Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie, cito groep 8 en beoordeling van de cito

Een tijd geleden heeft iemand van jullie hier een keer gepost dat je de resultaten van de eindcito bij kinderen 'waar iets mee aan de hand is' niet als zodanig uit kunt leggen, en daar stond ook een verwijzing bij (die ik destijds niet bekeken heb overigens), maar ik kan die post in het archief niet meer vinden.
Klinkt bovenstaand iemand bekend in de oren? Dan zou ik graag de link naar die post en die verwijzing zien.

Groetjes, Petuut

Evanlyn

Evanlyn

20-09-2013 om 00:35

dyslexie

Was het niet zo data ze wel meer tijd horen te krijgen bij het maken van de toets, maar dat de toetsresultaten daarna op de gewone manier berekend worden?

Petuut

Petuut

20-09-2013 om 02:07 Topicstarter

Nee

de strekking was volgens mij echt dat je de score anders moest interpreteren/beoordelen. Al weet ik niet of dat ook officieel zou gelden hoor.
Ik weet ook niet meer wie het gepost had, anders zocht ik ook wel even op die naam..

Dalarna

Dalarna

20-09-2013 om 08:16

tja

Interpreteren alla maar officieel telt dat gewoon niet. De leerkracht zal gewoon een gesprek moeten aangaan met het VO over dat betreffende kind.

Niet bekend

Nooit van gehoord, staat me ook niks bij van een draadje hierover. Natuurlijk kan je van alles en nog wat interpreteren, bijvoorbeeld een afwijkend lage score voor spelling wat het totaal naar beneden haalt terwijl de rest wel consistent is. Maar met het gebruik van een gesproken versie is een groot deel van het dyslexienadeel gecompenseerd. En verder sluit ik me bij Dalarna aan: er komt gewoon een cijfertje uit een citotoets, daar kan je niks aan veranderen, er zit geen verdisconteersleutel in voor IADH-kinderen. Het interpreteren van de uitslag, da's gewoon wat we het schooladvies noemen.

skik

Marjolein

Marjolein

21-09-2013 om 16:49

Cito totaalscore is bijzonder nadelig voor dyslecten

De precieze aantallen weet ik niet meer, maar ongeveer twee derde van de vragen gaan over taal en het overgebleven deel wordt verdeeld over rekenen en studievaardigheden.
Tel uit je winst als je slecht bent in taal maar goed in rekenen.

Met die goede score op die 60(?) rekenvragen en een gemiddelde score op 60 studievaardigheden maak je die slechte score op 220 taal vragen niet goed. Het is compleet scheef en het gewicht van het taal onderdeel is bijzonder groot.

Het voorlezen helpt zeker in het begrip van de vragen. Maar niet in het zoeken in teksten bij begrijpend lezen of studievaardigheden. Je kunt niet gericht terugspoelen naar regel 14 tot 18.
Je gaat er ook niet ineens beter van spellen. Ik ben het dan ook niet eens met Skik op dit punt. Het helpt wel, maar heft het nadeel niet op.

Voor alle IADH kinderen is denk ik een afgewogen advies van leerkrachten handiger dan het blind staren op een totaal score van de Cito.

Marjolein

Volgens mij (en volgens Wikipedia) zijn er 100 taalopgaven, 60 rekenopgaven en 40 studievaardighedenopgaven. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cito_Eindtoets_Basisonderwijs). Als je pech hebt, heb een dyslexie op alle gebieden (lezen, spellen, stellen en woordvinding), maar de meeste dyslecten hebben dat niet, maar voornamelijk problemen op één of twee gebieden. Met gesproken ondersteuning kan, zoals ik schreef, een groot deel (dus niet alles) gecompenseerd worden.

skik

Dalarna

Dalarna

21-09-2013 om 17:25

skik

Als je pech hebt heb je niet alleen dyslexie op lezen, spellen, stellen en woordvinding maar ook op automatiseren bij rekenen (enig idee hoe vaak mijn zoon een tafel moet gebruiken ....)

Dalarna

Maar als je inderdaad zoveel pech hebt dat je moeite hebt met zo'n beetje alles en je ondanks een gesproken versie en extra tijd een hele lage cito hebt gescoord, in hoeverre zou je dan nog wat hebben aan een speciale beoordeling van je cito? Het lijkt me alleen bij één afwijkende, het gemiddelde enorm drukkende score zinvol om die in gedachten niet zo zwaar mee te tellen.

skik

Kurzweil

De cito eindtoets (en de cito entreetoetsen voor groep 6 en 7) kunnen ook in kurzweil afgenomen worden voordeel hiervan is dat de pagina er hetzelfde uitziet als de echte cito, en dat je kunt zien wat er voorgelezen wordt, wil je de vraag of een stuk tekst nog een keer beluisteren dan is dat veel makkelijker zoeken. Een nadeel is dat school of jijzelf kurzweil moet hebben en dat je kind er al langer mee gewerkt moet hebben zodat hij weet hoe het werkt.

Lisetje

Marjolein

Marjolein

23-09-2013 om 20:33

Haha skik, nou het lijkt erop (bijna dan)

Waren die aantallen van de Entreetoets, dan?

Maar goed, uitgaande van de verhouding 100 - 60, het blijft scheef.
Aan een goed advies heb je meer als dyslect.

Meer 100-100, Marjolein

100 taalopgaven, 60 voor rekenenen en 40 studievaardigheden. Natuurlijk komt er bij rekenen en studievaardigheden ook het nodige leeswerk aan te pas, maar da's op de middelbare school, bij vervolgstudies en in het dagelijks leven ook zo. Leesvaardigheid is ontzettend belangrijk bij alle vakken. En daarom een groot probleem als je daar moeite mee hebt. Maar dat vind ik niet persé 'oneerlijk' tegenover dyslecten.

skik

Anneke

Anneke

29-09-2013 om 19:36

Volgens mij...

Het ligt natuurlijk aan de VO school. Maar bij dyslecten kijkt men met name naar begrijpend lezen (wel degelijk lastig voor veel dyslecten) en rekenen. Extra tijd is leuk maar je spellingscore krik je er niet mee omhoog...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.