Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anja

Anja

25-01-2014 om 23:32

Dyslexie en hoge intelligentie

Zoon, groep 8, ernstig dyslectisch, nog (net) niet AVI uit, hoog VIQ met Vp-kloof (dyslexie?), entreetoets slecht gemaakt maar heeft proef Cito veel beter gemaakt. LVS: overwegend A's voor rekenen (hele schoolloopbaan)en voor begrijpend lezen (afgelopen twee jaar). Spelling: D's en lage C's. Lezen weet ik niet (waarschijnlijk E of D). Brede belangstelling, grote voorkennis zaakvakken, legt goede verbanden. Heeft wel duidelijke werkafspraken nodig.

Er ligt nu een HAVO, misschien VWO advies. Advies: plaatsen in HAVO/VWO klas.

Ik weet niet of basisschool weet dat tweede vreemde taal voor dyslecten op VWO niet verplicht is, hier kunnen ze een vrijstelling voor krijgen (hoorde ik pas deze week). Uitgekozen school gaat soepel om met overgangsnormen voor Duits en Frans in eerste en tweede klas.

Ik verwacht dat in een HAVO/VWO klas voornamelijk veel Havisten zitten. Geen enkel probleem. Maar het zal de werkhouding van zoon misschien geen goed doen.

In hoeverre zijn Engels en Nederlands moeilijker op VWO dan op HAVO?

Wie heeft tips en advies? Zoon hoeft absoluut niet per se naar VWO.

Tja

Als zoon niet perse hoeft, waar maak je je dan druk om? Lekker naar havo/vwo laten gaan en hem eventueel ondersteunen met huiswerk en dan komt het vast goed

wizzer

wizzer

26-01-2014 om 12:09

Vrijstelling

Die vrijstelling voor de tweede vreemde taal is er pas in de bovenbouw meestal. Om daar te komen moet je eerst de onderbouw door helaas.

Vera*

Vera*

26-01-2014 om 12:56

Hier

Met dyslexieverklaring mag je in de tweede en derde (van havo en vwo) al een taal laten vallen. Doordat je hier naast Frans en Duits ook Spaans kan kiezen (2 van de 3) wordt hier met clusters gewerkt. Ik weet van een jongen die een taal had laten vallen maar wel voor de instructie bij een ander cluster 'nog een keer' Duits kreeg in plaats van Frans.
In de bovenbouw een taal laten vallen is wettelijk mogelijk maar niet alle scholen willen daar in meegaan.

Katniss

Katniss

26-01-2014 om 13:10

Middelbare school

Ik denk dat je moet zoeken naar een middelbare school waar ze aandacht voor en ervaring met dyslectische kinderen hebben. Bij mijn dochter op school (vwo) zitten vrij veel dyslecten en over het algemeen redden die het door de onderbouw (extra tijd voor toetsen, spelling telt niet mee), en mogen dan na de onderbouw de vreemde talen m.u.v. Engels laten vallen.

advies

Advies lijkt niks mis mee. Ik zou 'm gewoon plaatsen in een Havo/Vwo klas op een school met aandacht voor dyslecten.

Hoe lang heeft hij al Engels op de basisschool, pas vanaf groep 7 of al eerder? Als hij er al jonger mee begonnen is heeft hij wellicht een voorsprong op de rest.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 15:37

Gonniegans

Die voorsprong krijgen alleen de kinderen die taalgevoelig en gretig zijn. Kinderen met dyslexie of andere moeilijkheden met talen zullen ZEKER geen voorsprong krijgen met Engels. Mijn zoon heeft vier jaar Engels gehad op de basisschool maar was één van de slechtste in zijn klas (met kinderen die het maar 2 jaar hadden).

Het is net als met rekenen, goede rekenaars zoeken rekensommen op buitenschools en worden beter terwijl kinderen die niet goed kunnen rekenen het niet zelf opzoeken. Kinderen die goed zijn in Engels pikken alles mee wat ze tegenkomen en slaan dat meteen op. Kinderen die er moeite mee hebben zullen het niet opslaan en alleen op dat moment gebruiken. Mijn oudste heeft niets opgestoken van jarenlang gamen, pas sinds de tweede klas havo zie ik iets gebeuren.

Celine

Celine

26-01-2014 om 19:05

Niveau Engels

Tja, misschien dat hij met zijn hoge intelligentie niet helemaal op zijn plek zit op de Havo. En ik herken je zorg om zijn werkhouding, die in een Havoklas minder gestimuleerd zal worden dan in een VWO-klas. Meeste pubers gaan sowieso voor zesjes, dus of het dan ooit nog VWO wordt?

Wat wil hij zelf?

Wel onhandig met de talen. Ik weet wel dat ons kind in 2 VWO (gym) al op 4 Havo niveau zit met Engels! Vertelde ze gisteren. Is daardoor echt pittig, ook voor klasgenoten die niet dyslectisch zijn (dochter is gelukkig wel goed in Engels). Dus het zal wel moeilijk zijn op het VWO voor hem.

NB Er zal van alles per school verschillen (qua niveau talen ook misschien, qua speciale maatregelen en qua begeleiding), dus het is zaak vooral goed uit te zoeken hoe het op de school/scholen bij jullie in de regio gaat en wat ze doen met dyslectische leerlingen.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 19:09

Celine

Ik geloof niet dat je halverwege het tweede jaar op het VWO algemeen op het niveau van vier jaar Havo zit. Jouw dochter wellicht maar de meeste kinderen kunnen na een brugjaar havo probleemloos naar vwo 2 en ik geloof niet dat je dan in een half jaar vwo2 opeens drie klassen havo doet.

Annet

Annet

26-01-2014 om 19:27

Engels

Celine heeft het over een 2 gymnasiumklas waar ze extra hard gaan met Engels. Dan kun je best zo ver zijn als vier Havo. Ik denk dat dit bij mijn oudste ook zo ging. Ze deden mee aan Cambridge Engels, les van native speaker. De stof van 1 VWO werd er doorheen gejast tot de herfstvakantie. Daarna gingen ze gelijk over op het boek van 2 VWO.
Opstromen vanaf Havo is bij een GYM niet aan de orde. Zij kunnen daarom meer hun eigen weg zoeken.

Jongste zat in HB klas op de basisschool met Engels vanaf groep 5. Veel gamen. Zijn niveau van Engels is erg hoog voor de brugklas.
Ex-klasgenoot zit op een andere VO school, is Hb en dyslectisch. Zijn moeilijkste vak op het VWO is Engels. Hun achtergrond qua input Engels is precies gelijk, inclusief gamen. De dyslectie maakt het verschil.

Mijn kinderen zijn goed in rekenen maar ze hebben nog nooit rekensommen opgezocht. Dat is zonde van je vrije tijd........
Met Engels gebeurt dat inderdaad wel, je kijkt dan gerust een film zonder ondertiteling, kijkt naar Engelse Minecraft filmpjes, etc.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 19:59

Annet

Dan is het tweetalig VWO? Een gewoon gymnasium jast er niet in 8 wk een heel jaar doorheen. Het ging mij er om dat als je hier mee wil aantonen dat het VWO heel veel moeilijker is met Engels je met de verkeerde gegevens werkt.

Verder zocht mijn kind geen rekensommen op maar als je in de auto zit en je snapt wat van kilometers en snelheid dan ga je sneller iets berekenen dan mijn jongste ooit zou doen. Dat werkt al vanaf groep 1 ook al zo.

D's en E's

Als het kind op de basisschool echt D's en E's heeft (dus echt dik onvoldoende) gaat het op een VWO echt moeilijk worden. Ook al ben je op andere gebieden heel slim (die andere kinderen zijn dat tenslotte op alle gebieden). Tenzij er misschien echt geïnvesteerd wordt in bijlessen enz., maar misschien is dat allang geprobeerd.

Celine - ik geloof ook niet dat je in z'n algemeenheid kan zeggen dat 2 Gym het niveau Engels van 4 Havo overstijgd. Zo groot is het verschil ook weer niet, maar wellicht dat dat alleen voor jouw kind geldt.

Maar los hiervan denk ik dat het voor dit specifieke kind prima is om op Havo/VWO te starten. Het kind moet ook een intrinsieke motivatie hebben om naar het VWO te willen. Je kan wel bang zijn voor afzakken en afstromen, maar uiteindelijk gaat nog steeds een behoorlijk deel van zo'n klas naar het VWO dus waarom dit kind niet? Hij moet het uiteindelijk wel zelf laten zien.

Annet

Annet

26-01-2014 om 20:32

Nee, geen tweetalig

Een gewoon gymnasium, iets van 750 leerlingen. Wel Cambridge, toen nog 2 van de 5 brugklassen. Nu alle brugklassen. In tijd van oudste moest je een toelatingstoets doen om toegelaten te worden tot de Cambridge klas. Deze leerlingen hadden dus bij de start al een voorsprong.
En ja, echt 1 jaar VWO tot de herfstvakantie. Heel erg compact dus. Woordjes leren was niet nodig, daar werd niet op getoetst. Door veel Engels te gebruiken, was dat ook niet nodig. Mijn oudste vond Engels heel wat relaxter dan Frans, waar wel veel woordjes geleerd moesten worden.

Ik denk dat Celine helemaal niets zegt over het algemene niveau van Engels in 2 VWO. Ze vertelt gewoon iets over haar dochter en haar klas dat toevallig net gebeurd is. Het gaat duidelijk niet alleen over haar dochter. Ik vind het leuk om te lezen over al die verschillen tussen scholen. Daarom vertelde ik over school van oudste.

Vera*

Vera*

26-01-2014 om 20:42

ehh

Anja, uit jouw opmerking "(dyslexie?)" in je openingspost denk ik dat jouw zoon nog geen dyslexieverklaring heeft.
Scholen zijn alleen geneigd die leerlingen extra tijd te geven die een verklaring hebben. Zonder verklaring kun je weinig 'hulp' verwachten op school.
Het deel dat in een havo/vwo brugklas naar het vwo gaat is erg afhankelijk van de leerlingenpopulatie in die klas.
In de (tweetalig) havo brugklas van mijn dochter vorig jaar zijn er vier leerlingen naar het vwo gegaan en ook enkele naar de mavo.
Van de havo/vwo brugklas zit nu ongeveer een kwart op het vwo. Andere jaren geeft het een ander plaatje.

Marieke

Marieke

26-01-2014 om 22:16

Mijn ervaring

Mijn oudste kind is bij de spellingscreening in de HAVO/VWO brugklas eruit gevallen en pas in de brugklas getest. Hij had een VMBO advies en een 445 Cito score (100% op rekenen en studievaardigheden en veel lager op taal). Hij bleek in de test dyslectisch en HB, maar is uiteindelijk naar de HAVO gegaan op punten (niet gecorrigeerd voor dyslexie). Hij heeft geen leuke middelbare schooltijd gehad en er 0 vrienden aan over gehouden. Er ging een wereld voor hem open toen hij eraf was en iets leuks kon gaan doen (technische opleiding)
Kind twee wisten we meer en hebben we in groep 7 laten testen. Hij zit nu in 2 Technasium (VWO). Volgens de leraren is hij daar op zijn plaats. Het vergt van ons heel veel energie en begeleiding, omdat hij vanuit zijn dyslexie ook een fors probleem met ordenen en plannen heeft.
Als je het zelf opbrengt om flink te begeleiden dan zou ik kiezen voor een VWO (geen gemengde brugklas). Naar de HAVO kan altijd nog, maar de ervaring met mijn zoon is dat een HB kind daar niet echt op zijn plaats is. Het is wel handig om je kind met een dyslexieverklaring te laten starten op de middelbare school (mocht die er nog niet zijn)

Celine

Celine

26-01-2014 om 23:14

Gonniegans / niveau Engels in 2 gym en opstromen

Gonnie, n.a.v. jullie reacties nog even gecheckt. Het is echt waar: ze zijn nu in 2 gym in hetzelfde boek bezig als Havo 4 op dezelfde school (misschien wel in het begin van dat boek van Havo 4, zo precies weet ik het niet?). Oudere broer van klasgenoot zit in havo 4 vandaar dat ze het weten.

En het is geen tweetalig gym, geen Camebridge Engels, maar een "gewoon" gymnasium.

Maar wat ik al zei: dat soort dingen moet Anja checken bij de scholen die zij op het oog heeft. Het verschilt allemaal per school.

En Gonnie, je schrïjft: "Je kan wel bang zijn voor afzakken en afstromen, maar uiteindelijk gaat nog steeds een behoorlijk deel van zo'n klas naar het VWO dus waarom dit kind niet? "

Ook dit verschilt per school. Bij onze school afgelopen jaar ging maar ca 10 % door van Havo/VWO naar VWO, dus erg weinig. Ook dat verschilt per school (en misschien per jaar - is geloof ik andere jaren meer, maar dan nog maar 20-30%). Dus erop vertrouwen dat hij wel kan opstromen.... ik weet het niet.

Anja

Anja

27-01-2014 om 09:10

Reacties

Zoon wil zelf wel graag naar VWO. Van ons hoeft het niet (dat bedoel ik met 'zoon hoeft absoluut niet per se naar VWO'.

Die D's en E's voor spelling en lezen komen natuurlijk door zijn dyslexie. Hij heeft compenserende software. We hebben een school uitgezocht met goede afspraken inzake dyslexie. Frans en Duits zijn in de eerste jaren geen reden om iemand te laten zitten, doen makkelijk over vallen tweede vreemde taal voor dyslecten op VWO. Uit het verhaal van VO school proefde ik dat hb kinderen met of zonder dyslexie op het VWO horen. Daardoor ben ik wel gaan twijfelen.

Voor vrienden op het VWO of HAVO ben ik niet bang. Ik zeg het misschien niet zo netjes maar hij is geen nerd (sorry, dat hodut de orthopedagoog mij steeds voor). Hij is heel sociaal en maakt altijd en overal makkelijk vrienden.

Katniss

Katniss

27-01-2014 om 09:17

Naar het vwo

Ik denk dat de brugklas vwo of h/v niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt qua niveau. Als je zoon naar het vwo wil, zou ik zeggen 'hup naar het vwo!'. Het verbaast me dat sommige ouders al op voorhand een stapje terug willen. Laat dat kind het nu eerst eens proberen. Het is helemaal niet uitzonderlijk dat kinderen met dyslexie het vwo prima doorlopen.

Dalarna

Dalarna

27-01-2014 om 11:47

havo/vwo

Op de school van mijn oudste heb je havo/vwo brugklassen en vwo brugklassen. Het is dus logisch dat er bij hem weinig kinderen doorstromen van een havo/vwo brugklas naar het vwo want echt vwo'ers stop je niet in een dakpanbrugklas.

Als een school geen aparte vwo brugklas heeft stromen er veel meer kinderen door naar het vwo.

Verder: hier hebben ze in de havo/vwo brugklas precies hetzelfde boek als in de vwo brugklas en is er dus geen sprake van dat de hele klas zo'n enorme voorsprong kan halen dat je een half jaar later drie havoklassen kan inhalen. Dat dat op sommige scholen wel zo is betekent niet dat dat dus maar normaal is.

Verder wil ik er op wijzen dat Engels verreweg de moeilijkste taal is voor dyslecten, niet Frans of Duits.

Anja

Anja

27-01-2014 om 14:58

Dalarna

Ja, Engels is verreweg de moeilijkste taal voor dyslecten. Maar het is ook de enige vreemde taal die verplicht is voor dyslecten op het VWO. Met Engels en nog een vreemde taal vind ik VWO echt ondoenlijk voor zoon. Met 'alleen' Engels geef ik het nog wel een kans. Probleem is dat je vooraf niet goed kunt inschatten hoe moeilijk hij het gaat krijgen met Engels.

Marieke

Marieke

27-01-2014 om 16:59

Engels blijft Engels

Ook op de Havo. Dus ik snap niet goed wat je wilt inschatten. Een echt slim kind kan meer compenseren op het VWO, omdat het daar meer op begrip en minder op automatiseren wordt aan gesproken.

Ilva

Ilva

27-01-2014 om 17:52

Goede school

Ik heb nog niet alles gelezen maar mijn oudste (Vp kloof 145/120) heeft zeer waarschijnlijk ook dyslexie. Dit komt er nu pas uit op de middelbare (jongere broer en vader hebben ook dysexie). Hij zit nu in 2VWO en loopt vast met Frans Duits en Spaans. Dyslekten mogen op deze school nu 1 taal laten vallen. Eindexamen mag alleen Engels. Maar ze moeten er inderdaad wel doorheen. Zoon moet binnenkort getest worden. Zoek dus een school die goed met hb en dysexie omgaat. Misschien een gymnasium (met latijn heeft zoon weinig moeite, dat schijnt een meer 'technische' taal te zijn).
Als hij echt hb is lijkt havo me niet geschikt. Hij zal zich te veel vervelen bij de andere vakken. Succes.

Celine

Celine

27-01-2014 om 18:44

Latijn

Ik heb ook gehoord dat Latijn voor dyslecten makkelijker is dan de moderne talen. Maar je moet wel eerst tot de vierde zien te komen voor je de moderne talen dan kan laten vallen (geloof ik).

Anja

Anja

27-01-2014 om 18:58

School gaat soepel om met overgangsnormen voor dyslecten

School die we hebben uitgezocht geeft aan dat Duits en Frans geen doorslaggevende rol mogen spelen bij overgang van dyslecten. letterlijk werd gezegd: we leggen dan een vinger op Frans en Duits.

maar Anja

Als je al gesproken hebt met een school en die wil hem een kans geven op het VWO, wat is dan je probleem? Je zoon wil graag, laat het hem proberen zou ik zeggen.

Mijn reactie was primair gericht op het advies vanuit de basisschool, dat lijkt me gezien zijn scores passend maar als jij zoons wens kan realiseren is dat toch nog mooier.

Marjolein

Marjolein

01-02-2014 om 10:12

Vrijstelling voor een taal is niet vanzelfsprekend

Er wordt hierboven wel heel eenvoudig gesteld dat je voor een taal een vrijstelling kunt krijgen.
In de officiële regelgeving kan er in de onderbouw alleen een vrijstelling worden verleend als er nog 2 vreemde talen overblijven. Bij ons is er naast Engels, Duits en Frans ook Spaans in de onderbouw, dus mag je een vrijstelling aanvragen voor een taal.
Natuurlijk zijn er scholen die een oogje toeknijpen, maar dat is op eigen verantwoordelijkheid. Scholen die zich formeel opstellen, verlenen geen vrijstelling.

Voor Engels: Houd er rekening mee dat er hele grote verschillen zitten tussen de ene of de andere dyslect. (ik heb twee voorbeelden in huis) Kan je zoon bijvoorbeeld automatiseren? Of niet?
Engels is hier voor de ene een echt drama, altijd zwaar onvoldoende en dan met een mondeling met moeite over met een 4,5 gemiddeld dus net een 5je.
En de andere haalt af en toe eens een 1 voor werkwoorden en verder wel zessen en zevens.

Ilva

Ilva

04-02-2014 om 13:21

ter informatie

Misschien vind je dit interessant: http://edugate.fss.uu.nl/Onderzoek-Leerproblemen/

Het gaat over hoogbegaafdheid en dyslexie. De universiteit van Utrecht is bezig met een onderzoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.