Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Griet

Griet

01-07-2014 om 20:33

Dyslexie en kiezen voor gymnasium?

Ik ben op zoek naar ervaringen met dyslexie het gymnasium. Wie wil deze met mij delen?

Annet

Annet

01-07-2014 om 21:18

gevraagd aan dochter

In haar jaarlaag (5 GYM, categoraal) van ongeveer 100 leerlingen zitten ongeveer 14 dyslectie leerlingen, tenminste dat zijn de leerlingen die apart zitten bij toetsen. V
Individuele ervaringen kan ik je niet geven. Daarvoor zou je ook navraag kunnen doen bij ouders van kinderen op het gymnasium waar hun kinderen naartoe gaan. via via kom je een heel eind.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 21:19

tja

Mijn zus verbaasde zich eerst over het VWO advies van mijn neefje en vervolgens over het feit dat hij zolang bezig was aan zijn huiswerk. Echt veel te lang naar haar zin, ze moest hem er bijna vandaan trékken. Pas in de derde werd het duidelijk: dyslexie. Hij gaat nu naar de zesde, gaat allemaal prima.

Waarschijnlijk heeft hij gewoon een superhoog IQ wat niet zo zichtbaar is door zijn dyslexie.

nog niet

Na de zomervakantie heb ik er ook 2 op het gym met dyslexie.
Ik lees dus FF mee...

Annet

Het hoeft niet zo te zijn dat alle kinderen die apart zitten dyslectisch zijn ook kinderen met ass of ad(h)d hebben recht op verlenging en kunnen dus apart zitten.

Annet

Annet

01-07-2014 om 21:57

klopt Lisetje

Daarom zeg ik ook dat dit aantal apart zat. Er zullen dyslectici zijn die niet apart gaan zitten en er zullen kinderen zijn die er om andere redenen zitten.
Ik vind het wel positief dat het meer dan 10% is van het totaal, om welke reden dan ook. Je bent geen enorme uitzondering als je daar zit.
Ik weet niet of het percentage anders is in de lagere klassen

Dalarna

Of zijn dyslexie was niet zo zichtbaar door zijn hoge IQ..

Ilva

Ilva

01-07-2014 om 22:31

Atheneum

Mijn zoon zit in 2 Atheneum (met Latijn) en gaat over naar de derde. Hij is pas getest op dyslexie. Dit was voor ons ook niet bekend. Ook hij doet, net als het neefje van Dalarna ook heel lang over zijn huiswerk. Hopelijk krijgt hij zijn verklaring, dan kan hij nog extra hulp krijgen. Hij krijgt al extra hulp maar dan kan het nog beter geregeld worden. Dus ja, het is mogelijk maar informeer naar de mogelijkheden op de school waar je zoon/dochter naartoe wil.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 22:36

Piano

Ik denk niet dat er verschil zit tussen die twee

Katniss

Katniss

01-07-2014 om 23:20

Waarom dan gymnasium?

Op het gymnasium heb je toch nog meer talen dan op het atheneum, waarom zou je dan daarvoor kiezen? Op het atheneum van mijn dochter zitten veel kinderen met dyslexie. Volgens mij krijgen zij ook een vrijstelling voor de extra vreemde taal.

Griet

Griet

02-07-2014 om 07:59

Waarom gymnasium?

Het idee kwam op de diploma uitreiking van mijn dochter van het stedelijke gymnasium. Het type kind, het type docent en de manier waarop er naar onderwijs en leren wordt gekeken; ineens dacht ik dat mijn jongste hier naadloos tussen zou passen. Het is een heel slim kind, dat graag leert, nieuwsgierig en leergierig is en een heel brede belangstelling heeft. Aan de andere kant is het een school met klassiek klasikaal les en een heel duidelijke structuur, ook al erg geschikt voor de jongste Zijn grote zus was het met mij eens. Vanwege zijn dyslexie hadden we het gym eerder al voor hem geschrapt, maar ik kom daar nu dus op terug. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Maar uiteraard moeten we eerst zijn cito nog afwachten.

Primavera

Primavera

02-07-2014 om 09:05

Oude taal als tweede taal

Het hangt een beetje van de vorm en ernst van dyslectie af, maar het kan juist makkelijker zijn om de mogelijkheid te hebben om een oude taal als tweede taal te mogen kiezen ipv een moderne taal. Bij moderne talen gaat het erom om in die taal te produceren, bij oude talen gaat het meer om de puzzel hoe te vertalen.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 09:25

klopt primavera

Daarom is mijn neef ook daar gebleven. Hij liep ook de kans om naar de havo te moeten omdat op de één of andere idiote manier kreeg hij het niet voor elkaar om op een atheneum een taal minder te mogen terwijl het mijn zoon wel gaat lukken als hij dat over twee jaar wil (en die heeft niet eens dyslexie). Mijn zoon doet dat dan op basis van een Natuurprofiel en dan willen ze dat nog wel eens toestaan.

Duits/Frans is lastiger dan Latijn voor een dyslect.

Griet

Griet

02-07-2014 om 10:12

Wist ik niet

Dat Latijn als tweede vreemde taal geldt. Zeker voor een exact aan gelegde dyslectici is dat veel makkelijker dan Frans of Duits!

esther

esther

02-07-2014 om 11:08

klopt

Doe je gymnasium dan hoef je inderdaad de tweede vreemde taal niet te doen. Ik zie alleen helaas mijn waarschijnlijk dyslectische dochter de tweede en derde klas met duits, frans, engels, latijn en grieks niet doorkomen, dus hier toch maar atheneum, met de hoop dat school straks soepel is in het toepassen van de regel dat je de tweede vreemde taal bij uitzondering mag laten vallen (mits je een NT of NG profiel hebt).

hier in de buurt

Is een school (heeft geen gym trouwens) die voor Duits en Frans een verlicht programma kent in de 3e klas (en in uitzonderlijke gevallen soms ook al de 2e). Als je vanaf de 4e die vakken toch laat vallen, zijn er soepele regels. Dat wil ik ook aangeven bij onze school. Dat dat soort dingen dus kan en mag.

Ilva

Ilva

02-07-2014 om 11:51

Atheneum

Bij mijn zoon op het Atheneum zijn er in de tweede ook 5 talen (6 als je ook kiest voor Latijn) nl. Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. En Latijn gaat inderdaad makkelijk bij mijn zoon dan de andere talen. Ik hoorde inderdaad dat je op het Gymnasium Latijn of Grieks als tweede buitenlandse taal mag kiezen. Dat was voor mijn zoon makkelijker geweest. Maar met een beetje geluk kan dat nu ook op het Atheneum, als hij zijn dyslexie verklaring krijgt. Dus misschien moet je kijken welke talen ze in de tweede/derde klas krijgen. Misschien verschilt dat per school. En vraag wat er mogelijk is bij dyslexie.

Griet

Griet

02-07-2014 om 11:59

VWO en tweede vreemde taal

Van mijn andere ook dyslectische zoon op het VWO weet ik dat dispensatie voor een tweede moderne taal zeker geen automatisme is, ook niet met dyslexieverklaring. Er moet een duidelijk verschil zijn tussen de cijfers voor de exacte vakken en die voor de talen en je moet aantoonbaar minimaal een half jaar bijles voor de talen hebben gehad.
Ik krijg hier de indruk dat iedere school hierin zijn eigen beleid mag bepalen.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 12:02

Ilva

Scholen mogen ook ZONDER dyslexieverklaring de tweede taal schrappen bij een Natuurprofiel.

Cin

Cin

02-07-2014 om 15:58

nieuwsgierig

Wat ik me afvraag is wat jullie kinderen met dyslexie scoren op het LVS voor spelling en DMT? En welk Avi niveau hebben ze?

En krijgt een kind ondanks een laag cijfer voor spelling toch een VWO advies? Hoe zit dat eigenlijk?

Mijn zoon met dyslexie, groep 7, heeft voor alles een A+ maar spelling+DMT een D/C..vandaar mijn vraag.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 16:06

Cin

Eigenlijk mag een basisschool bij een kind met een dyslexieverklaring inderdaad niet kijken naar de cijfers voor spelling en in dat geval zou jouw kind gewoon naar het VWO kunnen. Het zou prettig zijn als er een NIO toets gedaan werd want die is niet zo lastig voor dyslecten en dat je daarmee kunt aantonen dat het VWO geschikt is.

Heeft je zoon geen IQ test gedaan bij de dyslexietest?

Odile

Odile

02-07-2014 om 16:27

Is dat zo Dalarna?

Heb gisteren nog een uitgebreid gesprek over het voorlopig advies gehad voor mijn dyslectische dochter. Haar score voor spelling werd als nadelig gezien voor haar kansen om het te redden op Mavo niveau. Mag daar echt niet naar gekeken worden?

Cin, na ruim anderhalf jaar dyslexiebehandeling scoort dochter nu voor spelling een C en een B (voor werkwoordspelling, zitten meer regels in, is makkelijker voor haar) en ze is nu eind groep 7 avi uit (nooit gehoopt dat ze dat zou redden!)

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 16:41

Odile

Ik snap het even niet, je dochter scoort C en B en zou het daar niet mee redden op de mavo?

Odile

Odile

02-07-2014 om 16:53

Ik ook niet Dalarna

Nou, dat was een gevalletje territorium-piesen. Hebben ze wel vaker last van op onze school. Ik pieste het verst, dus vooralsnog is het geregeld. Ik ga er echter niet vanuit dat er het komend jaar geen discussie komt, dus ik ben maar het liefst geïnformeerd.

Dochter heeft een B voor begrijpend lezen en werkwoordspelling en een C voor spelling, woordenschat en rekenen. En een algemeen IQ van 112 op de wisc (en een 9 voor aardrijkskunde en geschiedenis en een 8,5 voor bio.) Maar school twijfelt aan haar capaciteiten...

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 16:57

pfft odile

Dit is zelfs een goede lijst voor kinderen zonder dyslexie om naar mavo te gaan. Met dyslexie is het nog veel knapper!

Cin

Cin

02-07-2014 om 16:58

Dyslexie

De dyslexie van mijn zoon is al in groep 3 ontdekt. Ondanks veel bijles komt hij niet hoger dan een C voor spelling. DMT is echt drama, dat schommelt tussen de C en D. Hij begint gewoon helemaal te stotteren als hij snel binnen 1 minuut zoveel woorden moet lezen.

Echter op rekenen, begrijpend lezen, woordenschat is hij verreweg de beste van de klas. Ik vraag me af wat zijn advies wordt? Die rot dyslexie ook

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 17:00

Cin

DMT lezen wordt door onze dyslexiebegeleidster echt gezien als onzin, waar in je leven heb je dat nodig? In ieder geval niet op de middelbare school! Veel basisscholen kijken daar echt niet naar als het gaat om het advies.

Odile

Odile

02-07-2014 om 17:09

Cin en Dalarna

Rekenen en begrijpend lezen tellen zwaar in het advies. DMT zie ik bij ons op het rapport niet meer terug vanaf groep 7.

Dalarna, het leek mij ook een prima lijst voor Mavo. Vandaar dat ik ook implodeerde (en da's knap van mij, exploderen ligt meer in de lijn der verwachtingen, maar ook ik leer bij) toen de leerkracht het over kader had. De insteek was dat ze aan mijn kind dachten (dat doe ik als ouder natuurlijk niet) en dat het zielig was dat mocht ze Mavo niet halen, ze naar een andere school moet (school van keuze heeft geen kader). Mijn insteek was dat als ze het WEL haalt, ze vier jaar lang niet dagelijks twee uur hoeft te reizen om naar school te gaan.

Maar goed, directeur en ik zijn weer vriendjes .

Ilva

Ilva

03-07-2014 om 16:41

Dalarna

Waar kan ik dat terug vinden dat het bij een natuurprofiel ook zonder verklaring de tweede taal kan komen te vervallen. Ik had het hier over met een collega moeder en wij dachten allebei dat het niet kon. Dan kan ik haar misschien toch blij maken.

Ilva

Ilva

04-07-2014 om 14:53

Dalarna

Bedankt. Maar ik begrijp hieruit dat je dus niet kan zeggen, ik neem dit profiel en dan doe ik alleen maar engels. De tweede taal moet echt problemen opleveren. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat dat het niet gaat worden voor de zoon van deze collega moeder. Hij is echt superslim, hij vind het alleen niet zo leuk maar goed, hij moet nog beginnen met de middelbare school. Er kan nog veel veranderen. Maar bedankt voor de link.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.