Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo.....

Even zo.....

13-06-2014 om 11:08

Dyslexie test. Wie kan mij helpen?

Ik wil mijn dochter graag laten testen op dyslexie. Weet er iemand een goed bureau in de stad Groningen of in de gemeente Noorderveld (Roden bijvoorbeeld?)

Ilva

Ilva

13-06-2014 om 13:18

Daar niet

Daar weet ik niets. Misschien op school informeren. Maar hoe oud is je dochter? Als ze nog geen 12 is krijg je het vergoed als je het via school doet. Is ze ouder dan moet je het zelf betalen. Mijn zoon van 14 moet binnenkort ook getest worden. Na lang zoeken zijn we er achter gekomen dat er ook groepsonderzoeken worden gedaan. Dat is veel goedkoper. Een gewoon onderzoek kwam op bijna 700 euro. Een groepsonderzoek kostte 'maar' € 350,=. Als je het dus zelf moet betalen dat loont het om even goed te zoeken.

Even zo.....

Even zo.....

13-06-2014 om 13:34

Ilva

Dank voor je reactie. Mijn dochter is jonger dan 12 jaar maar school denkt niet dat het dyslexie is. Te minste ze zijn niet overtuigd genoeg om te testen. Het is nog niet helemaal van de baan maar ik dacht laat ik alvast vragen naar een goed bureau voor het geval we het uiteindelijk toch zelf gaan doen. Zo'n groepsonderzoek scheelt wel veel geld. Dank je. Ik had daar nog nooit van gehoord.

Dyslexieforum

Ik zou even kijken op het dyslexieforum, daar staat een stukje over dat als je zelf laat testen en er komt ernsige enkelvoudige dyslexie uit dat je dan toch niet de behandeling vergoed krijgt. Dat is misschien goed om even goed uit te zoeken. Misschien zijn er op het dyslexieforum meer mensen uit de buurt om je aan een goed bureau te helpen.

Lisetje

Even zo.....

Even zo.....

13-06-2014 om 17:06

Lisetje

Bedankt voor de tip! Eerlijk gezegd had ik daar nog niet eens aangedacht. Ik ga googlen.....!!!!!

Juno

Juno

13-06-2014 om 17:50

Testen

Je krijgt het vergoed als er al een jaar ondersteuning is geweest zonder dat dit iets heeft opgeleverd (didactische resistentie) én er 5 E's op rij gescoord zijn. Op de meeste middelbare scholen krijgen de kinderen een speedtest. Vraag je af waarom je het wil weten en wat je met die info gaat doen. Als school nu geen probleem ziet, zien ze nog steeds geen probleem als je een 'diploma' hebt. Ervaring .
Als er nog geen ondersteuning is geweest is testen imo niet zo zinvol. In welke groep zit je dochter en wat zijn de scores op Avi, DMT en begrijpend lezen? Is er progressie of zit ze al tijden onder dat wat je mag verwachten? Wijken de scores voor lezen af van die van de andere vakken?

Dalarna

Dalarna

13-06-2014 om 18:06

hmm

Ik heb de test gewoon zelf in de hand gehouden, daar had school niets mee te maken. Ze hebben wel alles aangeleverd waardoor de test vergoed werd maar die heb ik bij een orthopedagoog laten doen. Gewoon lekker bij haar thuis, twee ochtendjes. Vervolgens heeft hij de hele dyslexietraining bij een bureau gedaan (onderwijsadvies).

Juno

Juno

13-06-2014 om 21:54

Dalarna

Je kan het wel zelf in de hand houden, maar zoals je al schrijft moet school wél de gegevens aanleveren. De cito's zullen ze wel hebben maar je hebt iets meer nodig dan dat. Wat als ze dat niet hebben? Ik heb gehad dat het onderzoeksbureau de IB-er belde en dat er werd gezegd dat er geen dossier was omdat zij geen probleem zien.
De meeste scholen laten geen dyslexieonderzoek uitvoeren.
Even zo, bedenk met welk doel je het wil doen.

Dalarna

Dalarna

13-06-2014 om 21:58

juno

Ik reageerde meer op Ilva met: "Als ze nog geen 12 is krijg je het vergoed als je het via school doet. Is ze ouder dan moet je het zelf betalen. "

Ik dacht dat zij bedoelde dat je niet zelf contact moet leggen.

Ilva

Ilva

13-06-2014 om 22:01

Hoeveel jonger

Ik bedoel, misschien doet de basisschool er dan niets mee maar op de middelbare school krijg je bij een dyslexie verklaring meer tijd bij toetsen. Dat is waarom wij het nu toch laten doen bij mijn zoon. Hij kan heel goed leren en red het nu maar net. School helpt hem aan alle kanten maar zijn ook gebonden aan regels. Zeker voor de bovenbouw van de middelbare school helpt een verklaring zeker wel.

Juno

Juno

13-06-2014 om 22:09

Dalarna

Het wordt vergoed als er sprake is van didactische resistentie, 5 E's op rij en geen bijkomende stoornis. Ouders van autisten of hoogbegaafden zullen zelf in de beurs moeten tasten. Bij auti's omdat er een bijkomende stoornis is, bij hb'ers omdat de leesscore weliswaar lager is dan je zou mogen verwachten maar géén E is.
Als ze op de middelbare een vermoeden van dyslexie hebben wordt je door hun getest (althans, zo gaat dat hier in mijn dorp) en krijg je ondersteuning van de RT-er en diverse aanpassingen.

Ilva

Ilva

13-06-2014 om 23:07

Hb'er

Mijn oudste is hoogbegaafd en daardoor is het dus ook niet ontdekt op de basisschool. Maar zonder verklaring krijg je wel hulp (dat heeft hij ook, hij heeft ook al halverwege de tweede klas een taal mogen laten vallen) maar bij bijv. examen kan je alleen extra tijd krijgen als je een verklaring hebt. Maar ook nu bij de toetsen krijgen de dyslexten extra tijd. En bij de talen tellen de fouten minder (bijv. ipv 1 fout een punt, 2 fouten een punt). Maar dat kan helaas alleen met een officiele verklaring. Hopelijk doet mijn zoon het dus niet te goed. Want die verklaring zou een hoop druk van zijn schouders nemen en ook verklaren waarom hij zo erg slim is maar toch zijn toetsen vaak niet af krijgt.

Even zo,

Het IWAL is een zeer kundig instituut met veel ervaring. In Groningen hebben ze ook een vestiging.
De screening is kosteloos. Zo te lezen is het beter om voor de 13e jaar het te laten uitvoeren.

http://www.iwal.nl/kind/diagnostiek/tarieven/SearchForm?Search=Screening&locale=nl_NL&action_results=Verstuur

Even zo.....

Even zo.....

14-06-2014 om 12:00

Lastig

De reden waarom ik het eerst via school probeer is dat zij dan de kosten betalen. Het afgelopen jaar is wel ondersteuning geboden in de vorm van veel van hetzelfde. Dus meer instructie buiten de groep. Niet individueel maar met nog meer kinderen die moeite hebben met bepaalde onderdelen. Dit heeft het afgelopen jaar weinig tot geen zoden aan de dijk gezet. Het gaat hier om begin bovenbouw. Ze scoort bijna geen E maar vooral D’s. School probeert nu toch nog een ingang te vinden om haar te testen maar ik heb er een hard hoofd in. Zij hebben geen signalen dat het dyslexie is terwijl ze wel veel moeite heeft met automatiseren, spelling (beetje) en met lezen is ze een radende lezer. Als ik de kenmerken lees dan zijn er veel van toepassing. Niet alles maar wel het merendeel. Misschien heeft ze een lichtere vorm…..

Juno, idd. goed om na te gaan wat het doel is. Daar ben ik sinds je bericht druk over aan het nadenken. Ik zit over het volgende nu te twijfelen. Er vanuit gaan dat school niet gaat testen is de mogelijkheid om dit zelf te doen. Dat zou op zich kunnen en dat geld hebben we wel maar ik zit te dubben. Ze is namelijk ook een enorme beelddenker en ik zit nu te twijfelen om of een training “ik leer anders” of een kernvisiecoach in te schakelen en dan meteen aan de slag te gaan en kijken wat dit voor resultaten heeft. Dus het geld wat ik voor de dyslexietest kwijt zou zijn meteen investeren in zo’n training. Voor beide hebben we de financien echt niet. Is er iemand die mij hier over kan adviseren?

Flanagan, bedankt voor de tip!

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 12:02

maar

Maar waarom zou je school niet gewoon kunnen vragen om alles aan te leveren wat ze moeten doen om de test vergoed te krijgen? Gewoon dus duidelijk zijn wat je wil?

Juno

Juno

14-06-2014 om 12:10

Dalarna

Kind scoort D's, dus school kan niet leveren wat nodig is voor een vergoeding.

Juno

Juno

14-06-2014 om 12:31

Evenzo

Ik ken helaas de zoektocht dat je wéét dat er iets is met je kind en nergens een poot aan de grond krijgt. Kernvisiemethode ken ik enigszins, zou ik niet doen. Wat ik zie van 'ik leer anders' zou ik ook dat niet doen. Ook geen prismabril, motorische oefeningen oid.
Je zou kunnen testen en je krijgt de RT waarschijnlijk gedeeltelijk vergoed, hangt af van je verzekering.
Wat je kan doen, zelf als ouder: neem een abonnement op Taalzee.nl. Dit is een methode voor spelling waarbij online geoefend moet worden. De leerlijnen zijn uit elkaar gehaald, dus als kind op het ene gedeelte beter scoort dan op het andere kan ze toch verder in de game. Kost geloof ik €40,- per jaar. Mijn kind vindt het niet altijd leuk om te oefenen maar is ook niet zo'n gamer.
Wat het geheugen betreft, hoor ik goede dingen over Jungle Memory, moet ergens op OOL nog een draadje over zijn. Ook iets van €40 maar dan voor acht weken, daarna ben je klaar.
Vraag aan school welk niveau ze gehaald heeft, haal boeken op dat niveau voor het zelfstandig lezen en zorg voor boeken een niveau hoger om samen te lezen. Veel bibliotheken hebben een 'makkelijk leesplein', boeken op een laag AVI-niveau voor oudere kinderen. De zoeklichtserie vergelijkbaar. Om vooruitgang te boeken bij een zeer zwakke lezer moet er eigenlijk 30 minuten per dag gelezen worden. Wat je ook kan doen is bij de bieb het boek en het luisterboek lenen. Meelezen met de gesproken tekst is goed voor het tempo en om bewust te worden van de eigen fouten. Bovendien zet je zo meer zintuigen in.
Wisselrijtjes zijn dodelijk saai maar énorm goed voor de leesvaardigheid. Vraag een kopietje aan school. Mijn kinderen werken met Estafette en ik heb tijden lang op de manier van school de rijtjes met ze gedaan.
Vraag op school waar ze concreet op uitvalt. Is het slordigheid, is ze gehaast, kent ze de letters niet, husselt ze letters in woorden, kent ze de spellingsregels niet enz. Dan kan je daar gericht op oefenen.
Ralfi of Connectlezen is ook goed, staat gewoon op internet. Een dyslexiebehandelaar gaat niet heel veel andere dingen doen dan de dingen die ik genoemd heb. Misschien dat een behandelaar nog Woordenhaai heeft, maar dat kost €400 en is meer iets voor een praktijk dan voor een ouder. De IB-er had me dat als tip gegeven, heb haar hartelijk uitgelachen.
Ik heb jongste zover dat hij de letters met me flitst (eind groep 7, blijkt dat hij nog niet alle letters kent! En de meester gelooft het niet) en 's avonds 1 hoofdstukje leest. Nu heeft kind ook een andere stoornis maar ik kom niet eens in de búúrt van een half uur lezen per dag.
Heb je eventuele lichamelijke oorzaken uitgesloten? Maw, hoort ze goed, ziet ze goed?
Een laatste, misschien wat nare vraag: denk je dat je dochter een gemiddeld IQ heeft?

Pff ik zie dat ik in eerder bericht wordT je heb geschreven..... Excuses!

Ilva

Ilva

14-06-2014 om 20:01

IWAL

De groeptest waar ik het over had is bij het IWAL. Wij moeten wel daarvoor naar Amsterdam maar dat heb ik er wel voor over. Ik wist alleen dat ze in Amsterdam en Haarlem zaten. Wist niet dat ze landelijk waren.

Even zo.....

Even zo.....

15-06-2014 om 16:10

Juno

Ze heeft een gemiddelde intelligentie. Ze is nogal dromerig en dwaalt snel af. Ook is ze te slordig/wil soms te snel waardoor er onnodige fouten worden gemaakt. Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb gekeken op taalzee en zie dat ook rekentuin er bij hoort. Ik heb mij gisteren eens verdiept in de betaalde sites. Ik wilde daar eigenlijk nooit aan want op zich is er ook een hoop gratis te vinden maar bij betaalde sites bouw je wel wat op. Je kan de scores bijhouden en je kan punten etc. verdienen. Ik zit nu te twijfelen tussen Squala, taal/rekenen oefeningen en taalzee. Ik denk dat taal en rekenenoefeningen wel heel “droog” is en snel verveelt. In het archief lees ik toch vooral positieve ervaringen met Squla. 2 jaar geleden hebben we heel vaak het gratis appspel gespeeld en dat vonden mijn kinderen erg leuk. Bovendien houdt docher wel van een spelletje. Ik laat het nog even bezinken. Wij lezen hier in principe elke dag 2 blz. Maar bedoel je met een half uur lezen per dag het hardop lezen oefenen? Of telt ook het in jezelf lezen mee? Dochter is gek op strips en we hebben alweer een stapel donald ducks weten te scoren op een rommelmarkt. Daar kan ze zo een uur in lezen. Dat ralfi en connectlezen ga ik zeker doen. Op school afgesproken dat ik volgend jaar meer betrokkenheid wil. Waarschijnlijk krijg ik via school extra werk mee om er thuis mee aan de slag te gaan. Dit heb ik al eerder geprobeerd maar het is nog niet echt van de grond gekomen. Met de leraar van volgend jaar heb ik daar wat meer vertrouwen in. IK ga er in ieder geval meer bovenop zitten dat het gebeurt.
Ik ga in ieder geval thuis wat meer aan de slag. Op zich wil ze meestal wel. Vooral als het goed gaat komt ze in een flow. Die dyslexietest laat ik eerst even rusten. Wellicht dat school het na de vakantie toch voor elkaar krijgt (denk het niet) Ook externe begeleiding laat ik eerst even voor wat het is. Mag ik vragen waarom je kernvisie niet zou aanraden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.