iwal.... je stuurt dus vervolgens een kind nog anderhalf jaar het bos in want school hoeft natuurlijk niets aan te passen als de verklaring nog niet binnen is.

Hier heb ik nooit iets gehoord of spellings- of leesdyslexie al is duidelijk dat zoon hier minder extreme moeite heeft met lezen en heel veel moeite met spelling. Hij loopt nu een jaar achter op wat moet ivm zijn klasgenoten: E7 dus (maar omdat hij is blijven zitten eigenlijk 2 jaar) en nu hij E6 heeft gehaald hoorden we dat dat voldoende is voor de middelbare school (en hij heeft nog een jaar).

pooh bear

pooh bear

19-07-2013 om 12:51

Als je dyslexie heb kan je problemen met lezen en/of spelling hebben. De meeste kinderen met dyslexie hebben last van allebei.
Als je alleen problemen net schrijven heb wordt het vaak ook dysortografie genoemd. Maar volgens mij hangt dat af van de gene die de verklaring uitschrijft.
Op mijn dochters verklaring staat gewoon dyslexieverklaring. Terwijl ze echt alleen problemen met schrijven heeft. Op school spreken ze weer wel van dysortografie.

Tango

Tango

19-07-2013 om 13:51

Dat is ook de werkwijze van IWAL, vertelde de IB-er gisteren: op school werk je gewoon met de klas mee en bij IWAL begin je weer van voren af aan. Voor kinderen die op school geen uitzondering willen zijn zal dit misschien werken. Zoon hier werkte toch al op zijn eigen niveau op school dus sluit ONL wat ons betreft prima aan. Ik ben er blij mee, nogmaals dank hoor voor het advies. Het scheelt ons alleen al een hoop (reis)tijd en geld. Maar verder zijn we tot nu toe ook tevreden over hoe we behandeld worden, heel fijn.
Zoon zal enige maanden na de start van het nieuwe schooljaar met de behandeling starten. Er is een wachtlijst van ongeveer 3 maanden. Hij start eerst met 12 keer en dan evalueren ze of hij het aan kan, ook gezien zijn wat minder hoge intelligentie. Het zal zeker zwaar worden, maar hij is eigenlijk een heel makkelijk kind, doet wat hem gevraagd wordt en werkt heel hard. We gaan het zien hoe hij het doet.
In het verslag van zoon staat dat hij bij zowel lezen als spelling bij de onderste 10 % van klasgenoten hoort, vandaar dat ik eruit opmaakte dat hij zowel lees- als spelllingsdyslexie heeft. Hij loopt echt enorm achter: zowel lezen als spelling nog niet op E3 niveau en dat terwijl hij eigenlijk al naar groep 6 zou moeten gaan volgend schooljaar.

Wat fijn!

Fijn Tango, dat je duidelijkheid hebt. Hier kun jij en je kind verder mee.

Lijkt mij ook dat eerst de verklaring wordt afgegeven en er daarna begeleiding komt.

Mijn dochter is extern, buiten school, getest en dat heeft ons veel goeds gebracht. School was in ons geval verre van behulpzaam, en nog moet er soms flink geluid gemaakt worden omdat leerkrachten (VO)zich niet houden aan de afgesproken middelen waar ze recht op heeft.

Blijf alert, noteer afspraken en kom erop terug om te monitoren hoe het gaat.

Ilva

Ilva

21-07-2013 om 22:10

Hier ook

Mijn zoon heeft ook net voor de vakantie z'n dyslexieverklaring binnen. Wel moet hij nog 1 keer getest worden op school voordat er met extra ondersteuning buiten school kan worden begonnen.
Maar de verklaring werd wel al afgegeven. Zoonlief heeft een verbaal iq van 117 en perfomaal van 100.
Hebben jullie trouwens de boeken al gezien in het dyslexie lettertype. Ik heb er een gekocht voor zoonlief en het lijkt iets beter te gaan dan een gewoon boek. Er zijn verschillende titels.

Tango

Tango

22-07-2013 om 16:03

Waar

Heb je het boek gekocht, Ilva? Ik vind het op zich wel interessant al zou ik liever hebben dat ze het in de bieb hadden. Zoon hier leest op zich wel gewone boekjes of zoeklicht op school. Thuis is hij echter nog niet aan het lezen te krijgen.

amk

amk

22-07-2013 om 17:26

Tango

het zijn boeken van Uitgeverij Kluitman.
http://www.kluitman.nl/index.php?tab=home&actie=artikel&tag=dyslexie

Boek en daisy

Mijn zoon heeft al een jaar een dyslexieverklaring en was ook moeilijk aan het lezen te krijgen, wat ook wel te begrijpen is het lezen gaat langzaam en dat is frustrerend Nu leest hij de boeken die hij wil met daarbij op zijn i-pod de voorgelezen versie zo leest hij toch. De daisys kan je gratis bestellen bij loket aangepast lezen en op de i-pod staat de app vod deze kost iets van 23 euro.
Op deze manier leest zoon ieder avond voor hij naar bed gaat.

Lisetje

Marjolein

Marjolein

23-07-2013 om 16:11

Wachten met verklaring ivm hardnekkigheid

Juist logisch om te wachten met verklaring.
In onze tijd, alweer 7 jaar geleden... :0, was het altijd zo dat er eerst de hardnekkigheid moest worden aangetoond.
Dus eerst testen op achterstand, dan minstens 6 maanden intensieve extra begeleiding bieden. Tijdens die periode ook periodiek testen en een dossier opbouwen en als door die intensieve begeleiding gedurende minimaal 6(?) maanden de achterstand niet wordt weggewerkt zijn de problemen "hardnekkig" en voldoet het aan de definitie van Dyslexie. En dan werd pas de verklaring afgegeven.
Misschien is nu een verklaring nodig voor de vergoeding van de behandeling, maar daar was toen helemaal geen sprake van.
Even gekopieerd van www.steunpuntdyslexie.nl
"Definitie
De definitie van dyslexie is: 'een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau'.
De hardnekkigheid van de leesproblemen is een belangrijke aanwijzing voor dyslexie. Dit is pas aan te tonen als de leesproblemen zijn gesignaleerd en aangepakt met behulp van het onderwijsprotocol leesproblemen en dyslexie. Wordt hiermee geen vooruitgang geboekt, dan noemt men dit didactische resistentie.
Van didactische resistentie is sprake als er systematisch een half jaar lang, tenminste driemaal per week twintig minuten, extra instructie is gegeven voor het technisch leren lezen door een leerkracht of remedial teacher."

Marjolein

Marjolein

23-07-2013 om 16:16

Gewoon bij de openbare bibliotheek

Wij zijn op vakantie gegaan met boeken van Jan Terlouw in lettertype dyslexie. Te vinden op het makkelijk lezen plein in onze gewone Bieb.
Helaas: de boeken zijn ook weer net zo ongelezen mee terug gekomen.... Een moeder mag blijven hopen

Tango

Tango

23-07-2013 om 22:47

Ja, maar marjolein

Op school krijgt zoon al bijna 2 jaar extra instructie voor technisch lezen en werkt hij al ongeveer een jaar met een eigen spellingsprogramma. Zonder al teveel resultaat. Dus die hardnekkigheid lijkt me daarmee wel aardig aangetoond.

Marjolein

Marjolein

24-07-2013 om 17:39

Inderdaad tango

Dat zou je zeggen... als het goed is.
Maar bij ons telde de dossiervorming op school niet, omdat ze die niet hadden opgesteld volgens de normen.
"Protocol??? Ja zoiets staat wel hier in de kast..."

Tango

Tango

24-07-2013 om 21:51

Balen

Dat is balen, Marjolein. Gelukkig hebben ze hier het afgelopen schooljaar alles goed bijgehouden. Juf kreeg zelfs een compliment van ONL voor het zeer volledige verslag dat ze gestuurd had. Volkomen terecht want zoon had 2 topjuffen dit schooljaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.