Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annie

Annie

18-12-2015 om 19:40

Dyslexie en VO

Mag ik jullie vragen wat het dyslexiebeleid-in-de-praktijk betekent op jullie VO school? Deze week kwam zoon 1 thuis dat hij een project mocht laten zien bij de directeur. Helemaal leuk, helemaal trots. Zoon 2 (dyslectisch) loopt in een week tegen zoveel kleine dingen aan, dat ik er ontzettend zuur in sta. Leerkracht NL vergeet extra tijd toe te voegen cq vragen weg te laten (kind in stress omdat hij het niet afkrijgt), onduidelijkheid over een literatuuropdracht waarbij het nog niet duidelijk is maar hij even in de kerstvakantie een boek uit moet lezen (daar doet hij dus veel en veel langer over dan andere kinderen), Frans proefwerk de dag na een excursie (om 20.00 uur thuis), drie toetsen/so's voor vreemde talen (per so is hij minimaal 4 uur kwijt) en een handgeschreven opdracht (60 regels). Zoon kaart het voorzichtig aan maar signalen worden niet opgepakt...

Gekozen voor deze school om positieve dyslexiebeleid, alleen in de praktijk zie ik helemaal niets geen beleid ten aanzien van dyslexie...

Dyslexiecoach

Heeft de school een dyslexiecoach of anders een zorgcoördinator? Maak een afspraak hiermee.
Meerdere vo-scholen kennen een beleid waarin een dyslect waarbij tijdverlenging niet mogelijk is, een inkorting in het aantal sommen, oprachten. Hier mogen ll teksten op pc maken ipv handgeschreven. De spellingscorrector helpt wat tijdwinst opleverd. Verder kan een dyslect vrijstelling krijgen voor een tweede vreemde taal (vaak Frans), wat enorm scheelt in de tijd die het besteed aan huiswerk. De school werkt hieraan mee omdat deze taal bij keuzepakket of profiel toch afvalt bij de grootste groep dyslecten. Het hangt dus van de bereidheid van school af.

Een coördinator of dyslexiecoach zal alle docenten op de hoogte brengen van de compensatie van je kind, die de school bereid is hem te geven

Hoe de wind waait, waait mijn rokje

Dochter had een juf Frans die zo coulant was dat dochter na een jaar nog geen woord Frans kon. Ze mocht zelf kiezen of ze van een toets alleen de vocabulaire of alleen de grammatica deed. Had ze erg veel fouten, dan mocht ze de toets bij wijze van spreken met het boek er naast over doen. Allemaal met de beste bedoeling, juf vond het belangrijk dat ze wat leerde, het ging haar niet om het toetsen, maar werkte in dit geval averechts.

Juf Duits vond dyslexie gewoon een kwestie van pech hebben. Spellingsfouten werden ongenadig afgestraft, de zinnen voor het mondeling moesten gewoon van het digibord overgeschreven worden, ze kreeg geen printje. Ze had behoorlijk slechte cijfers altijd, maar nu heeft ze die juf weer en is toch wel blij met die strengheid want ze leert er wel van.

Wiskundeleraar was niet van plan in de sommen andere letters te gebruiken dan de b en de d. Het verzoek van dochter om die te vervangen door m/o o.i.d. werd niet gehonoreerd.

Extra tijd voor toetsen heeft vaak niet zoveel zin als dat is terwijl deniet-dyslecten hun spullen aan het pakken zijn en de volgende klas al weer binnen komt. In de toetsweek hebben ze een apart dyslectenlokaal, dat is heel fijn.

Kortom, wisselend. Zo'n dyslexieprotocol staat vaak bol van de termen indien gewenst of indien noodzakelijk, allemaal naar inzicht van de docent. Puntje bij paaltje heb je weinig voet om op te staan. Alleen bij het eindexamen kan je de maatregelen uit het eindexamenbesluit eisen/afdwingen.

skik

Emma

Emma

19-12-2015 om 09:33

Skik

Dot soort ervaringen heb ik ook. En nog één: zowel economie- als aardrijkskundeleraar als mentor zeiden dat mijn dochter maar beter haar best moest doen.
Ook dit was een school die bekend staat om dyslexiebeleid. Achteraf denk ik dat het vooral tijdens de open dagen van toepassing is, of bij een klein aantal dyslecten binnen een bepaald stramien en zeker niet bij alle leraren. Iedere leerling met dyslexie kreeg bijvoorbeeld standaard toetsen in grote letters. Daar heeft mijn dochter niks aan: die vond alleen maar dat ze dan een "hele grote toets" kreeg. Geen twee dyslecten zijn hetzelfde.
Ik ben veel in gesprek gegaan met verschillende leerkrachten en met de zorgcoördinator. Ook hielp ik mijn dochter veel met de (veel te grote) hoeveelheid toetsen die ze had. Als ouder moet je een erg lange adem hebben en dat jaar in jaar uit. Ik heb het niet volgehouden, dochter ook niet. Ze zit nu een niveau lager, kan alles zelf, bloeit op en ze komt er heus wel. Schooladvies en IQ maken niet meteen dat je ook op de juiste plek zit.

Emma

Da's een rode draad in de hele schoolcarrière van dochter, dat leerkrachten zeggen dat ze harder moet werken. Soms veroordelend bedoeld, soms met de beste intenties 'we gaan er extra hard aan werken, dan kom je er wel'. Als de docent Nederlands zegt: dyslexie of niet, werkwoordspelling kan je gewoon leren, kwestie van de regels onthouden en toepassen, schiet haar faalangst weer verder omhoog.

Ook leerkrachten met een vastomlijnd beeld van wat een dyslect is en wat die nodig heeft. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld niks aan oeverloze herhaling en stampen of aan werken op een laptop of voorleessoftware. Wel aan het coulant beoordelen op spellingsfouten want spellen gaat bij haar echt niet beter door het belang daarmee te benadrukken of door extra te oefenen, dat hebben we namelijk jarenlang gedaan bij logopedie, ze ging desondanks van een D naar een E. Het is zo jammer dat de docent Engels haar telkens veren in de kont steekt omdat ze moeiteloos engelse literatuur leest en daar fantastische boekverslagen met volgens de docent kwalitatief ver boven het schoolniveau uitstekende inzichten en verwoording, maar dat het toch maar een zesje oplevert vanwege spelfouten. 'Er zit toch spellingscontrole op de pc?. Ja, maar da's niet waterdicht, bomen is correct gespeld, maar niet als je bommen bedoelt, woord schrijft als het word moet zijn. Heel jammer allemaal. De docenten die haar super ondersteunen en begrip hebben kunnen niet ongedaan maken wat de anderen teweeg brengen.

skik

Jamie

Jamie

19-12-2015 om 12:34

skik

Ik neem aan dat dat boekverslag thuis gemaakt wordt? Zoja: waarom checkt iemand anders dat niet, jij bijvoorbeeld?

Hier met 'onze' dyslect gaat er niets het huis uit wat door mij nagekeken is. Mijn oudste werkt heel veel samen met een jongen met enorme dyslexie en mijn oudste controleert dus het verhaal wat hij gemaakt heeft als ze samen iets moeten inleveren. Die jongen heeft weer andere kwaliteiten (weet alles van computers).

Marjoleine64

Marjoleine64

19-12-2015 om 13:38

Alleen van horen zeggen

Ik heb geen directe ervaring met dyslexie op school, maar alleen van horen zeggen. Op de school van mijn zoons is er in de onderbouw extra RT voor de dyslecten, iedere vrijdagmiddag. Geen populair tijdstip, maar dat uur is vrijgeroosterd voor dit soort extraatjes (en voor inhaaltoetsen etc). Voor toetsen is altijd extra tijd voor wie daarvoor in aanmerking komt (niet alleen dyslecten, ook ADD/ADHD etc), in de toetsweken keurig in aparte lokalen. Bij alle toetsen (behalve echte spellingstoetsen) wordt voor dyslecten spellingfouten niet meegerekend voor zover ik weet. Ik heb nooit gehoord dat er specifieke docenten zijn die zich niet aan deze afspaken houden.
Verder weet ik geen details, ik ken één jongen die nu in 5 HAVO zit omdat hij de talen op VWO echt niet aankon. Dit ondanks heel veel hulp van zijn ouders (zoals overgang van 2 naar 3 VWO gehaald dankzij 3 weken dagelijks thuis oefenen op engelse werkwoorden).

Jamie

Niet al dat soort schrijfopdrachten worden thuis gemaakt, soms is een boekverslag een toets die in de les gemaakt wordt. Thuis bied ik altijd aan teksten na te kijken maar ze wil het ook zo graag op eigen kracht doen. Die zes is dan wat magertjes maar heeft ze in haar optiek dan wel helemaal zelf verdiend.

skik

Jamie

Jamie

19-12-2015 om 19:42

skik

Ik zie dat toch anders als die zes behaald is door werk thuis. Mijn zoon wil niet dat ik zeg dat hij een handicap heeft maar zo zie ik het soms wel. Jouw dochter heeft een geweldig verslag geschreven maar door die spellingsfouten krijgt ze een zes. Niet eerlijk en ze verdient gewoon een hoger cijfer.

BB

BB

18-03-2017 om 15:55

dyslexie en vo - de keuze maken

Een middelbare school hebben we nu twee maal gekozen, voor de oudste en de middelste. Beide hebben daar zelf een grote rol in gehad en zelf de keuze gemaakt. Naar tevredenheid. Nu staat mijn jongste dochter voor de keuze. Zij is (als enige van de drie) dyslectisch.
Wat is jullie ervaring met jullie dyslectische kind op de middelbare school (VO)? Hoe zijn jullie tot de keuze van jullie school gekomen? Waar moet ik op letten bij de schoolkeuze?

Jamie

Jamie

18-03-2017 om 16:37

schoolkeuze

Wat jouw kind nodig heeft bepaalt ook een groot deel van de schoolkeuze. De ene dyslect heeft vooral moeite met spelling en dan wil je dat ze daar coulant in zijn als spelling niet getoetst wordt, de ander heeft meer moeite met lappen tekst lezen, de volgende heeft echt een laptop met bijv kurzweil nodig, de ander heeft daar geen voordeel aan, de ene heeft echt extra tijd nodig, de ander niet.

Bedenk dus eerst wat jouw kind nodig heeft, maak een afspraak met de dyslexiebegeleider en maak daarna je keuze.

Steunpunt Dyslexie

Dag BB,

Ik heb zelf die ervaring niet maar misschien heb je hier wat aan:

http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/voortgezet-onderwijs/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.