Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lies

Lies

29-03-2015 om 17:34

Dyslexie

Het leren lezen in groep 3 lukt niet. Het is nu al maart en mijn kind loopt ernstig achter. De school geeft geen enkele hulp, omdat ze daar geen mensen voor hebben. Hij is zo gedemotiveerd dat hij thuis ook niet meer wil lezen. Ik denk eigenlijk aan dyslexie. Maar hij kan geen hulp krijgen als school niks doet. Wat nu. Wie geeft raad.

Noet

Noet

29-03-2015 om 17:52

zelf doen

hier doet school ook niets, maar wij zelf wel.
Ga het gesprek aan, waar gaat het mis, wat gaat er precies mis, wat doen ze wel, wat zouden ze willen doen als er nog geld voor rt zou zijn.
Wat kun je daar van zelf doen.
Bereken welke kosten je kunt en wilt dragen voor exterene hulp.
Neem contact op met je gemeente daar zijn deze zorgtaken nu ondergebracht.
En trek dan je plan.

gemeentes

De meeste gemeenten vergoeden onderzoek en hulp bij drie E scores op de dmt in 2015. Dat lukt voor jullie dit jaar niet meer. Het is afwachten wat de gemeentes volgend jaar gaan doen. Zijn er ook taalproblemen? Dan kun je je kind wel aanmelden voor logopedie. Zoek iemand die ook dyslexiebehandelaar is. Zijn er geen taalproblemen? Dan moet je externe hulp zelf betalen. Ook dan zou ik een dyslexiebehandelaar kiezen. Alternatieve, maar minder resultaatgerichte, hulp is er ook. Dat zijn de mensen die bijvoorbeeld over beelddenken praten. Hiervoor is geen wetenschappelijk bewijs. Tijdens een goede therapie mag in de therapieperiode uitgegaan worden van 100 % leerrendement.

Lies

Lies

29-03-2015 om 19:46

Externe hulp

Ik heb gelezen dat je voor externe hulp voor enkelvoudige dyslexie pas in aanmerking komt als school voldoende hulp gegeven heeft. Als school geen hulp geeft, zijn er dan andere wegen om voor vergoede hulp in aanmerking te komen?

Noet

Noet

29-03-2015 om 20:20

zwart op wit

laat de school het maar opschrijven wat ze wel en niet doen. Dat is dan je bewijs van de hulp op school.
Het speelveld is net totaal veranderd, dus moeten de regels nog aangepast worden.
Aangezien het ook een bezuinigingsoperatie is (al zeggen ze dat niet) zal het voor velen van ons eennstrijd met een lange adem worden en weer een schifting tussen arm en rijk.

Zelf doen met youtube?


https://www.youtube.com/watch?v=gKyFft-eoz4

Je kunt wachten op school maar ook zelf wat doen. In elk geval je verdiepen in de manier waarop kinderen leren lezen en hoe het bij jou kind wel kan lukken.

Youtube staat vol met filmpjes.

Problemen met het ontwikkelen van spraak en taal

http://www.ikenkentalis.nl/site/assets/files/1102/handboek_tos_vijf_op_een_rij.pdf

Overzichtelijke uitleg en instructie bij problemen met de taalontwikkeling.
Ik denk dat veel kinderen kunnen profiteren van een op een instructie en uitleg en van jou geduld met hen daarin.

"Gevolgen:
De TOS-leerling met dyslexie heeft grote moeite met het volgen van instructie en het lezen en begrijpen van opdrachten,
zowel in het SO als in het VSO. In verband met de ernstige vertragingen van het lezen op woordniveau is er bij de jongere
leerlingen regelmatig sprake van een hardnekkige spellende leesstrategie. De betekenis van woordjes koppelen aan het
woordbeeld verloopt tevens zeer moeizaam. Voor hen is het lezen een zware opgave en leidt regelmatig tot forse frustratie,
faalangst en weigergedrag.
Ouders merken het thuis: driftbuien, niet naar school willen, ruzies met broertjes en zusjes. Bij oudere leerlingen zijn de
volgende verschijnselen kenmerkend met betrekking tot het lezen: bij zaakvakken is de taal soms dermate abstract dat de
leerling de informatie zelf niet kan lezen; hij kent de woorden niet of de teksten zijn te lang; woorden via een woordenboek
of via internet opzoeken lukt nauwelijks zelfstandig. Het is voor deze leerling lastig om hoofd- en bijzaken te onderscheiden;
meerkeuze vragen zijn zeer belastend voor het geheugen.
De ondertiteling op de tv gaat te snel voor deze leerling. Foutloos overschrijven uit een boek of vanaf het schoolbord lukt
niet en luisteren en schrijven tegelijk is vrijwel onmogelijk; soms zie je zelfs leerlingen die op allerlei manieren proberen het
schrijven te vermijden. Bij deze leerlingen zien we een zeer geringe leTOSotivatie; ze zullen niet voor hun plezier een boek
THEORIE
pakken. Door genoemde problematiek kan de klassensituatie een frustrerende omgeving voor deze leerlingen worden."

Juno

Juno

29-03-2015 om 23:22

Nu nog niets

Ach, niets is misschien niet het juiste woord. Wat school kan doen is extra leesmomenten inbouwen, verlengde instructie geven, woordrijtjes mee naar huis geven.
Wat jij kan doen is dagelijks met kind lezen, veel voorlezen, letters flitsen. Voor een onderzoek is het nog te vroeg, je moet eerst 3 keer een IV of een E scoren op lezen/spelling, er moet een jaar extra ondersteuning zijn geweest zonder dat dit iets heeft opgeleverd en pas dan komt kind in aanmerking voor een vergoeding voor een dyslexieonderzoek. Als kind al 'iets' heeft (ADHD, autisme) krijg je het niet vergoed, ook niet als kind te hoog scoort. Met die dyslexieverklaring gebeurt er nog steeds niet heel veel. Extra ondersteuning van school, extra lezen thuis.
Je kan nu dus gewoon beginnen met extra taal.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2015 om 00:26

Groep 3 is te vroeg

om al te spreken over echt vermoeden van dyslexie, heb ik begrepen. Kinderen kunnen op deze leeftijd nog op verschillende tempo's leren lezen en daarom kan moeizaam leren lezen nog niet als mogelijke dyslexie bestempeld worden.
Wel kan uit meetmomenten (cito's) duidelijk worden dat het leerproces nu niet goed gaat. Dan zou vanaf dan school extra begeleiding moeten geven (handelingsplan) en moeten aangeven wat je thuis kunt doen. Dat gebeurt dan meestal na de middengroep 3 toetsen. Pas wanneer de cito's niet beter worden (E's of V's) na ongeveer een jaar extra begeleiding is het leesdossier op orde voor het vergoede traject dyslexie. De gemeente moet toestemming geven en doet dat in mijn omgeving op basis van een screening door het door hen gecontracteerde bureau.

Ik heb begrepen dat het verstandig is om niet meteen zelf achter een dyslexietest aan te gaan. Als je dat zonder officiële indicatie laat doen wordt dat niet vergoed, maar schijn je ook bij de uitslag dyslexie niet in aanmerking te komen voor vergoede zorg. En dan wordt het een hele dure grap. Groep 3 is te jong om dyslexie vast te stellen en er is nog geen compleet leesdossier.
Het is dus belangrijk om te weten hoe je kind scoort en op een handelingsplan en begeleiding aan te dringen. Mocht je over een jaar nog steeds denken dat er mogelijk sprake is van dyslexie zonder dat je kind aan de criteria voor het vergoede traject voldoet, dan kun je altijd nog overwegen of het op eigen initiatief laat testen. Dan moet je rekening houden met de kosten van het onderzoekstraject (€ 600,-) en de kosten voor eventuele begeleiding (denk aan € 55,- per 45 minuten)

Als ik naar mijn eigen kinderen kijk: bij één van hen verliep het leren lezen best moeizaam in groep 3. Kind kwam wel in het dyslexieprotocol van school en kreeg extra ondersteuning op school en ook thuis lazen we veel. In de loop van groep 4 was ze helemaal bij en verdween de verdenking. Ze heeft zich wat lezen verder prima ontwikkeld. En ik denk dat de extra begeleiding in groep 3 daar echt belangrijk in is geweest.
Bij jongste verliep het leren lezen in groep 3 ook niet goed, vanaf november kwam het verzoek om thuis meer te oefenen en werd er in de klas ook al wat extra aandacht gegeven aan het lezen. Na de midden-groep 3 toetsen is de ib-er zich er mee gaan bemoeien, kwam er een handelingsplan en sindsdien wordt er twee keer per week met de ib-er gelezen. Ook thuis veel gelezen. Nu zit jongste in groep 4 en het is niet vooruit gegaan. Tijdens de midden-groep 4 toetsen nog steeds e-scores. Het valt des te meer op omdat jongste verder een heel taalvaardig kind is. Ze zit nu in een dyslexietraject. Op basis van het leesdossier zit ze om te beginnen in het vergoede traject, afhankelijk van de uitslag (is er dyslexie en gaat het om dyslexie die ernstig genoeg is voor vergoede begeleiding) blijven we daarin of niet. Mocht er dyslexie zijn die niet ernstig genoeg is voor vergoede begeleiding, dan kun je kiezen om zelf begeleiding te betalen.

Succes!

Aagje

Dyslexie in de familie

Dyslexie heeft een erfelijkheidsfactor. Als iemand in de familie dyslect is, en een kind moeite heeft met automatiseren van letters en klanken, en betekenloze woordjes zoals 'een'', 'de' en ' het' snel door elkaar gooien moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Dat is voor een school ook een factor die gaat meetellen in de vraag waarom leest een kind minder snel.

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 07:19

flanagan

Toch is het allemaal in groep 3 niet aan de orde, school moet gewoon verlengde instructie aanbieden en niet zo moeilijk doen over wel/geen dyslexie. Ook als er later dyslexie uitkomt moet er nu extra hulp gegeven worden dus: school moet aan de slag nu en ook als er geen dyslexie in de familie zit. Ook inderdaad thuis meer lezen, flitsen etc.

RID

@barvaux, een school heeft een eigen leesmethode en houdt hier aan vast. Als er te vaak afgeweken moet worden van een leesmethode door bv in groep drie al extra begeleiding en oefenmaterialen erbij te halen, zou dit de toegepaste leesmethode niet ten goede komen. Of de leesintructies moeten onder de loep genomen worden. Beide iets dat een school aangerekend kan worden. Het is gemakkelijker te denken dat het kwartje vroeg of laat wel gaat vallen en aan te nemen dat de leerling in groep 4 wel bijtrekt, wat in de praktijk ook voorkomt.

Maar die gedachtegang gaat niet meer op voor kinderen met signalen en dyslecten in de familie, dat weet een school ook.Toen de oudste in dyslexietraject zat en de jongste in de derde ook signalen liet zien, wist men van de dyslexie bij oma en werd de leesproblematiek bij de jongste gezien als mogelijk geval van dyslexie. (Lag dus niet aan de toegepaste leesmethode en het kwartje zou ook niet vroeg of laat wel vallen).

Lies kan kontakt opnemen met een RID, die aan hand van een gratis pre-intake test haar verder kan helpen en (met de nauwe samenwerking met de gemeente achter de hand) de school kan bewegen in actie te komen. Haar kind moet wel 7 jaar zijn.

http://www.dyslexie.net/kosten/vergoedingsregeling.html

Hulpmiddelen

http://www.beslist.nl/products/speelgoed_spelletjes/r/Houten_telramen_leer_het_alfabet/

Wij hadden ook een houten telraam waarin elke letter ook een bijpassend woord heeft. A = Aardbei

Ik had indertijd een (engelse) Doracomputer met letters en cijfers. Bij de bijenkorf vandaan. Nog met knopjes en geluid. Ik zie nu ook wel tablets bij de Mediamarkt. Dat kan ook leren stimuleren.

In een van de instructiefilmpjes in een vorige post legt een moeder/leerkracht uit dat je gebruik maakt van de overige zintuigen. Je kunt ook letters maken met klei. Zodat ze de letters voelen.


https://www.youtube.com/watch?v=gKSGkdat7mk

We hadden ook een schoolbord met krijt waarop ik een lettertje of woord voormaakte.

Goede methode ..

Via de huisarts kan je een verwijzing vragen voor een logo. Kies deze op basis van een methode én ervaring met dyslexie. Het logo deel kan je bij je verzekering declareren. Restdeeltje van de factuur is voor jezelf.
In groep 3 kan je zéker wel spreken van dyslexie in sommige gevallen.
Bij twijfel zelf starten met een methode die past bij je kind. Daar steekt hij meer van op dan de methode op school.

Het staat hierboven al beschreven. Voor een vergoedde test en verklaring moet de school een leerlingdossier bijhouden. Dit kun je terugvinden op masterplan dyslexie. Bij 3 X een V op de CITO, een jaar lang extra hulp en een volledig dossier kan je een test aanvragen. Je kind moet zeven jaar zijn.

Ga lekker zelf aan de slag met een goede hulp van een logo met verstand van dyslexie. Staar je niet blind op een verklaring, die is in groep 3 echt onnodig. Het gemiddelde kind leest nog niet goed genoeg dus wat verwacht je van een misschien dyslectje in de dop? Hou het lijntje met de juf kort.
Succes!

Mijntje

Mijntje

30-03-2015 om 13:30

geen verwijzing

bij mijn weten heb je geen verwijzing meer nodig voor een logopedist. Heel veel succes!

Lies

Lies

30-03-2015 om 20:40

goede info

Dank voor alle goede info. Hier kan ik weer mee verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.