Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

07-04-2015 om 14:35

Dyslectisch en spellingstoets

Mijn zoon zit in de brugklas mavo/havo. Hij wil graag naar de havo en het enige vak dat hem nog niet goed wil lukken is Nederlands. Nu heeft hij binnenkort een spellingstoets. Hij is alleen dyslectisch en wij denken niet dat een spellingstoets een erg groot succes zal gaan worden. Hij weet ook niet welke woorden hij krijgt. Het is een algemene spellingstoets gebaseerd op de stof van een aantal hoofdstukken.

Wat mag ik van zo'n toets verwachten? Hij heeft een officiële dyslectie verklaring. Zijn lerares heeft hem verteld dat hij een voldoende moet halen en dat hij het een keer mag herkansen. Maar hoe moet hij daar ooit een voldoende voor halen?

Als hij een 1 krijgt voor spelling dan schiet zijn cijfer Nederlands naar beneden en wordt de Havo een heel moeilijk verhaal. Hij staat nu gemiddeld over drie rapporten een 6,5 voor Nederlands en voor het derde rapport gemiddeld een 6,9 voor Nederlands.

Dus ik vraag mij af wat gebruikelijk is bij spellingstoetsen op de Middelbare School voor Dyslectische kinderen.

Overigens heb ik wel binnenkort een gesprek op school over plaatsing op de havo omdat ik het niet acceptabel vindt als een kind overal goed voor staat behalve Nederlands dat er dan geen Havo meer in zit. Hij staat voor Engels een 8,2 gemiddeld voor het derde rapport en voor wiskunde een 7,5. Op deze school kijken ze helaas alleen maar naar Nederlands, Engels en Wiskunde. Zijn overige vakken zijn al ruim voldoende om naar de Havo te gaan.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 14:53

kernvakken

Dat zijn de drie kernvakken en al haal je een 10 voor Engels en Wiskunde, als je een 4,4 staat bij je examen dan ben je gezakt.

Zijn de cijfers die je nu noemt op havo-niveau? In dat geval zou ik wel een gesprek aangaan want spelling is natuurlijk niet het enige ben belangrijkste onderdeel en daarmee haalt hij heus die 4,5 wel. Als hij nu niet hoog genoeg komt te staan komt dat doordat ze NU spelling te zwaar laten meetellen.

Verder: ga eens samen al die besproken regels bestuderen want een 1 is echt niet nodig hoor. Vaak gaat het ook over hoofdlettergebruik (kun je ook met dyslexie leren), of over afbreken van woorden. Of over ou en auwoorden (leer hem het au-verhaal) of over ei-ij woorden (leer hem het ei-verhaal) en dan nog moeten ze wel een beetje coulant zijn.

Ulla

Ulla

07-04-2015 om 17:28

Docent vragen

Ik zou zeker de docent Nederlands vragen wat er verwacht wordt op de toets, dan kunnen jullie gericht oefenen.

Magister?

Staat er geen beschrijving van de toets op magister? De scholen kijken naar meer vakken maar de kernvakken N/E/W moeten een bepaald gemiddelde hebben om op te stromen. Is logisch, je moet er examen in doen, andere vakken kan je laten vallen.
Als hij die 7 voor ned. kan vasthouden en wis en eng een 8 staat, overige vakken ruim voldoende, dan is een gesprek over opstromen zeker niet hopeloos.

Rechten van mens en masterplan

In het masterplan dyslexie punt gelijkheid staat dat een school een dyslect niet mag weigeren. Je kind zou , als het aan de eisen voldoet voor opstromen naar de havo, dus niet geweigerd mogen worden op basis van dyslexie.
In het masterplan staat bij aanpassinegn dat een dyslect hulpmiddelen mag/moet worden aangeboden.
In rechten van de mens staat dat ciro hulpmiddelen levert voor toetsen o.a. Spelling.

Ik weet niet wat voor spellingtoets je kind krijgt, of dat het mondeling kan , in ieder geval dient een school in kader van zorg gepaste hulp te bieden als ik masterplan dyslexie en rechten van de mens goed begrijp.

Ps. Maar uit eigen ervaring waarschuw ik je wel voor het feit dat in de bovenbouw het niveau flink omhoog gaat. De cijfers van je kind mogen dan gemiddeld hoger dan 7,5? liggen, het zijn geen top-cijfers ( gemiddeld hoger dan 8,5). Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik hoop dat hij straks niet op zijn tenen hoeft te lopen. Met name wat betreft wiskunde.

http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2015-4

Moni

Moni

07-04-2015 om 21:47

Flanagan, je overdrijft

Dit kind zit in een mavo/havo brugklas. Dan denk je nog niet aan het niveau in de bovenbouw. Dan denk je aan het niveau van de 2e of 3e. Je hoeft in de brugklas echt geen topcijfer voor wiskunde te halen om te weten of je de bovenbouw van de havo haalt. Daar is dit kind nog veel te jong voor.
In 3 Havo is het vroeg genoeg om voorspellingen te doen over bijvoorbeeld wiskunde of andere vakken. Nu hoeft hij alleen maar over te gaan naar het juiste niveau. En dat is met dyslexie al lastig genoeg.

vlinder72

vlinder72

07-04-2015 om 22:07

een 5,3

Onze zoon heeft een 5,3 gehaald. Hij mag het trouwens nog een keer herkansen. Ben ik zeker niet ontevreden mee want een 5,3 zal geen hele erge schade met zich meebrengen.

Grappig dat sommige denken dat onze zoon gaat opstromen. Hij is met een havo advies van de lagere school gekomen dus hij gaat niet opstromen maar zou als naar havo 2 gaat gewoon door gaan waar hij zou moeten zijn.

Maar het bevestigt wel mijn gevoel dat het een verkeerde beslissing was om hem in een mavo/havo brugklas te plaatsen. Oudste kind. Middelbare school overtuigde ons dat het prima kon en dat ze niet zo streng waren met plaatsen in havo 2 en dat deze klas echt beter voor ons nogal jonge brugklasser zou zijn. Dom, dom, dom. Maar ja, wij moeten het er nu mee doen. Natuurlijk overkomt ons dit niet nog eens.

Flanagan. Wiskunde is juist het vak waar wij ons totaal niet druk over maken. Onze zoon scoort alleen op dit moment nogal wisselvallig. Hij haalt cijfers tussen de 6 en 7 als het een hoofdstuk met tekenen opdrachten is en een 9 als het om algebra gaat. Onze zoon kan heel erg goed rekenen. Hij heeft nu voor de derde periode een 8,9 en een 6 gehaald maar de laatste repetitie voor deze periode is weer algebra. En zoals onze zoon zei dat is zo leuk. Dat tekenen komt nog wel. Hij werkt nog niet netjes genoeg. De wiskunde docent vond het heel normaal en zei dat dat bij jongens wel vaker voor kwam. De man is in de 60 en geeft al jaren les. Hij heeft er vast wel verstand van. Bovendien haalt niemand in de klas zulke hoge cijfers. Een 8,5 gemiddeld. Dat haalt echt niemand. Ik dacht dat dat wel haalbaar was maar dat was ook een vergissing van ons. Door de berichten op dit forum ging ik er ook vanuit dat er veel hoger gecijferd zou worden in een mavo/havo klas. En dat toetsen op een lager niveau afgenomen zouden worden. Maar dat is dus op iedere school weer anders.

Barvaux. Wij oefenen zeker wel. Hij kan best goed leren en ik merk dat ook spellen hem steeds beter af gaat. Hij oefent zich bij Engels en Frans helemaal suf om de woorden goed te schrijven (zelfs als spelling niet eens meetelt op een toets). Krijgt hij echt een spellingstoets dan gaat hij regels door elkaar halen. Zo wist hij bij deze toets opeens niet meer waar de " moest bij tweeën. Hij gokte helaas verkeerd. Maar hij had zelf het idee dat een nog iets hoger cijfer wel mogelijk moest zijn.

Moni,

Precies wat je zegt, dat is met dyslexie al moeilijk genoeg. Als de zoon van Ts dergelijke resultaten behaalt terwijl hij met twee vingers in zijn neus zijn huiswerk doet, is dat een ander verhaal dan een lln die heel veel tijd steekt in het leren om een goed cijfer te halen. Maar TS weet zelf het beste hoe hard hij ervoor moet werken. Zo kan een lln een 7,5 staan voor wiskunde omdat hij wel beter kan maar niet goed leest of mogelijk wat slordig afrond.
Mijn dyslect is een paar jaar geleden opgestroomd, maar heeft het nu wel echt zwaar. Al het lezen van literatuur slurp alle tijd voor de andere vakken.

vlinder72

Krijgt je zoon op Mavo of Havo niveau les en worden de toetsen dubbel genormeerd?
Dus de 5,3 voor de spellingtoets is een Havo cijfer?

Dat is op scholen in de brugklas niet overal hetzelfde. Jij dacht dat het niveau lager zou zijn, lager dan wat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.