Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
radeloos

radeloos

25-02-2014 om 17:58

drukke klas

Mijn dochter zit in groep 5/6. Een combigroep geleid door twee juffen.
Al geruime tijd zijn er geluiden dat het te druk, rumoerig is in de groep. Ook dochter geeft aan zich vaak niet te kunnen concentreren vanwege de herrie in de groep. Zo schijnt het voor te komen dat tijdens toetsen gepraat wordt en gelopen wordt in de klas en uit de klas. Echter, de juffen geven steeds aan dat dat niet zo is en dat het heel stil is. Ik hoor dit nu ook van andere ouders. Het heeft geen zin om hierover te klagen bij de juffen want die blijven het ontkennen en gooien het op mijn dochter die te snel afgeleid is in de klas. Wat moet ik nu doen? Ik ben al bij de directie geweest en heb dit ook aangegeven, maar het gaat gewoon onverminderd door.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-02-2014 om 18:06

draai het om

Ga niet klagen bij de juffen over het gedrag van anderen, maar ga met de juffen praten over jouw dochter en wat zij nodig heeft. "Marietje heeft moeite zich in de klas te concentreren, wat kunnen we doen om haar daar mee te helpen?" Dat is constructiever. Een geluidswerende koptelefoon zou haar misschien kunnen helpen. Op veel scholen zijn die volgens mij wel al aanwezig.

radeloos

radeloos

25-02-2014 om 18:24

ijsvogeltje

Dat heeft dochter al; een hele goeie zelfs. het vreemde vind ik dat bijna de helft van de groep zo'n koptelefoon heeft. Ik vind persoonlijk die koptelefoons van de gekke. Kunnen ze tegenwoordig een groep niet meer stil krijgen ofzo?! Het moet toch stil zijn in de groep? Vooral tijdens een toets? Ik heb er al met juf over gesproken. Kreeg steevast te horen dat het waarschrijnlijk aan Marietje ligt want het is echt niet zo druk….daar sta je dan met je goede fatsoen. Dit antwoord hoor ik van meerdere ouders die er ook over zijn gekomen.

Maar een keer meedraaien dan..

Ga achter in de klas zitten tijdens een toets samen met een andere moeder (samen ben je sterker) en observeer.

Ik heb een keer meegedraaid, achter in de klas, ik wist niet wat me overkwam.
Kinderen die uit frustratie pennen door de klas gooiden, schriften kapot scheurden, tafels ondersteboven kiepten.
Heen en weer liepen, de gang op stormden en weer terug.

En juf deed of ze niets zag, ging gewoon door met lesgeven.

Mijn bek is letterlijk opengevallen.
Ik zat daar trouwens als "oma" om eens een keer te kijken hoe het tegenwoordig gaat op scholen.

radeloos

radeloos

25-02-2014 om 21:24

Jasam

Zou een hele goeie zijn. Weet niet of ze daar zo blij mee zijn als je als ouder mee gaat kijken….

wat verwacht je?

Je hoort "geluiden"...
Je hebt het nagevraagd bij de professionals...
Die geven aan dat het niet zo is...
Je kiest ervoor dit niet te geloven...

Dan ben je een beetje uitgesproken... Of verwacht je dat als jij ze niet gelooft, zij zeggen: Oh, als u het niet gelooft, dan is het wel te druk in de klas..."?

Rafelkap

Rafelkap

26-02-2014 om 10:00

probleem

Wat is het probleem denk je?
Kan de juf geen orde houden? Zitten er teveel kinderen in de klas? (hoe groot is de groep eigenlijk?) Is jouw dochter erg gevoelig?
Wat wil je precies? Het lijkt mij dat het nooit doodsstil kan zijn tijdens een toets. Er is altijd wel iemand verkouden, stoelen schuiven, kinderen hebben jeuk of de hik of moeten plassen. Dat is normaal, daar moet je je voor leren afsluiten.
Het kan ook een 'excuus' zijn van je dochter omdat ze dingen moeilijk vindt. Mijn zoontje klaagde pas over eksters die hem uitlachten zodat hij zich niet kon concentreren toen hij probeerde te waveboarden (beginneling, hij heeft 'em net.)

Misschien toch geen gek idee om eens mee te kijken om te zien wat het probleem precies is. Alhoewel een juf zich met pottenkijkers natuurlijk altijd anders gedraagt.
Ziet de juf dat jouw kind zich niet goed kan concentreren? Zij vindt het misschien een prima plan dat jij probeert mee te denken.

Hombre

Hombre

26-02-2014 om 10:24

Koptelefoons?

Het moet niet gekker worden! In de huidige school van mijn zooontje heerst een weldadige rust, de deuren van de klassen blijven gewoon open. Een heel verschil met de school waar hij eerst op zat. Maar zelfs daar gingen ze niet met koptelefoons opzitten.

Lijkt me zeer ongewenst!

Ga daar eens op in

Master Goat stelt goede vragen. Denk daar over na. IJsvogeltje geeft een goed advies. Maak het niet groter dan het is. Hou het bij jezelf, bij je kind in dit geval.

Ilva

Ilva

26-02-2014 om 11:14

Hier

Mijn zoon zit ook in een 5/6 combinatie. Na veel ellende in de afgelopen 3 jaren (zwangere juf, overspannen leraren e.d.) hebben ze nu een hele goede juf. Ze heeft de klas veel rustiger gekregen maar een combiklas blijft natuurlijk rommeliger dan een gewone klas. Hier gebruiken ze ook sinds kort koptelefoons. Als groep 6 uitleg krijgt gaat groep 5 in de aula zitten en zij mogen dan koptelefoons op. Dit werkt geweldig. Mijn zoon heeft dyslexie en kan zich zo veel beter concentreren. Een goede juf/meester is natuurlijk heel belangrijk voor zo'n combiklas maar de koptelefoons zijn een welkome aanvulling. En de kinderen vinden het geweldig en is dus geen straf voor ze.

Jaina

Jaina

26-02-2014 om 11:29

Toch vreemd

Ik zat vroeger in een klas die bestond uit twee of drie klassen (dus altijd combinatie) met meer dan 30 leerlingen in totaal. Toch was het meestal gewoon stil in de klas. Zeker als we voor ons zelf werkten kon je een speld horen vallen. Waarom is dat nu niet meer mogelijk? Koptelefoons zijn toch een soort zwaktebod wat dat betreft. Een juf/meester die de wind er goed onder heeft moet het toch lukken om rust in de klas te scheppen.

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 11:42

Jaina

Maar als de ene helft uitleg kreeg wat deed de andere helft dan?

Jaina

Jaina

26-02-2014 om 12:22

Dalarna

Voor sommige vakken zoals geschiedenis werden de groepen samengevoegd omdat dit makkelijker was. Bij taal en rekenen werkten we wel per klas. Ik kan me niet herinneren dat de uitleg storend was. De juf of meester was uiteraard de enige die aan het woord was. Het is makkelijker om je te concentreren als er een enkele stem klinkt dan als er veel verschillende geluiden zijn.

Ilva

Ilva

26-02-2014 om 15:02

Koptelefoons

Bij ons worden de koptelefoons dus gebruikt als de kinderen in de aula/gang zitten. Er lopen daar altijd mensen rond (leraren, kinderen die naar het toilet moeten, e.d.) het is dus makkelijker voor de kinderen zelf als ze zich kunnen afsluiten voor die geluiden. Ik vind het zeker geen zwaktebod maar gebruik maken van middelen die er zijn om de kinderen te helpen zich beter te kunnen concentreren.

amk

amk

26-02-2014 om 15:03

jaina

bij veel methoden moet je tegenwoordig in groepjes samenwerken ipv individueel.

Hombre

Hombre

26-02-2014 om 16:11

Jaina

"Ik zat vroeger in een klas die bestond uit twee of drie klassen (dus altijd combinatie) met meer dan 30 leerlingen in totaal. Toch was het meestal gewoon stil in de klas."

Mijn zoon zit in een combinatieklas (Montessori) met groepen 3, 4 en 5, totaal 31 kinderen. Als ik er kom tijdens de lessen is het altijd stil. Natuurlijk krijgen ze ook uitleg in groepjes, maar ik heb nooit gehoord dat de rest daarbij een koptelefoon op krijgt.

radeloos

radeloos

26-02-2014 om 18:46

Rafelkap

Het is een ordeprobleem. Als de kinderen de klas inlopen is het al een bende. Over elkaar heen rollen op de grond, over de tafels……terwijl de juf doodeuk met haar rug ernaar toe zit. Meerere keren is ze erop gewezen door andere ouders…'dat haar klas afgebroken werd'….maar kregen doodleuk de opmerking: "Oh, dat valt wel mee hoor". Het lijkt wel of ze het niet wil zien ofzo.

De andere juf heeft ook problemen met de orde. Nu heb ik het niet over schufelen…maar echt praten, de klas in en uitlopen, de deur open laten tijdens een toets terwijl er gerend en gegild wordt op de gang…..
maar nee hoor…."het is stil in de klas".

Ik kom denk ik van een andere planeet.

Rafelkap

Rafelkap

26-02-2014 om 19:01

andere school?

Nee hoor. Als praten erover niet helpt kan je eens uitkijken naar een andere school. Tenslotte heeft je dochter er last van. Goed kijken en informeren of dit probleem ook niet op die andere school speelt.

Op de nieuwe school van mijn kind is de klas ook een verademing. Wel een stuk minder kinderen dus dat scheelt natuurlijk ook.

vadertje

vadertje

03-12-2014 om 12:49

Het wordt alleen maar erger

Mijn dochter zit in HAVO 5. Zij heeft de hele 6 jaar dat zij nu op de havo zit herriebakken gehad. En dat over 2 scholen.
Zij wordt inmiddels behandeld als een klokkenluider.
Zij krijgt ernstige hoofdpijnen van de onrust en de herrie.
We staan inmiddels voor de rechter omdat de leerplichtambtenaar samenspant met de school om de herrie en onrust buiten beeld te houden.
Ik dien nu, op aanraden van de inspectie, een klacht in wegens ernstig psychisch geweld.
Ons kind doet dit jaar eindexamen en moet alles zelf leren want van onderwijs is geen sprake.
Advies:
Doe een dag mee in de 1e van het voortgezet onderwijs en informeer je goed hoe de school hierin staat.

ik weet

Dat de speciale school van mijn dochter alles uit de kast haalt. Koptelefoons op, rustig werken elders in de school, zelfs thuis werken. Maar als je de groepsgrootte uit bezuiniging vergroot van 8 naar 14 en het gebouw is daar niet op berekend. En dan worden ook weer alle kinderen op een hoop gegooid, kinderen niet alleen met autisme, waar de school voor gebouwd is, maar ook met een pijmaatregel en met andere psychiatrische problematiek dan zit je snel aan je tax.
Ik maak me nu erg veel zorgen. Mijn dochter is nu ziek thuis. Moe van de drukte. School weet er van. En we hebben een schema waarin ze regelmatig rust kan inbouwen overdag.
Alle kinderen hebben speciaal onderwijs en begeleiding nodig en daarom doet de school er werkelijk alles aan, maar in feite is het een kwestie van achteruit roeien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.