Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

08-06-2014 om 22:20

Drukke week / Cito

Hallo,

Mijn zoontje (met ASS) zit in groep zes. Afgelopen week was er avondvierdaagse wat dus redelijk veel stress geeft bij hem maar wat hij wel leuk vindt en waar hij met mee wil doen; het is voor hem sociaal ook belangrijk ( hij kletst dan meer met klasgenootjes). Verder moest hij midden in de week voor t eerst zijn spreekbeurt houden, daar was hij ook al weken vol mee ( in z'n hoofd). Nu nadert het einde van het jaar en hield de school dus ook precies deze week even tussendoor alle LVS toetsen omdat binnenkort het rapport al uit moet. Dat betekende dus dat hij eerst op woensdag Cito rekenen moest maken, toen z' n spreekbeurt houden en daarna nog snel even Cito begrijpend lezen (deel 1 ?) op een ochtend. En dat dus in een week waarin hij door alle onrust pas na elven in slaap valt.
Rekenen had hij dus een B gescoord ipv de normale A van de afgelopen jaren. En voor de rest, waar hij minder in is hou ik mn hart vast....
Eigenlijk vind ik het slecht dat ze geen rekening houden met de avondvierdaagse ( zeker helft van de klas doet mee) en in zijn geval de spreekbeurt en de planning van de LVS.
Hij is van de lichting dat de eindcito niet meer meetelt voor het advies en de LVs dus zwaarder gaat wegen.
Aan de andere kant vind ik het ook zonde om te denken: dan maar geen avondvierdaagse ivm de Cito (trouwens de ouders weten niet eens de planning wbt de LVS, pas kort van tevoren).
nu heb ik binnenkort weer rugzakgesprek en eindgesprek op school. Ik ben in dubio, zal ik er nu boos over worden, maar met welk doel, hoe zou ik het kunnen insteken? En is het terecht om me hier druk over te maken?

Kaatje

Katniss

Katniss

08-06-2014 om 22:46

Hier ook

Hier valt de avondvierdaagse ook samen met de cito's, en binnenkort staat ook het schoolreisje op het programma. Bekend verschijnsel dat het einde van het jaar altijd hectisch is met allerlei drukke en leuke dingen.
Waarom zou je er boos over willen worden? Volgens mij is het ook lastig om het niet samen te plannen, want de cito's moeten aan het eind van het jaar plaatsvinden, en een avondvierdaagse plan je ook niet in februari. Het enige wat je zelf in de hand hebt is idd niet mee doen aan de avondvierdaagse, of thuis je dagprogramma zo rustig en 'normaal' mogelijk te houden.

ik zou er wel wat van zeggen

Ik weet niet in hoeverre de ASS van jouw zoon maakt dat de combinatie spreekbeurt/cito extra lastig is, maar op zich ben ik geneigd daarvan te zeggen dat het een gevalletje 'jammer dan' is: er is altijd wel een kind dat toevallig net zijn spreekbeurt heeft als die toetsen worden afgenomen, en er hoeft voor die toetsen op zich niet geleerd te worden, dus ik ben geneigd te denken dat de extra belasting wel meevalt. Maar goed, als het juist voor jouw kind iets extra lastigs is kan je daar denk ik wel wat van zeggen.

Ik zou zeker een opmerking maken over de erg onhandige combinatie van avondvierdaagse en cito. Mijn zoon zit ook in groep 6 en heeft de cito's geloof ik 2 weken geleden al gehad en in elk geval ruim voor de avondvierdaagse. Het probleem van slaapgebrek kan opspelen voor alle deelnemers en dat kan de resultaten drukken, dat lijkt me toch tamelijk logisch. Ik zou op een niet-beschuldigende manier zeggen dat je toch de indruk hebt dat dat wat ongelukkig heeft uitgepakt, dat je hoopt dat je zoon daar geen last van krijgt en of ze alsjeblieft willen zorgen dat ze dat in de toekomst niet meer zo doen. Ik vind het echt behoorlijk domme planning, eerlijk gezegd.

Groeten,

Temet

Katniss

Hier stonden de data van de avondvierdaagse al in de schoolkalender die in september uitkwam. Kortom: dat weten ze aan het begin van het schooljaar al. Dan is het toch geen hogere wiskunde om die cito's een weekje eerder te houden? Als ze dat op de school van mijn kinderen kunnen, kunnen ze dat elders ook.

Schoolreisje is een ander verhaal, dat leidt niet tot slaapgebrek vziw en op de dag van het schoolreisjes zijn er geen cito's. Toetsen waarvoor geleerd moet worden op de dag na een schoolreisje plannen zou ik dan wel weer stom vinden trouwens, maar goed, daar gaat het hier niet om.

Groeten,

Temet

Melle

Melle

09-06-2014 om 07:45

Spreekbeurt

Die spreekbeurt is op z'n minst onhandig gepland. Die kan het hele jaar, dus hoeft niet in de week van Cito en avondvierdaagse. Gewoon aan de leerkracht (van volgend jaar?) vragen of hij op een rustiger moment kan worden ingeroosterd.

Cito en avondvierdaagse zorgen samen voor een hectische week. Maar de avondvierdaagse is niet verplicht, wordt niet door school georganiseerd, en hoe leuk en nuttig jij het ook vindt voor je zoon om mee te doen, dat is een afweging die je zelf hebt gemaakt. Ook hiervan kan je vragen of dat volgend jaar anders kan omdat er kinderen zijn voor wie allebei niet haalbaar is, en dat is natuurlijk jammer. Cito hoeft niet in een specifieke week, dus die kan -zolang de datum vooraf bekend is- makkelijk om de avondvierdaagse heen worden gepland.

Molleke

Molleke

09-06-2014 om 10:16

Wellicht

had je zelf nog kunnen voorstellen om die spreekbeurt een week of wat dan ook op te schuiven. Ik ga er vanuit dat een juf of meester daar wel voor open staat. Het is wel wat Katniss zegt. Het is een hele drukke periode deze tijd. Al begrijp ik je frustraties wel. Hier heeft mijn kind cito's gedaan op dag na schoolreis. Dit jaar ook nog naar een heus pretpark. De volgende dag hebben ze 2 cito's afgenomen. Vond ik ook niet handig maar ja, hij kwam anders in tijdnood. Klopt ook wel want hier hebben ze deze week weer tot donderdag vrij (met meivakantie maar 1 week gehad). Ja, dan blijft er weinig tijd over maar ik vind dat je als school idd. wel beter naar de planning mag kijken.

Dalarna

Dalarna

09-06-2014 om 10:23

Hier

Hier is dat jaren geleden al aangekaart en worden er dus geen cito's gedaan tijdens de avondvierdaagse week.

En hier

Hier wordt nooit gecommniceerd wanneer er toetsen afgenomen worden, behalve natuurlijk toetsen die ze thuis moeten leren, zoals topo. Maar de gewone methodegebonden toetsen? Van de Citotoetsen weet je dat ze ergens in januari en juni afgenomen worden, maar in welke week, dat zou ik echt niet weten. Als het toetsen zijn waarvoor je van te voren niet hoeft te leren vind ik dat ook geen enkel probleem. Toetsen na een voor sommigen vermoeiende of opwindende schoolreis vind ik niet handig gepland van school.

Voor wat betreft de avondvierdaagse begrijp ik nooit dat er ouders zijn die vinden dat school daar rekening mee moet houden. Ik heb wel eens een verontwaardigde kleuterouder gezien omdat de juf het niet oké vond dat haar kleuter een uurtje later op school kwam omdat ze uit moest slapen vanwege het later naar bed gaan door de avondvierdaagse. Als de avondvierdaagse voor je kind te belastend is om een schooldag (al dan niet met toetsen) te doorstaan, dan moet je gewoon niet meedoen.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-06-2014 om 12:15

Dat heb ik ook nooit begrepen

dat cito's uitgerekend in de week van de avondvierdaagse werden gehouden. Inderdaad weten ook wij niet wanneer de Lvs-cito's worden afgenomen en -als je al zou willen- kun je er dus als ouder niet eens rekening mee houden. Gelukkig doen ze dat nu ook niet meer. De data van de avondvierdaagse zijn hier een jaar van te voren bekend dus daar de cito's omheen plannen moet te doen zijn, lijkt me.

Verder ben ik het niet met Skik eens dat school er geen rekening mee zou hoeven houden: zolang de aanmelding nog via school verloopt en zolang de kinderen nogin klasseverband lopen (zoals in onze situatie) is het een schoolzaak. En dan nog: ook al zou dat niet zo zijn, dan zou ik het nog steeds raar vinden wanneer er in die week cito's gehouden worden: of je het leuk vindt als docent of niet, het beïnvloedt de kinderen gemiddeld genomen negatief en waarom zou je het hele jaar je best doen om de Lvs-gemiddelden zo goed mogelijk te laten zijn, om dat effect negatief te beïnvloeden door de week waarin je de toetsen afneemt?
Ik vind het wat anders voor de methodegebonden toetsen en spreekbeurten, die kunnen wat mij betreft dan weer wel, iig zoals die hier gehouden worden: die weet je van te voren en daar kun je je tijdig op voorbereiden.

Aagje

Aag

Oh, hier loopt de aanmelding niet via school en lopen ze ook niet in schoolverband. Kinderen lopen zelf, eventueel met ouders. Wel heeft elke school een limonadestandje.

Die avondvierdaagse neemt wel wat tijd in beslag (naar het startpunt, lopen, weer naar huis), dus een week vol topotoetsen en dictees die je thuis moet leren is dan niet zo sympathiek van school, maar als de prestaties op niet-leertoetsen van je kind dusdanig negatief beïnvloed worden door de inspanning of latere bedtijd door de avondvierdaagse dan denk ik dat je kind daar nog niet rijp voor is en zou je van deelname moeten afzien.

skik

Dalarna

Dalarna

09-06-2014 om 17:40

skik

En daar ben ik het weer mee eens. Gelukkig hebben ze het dus hier wel kunnen scheiden maar ik vind 'des nachts een man, overdag ook een man' hier wel van toepassing. Als je kind er helemaal niet tegen kan dan moet je het niet doen.

Skik

Hier is de avondvierdaagse ook echt een schoolding: het wordt in de nieuwsbrief uitgebreid aangekondigd, Juf J zit een aantal dagen voor schooltijd klaar voor de inschrijving, er wordt met de school gelopen, kortom: de school stimuleert deelname (overigens met matig succes, maar dat terzijde ).
Ik ben met je eens dat als je kind er zo'n slaapgebrek door krijgt dat het later naar school moet, het kennelijk nog niet toe is aan de avondvierdaagse. Maar ook als het niet zover gaat dan kan minder slaap wel een drukkende invloed hebben op de citoscore lijkt me, zeker aan het eind van de week. En dan lijkt het me toch wel handig als de school er bij de planning gewoon rekening mee houdt, zo moeilijk is dat nou ook weer niet (zie de voorbeelden van mijzelf en Dalarna).

Groeten,

Temet

Eva

Eva

09-06-2014 om 21:24

Jammer

dat je je post na afloop van het gebeuren geplaatst had, anders had je onze tips nog kunnen gebruiken.

En ik heb een zeer energiek kind, maar ook ik zou dat programma van jou (avondvierdaagse, spreekbeurt en cito) erg veel vinden. Alleen had ik in jouw geval toch de avondvierdaagse laten vallen (of evt. gedeeltelijk, alleen de dagen na de cito of de korte afstanden bijv), als school niet had willen meewerken aan het verplaatsen van de spreekbeurt (beter nog: verplaatsen van Cito, inderdaad: lang genoeg van tevoren bekend wanneer avondvierdaagse is en dat de Cito afgenomen moet worden). Het sociale aspect vind je wel belangrijk, maar zou voor mij niet opwegen tegen de belangrijke citoscores.

Uiteindelijk zijn schoolresultaten toch het belangrijkste, zeker waar het citovolgsysteem steeds belangrijker wordt (hoe erg ik dat ook vind voor laatbloeiers of degenen die een keer door omstandigheden minder goed scoren).

Misschien een idee dat je de juf vraagt of ze kan noteren dat deze cito minder goed ging dan voorheen en dat het te maken kan hebben gehad met avondvierdaagse en spreekbeurt (soort aantekening in zijn dossier), zodat het later te verklaren is als deze scores inderdaad ondergemiddeld zijn. Zorg dat je het goed noteert voor later, mocht de juf er geen aantekening van maken met precieze data en activiteiten.

Dalarna

Dalarna

09-06-2014 om 21:28

nou nou eva

Wat is een spreekbeurt nu helemaal zeg.... ik vind niet dat dat een cito in de weg hoort te zitten. Een aantekening nog wel? En dan op het OKR ook even een sterretje bij de aanmelding voor de brugklas (kind kan cito, avondvierdaagse en spreekbeurt in 1 week vandaar de lage cijfers???)

Eva

Eva

09-06-2014 om 21:48

Dalarna

Ja, ik denk daadwerkelijk dat sommige kinderen drukker zijn (in hun hoofd of feitelijk) met het voorbereiden van een spreekbeurt dan anderen. En kind van TS heeft ASS, dus daar zal er wellicht nog eerder sprake zijn van geen overzicht, dus stress. Het was ook de eerste keer dat kind een spreekbeurt moest doen, maakt ook echt uit.

Je mag van mij best wel iets meer inlevingsvermogen en begrip tonen voor kinderen die anders zijn dan jij/jouw kinderen. En het is maar een idee, in de wetenschap dat het citovolgsysteem erg zwaar meetelt (of mee gaat tellen) en dat het handig kan zijn als je afwijkingen kunt verklaren.

TS heeft het niet voor niets genoemd als "zware" omstandigheden voor haar kind.

Annet

Annet

09-06-2014 om 22:01

Hier zo'n moeder die haar kind laat uitslapen

Nou ja, dat uitslapen was alleen op de vrijdag, op de dag van de intocht.
Kind zat in groep 3. Had al drie dagen gelopen. Die vierde dag leek qua slaapritme de bottleneck te worden. Dat is in ons dorp ook nog een dag dat ze later beginnen met de 5 km zodat iedereen tegelijk aankomt (ook de 10 km). Ik heb mijn kind een uurtje langer laten slapen op die vrijdag. Juf vond het niet zo'n goed idee. Jammer dan. Mijn kind was niet fit genoeg om naar school te gaan....... )
Je moet school ook niet te serieus nemen toch?

Een spreekbeurt kun je als ouder beïnvloeden.
De cito's vanaf groep 6 zijn tegenwoordig TE belangrijk om die tijdens een avondvierdaagse af te nemen.

KGO

KGO

09-06-2014 om 22:11

rekening houden met

Nog even een reactie mijnerzijds op mijn oorspronkelijke post.

De grootste stress kwam bij mijn zoon wel door de spreekbeurt en die is inderdaad wel enorm door het overzicht wat hij mist.

De dag voordat hij z'n spreekbeurt moest houden, en hij ook al een LVS had gehad kreeg hij net uit school een woede-aanval, gericht op z'n zus. Dat is bij hem een uiting van stress. We zouden die avond gaan lopen, maar ik heb meteen besloten om dat niet te doen (dwz zus wel, ik en zoon niet). Hij had de tijd om weer eens z'n spreekbeurt te oefenen en we hoefden niet te stressen om op tijd ergens te zijn.
Dat bracht bij hem wel een beetje meer rust in de tent.

Z'n hoofd kookt gewoon over als er dus afgeweken wordt van de normale gang van zaken, vooral op school.
Ik ga gewoon vragen of ze er een aantekening bij kunnen maken in het leerlingdossier. Achteraf had ik kunnen vragen of de spreekbeurt op een ander tijdstip had gekund, maar ja, ik dacht: hij heeft weken de tijd om voor te bereiden, en hij was echt op tijd begonnen..

En ik kan me heel goed voorstellen dat als hij voor de klas gestaan heeft, enerverende ervaring, dat daarna er minder van andere dingen terecht komt (bv Cito). Als ik zelf lesgeef of een praatje ergens moet geven, dan moet ik daarna ook even bijkomen.....

De spreekbeurt is overigens heel erg goed gegaan, dik cijfer, en de hele klas vond het leuk; hij had veel grapjes gemaakt. Dat is voor hem een ontzettend positieve ervaring, want heel vaak krijgt hij negatieve reacties van klasgenoten ('daar heb je hem weer oid'). En dat neemt niemand hem meer af.

Kaatje

*bella*

*bella*

10-06-2014 om 08:24

spreekbeurt

Poeh, dochter (nadh) is goed in spreekbeurten, en ze heeft er al een hoop gedaan, maar geeft toch altijd stress bij haar. Is toch spannend, toch bang dat ze niet goed heeft voorbereid, dat soort dingen. Zijn er echt kinderen die dat even fluitend zomaar tussendoor doen? (Dochter doet het in zekere zin ook fluitend want ze geniet er echt van, maar stress is er zeker)

Dalarna

Dalarna

10-06-2014 om 08:57

Eva

Kijk dat is weer een aanname van jou (dat mijn kinderen fluitend door spreekbeurten gaan)....

"Ja, ik denk daadwerkelijk dat sommige kinderen drukker zijn (in hun hoofd of feitelijk) met het voorbereiden van een spreekbeurt dan anderen."

Vraagsteller had het over "Verder moest hij midden in de week voor t eerst zijn spreekbeurt houden, daar was hij ook al weken vol mee ( in z'n hoofd)."

Wat wil je dan nu? Wekenlang geen cito omdat je kinds hoofd vol zit met een spreekbeurt?

Dalarna

Dalarna

10-06-2014 om 09:00

KGO

"Z'n hoofd kookt gewoon over als er dus afgeweken wordt van de normale gang van zaken, vooral op school."

Maar dus ook de avondvierdaagse buiten school. Als je je kind goed kent dan begin je daar toch niet aan? De helft van de klas doet mee, de andere helft dus niet.

Dalarna

Dalarna

10-06-2014 om 10:09

oja

Een spreekbeurt in de week na de avondvierdaagse had dus ook niets uitgemaakt omdat de spreekbeurt ook al niet samen kan met de CITO testen.

Eva

Eva

10-06-2014 om 13:31

Dalarna

"Kijk dat is weer een aanname van jou (dat mijn kinderen fluitend door spreekbeurten gaan)...."

Ik heb niet geschreven dat jouw kinderen fluitend door spreekbeurten gaan, alleen dat sommige kinderen er meer moeite mee hebben.

En ik heb alleen geschreven dat er kinderen zijn die anders zijn dan jij/jouw kinderen.

"Wat wil je dan nu? Wekenlang geen cito omdat je kinds hoofd vol zit met een spreekbeurt?"

Als ik TS was geweest en van tevoren had gezien dat alles samenviel, dan had ik de school gevraagd de Cito te verplaatsen. Nu TS er pas over begonnen is na afloop van de drukke week, adviseer ik haar een aantekening in het dossier te maken.

En overigens kan ze de adviezen hier op OO (voor de toekomst, volgend jaar) ter harte nemen en dus de school vragen er voortaan wel rekening mee te houden. Zowel met het plannen van de Cito als met het plannen van de spreekbeurt van zoon. En zelf zou ik daar als ouder dus veel alerter op zijn in het vervolg. Zeker als je weet dat je kind meer last van drukte/stress heeft dan andere kinderen. En zoals gezegd: zelfs voor mijn gezonde/slimme kind had ik het ook een drukke week gevonden en niet wenselijk om goed te scoren op de Cito.

Eva

Eva

10-06-2014 om 13:34

Dalarna; meedoen met avondvierdaagse

Maar dus ook de avondvierdaagse buiten school. Als je je kind goed kent dan begin je daar toch niet aan? De helft van de klas doet mee, de andere helft dus niet."

Als je de eerste posting van TS goed had gelezen had je gezien dat ze het juist vanuit sociaal oogpunt belangrijk voor zoon vond om mee te doen met de Avondvierdaags. "Afgelopen week was er avondvierdaagse wat dus redelijk veel stress geeft bij hem maar wat hij wel leuk vindt en waar hij met mee wil doen; het is voor hem sociaal ook belangrijk ( hij kletst dan meer met klasgenootjes)." Zo belangrijk kennelijk, dat ze hem wel mee wilde laten doen.

Was mijn keuze niet geweest, maar wel van TS en zoals ze het beschrijft kan ik me daar wel iets bij indenken. Als je kind het sociaal moeilijk heeft, wil je hem dit soort leuke sociale momenten juist minder snel onthouden.

creabea

creabea

10-06-2014 om 14:57

voor iedereen is dat toch een druk programma?

een spreekbeurt, toetsen en avondvierdaagse? Als de zoon van de TS ook nog een stoornis heeft, lijkt me dat extra pittig. Ik vind het wel opmerkelijk dat het normaal gevonden wordt dat school rekening zou moeten houden met dergelijke leukigheden. Als een school zelf actief inzet op de avondvierdaagse dan is het inderdaad suf als ze een toetsweek tegelijkertijd plannen, maar verder: het gaat toch om een doorsnee week in het jaar, los van de gebruikelijke feestdagen? Deze tijd van het jaar is er elke week wel wat leuks, misschien zou er maar beter helemaal maar niet meer getoetst moeten worden.....

Overigens doen mijn kinderen niet mee: de oudste heeft niks met wandelen en de jongste die kan echt nog niet de hele week zo lang opblijven. Zowiezo een beetje een rare traditie om die vierdaagse door de week te doen, waarom niet in de vakantie zodat kinderen kunnen uitslapen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-06-2014 om 15:11

idd creabea

Je kan je beter afvragen waarom de avondvierdaagse niet in een vakantie wordt gelopen.

Ik vind avond aan avond achter mekaar aan sjokken een gekke gewoonte en ben blij dat mijn kinderen dat met mij eens zijn
Maar je kan niet van een school verwachten dat ze hier rekening mee houden. Dat is aan de ouders.

Tango

Tango

10-06-2014 om 16:12

Avondvierdaagse

Ik ben altijd zo blij dat ze hier geen avondvierdaagse hebben. Het lijkt me zo'n gedoe met vroeg eten, kinderen laat naar bed etc. Nee, prima dat ze dat hier niet doen.
Ik vind dat een school er wel rekening mee kan houden met Cito's niet in die week te plannen als bekend is dat er die week veel kinderen mee doen met de avondvierdaagse en zeker als het vanuit school wordt georganiseerd. Verder zou ik het moment van de spreekbeurt zeker ter sprake hebben gebracht. Al gaat de ene juf/meester hier dan ook weer flexibeler mee om dan de ander, is mijn ervaring. Maar is het proberen waard natuurlijk.
Spreekbeurten kunnen inderdaad best wat stress en zenuwen opleveren. Hier ook een zoon die een flinke voorbereidingstijd nodig heeft om een spreekbeurt goed te kunnen brengen. Dochter kon dit weer veel makkelijker maar haar had ik zeker zo'n intensief programma niet laten doen want die wordt weer super chagrijnig van laat naar bed gaan.
Fijn dat de spreekbeurt goed is gegaan. Kreeg hij ook nog wel een medaille o.i.d. ondanks dat hij 1 avond had gemist? Zou anders ook wel erg sneu zijn. Bij mij zou zoon tenminste vooral voor die medaille gaan En volgend jaar dus tijdig aankaarten als het weer mis dreigt te gaan.

Paal

Paal

13-06-2014 om 19:36

Veel Cito

Ik denk dat er hier en daar iets kort door de bocht gegaan wordt. Ik erken dat het soms veel is, ook voor de scholen.
In groep 7 bestaat de reken Cito uit 3 delen, Wereld Verkenning 4 delen, spelling 2 delen, lezen 1 deel dus dat betekent 10 toetsen. Liefst niet meer dan 1 per dag, dat betekent ruim 2 weken voor alles af is. Lang niet ieder kind kan namelijk de toets in de gestelde tijd afkrijgen, al dan niet door ziekte, bezoek aan orthodontist, fysio, dyslectie training of wat dan ook.
Toevallig dit jaar ook schoolreis en sportdag in deze weken. Rapporten moeten gemaakt worden, dus toetsen moeten afgenomen zijn.
Wij verbazen ons ook over ouders die hun kinderen 4 dagen 10 km laten lopen in deze drukke tijden.
Heel lastig dat ook de spreekbeurt in deze tijd viel. Bij ons weten lln zeker 3 maanden van te voren wanneer ze aan de beurt zijn, maar in overleg is veel mogelijk.
Dus..... Elk verhaal heeft meer kanten. Maar de Cito 's plan je niet zomaar even om alles heen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.