Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
J.Valkie

J.Valkie

14-04-2015 om 13:39

Dyslexie en naar het Gymnasium, wel of niet doen?

Situatie: Zoon zit in de brugklas VWO. Er moet nu een keuze gemaakt worden, Atheneum of Gymnasium. Zoon heeft een IQ van 145 en heeft dyslexie. Spelling en niet lezen is wat zwakker... Hij leest juist opvallend snel een veel. Bv in zijn vrije tijd leest hij boeken over Griekse goden en hij kent alle Griekse goden bij naam. Heeft altijd interesse in geschiedenis gehad. Als basisschool leerling is hij een onderpresteerder geweest die pas opbloeide toen hij een groep mocht overslaan en extra uitdaging krijgt. Heeft op de basisschool problemen gehad met aansluiting vinden. Op het VWO gaat het beter, hij heeft nu vrienden op school. HIj staat nu 7,5 gemiddeld. HIj mocht een paar lessen Grieks en Latijn volgen met zijn klas en hij heeft een 9,5 gehaald voor de toets gewoon omdat hij het zo leuk vond. Hij leert erg makkelijk. De tijd dat hij aan zijn huiswerk besteed is een half uur tot een uur per week. Verder doet hij alles tijdens de les al. Het hebben van dyslexie uit zich in de spelling en het hardop voorlezen gaat lastiger omdat zijn mond zijn hersens niet bijhouden zegt hij zelf . Woordenschat is enorm goed door het veel lezen. Engels is wat zwakker door de spelling, hij staat een 6,5 voor Engels. Mondeling juist goed omdat hij de taal wel goed kent. Frans boeit hem meer en daar staat hij een 8,5 voor.
Hij zegt dat hij iets leert door het woordbeeld te onthouden. Je zou hem een beeddenker kunnen noemen.
Nu kreeg ik van de week een briefje bij zijn rapport dat Gymnasium niet kan wegens dyslexie van zoon.
Wij zelf twijfelen. Waar zou zoon meer op zijn plek zijn?

Hier wat redenen waarom wel:
Hij zal meer aansluiting vinden op het Gymnasium. Juist het vinden van aansluiting is zo belangrijk voor zoon en gaat niet altijd goed helaas.
Zoon vind het saai op school. Meer uitdaging kan geen kwaad.
Zoon heeft interesse in Grieks en Latijn.
Niet elk kind met dyslexie is hetzelfde. Zoon leest juist enorm snel en veel.
Hij heeft nog niet leren leren. Wel leren opletten in de klas en tijd op school nuttig gebruiken zodat het huiswerk al af is.
Hij is nog jong, wordt in mei 12, want versneld maar enorm gegroeid qua zelfstandigheid. Hij begon de brugklas als leerling die problemen had met planning en veel vergat tot een serieuze leerling die graag zijn zaken goed op orde heeft en dit ook voor elkaar heeft gekregen.
Zoon wil zelf graag naar het Gymnasium. Is wel er wel bang voor dat het veel huiswerk maken wordt en dus te zwaar zal zijn.

Argumenten school waarom niet:
Dyslexie
Niet zo gemotiveerde leerling, liever lui dan moe. Lijkt niet echt geinteresseerd in de stof
Wel een echte VWO dus Atheneum is beter

Toch maar veilig voor Atheneum kiezen of toch Gymnasium proberen.
Ik heb geen idee of er slimme dyslecten op het Gymnasium passe/ zitten???? Geeft dyslexie toch te veel problemen op het Gymnasium. Ik weet het niet, iemand tips, ideeen of ervaring hiermee?
Wel of niet bezwaar maken? Het is niet de eerste keer dat ik bezwaar maak op school. Had ik dat niet op de basisschool gedaan dan zat zoon nu in een Havo brugklas. Ja,ja een lastige ouder ben ik .
Graag met spoed reageren, oudergesprek is al vrijdag! Twijfel, twijfel......


Angela67

Angela67

14-04-2015 om 13:45

tuurlijk naar het gym

hij kan altijd nog naar atheneum, maar andersom kan niet.
het gym is niet heilig of superbijzonder of dat je supergemotiveerd moet zijn, als hij het leuk vindt moet hij het vooral doen!je maakt het te groot hoor.
gr Angela

elizabeth

elizabeth

14-04-2015 om 13:51

hier

onze dochter zit wel in groep 8 maar ze gaat volgend jaar gym doen. ook versneld op de basisschool. Geen officiele dyslexie maar wel een vermoeden of in ieder geval van dysorthografie. Alles gaat goed behalve spelling. Toekomstige vo school heeft haar spellingsproblemen ter kennisneming aangenomen maar maakte verder geen probleem ervan

Gym

"HIj mocht een paar lessen Grieks en Latijn volgen met zijn klas en hij heeft een 9,5 gehaald voor de toets gewoon omdat hij het zo leuk vond."
Dit is nou net wat het gym onderscheidt van het atheneum. "Lijkt niet echt geinteresseerd in de stof" klopt dus in elk geval niet voor de specifieke gym-vakken.
Ik zou het beslist een kans geven.

Emma

Emma

14-04-2015 om 13:59

Dyslexie

Dyslexie kan nooit een argument zijn tegen welk schooltype dan ook. En ook op een Gymnasium heeft hij dan recht op tijdverlenging etc. als dat nodig is. Het staat allemaal op de dyslexieverklaring. Indruk van de school is anders dan die van jullie over zijn motivatie. Maar als ik het zo lees lijkt mij Gymnasium juist geschikt voor jouw zoon. Scholen zijn verplicht leerlingen met dyslexie te faciliteren als ze op het juiste niveau zitten, ook Gymnasia. Je zoon zal meer huiswerk moeten maken, maar als geschiedenis, cultuur en Griekse goden voor hem het verschil maken zit hij toch beter op een gymnasium.
Je kunt je wel afvragen of dit Gymnasium wel zal meewerken, mocht jouw zoon in hogere klassen meer gebruik moeten maken van faciliteiten zoals voorleessoftware of tijdverlenging.
Is er een ander Gymnasium in de buurt?
Laat je niks wijsmaken over dyslecten die niet op een Gymnasium thuishoren. Steunpunt dyslexie kan je ook adviseren, hun nummer vind je op www.balansdigitaal.nl
Succes vrijdag!

Emma

Emma

14-04-2015 om 14:07

Lastige ouder

En ik las op de valreep nog even dat jij een lastige ouder bent. Moet je vooral blijven

Moni

Moni

14-04-2015 om 16:59

Ja, gym

Mijn oudste zit op een categoraal gymnasium en daar lopen verschillende dyslecten rond. Dyslexie is absoluut geen reden om gymnasium uit te sluiten, wel om goed na te denken in hoeverre het te beperkend kan zijn. Gezien jouw beschrijving, zijn die beperkingen er niet.
Ik denk dat school bang is voor extra werk en gedoe.
Ik zou eerder twijfelen over de school omdat ze zich zo opstellen.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 19:05

Juist een voordeel

Mijn neef ontdekte pas in de derde van het gymnasium dat hij dyslexie heeft en eindelijk viel het een beetje op zijn plaats. Hij las dus wel erg langzaam en deed lang over zijn huiswerk. Het was nog even een gedoe omdat hij een tweede taal MOEST van school (wat dus niet hoeft maar een school hoeft daar niet aan te voldoen) en dan zou hij naar de havo moeten als hem dat niet zou lukken. Juist met Latijn/Grieks kun je Frans/Duits laten vallen en soms lukt Latijn dan beter als dyslect.

Gewoon doen dus en als je werkelijk bedoelde dat hij een half tot heel uur per WEEK aan zijn huiswerk zit dan zou ik hem motiveren om toch net even wat meer te laten doen want blijkbaar willen ze dat graag en dan haalt hij zijn Engels ook nog wel wat op. Of bedoelde je toch per dag?

rietje

rietje

14-04-2015 om 19:45

hier geen optie

Mijn dyslect valt vooral verschrikkelijk uit op het automtiseren. Ik had mijn andere kinderen al zien worstelen met de vele rijtjes, dus wij hebben besloten om het voor degene met de dyslexie diagnose niet te doen. Wij zagen haar niet de onderbouw doorkomen met duits, frans, engels, latijn en grieks.

De bovenbouw valt inderdaad erg mee, de basis voor latijn of grieks is dan gelegd, en dan gaat het veel meer om begrip en structuur.

wat vindt het gymnasium ervan?

In de bovenbouw is gymnasium niet moeilijker dan atheneum, en voor een dyslect waarschijnlijk makkelijker omdat je geen Frans of Duits hoeft te doen. Frans / Duits moet je actief beheersen, Latijn / Grieks alleen passief.

In de onderbouw is gymnasium moeilijker dan atheneum omdat Latijn en Grieks echt extra zijn en een flinke dosis extra huiswerk opleveren. En er staan vaak ook minder lesuren voor de moderne talen dan op het atheneum.

Ik denk dat je voor je eigen inschatting wat haalbaar is vooral moet kijken naar hoeveel huiswerktijd je kind nu kwijt is aan Engels en Frans. Duits zal moeilijker zijn dan Frans, meer stampen en minder regelmaat. In principe zou Duitse spelling makkelijker moeten zijn dan Engels, maar kinderen pikken zoveel Engels op buiten school dat dat niet altijd opgaat.

School mag trouwens besluiten om dyslecten al in de onderbouw vrij te stellen van een moderne taal (ongeacht of hij atheneum of gymnasium doet). Maar dat kun je niet afdwingen.

Yura

Yura

15-04-2015 om 10:33

Gymnasium

Dat is nou typisch een kind voor het gymnasium, hij leest boeken over Griekse goden en haalt een 9,5. Bijna jammer dat hij een diagnose heeft en dat de school dat weet, want zo te zien kan hij het prima af zonder extra faciliteiten. Ik vermoed dat mijn zoon net zo dyslectisch is als de jouwe, hij heeft alleen geen diagnose. Hij kan echt totaal niet spellen, bij de citotoetsen in de 2e en 3e van de middelbare zat hij bij de slechtste 20% op vmbo-t niveau. Hij zit echter wel nu in 5 vwo en haalt prima cijfers. Spellen is tegenwoordig helemaal niet zo belangrijk meer blijkbaar. De talen haalt hij op met lees- en luistertoetsen en dat is gelukkig ook een belangrijk onderdeel van het eindexamen straks. Ik vind het wel jammer dat hij destijds na de brugklas niet voor gymnasium heeft gekozen, want hij heeft behoorlijk moeite met Duits. Ik denk dat Latijn voor hem makkelijker was geweest, dat is meer puzzelen, meer een geschikte taal voor beta's.

diane

diane

15-04-2015 om 11:08

wat kan er nog?

Ik zou eerder echt beducht zijn op te weinig uitdaging, sowieso dus gym doen. Vind het toch verontrustend wat je zegt; zo weinig huiswerk doen en toch vindt hij het allemaal saai. Ik zou kijken of ze juist niet wat meer voor hem kunnen gaan doen. Heb je opties voor andere scholen?

Wel weer belangrijk

"Spellen is tegenwoordig helemaal niet zo belangrijk meer blijkbaar."

Nou nee. Spellen is een onderdeel dat ruim gecompenseerd werd door andere onderdelen.

Maar het beleid is veranderd.
Het is echt de bedoeling dat jouw zoon dit jaar al zijn taalniveau op vwo niveau krijgt.
Anders krijgt hij geen diploma

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/toetsen-examens-taal-en-rekenen

Taaltoets

Hier een voorbeeld van de taaltoets vo, om een idee te krijgen wat een lln te wachten staat en of de zoon van TS zich zorgen moet maken of niet.
Mijn kind is dyslect maar het verwacht de - vooral goed lezen - rekentoets goed te hebben gemaakt; de uitslag is nog niet bekend maar voor de oefentoets had kind het hoogste cijfer uit de klas en de rekentoets 2015 ging ook lekker. Kind heeft zich thuis goed voorbereid met wat oefentoetsen, zodat het wist waarop te letten. Even de puntjes op de i.
Dat geldt ook voor de taaltoets.

http://www.taaltoetsvo.nl/demonstratie/

J.Valkie

J.Valkie

16-04-2015 om 09:37

ah fijn...

Zoveel reacties en zo snel, dankjewel . Inderdaad ga ik twijfelen aan de school als ze niet naar het kind kijken maar naar het hebben van dyslexie. Er zijn helaas geen andere scholen in de buurt waar er een 2 jarige brugklas is. Dit is dus de enige school waar het Gymnasium in het tweede jaar pas begint. Als zoon overstapt naar een andere school dan heeft hij een jaar Latijn gemist. Ik heb niet het gevoel dat ik bij de ouderavond de mentor zal kunnen overtuigen. Ik ga het zeker wel proberen, zeker met alle tips die ik hier gehad heb sta ik sterker . Zoon vertelde gisteravond dat ze een boekje in het Engels moesten lezen tijdens de Engelse les. Hij zei dat hij het boekje na een half uur uit had en toen maar alvast zijn huiswerk ging maken. De rest van zijn klas was aan het einde van de les nog niet klaar. Toen kwam de juf bij hem kijken en zei dat hij wel serieus het boekje moest lezen. Toen zoon zei dat hij het boekje serieus had gelezen geloofde ze hem niet want hij had dyslexie en die lezen niet zo snel. Oei, ik geloof dat zoon nu echt last begint te krijgen van de vooroordelen over dyslexie. Alle kinderen met dyslexie zijn dus hetzelfde. Zoon besteed echt per WEEK een half uur tot een uur aan zijn huiswerk. Op school als ze klaar zijn in de klas mogen ze aan hun huiswerk tijd besteden. Als er een tussenuur is door lesuitval gaan veel kinderen nog achter de computer aan hun werkstuk of iets anders werken. Heel soms als hij een werkstuk moet maken dan zit hij achter de computer thuis leuke plaatsjes te zoeken en dan kan hij weleens wat langer bezig zijn. Voornamelijk omdat hij het leuk vindt om grappige plaatjes te zoeken. Ik geloof ook dat zoon nog moet "leren leren". Hij spreekt al een aardig woordje Engels, geleerd tijdens het gamen, nu nog wat meer aandacht besteden aan de spelling. Ik ben benieuwd hoe het gesprek morgenavond zal gaan.....

diane

diane

16-04-2015 om 10:20

toch eens kijken

op andere scholen?
Hier kunnen kinderen van atheneum gewoon na eerste jaar overstappen naar gymnasium. Er is een inhaalprogramma voor latijn en grieks. Schijnt goed te doen te zijn. Als ik het zo hoor voor je zoon zeker.

Lynn

Lynn

16-04-2015 om 10:28

Overstap naar gymnasium

Ook hier latere overstap naar gymnasium mogelijk. Kan ook tijdens schooljaar (misschien ook deels in de zomer, weet ik niet). Als je van 1e atheneum naar 2e gym gaat, gaat het alleen om Latijn. Als de motivatie er is, zeker te doen.

Klinkt mij als een echte gymnasiumleerling in de oren, die eerder meer dan minder uitdaging moet hebben. Uitkijken voor onderpresteren. En hulp bij leren leren van belang, want kan op een gegeven moment wel moeilijker worden voor hem.

Als mentor niet "om te praten is" ondanks al jullie pro-gymnasiumargumenten, kan je overwegen met de onderbouwcoördinator te praten of docent latijn. Het kan natuurlijk meer aan de mentor liggen dan aan de school als geheel. Hoewel die Engelse docent er ook weer erg standaard in zit.

Maar rondkijken bij andere school voor overstap is natuurlijk sowieso goed.

Er moet hier duidelijk meer naar *het kind* gekeken worden dan alleen naar zijn dyslexie. Zucht, waarom snappen wij het hier op OO wel, maar zoveel docenten/scholen niet?

Karen

Karen

16-04-2015 om 10:52

Aanpak

Wat een mogelijke aanpak van het gesprek zou kunnen zijn is melden dat jouw zoon natuurlijk gymnasium gaat doen volgend jaar. Hij voldoet immers aan de eisen (zie schoolgids). Het is dan vervolgens aan de school om hem niet toe te laten. In afwijking van hun eigen eisen.
Ik neem tenminste aan dat er in de schoolgids of bevorderingsnormen niet staat: kinderen met dyslexie mogen niet naar het gymnasium?
Ik zou overigens deze melding verpakken in een vraag die verder misschien minder belangrijk is. Bijvoorbeeld: hoeveel lesuren per week krijgt zoon in 2 Gymnasium?

diane

diane

16-04-2015 om 11:08

gesprek

Ik zou gewoon eerlijk zijn. In je eerste posting benoem je heel helder al de argumenten om je zoon naar gym te laten gaan. Daar valt bijna niets meer aan af te dingen.
En ik zou proberen (ligt er beetje aan hoe communicatie verloopt) een stuk verantwoording bij school te leggen. Hoe kan school meewerken opdat het niet te makkelijk/ demotiverend is voor je zoon, hoe kunnen ze zorgdragen voor noodzakelijke uitdaging zodat je zoon broodnodige vaardigheden op kan doen. Pakken ze die handschoen op dan is gym sowieso onvermijdelijk lijkt me. Op atheneum wordt die klus voor hen dan groter.

Yura

Yura

16-04-2015 om 13:15

Latijn inhalen en taaltoetsen

Ik ben zelf ook overgestapt van atheneum naar gymnasium en moest toen een jaar Latijn inhalen, dat was me in 2 maanden gelukt, vooral dankzij de leraar Latijn, die me belangeloos 2x per week bijles gaf. Dat is te doen dus.

Het wordt me (ook uit de link) niet helemaal duidelijk hoe het zit met die taaltoetsen. Bij ons op school merken we daar nog niks van. De rekentoets moet mijn zoon (5 vwo) aanstaande juni maken, maar over de taaltoets heb ik al die tijd nog niks gehoord, ook geen extra taallessen ofzo zoals voor rekenen wel. Maar zoals ik het in de link lees moeten beiden gedaan worden.

diane

diane

16-04-2015 om 13:28

taaltoets

Daarin is dan toch geen verschil tussen atheneum en gymnasium?

diane

diane

16-04-2015 om 13:29

waarom alleen latijn inhalen eigenlijk?

Lynn

Lynn

16-04-2015 om 13:45

Diameters

Als hij in 2 gym (andere school), heeft hij 1 jaar gemist.

Grieks heeft hij nog niet gemist. Begint pas in de tweede.

Lynn

Lynn

16-04-2015 om 13:45

Latijn

Heeft hij 1 jaar *Latijn* gemist.

diane

diane

16-04-2015 om 13:48

oke

Hier ook grieks in eerste jaar.

Yura

Yura

16-04-2015 om 14:10

Taaltoets

Atheneum en gymnasium is beide vwo, dus die taaltoets is gelijk. Dat kan dan ook niet de reden van de weigering van de school zijn. De enige reden kan zijn dat ze Grieks en/of Latijn niet zien zitten imv het dyslexie stempel.
Ik vroeg me af of je zo'n dyslexiestempel echt nodig hebt in het geval van de zoon van TO en of het niet alleen in zijn nadeel werkt, maar naar nu blijkt moet je ook een taaltoets doen en dan heb je dat dyslexiestempel dus wel nodig, anders struikel je misschien op die toets.

Rietje

Rietje

16-04-2015 om 14:24

dat inhalen is niet overal gelijk

Hier een dochter die na de eerste van het ene naar het andere gymnasium overstapte. Geen punt dachten wij, ze had gewoon latijn gehad.

Helaas bleek al snel dat haar latijnkennis ongeveer reikte tot het eerste hoofdstuk uit het eerste boek dat haar nieuwe klas in de brugklas gehad had.

Aangezien zij ook moeite heeft met automatiseren heeft het echt een jaar geduurd voordat zij bij was. Dus even in twee maanden latijn bijspijkeren had in de tweede klas van haar eerste school best gekund. Bij haar nieuwe school was daarvoor veel te veel stof al behandeld in de eerste.

Moni

Moni

16-04-2015 om 15:21

Hier eerste jaar latijn en grieks, allebei een half jaar

Toch ken ik wel jongeren die overgestapt zijn.
Hij kan ook nu al beginnen met inhalen. Hij heeft er tijd genoeg voor.

Praten met de leraar Latijn vind ik ook een goede. Niet om te klagen maar om advies te vragen.

Barvaux

Barvaux

16-04-2015 om 21:25

hmm

Vraag een gesprek aan met die docent Grieks en/of Latijn als je merkt dat het bij de mentor niet lukt. Vermeld daar ook dat je zoon nog geen uur thuis echt aan het werk is per week en dat er dus wel wat ruimte is om meer tijd aan andere vakken te besteden. Verder zou ik wel van hem 'eisen' dat hij per week een kwartier alleen aan de spelling voor Engels gaat besteden want daar is dan vast nog wel wat eer te behalen.

J.Valkie

J.Valkie

17-04-2015 om 20:18

Nou....

Het gesprek met de mentor viel reuze mee! Dit had ik echt niet verwacht. Eest begon ze over dat dyslexie op het Gymnasium een groot probleem is en dus echt niet kan. Toen vertelde ik over zoon en over dat hij juist opvallend snel leest. Dat hij ook thuis als hobby boeken leest over geschiedenis etc etc. Ze was eerst verbaasd hierover maar toen schreef ze alles op wat ik vertelde. Ze dacht dat zoon minstens 2 uur per dag kwijt was aan zijn huiswerk omdat hij toch dyslexie had. Toen ik vertelde over dat hij juist heel weinig nog thuis deed was ze verbaasd. Ook over het goed plannen en tijd goed besteden op school. Het plannen en chaotisch zijn was juist op de basisschool een reden om hem Havo advies te geven in eerste instantie. Achteraf onterecht want hij is in korte tijd enorm gegroeid en juist het tegenovergestelde van chaotisch en gebrek aan planning is geen sprake van.
Aan het einde van het gesprek zei ze dat het Gymnasium mogelijk was mits hij zijn Engels ophaalde tot een 7 gemiddeld. Toen ik dit aan zoon vertelde bij thuiskomst zei hij dat hij toch liever niet naar het Gymnasium wil want al die talen zou teveel huiswerk zijn voor een dyslect en zijn 2 beste vrienden gaan Atheneum doen. Hij zei verder liever het met gemak aankunnen dan op je tenen lopen. Het gaat nu juist zo goed op school. Ik snap het wel van zoon. Oja zoon kennende kiest hij voor veiligheid en zekerheid . Ik heb in ieder geval het voor elkaar gekregen dat Gymnasium nog open staat. Nu even afwachten of toch een van zijn vrienden naar het Gymnasium gaat en dan zal zoon ook gaan. Ik heb van de ouders van zijn vrienden gehoord dat 1 vriend Gymnasium gaat doen als hij zijn Frans ophaalt. Volgens zoon gaat dit nooit lukken want zijn vriend zakt juist qua cijfers voor frans De andere vriend moet waarschijnlijk afstromen naar de Havo wegens zware dyslexie. Dus uiteindelijk zal waarschijnlijk geen vriend naar het Atheneum gaan. Zoon zelf is ervan overtuigd dat zijn vrienden allebei naar het Atheneum gaan. Ik zie toch weer dat er meer mogelijk is als je opkomt voor je kind. Jaja, toch weer een mondige lastige ouder geweest vanavond en het weer voor elkaar gekregen. Ik ben gewoon eerlijk geweest, niet meer en niet minder en dat heeft gelukkig geholpen. Nu nog afwachten wat zoon wil gaan doen. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Barvaux

Barvaux

17-04-2015 om 20:28

haha

Op zijn tenen lopen met in de brugklas VWO nog geen uur huiswerk per week!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.