Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
karin

karin

18-03-2014 om 11:16

dyslexie pas ontdekken op het vo?

Iemand ervaring met het pas ontdekken van dyslexie als je kind al op het vo zit?
Zoon zit in 3 havo en gaat slecht met alle talen.Op de basisschool was hij altijd al behoorlijk slecht in spelling met wisselende cito scores,van een b tot een d.
Verder nooit problemen gehad met lezen of andere taal onderdelen,dus er is nooit gedacht aan dyslexie.
Nu wordt er op school aangedacht en gaan ze binnenkort testen.
Het zou een hoop verklaren,maar aangezien wij er verder geen ervaring mee hebben de vraag hier,zijn er hier kinderen bij wie het op latere leeftijd pas ontdekt is?

Druif

Druif

18-03-2014 om 14:22

neef

Bij mijn neef is in de derde dyslexie ontdekt. En add.
Hij heeft zijn havo kunnen halen. Met de extra tijd, minder afgerekend worden op spelling. En een moeder die heel geduldig alle geschiedenis, aardrijkskunde e.d. aan hem voorlas.

even zo

even zo

18-03-2014 om 16:07

in de 1e onderzocht

Hier is de oudste in de 1e gescreend, was twijfelachtig (ook op BS altijd dyslexie verdacht, maar niet slecht genoeg om te testen)
Aangezien we dus al jaren in de twijfelsfeer zaten de knoop toen doorgehakt en laten testen. Er kwam toen dyslexie uit.

Is jullie zoon in de 1e gescreend? Hoe was de test toen?
Een zoon van kennis in de 3e getest, geen idee hoe zijn screening was (zelfde school), hij bleek ook dyslexie te hebben, zit nu in de 5e.

karin

karin

18-03-2014 om 19:35

geen screening

Op de basis school is het nooit tersprake gekomen en in de brugklas is er geen screening geweest.
Wel in de brugklas een cito en daar scoorde hij ook laag op spelling.
Net weer een onvoldoende terug gekregen voor Engels,ondanks dat hij nu 5 weken bjles heeft gehad.
Over 2 weken vindt de eerste groeps test plaats,we zijn erg benieuwd wat daar uitkomt,als het maar niet te laat is voor dit schooljaar.Kan je eigenlijk alleen slecht in spelling?

Ilva

Ilva

19-03-2014 om 10:23

Mee bezig

Mijn zoon zit in 2VWO en wij zijn er ook mee bezig. Ik sprak met de basisschool juf (nu de juf van zijn broertje die wel/ook dyslexie heeft) en zij zei dat er wel vermoedens waren maar omdat hij nooit een E score had konden ze hem niet aanmelden voor onderzoek. Zoon is ook hoogbegaafd en daardoor kan hij wel goed lezen (maar langzamer dan andere) maar spelling is wel heel moeilijk. Dit geeft dus problemen bij de talen. Dus ja, het komt vaker voor.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:26

Ilva

Je kunt ieder kind testen op dyslexie natuurlijk, je moet alleen vaak wel zelf betalen als je kind niet aan de 'eisen' voldoet voor de vergoeding.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:27

Neef

Bij mijn neef werd het in de derde van het gymnasium geconstateerd. Mijn zus vond altijd al dat hij zoveel tijd kwijt was aan zijn huiswerk

Hij zit nu in de vijfde!

Marjoleine64

Marjoleine64

19-03-2014 om 15:09

Ja hoor komt vaker voor.

Bij mijn broer en mijn man is het pas op VO of zelfs tijdens de studie herkend door een betrokken leraar en een stagebegeleider. Tot dan toe wel problemen met (vreemde) talen, maar slim genoeg om gewoon HAVO of VWO te doen. Dat was wel 30-40 jaar geleden, toen dyslexie nog niet zo bekend was.
Recenter een verhaal van een collega wiens zoon zonder problemen tot en met de brugklas VWO deed, op basisschool in het buitenland 2-talig opgevoed werd (thuis NL, school engels). Maar na de brugklas werden de vreemde talen toch te veel van het goede en bleek hij dyslexie te hebben. Heeft toen HAVO gedaan en daarna HBO.

karin

karin

19-03-2014 om 16:42

komt dus vaker voor

Het wordt dus blijkbaar vaker niet eerder zichtbaar.Ik lees alleen overal dat het vaak samen gaat met langzaam lezen en daar heeft zoon dus weer absoluut geen last van.
Hij leest graag en veel,in de vakantie 4,5 boeken in de week.
Als er al dyslexie uit komt dan zal het wel om spelling gaan.Dat kan dus ook,uitvallen op maar 1 onderdeel?

Ilva

Ilva

19-03-2014 om 17:44

Darlana

Natuurlijk is dat zo maar de juf heeft dit nooit aan ons verteld. Dit heb ik dus pas gehoord. Maar toen was het ook niet zo erg. Hij had C-scores. Maar vergeleken met zijn andere vakken was dat heel erg laag.

Herkenbaar

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/examen-en-manier-van-leren-pakt-niet-bij-dochter

Ik heb net bovenstaande geplaatst op het forum.
Het schijnt dat dyslexie ook vaak pas ontdekt wordt op het VO.
Zodra zij van de onderbouw naar de bovenbouw gaan. (vaak meer theorie, leestoetsen e.d.).
Buiten dat heeft dyslexie zoveel symptomen dat het ook een stukje daarvan zou kunnen zijn waarop je kind struikelt. In een dyslexie test komt dat er vaak niet uit. Deze kinderen vallen dan uiteindelijk tussen wal en schip, want zij krijgen zonder deze verklaring geen extra tijdverlenging of audio ondersteuning op hun examens.
Voor remedial teachers valt er nog veel te halen bij het begeleiden van pubers op het VO. Daar ligt een markt open.

Suze

Suze

25-03-2014 om 18:59

Ook pas laat ontdekt bij zoon van vriendin, ik geloof in 3 of 4 VWO. Heeft wel VWO gehaald met 1x doubleren, ik meen in de 5e. Weet niet of dat aan dyslexie lag. Studeert nu en gaat volgens mij prima.

karin

karin

14-04-2014 om 20:47

update en vraag

Inmiddels heeft zoon de testen op school afgerond en er kwam uit dat er op de meeste gebieden binnen de norm gescoord is,maar hij valt uit op informatieverwerking.
Iemand hier bekent mee en kan hier iets meer over vertellen?
School wil wel gaan doortesten bij een officieel bureau maar wat heeft dat voor zin als er alleen een verwerkingsprobleem is?

Evanlyn

Evanlyn

16-04-2014 om 10:58

verwerking

Het kan dan zijn dat er iets als ADD aan de hand is. Dan heeft het weinig zin om puur op dyslexie te testen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.