Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
donderkopje

donderkopje

16-02-2014 om 20:50

dyscalculi test: nuttig of stigma?

We overwegen om onze zoon te laten testen op dyscalculi. Hij zit in groep 5 en scoort sinds groep 3 ondergemiddeld voor rekenen, en bovengemiddeld voor taal. Over 2 weken hebben we hier een gesprek over met school, nav het laatste rapport.

Kleine inventarisatie leert dat zo een onderzoek rond de 1000/1200 euro kost. Geld dat we eigenlijk niet hebben liggen. Ziektekostenverzekering vergoed niet.

Willen we overgaan tot deze test zou ik graag ervaringen willen horen over het nut van dit onderzoek.
Heeft je kind er in de praktijk echt wat aan (hulpmiddelen bij cito's en examens?) en is het inzicht in de problematiek een beter handvat voor extra begeleiding dan hij nu al krijgt? Of maakt het in de praktijk in de begeleiding niet veel uit?

En hoe zit het met het aanname beleid van de middelbare scholen? Wat ik steeds vaker bespeur is dat kinderen met een "krasje" als twijfelgeval vaker worden afgewezen omdat scholen geen geld en tijd hebben voor dit soort leerproblematiek. En dat je dan maar beter geen officieel "label" kan hebben waar je niet snel meer vanaf komt.

En laatste vraag: is het beter om de test in eigen beheer te doen ipv door school geiinitieerd? Als school voorstelt dit te doen en er nog een potje voor heeft dan kost het ons niets of iig minder maar dan zijn we ook de regie kwijt over de informatie over ons kind.

Wie wil zijn of haar ervaringen delen?

Hoe erg is het

Je zegt hij scoort ondergemiddeld. Dat zijn er wel meer en die hebben echt niet allemaal een dyscalculi verklaring. Dus hoe erg is het echt? En wat is er al geprobeerd om hem te helpen?

Wat het aannamebeleid van VO scholen betreft: met een lage score op rekenen en een hoge op taal kom je zonder dyscalculi verklaring ook niet op dat gewenste hogere niveau terecht. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Wellicht moet je je in eerste instantie richten op bijles en hoe je hem kunt helpen en niet zozeer op een dyscalculi test.

Tihama

Tihama

16-02-2014 om 21:43

Ervaring

Mijn ervaring is vrij vers. Onze dochter is vanaf groep 5 achter gaan lopen met rekenen. Na een tijdje dacht ik dat het aan het realistisch rekenen lag, dus ik ben halverwege groep 7 actief zelf bijles gaan geven. Gewoon helemaal vanaf 0 begonnen. Na 4 maanden was ze van een bbl weer naar tl opgeklommen. De overige Cito's lagen op Vwo-niveau.
Na de entreetoets dacht ik dat ze het nu wel weer goed zelf aankon.

De eindcito scoorde ze wederom bbl voor rekenen. En de overige vakken varierend Havo-Vwo....

Dat was het moment dat een vriendin me tipte om eens te denken aan dyscalculie. Rekenhuiswerk leverde ook steevast drama's op. Huilen, overstuur.

We zaten toen inmiddels in juni. Ik heb toen gezocht naar een echt goede deskundige. Ik heb toen eerst het boek van Marisca Milikowski ( http://www.rino.nl/docenten/Mw-dr-M-Milikowski-Bakker-Marisca-1275.html ) gekocht. Dat was schrikken, want ik herkende veel te veel. Ik heb daarna Marisca gebeld om tips voor een goede deskundige, want ik wilde het kaf van het koren scheiden. Zij raadde me RT-Amersfoort aan, want zelf deed ze geen actieve begeleiding meer.
Begin juli hebben we onze dochter toen eerst een kleine test laten afnemen bij RT-Amersfoort. Daaruit kwam geen keiharde dyscalculie, maar wel een aantal duidelijke rekenproblemen.

Sinds september krijgt dochter nu elke week begeleiding in Amersfoort. Haar eerste cijfer voor wiskunde was een 3. In de herkansing, na een paar weken begeleiding, werd dat een 6. Sinds die tijd hangt ze tussen de 6 en 7. Het fijnste is nog wel dat haar zelfvertrouwen ontzettend gegroeid is.
Bij RT-Amersfoort krijgt ze niet alleen de begeleiding, maar ook een uitdijend mapje met simpele strategien.

Onze school heeft wel speciale ruimte voor kinderen met dyscalculie, maar daar heb ik tot nu toe nog geen gebruik van laten maken. De enige ruimte die ik vraag (en krijg) is voor het soms missen van andere lessen omdat we naar RT gaan.

donderkopje

donderkopje

16-02-2014 om 23:19

gonnie

Gonnie,

Ik weet -net als jij- dat niet alle zwakke rekenaars automatisch dyscalculi hebben. Dank.
Ik hoef hier niet met cito-scores te gaan zwaaien om aan te tonen dat ik weet waarover ik praat.
Zoonlief krijgt al bijna 2 jaar begeleiding van een RT-er die samen met de IB-er -gezien de achterblijvende verbetering- het voorstel heeft gedaan om na te denken over testen op dsycalculi.

Daar ben ik nu dus over aan het nadenken.

Je trekt de conclusie dat ik een dyscalculi verklaring wil in de hoop dat zoon dan op een hoger nivo uitkomt. Het is juist het tegenovergestelde: ik ben juist bang dat kinderen met een officieel label juist niet worden toegelaten omdat ambitieuze scholen geen probleemgevallen willen.

Tihama, dank voor je reaktie. Fijn om te lezen dat RT bij jouw dochter zo goed uitpakt!

Dalarna

Dalarna

17-02-2014 om 08:34

Donderkopje

Beschrijf de rekenproblemen eens, ik ben wel benieuwd. Wat doet hij fout, wat gaat goed?

Niet makkelijk

Het lijkt mij in ieder geval zinnig om een weg naar hulp te vinden. Iemand die het antwoord op de vraag van Dalarna kan geven bijvoorbeeld. Maar het is lastig om het kaf van het koren te scheiden. Fijn dat Tihama zo uitgebreid haar ervaring deelt.
Reacties als die van gonniegans houd je. Dat gaat niet alleen over ouders met een mening, maar vooral ook over leerkrachten en schooldirecties. Ze heeft gelijk: kind wordt met een lage score toch niet toegelaten. Een test gaat daar niks aan veranderen. Ontheffingen zijn er niet helaas.
Maar als de score goed is, dan is er niks aan de hand. Ook niet als er wel een test is gedaan.
Nou ja. Die test, of op zijn minst een onderzoek naar de leerstrategie van je kind en wat tips hoe verder te gaan, die is zinnig.

donderkopje

donderkopje

17-02-2014 om 20:32

Miriam en Dalarna

Dank voor je reaktie. Ik denk dat het nut van een dsycalculi test idd kan zijn dat het heel concreet in beeld brengt hoe zoon het beste kan worden ondersteun en op welke vlakken en door wie.
Eerlijk gezegd hebben we dat beeld, na bijna 2 jaar RT ook wel redelijk. Vandaar mijn vraag of het werkelijk in de praktijk wat gaat veranderen en dat het de moeite van het gedoe en geld waard is. Wat voegt het nog toe? Dat zijn ook vragen die ik aan school straks ga stellen uiteraard.

Wellicht dat als je een verklaring hebt dat je kind dan bij Cito's of examens geen ontheffing krijgt, dat snap ik, maar wellicht wel de bestaande hulpmiddelen ook mag gebruiken? Nu mag dat nog niet en dat snap ik ook wel weer eigenlijk.

Kwa aanname VO: Een slechte score is een slecht score daar valt idd niks aan af te dingen. Maar stel je hebt een slechte score en een diagnose dyscalculi, zou een school dan niet veel eerder het nadeel van de tijwfel geven ipv het voordeel, voorzover daar sprake van is? Daar ben ik dus beetje bang voor.
Ik hoop dus niet dat verklaring op dat vlak voordeel gaat geven, maar vrees juist nadeel. En dus twijfel ik aan het nut van de test/verklaring.

Dalarna, ik zou dit topic graag on topic willen houden: het nut of stigma van een dyscalculi test/verklaring. Waar mijn zoon het precies goed of minder goed op doet is nu niet relevant en nodigt alleen maar uit tot discussie over het bestaansrecht van dyscalculi en of er bij hem sprake van zou zijn. Dat oordeel hou ik liever aan de deskundigen. Als je googled op kenmerken van dyscalculi dan krijg je een aardig beeld van waar mijn zoon mee worstelt.

Karmijn

Karmijn

17-02-2014 om 20:38

Had je dit al gelezen?

http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/dyscalculie-op-school/rekentoets/

Een nichtje van mij met dyscalculie, kan door haar verklaring, misschien toch wel haar vmbo-b diploma halen.

Daarom heeft zij dus nu wel een officiële diagnose.

zorgen

Ik snap je zorgen goed hoor, ik heb zelf ook een zoon in groep 5 en heb ook (andere) zorgen om hem. Ik wilde het niet bagatelliseren (helemaal niet), maar je geeft erg weinig informatie in je openingspost dus mijns inziens zijn het relevantie vragen. Vragen die je ook krijgt als je dit traject opstart. In een tweede post blijkt pas dat je al jaren met RT bezig bent. Toch wel relevante informatie lijkt me.

Ik denk echter wel degelijk dat je met bijv een D voor Cito en een dyscalculi verklaring (en voor de rest goede resultaten) sneller het voordeel van de twijfel krijgt dan zonder. Want waarom zouden ouders anders voor dat 'bewijs' kiezen, het zal toch enigszins in je voordeel werken. Stel je vraag ook aan de betrokken IB'er/RT'er, wat zijn de voor- en nadelen hiervan.

donderkopje

donderkopje

18-02-2014 om 23:22

karmijn en gonnie

Ha Karmijn, dank voor je link, die had ik nog niet gezien.
Das inderdaad een heel concreet voorbeeld van het nut van een dyscalculi verklaring. Super goed om te weten.

Gonnie, fijn om te horen dat je dyscalculi niet bagatalliseert. Dat andere ouders voor een test en dyscalculi-verklaring kiezen is voor mij geen reden om dan automatisch te concluderen dat het dan wel in "je voordeel" zal werken.

Tot nu toe heb ik nog -los van de link van Karmijn en het advies van Miriam- geen 1 reaktie gekregen van een ouder van een kind met dyscalculi die het voordeel van een verklaring kan bevestigen.

Zijn er nog ouders met kinderen met dyscalculi in de zaal?

vreemde afgunst

Wat een afgunst, gonnigans. Ben je net zo jaloers op iemand in een rolstoel (geen wonder dat ie een rolstoel wil, dan hoeft ie niet te lopen!)? Of ben je er simpelweg niet van overtuigd dat dyslexie en dyscalculie handicaps zijn?
Donderkopje, er zit geen voordeel aan een dyscalculie verklaring. Er is een beperkt aantal voorzieningen bij wet toegestaan om het nadeel van de handicap een beetje te compenseren. Maar het is de school die beslist welke voorziening wanneer wordt toegepast. De school is niet verplicht om de voorziening altijd en overal (ook bij eigen toetsing) toe te passen.
Als een school helemaal niet mee wil werken dan kun je daar weinig aan doen. Nou ja, je kunt klagen bij de commissie gelijke behandeling. Maar ja, tegen die tijd is dat proefwerk of dat examen al voorbij.
Er is niks algemeens te zeggen over voorzieningen ivm dyscalculie. Het verschilt per school (zie schoolgids, vraag). En nog ingewikkelder: dan verschilt het in de praktijk ook nog per leerkracht.
Helaas zijn er ook heel veel leerkrachten die het niet in hun systeem krijgen om dyscalculie en dyslexie als handicap te zien.

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 09:20

Verder

We moeten ivm de testen op rekenen en taal ook nog steeds afwachten wat ze daarmee gaan doen ivm dyslexie en dyscalculie, een half uur extra en het gebruik van die kaarten waar ze het over hadden is voor mijn nichtje absoluut niet genoeg. Je haalt daar geen MBO diploma mee bij echte dyscalculie. Het wachten is bij dyslexie en dyscalculie op vrijstellingen of lagere niveau's.

Miriam

Volgens mij begrijp jij mij compleet verkeerd. Of heb ik mezelf niet duidelijk gemaakt. Sommige 'voorzieningen' zijn er om mensen met een stoornis/handicap te helpen. Ik spreek uit ervaring, want mijn zoon met een lichamelijke handicap heeft ook een rugzak gehad (jouw jaloers op rolstoel zin slaat in dit geval volledig de plank mis). Nu heeft hij dit niet meer nodig, maar het heeft hem wel degelijk geholpen. Ik kan me dus voorstellen dat een dyscalculieverklaring iemand met dyscalculie kan helpen. Niks geen afgunst. Wellicht eerst lezen en dan pas oordelen...

Tihama

Tihama

19-02-2014 om 22:14

Verraderlijk

Wat ik zo verraderlijk vind, is dat iets als dycalculie en dyslexie door kan werken in andere vakken.
Een dyslectisch kind kan slecht scoren op rekenen, omdat hij moeite heeft om de vraagstelling van de som te begrijpen. Die zijn namelijk vaak verpakt in verhaaltjes....

Bij mijn dochter merkte ik dat ze fouten maakte bij studievaardigheden. Daar kwamen namelijk vaak %-sommen en andere rekentechnieken terug. Dan snapte ze de redenering prima, maar voor het juiste antwoord moest ze gaan rekenen en daarop blokkeerde ze dan.

Als je de conclusie laat afhangen van het verschil in score met andere vakken, kun je dus behoorlijk verkeerd zitten.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:00

Tihama

Kinderen met dyslectie hebben daarnáást ook problemen met rekenen omdat ze moeite hebben met automatiseren. Klokkijken is een drama en de tafels ook, dus ze hebben niet alleen moeite met het talige deel van rekenen.

donderkopje

donderkopje

21-02-2014 om 10:19

Andersom geen leesproblematiek

Dyslecten hebben inderdaad helaas ook vaak automatiserings problemen met rekenen.
Andersom (ALS hij dyslectisch is) lijkt dat in ieder geval bij mijn zoon niet het geval. Hij heeft met rekenen inderdaad grote moeite met automatiseren; tafels en klokkijken zijn hier ook een drama.

Met lezen en spelling daarentegen gaat het juist prima, loopt hij voor en zit hij bij een groepje in de klas dat daarin extra uitdaging krijgt aangeboden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.