Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jill

Jill

21-03-2014 om 14:15

Dysfasie op middelbare school.

Dysfasie op middelbare school. Iemand bekend mee?
Bij onze zoon (12) is pas zeer recent (ontwikkelings-)dysfasie vastgesteld, wel is er al eerder een achterstand in de taal-/spraakontwikkeling geconstateerd, maar er is nooit uitgezocht wat hij nou precies had. Hij heeft op school vooral moeite met het begrijpen van de grammaticaregels (wat is de persoonsvorm, wat is het onderwerp, etc.), en ik las laatst dat deze kinderen vooral moeite hebben met het aanleren van vreemde talen.

Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school. Er zijn allerlei protocollen voor kinderen met dyslexie, ADD/ADHD, autisme, etc., maar voor dysfasie bestaat zoiets niet.
Aangezien wij het zelf pas net weten, weten we niet welke zorg wij van de school moeten/kunnen vragen. Heeft iemand hier ervaring mee?

dyfasie

beste
Ik ben een meisje van 17 jaar en heb zelf dysfasie.
Mijn ervaring met het middelbaar is er mee heel slecht. Mijn mama en ik moeten altijd zelf vragen om hulp. In het 1 ste middelbaar heb ik gon- begeleiding gehad toen ging het heel goed. maar nadien heb ik geen gon meer gehad omdat ik nog maar 1 jaar recht had op gon-begeleiding en we wouden dat pakken in het 5de jaar omdat dan mijn stages begonnen. Ik heb in die jaren zonder gon best wel wat afgezien ik had het gevoel dat ik altijd minder was dan de anderen en dat ik niets kon. Ik heb wel een heel groot doorzettingsvermogen en dat komt ook omwille van mijn goede zorgen van mijn mama. zij is er altijd voor mij geweest. Ik zit ondertussen in het 5 de middelbaar ben nog nooit moeten blijven zitten omdat ik er altijd voor ga. ik hoop dat je aan dit wat hebt en als je nog vragen hebt wil ik het altijd beantwoorden. Ik zie dat het ondertussen een jaar geleden is dat je dit gepost hebt maar ik hoop toch dat alles goed verloopt met je zoon.

groetjes Shantie

desideria

desideria

11-12-2015 om 20:27

tweeling met dysfasie op middelbare school

bij mijn tweelingdochters van 12 jaar is vorig jaar pas (ontwikkelings-)dysfasie vastgesteld, Ze hebben het nu moeilijk op school, de ene zit op HAVO (1ste jaar) en de andere op vmbo. Ik heb hun psychologisch rapport aan de remedial teachers op school gegeven, maar dat helpt niet zoveel want hier op Curacao zijn ze meer bekend met dyslexie en dyscalculie dan met dysfasie. Dus op school is er geen geschikte hulp voor hen. Volgende week gaan ze naar een logopedist om te kijken of dat gaat helpen. Ik heb me aangesloten bij deze forum om te kijken of er mensen zijn met kinderen met dysfasie en hoe ze dat aanpakken want het is een echte frustratie om te zien dat ze elke keer bij een proefwerk of spreekbeurt stressen. Ik zou graag de mail adres van shantie(meisje van 17 j.) willen hebben om van haar te weten hoe zij en haar moeder dit hebben aangepakt.

groetjes Desideria

Fransien

Fransien

12-12-2015 om 09:59

Hier ook

Hier een dochter van 11 met dysfasie die volgend jaar naar de middelbare school gaat. Ze is op 6-jarige leeftijd getest door de logopedist en daar kwam een verschil van 5 jaar tussen actieve en passieve taalontwikkeling uit. Ze heeft een jaar lang 2 keer per week een half uur logopedie gehad gericht op woordenschat en in die tijd enorm veel gelezen. Ze is toen een jaar gestopt en heeft met 8 jaar een half jaar logopedie (half uur per week) gehad gericht op tactieken om haar woordvindingsproblemen de baas te worden en om haar de grammatica uit te leggen. De logopedist heeft bijvoorbeeld de bijzin-woordvolgorde voor haar inzichtelijk gemaakt, die deed ze altijd fout.
Ze is nu 11 en ze krijgt heel veel zinsontleding op school omdat ze dat enorm moeilijk vindt. Ze is gelukkig erg goed in begrijpend lezen en dergelijke dus dat wordt gecompact en de tijd die daarbij vrijkomt wordt gebruikt om haar veel meer zinsontledings- en woordbenoemingsoefening te geven.
Om het voor haar makkelijker te maken op de middelbare school zijn we alvast bezig om te oefenen met woordjes leren en allerlei tactieken om die woorden weer terug te halen onder druk te oefenen. Je kunt gewoon de woordenlijsten googelen, vraag even bij brugklassers uit de buurt wat de methodes van hun school zijn.

Lusithania

Lusithania

12-12-2015 om 16:38

Mijn dochter

Mijn dochter heeft ook dysfasie, vastgesteld toen ze vijf was. Ze heeft logopedie gehad vanaf 2.5 jaar tot einde basisschool, in totaal bijna elf jaar. Logopedie varieerde van een keer per week tot drie keer per week en ook een poosje een intensief programma van een hele ochtend in de week.
Ze heeft tweetalig havo/vwo gedaan maar werd (chronisch) ziek en in de derde liep ze daardoor vast en zit nu op het speciaal onderwijs.

Mijn dochter heeft een dyslexieverklaring, ik zeg eigenlijk nooit dat ze dyslectisch is, omdat een verklaring wel wettelijke mogelijkheden geeft voor aanpassingen op school. Dit was op aanraden van de toenmalige logopediste.
Ik heb een grote stapel met verslagen en onderzoeken opgestuurd en de verklaring kwam bijna met kerende post.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.