Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

23-06-2020 om 16:53

Duo, OV tijdelijk stopzetten

Even weer zo'n leuke DUO vraag. Dochter gaat last-minute toch een buitenlandse stage lopen van 4 maanden. Ze heeft uitwonende beurs aangevraagd. Nu werd er bij DUO nogal op gehamerd dat ze ook haar OV reisproduct stop moet zetten. Is dit verplicht? Ik weet dat je dan een vergoeding krijgt maar ook dat het een heel gedoe is om het te regelen. Er moet een formulier vanuit school voor worden ingevuld en je moet het via een automaat stopzetten en op tijd weer activeren.
Dochter gaat naar Belgie en het kan zomaar zijn dat ze nog een keer een weekend naar huis komt. Dan kan ze haar reisproduct in Nederland nog gebruiken.
Mijn vraag is, is het verplicht om het stop te zetten? Want dan gaat we het nog even goed uitzoeken hoe het moet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-06-2020 om 17:16

Dochter

Heeft dat dit studiejaar ook gedaan en vond het helemaal geen gedoe. Kreeg een document opgestuurd van haar universiteit met al een handtekening er onder en al bijna geheel ingevuld, daarop hoefde ze alleen nog maar de data in te vullen waarop ze in het buitenland was. Dat document heeft ze naar DUO opgestuurd. Daarna idd even bij het station de ov-kaart in de machine steken. Voor 4 maanden levert dat toch €400,- op.

Ze heeft in deze Corona trouwens alles stop gezet. Heeft ze later die tijd nog.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-06-2020 om 17:52

Hier mislukt

Ik vond het zeker wel een gedoe, maar moet bekennen dat we er laat mee waren zodat alles online geregeld moest worden (dochter zat al in Korea op dat moment). Het is dus ook niet gelukt, en later kon de vergoeding niet alsnog met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Dit jaar gaan we het opnieuw proberen, maar dan tijdig (hoop ik).
Let er ook op dat je het een maand van tevoren doorgeeft dat het weer gestart moet worden. Daar heeft Duo ook veel tijd voor nodig. Ik vind het echt een rotorganisatie met een compleet onbegrijpelijke website.

Hermelien

Hermelien

23-06-2020 om 18:35

Handige link

Hoi,

Ik heb even de link voor je opgezocht waar alles overzichtelijk staat:

https://duo.nl/particulier/ov-vergoeding-buitenland.jsp

Succes!

Wij

Wij

24-06-2020 om 00:13

Hier

Wij waren het vergeten ( dochter had een depressie) en dat kostte ons meen ik rond de 1000 euro.

Tango

Tango

24-06-2020 om 16:09

Gedoe

Ik vind het inderdaad ook een gedoe. Het klinkt simpel, maar die brief van school is al lastig. Dochter gaat natuurlijk helemaal niet naar school nu. En het moet ook heel kort dag allemaal, want ze gaat volgende week al weg. En dan ook het op tijd weer aanvragen, een maand tevoren, is lastig. Ben bang dat we dat vergeten. Ze zal ook meteen na de stage weer naar school moeten, dus is dan helemaal niet handig. Denk dat we het laten zitten, ook al gaat het om bijna 400 euro. Ze wil als ze een keer naar huis komt ook nog gewoon kunnen reizen. Dat gaat dan ook niet. In de link van Hermelien, dank hiervoor, staat ook dat het niet noodzakelijk is. Ik snap dus niet dat DUO er tegen dochter zo op hamerde. Maar inderdaad een ingewikkelde toestand is het daar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.