Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jennifer

Jennifer

21-05-2019 om 15:59

Pirata

Pirata

21-05-2019 om 16:47

Ik zat ' m ook al te knijpen sinds ik het las in het nieuws. Maar gelukkig, het was bij onze zoon goed gegaan.
Lijkt me heel rot voor de kinderen die het betreft.

Anne Marie

Anne Marie

21-05-2019 om 20:22

Helaas

Bij ons kind is het idd fout gegaan. In plaats van een Havo/advies, dat gelijk was aan de uitslag van de entreetoets, komt er alsnog een vmbo gt/Havo advies, vertelde de meester.

Nu maakt het voor de plaatsing op het vo niet uit want het advies van de meester was Havo en kind gaat naar een Havo/vwo-brugklas maar het zal toch een domper zijn. Want kind is nogal onzeker en twijfelt nogal gauw aan zichzelf. Dus ik kijk er niet naar uit om die boodschap te brengen.

En het verbaast me eerlijk gezegd ook. Het eerste advies dat kwam, was zo in lijn met hoe wij kind kennen en altijd ingeschat hebben dat ik eerlijk gezegd aan dit nieuwe advies meer twijfel dan aan het eerste. Maar dat zal wel raar zijn.

Dees

Dees

21-05-2019 om 21:15

Ellendig

Het is vervelend maar ik denk dat het voor heel wat docenten nu flink wat problemen oplost. Ouders die altijd al denken dat hun kind veel hoger kan maar de docenten die op basis van resultaten en gedrag in de klas tot een ander advies komen. En dan nu die ellendige fout in de toetsen. Heel vervelend maar toch goed dat dit gecorrigeerd wordt.

Marit

Marit

21-05-2019 om 21:16

Hier gelukkig goed

Maar kind had er wel stress van. Juf had het uitgelegd, kids kregen brief mee in gesloten envelop. Bij neef is het wel mis gegaan, maar het maakt niet uit voor het advies.

Marit

Anne Marie

Anne Marie

22-05-2019 om 00:36

Correctie

‘Havo/advies’ in mijn tweede zin moest zijn ‘havo/vwo-advies’. Dat was dus wat er uit de entréétoets was gekomen, het definitieve advies van de docenten was havo (alleen naar beneden bijgesteld omdat kind ernstig dyslectisch is, geen andere reden volgens de docenten) en uit de eindtoets kwam weer havo/vwo.

En ja, natuurlijk is het terecht dat het echte uitslag alsnog gecommuniceerd wordt. Maar in geval van ons kind een domper omdat de eerdere juist leek te bevestigen wat we allemaal wel zagen. Voor kind een enorme opsteker die nu weer teniet gedaan wordt. Zo stom dat dit heeft kunnen gebeuren. Het zure is gewoon dat kinderen eerst blij zijn geweest met iets dat nu niet terecht blijkt te zijn.

Pirata

Pirata

22-05-2019 om 07:40

Omdat

Omdat mijn zoon hoger scoorde bij de toets dan het hele jaar, kneep ik hem dus wel stevig. Ik was zo blij dat hij eindelijk een stukje van zijn potentie had laten zien, na een jaar dyslexiebegeleiding.
Dus ik was heeeeel blij toen het bleek te kloppen (kwam havo uit met zelfs uitschieter van vwo op leesvaardigheid). Toch gaat hij niet naar havo maar alsnog naar TL.

Anne Marie

Anne Marie

22-05-2019 om 07:54

Overigens Dees

Ik merk dat ik het wat kwetsend vind dat jij het nu meteen hebt over ‘ouders die altijd al denken dat hun kind veel hoger kan maar de docenten die op basis van resultaten en gedrag in de klas tot een ander advies komen’.

Daar gaat het in de basis niet om. Het gaat om een verkeerd gegeven eindscore. Dat is gewoon erg vervelend. En als het nu lager blijkt te zijn, levert dat voor kinderen een extra teleurstelling op omdat ze eerder blij waren.

Overigens doen we erg ons best om het voor kind hier klein te houden en het een vervelende les te laten zijn in het kader van dat de dingen soms teleurstellend anders verlopen dan je gedacht had. Het is wat het is. Maar gelukkig heeft het geen gevolgen.

Anne Marie

Anne Marie

22-05-2019 om 07:59

En voor de helderheid

ons kind scoorde op de eindtoets niet hoger dan op de entreetoets en het hele leerlingvolgsysteem. De leerkracht had het officiële advies op de laagste van de het dubbeladvies gegeven maar zei een week geleden nog tegen kind dat het resultaat van de eindtoets was wat er verwacht werd.
Nu blijkt dat dus niet te kloppen maar is het een lagere uitkomst. Dat hadden kind en wij liever meteen geweten dan dat kind eerst blij was met de verwachte score en nu alsnog een teleurstelling moet slikken.

Pirata

Pirata

22-05-2019 om 08:04

Over die opmerking

Ja, ik ben dus zo'n ouder die denkt dat kind beter kan. En weet je, dat kan hij dus inderdaad. 😊
Als ouder ken ik mijn kind dus toch het beste, want wat ik al sinds groep 3 riep blijkt eind groep 8 tw kloppen.
Maar we kiezen toch voor de "onderkant" van het advies, zie overigens mijn andere draadje hierover.

@Emma

@Emma

22-05-2019 om 08:08

Vreemd

Ik vind het vreemd dat de cito-adviezen wel kloppen en de andere niet. Heeft cito eigen "experts" en zijn de experts van alle andere toetsen dezelfde? Waarom is dat?

@Emma

@Emma

22-05-2019 om 08:14

O ik zie het al

Die andere toetsen zijn commercieel en cito niet. Goed dat er een kamerdebat over is aangevraagd.

Pirata

Pirata

22-05-2019 om 08:25

Emma

Hier staat iets meer info: Maker eindtoets: 'Teleurgesteld over aanpassing advies door rekenfout' https://nu.nl/binnenland/5902734/maker-eindtoets-teleurgesteld-over-aanpassing-advies-door-rekenfout.html (via @NUnl)0

wat ik niet snap

Hier hebben we de uitslag van de IEP nog niet eens gehad. Die krijgen we pas eind van deze week (en dat was al lang zo de planning, want de IEP stuurt de papieren versies voor de ouders ook pas deze week naar de scholen). Dus ik verbaas mij meer er over dat blijkbaar heel de rest van Nederland de uitslag al wel weet?

Pien

Pien

22-05-2019 om 09:30

Jippox

Klopt, IEP is onwijs laat met het versturen van de papieren rapportages. Ik ben zelf leerkracht van groep 8 en we hebben de IEP. De afnamedata waren precies tegelijk met de Cito, maar de uitslag komt veel later.

De leerkrachten konden overigens al vanaf afgelopen woensdag in de online portal de uitslagen bekijken. Er zijn scholen die ervoor kiezen om die uitslag te printen en te delen met de ouders en kinderen. Andere scholen wachten op de officiële papieren rapportages. Wij dus ook, net als de school van jouw kind. Ik ben er zelf nu heel blij om, want in ons geval is er nu geen sprake van onjuist verstrekte uitslagen.

Aanstaande donderdag komen de juiste gegevens in de portal te staan. De leerkrachten hebben wel al mail gehad met welke niveaus niet kloppend waren. Maar alle rapportages worden in de portal aangepast, want de grensscores klopten niet meer (dus: in de schaal havo-vwo, hoe ver zit een kind richting havo of richting vwo). Op mijn school kiezen wij ervoor om vrijdag een print mee te geven vanuit de online portal. De goede papieren rapportages komen nl pas volgende week binnen en dan zijn wij op kamp, met daarna een week vakantie voor de kinderen. Dat zou veel te lang gaan duren.

Het is een gedoe, maar ik ben blij dat mijn leerlingen de uitslag nog niet hadden gekregen.

@Emma

@Emma

22-05-2019 om 09:49

Pirata

Dankjewel 👍

marie

marie

22-05-2019 om 13:02

Verkeerde berekening cito

Wij hebben op school de dia toets gehad.
Nu hebben een aantal kinderen die slechter gemaakt en toch dalen ze niet in niveau.
Ook zijn er kinderen die hem nu beter hebben gemaakt maar school veranderd het niveau niet.
Ik vind het best raar dat als je slecht scoort, een momentopname is het maar, wordt je afgestraft. Bij ons in de klas hebben veel kinderen hem nu slecht gemaakt maar vorige keer goed gescoord, dus hebben ze een hoog niveau gekregen. Kinderen met faalangst die in de klas goed scoren maar op Cito slecht kijken ze op onze school niet naar.

Wie kijkt eigenlijk die toetsen na en hoe weet je of de uitslag wel eerlijk is? Nergens kun je dat checken.

Ook vreemd een meisje uit de klas had eerst een goed uitslag, hoger dan vorige keer en nu wordt het herberekend en valt ze lager uit dan zelfs de vorige keer. Toch blijft de score van de vorige toets gelden als niveau.
Ik vind het maar raar die Cito en verschillende toetsen.

Yaron

Yaron

22-05-2019 om 13:14

Geen verschil

Hier de Route 8 toets, dochter had gelukkig de goede uitslag gekregen, dus geen verschil.

Limi

Limi

22-05-2019 om 13:35

Marie

Hoe vaak doen ze daar een eindtoets dan?

Aan het begin van groep 7 werd me gevraagd welk advies ik dacht. Vwo.
Eind groep 7 kwam het voorlopig advies vwo, volgens mij alleen maar gebaseerd op de resultaten van groep 6 en 7.
In groep 8 kwam er een soort iq-test. Bleef vwo.
Tussentijdse cito's ook gewoon I en I+ zoals voorgaande jaren.
De eindtoets route 8 zou geen verschil meer maken. Was ook idd zo.

Hier was er dus nergens een 'momentopname' waarop gescoord moest worden.

mirjam

mirjam

22-05-2019 om 13:49

Cito wel goed

Waarom is het bij Cito wel goed gegaan?

mijk

mijk

22-05-2019 om 14:04

cito is de norm

de rest moest daar naar toe berekend worden...

marie

marie

22-05-2019 om 16:41

Klopt het nu wel?

Hier 3 kinderen die eerst hetzelfde niveau hebben gekregen, havo, en nu na herberekening opeens vmbo g/K.
Dat kan toch niet?
Dochter van mijn vriendin dus nu ook, en de juffrouw zei verscheur het vorige papiertje maar?
Hoezo, ze houdt toch haar vorige niveau havo?

En een jongen uit de klas van vmbo naar vwo niveau nu. En die ouders willen hem vwo gaan laten doen.

Ik vraag me af of die nieuwe berekening wel goed is.

marie

marie

22-05-2019 om 16:42

Toetsing momenten

Limi, wij hebben er 2 gehad, jan en april.

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 16:49

2 is normaal

Jan is de toets uit het lvs en april is de verplichte eindtoets.
Advies is opgebouwd uit de resultaten van groep 6-8 niet alleen groep 8

Limi

Limi

22-05-2019 om 17:09

Maar

Iedereen heeft toch een advies gehad waarmee ingeschreven is op de middelbare school? Dat was hier begin maart of zo. En dat was niet gebaseerd op maar 1 toets, maar op minimaal 2,5 jaar school.

Hoe kun je dan als ouder een kind met een vmbo-advies naar het vwo willen hebben als maar 1 toets dat aangeeft?

marie

marie

22-05-2019 om 19:27

Alleen toets telt

Ja heel raar maar bij ons op school kijken ze dus niet naar de afgelopen jaren. De eerste tots dit jaar gaf het niveau aan waarop je moest inschrijven, maar de uitslag van deze laatste toets heeft dus wel degelijk waarde.
Ik begrijp dat omdat er al is ingeschreven op vo de kinderen daar gewoon heen kunnen gaan, maar scholen geven het wel aan vo door? Waarom
Er is dus ook een geval die naar het vwo gaat maar nu dus vmbo scoort en dan de laagste variant, en dat gaan ze doorgeven.
Maar wat doet zo een vo school er dan mee? Kunnen of willen ze er iets mee doen?

Ik vind best dat basisscholen teveel voor vo scholen bepalen wat die met een leerling moeten doen. Een advies is een advies, maar kinderen kunnen om heel veel redenen op een Cito slecht of juist hoog scoren.
En als een school dan niet naar een kind kijkt maar alleen de toets uitslag.

Op een andere school scoort een vriendje steeds vmbo K. Maar gaat toch naar de havo omdat ze potentie in hem zien en schooldokters in de klas gewoon redelijk tor goed zijn.

Limi

Limi

22-05-2019 om 20:02

huh

Bij jullie op de basisschool kunnen ze de cito's van groep 6 en 7 wel negeren, maar die resultaten worden gewoon aan de middelbare school geleverd, dus hoe praten ze zich dan uit een afwijkend beeld? Op de inschrijvingsmiddag controleerde de docent van de middelbare school nog de citoscores waar ik bij zat.

Dees

Dees

22-05-2019 om 20:05

Vo toetsen

Er zijn voldoende vo scholen die aan het begin van het jaar nog even een toets afnemen onder de leerlingen. Dat resulteert soms in herplaatsing. Persoonlijk vind ik dat een hele sterke aanpak.

marie

marie

22-05-2019 om 20:12

Veel beter

Ja alle jaren meetellen vind ik ook veel beter.
Die van mij bevoordeeld scoorde in groep 6 en 7 havo/vwo met ruim naar vwo, maar de enteetoets slechter en nu ook havo, dus gaat hij in een havo/vwo klas. Vind ik prima beginnen op havo, en als er meer in zit dan haalt de vo dat er zeker uit.

Maar ook veel kinderen worden nu raar beoordeeld.
Eerst krijgt een vo school een bepaald niveau door over een kind en daarna weer een veel lager.
Wat moeten ze daar nou mee.

Cito

Cito is de norm omdat ze weten hoe 'hun' kinderen uiteindelijk (3 jaar later) terecht zijn gekomen in het VO. En omdat ze dat al tientallen jaren weten, voor heel grote aantallen leerlingen.

Die andere toetsen zijn te nieuw om dat te weten. En ze hebben ook nog eens per stuk veel minder leerlingen.

Dus daarom mag Cito zelf bepalen welk advies er bij welke Cito score hoort. En die andere toetsen mogen dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.