Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hkh

hkh

31-10-2013 om 10:37

Drempeltoets en NIO

Hallo,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Drempeltoets en NIO ?

Mijn dochter in groep 8 heeft al NIO gehad, krijgt nu nog drempelonderzoek en eind CITO. Is dat niet dubbelop allemaal ?

Als ik kijk op toelatingen op middelbare scholen, vraagt men of om een bepaalde NIO score of om een bepaalde CITO score maar nooit om drempeltoets uitslag (of is dat CITO)?

Ik vind het een beetje verwarrend, eerlijk gezegd. School laat dit jaar voor het eerst de CITO van januari meetellen in het advies maar dan zou je toch denken dat ze een andere toets laten vervallen ?

Ik heb het aan de juf gevraagd maar zij kwam met een nogal vaag antwoord op mijn vraag, dat er vorige jaar verschillen zaten in het voorlopige advies van december (dus zonder de CITO) en het uiteindelijke advies.

Groet HKH

ha HKH

De drempeltoets kun je vergelijken met de eind CITO. Hij toets wat een kind aan kennis heeft opgedaan op de basisschool. Het is weinig zinvol om deze allebei te doen.
De NIO is meer een intelligentietest die de capaciteiten van een kind test. Niet de kennis die het heeft opgedaan, maar wat het zou moeten kunnen, zeg maar.
Het is dus op zich wel handig om een NIO naast een CITO òf drempeltoets te doen.

en

Op onze school doen ze geen eind CITO, maar alleen een drempeltoets en een NIO. Plus natuurlijk de 'gewone' CITO's voor het LVS. De drempeltoets hebben ze net gehad. Komende weken doen ze de M8 CITO's en over 2 weken de NIO. En dan zijn ze dus eigenlijk klaar!

pooh bear

pooh bear

31-10-2013 om 11:05

Drempeltoets of drempelonderzoek

Krijgt ze de drempeltoets of het drempelonderzoek? Daar zit wel verschil in namelijk. Die eerste is volgens mij een soort nio toets. Bij een drempelonderzoek wordt gemeten hoe ver ze zijn met de schoolse vaardigheden zoals rekenen spelling woordenschat enz. Voorzover ik weet word deze toets oa gebruikt om te kijken of leerlingen recht hebben op lwoo.
Bij mijn dochter op school deden ze vorig jaar alleen de Nio. En voor een aantal kinderen als aanvulling het drempelonderzoek.
Een nio een Cito en een drempeltoets/onderzoek lijkt mij ook een beetje veel. Maar volgens mij zijn er meer scholen die zoveel toetsen.

oh pardon

Ik haal ze altijd door elkaar. Hier doen ze een drempelonderzoek, en dat is vergelijkbaar met een eind CITO. Zie onderstaande link:
http://www.drempelonderzoek.nl/index.php/drempelonderzoek

hkh

hkh

31-10-2013 om 12:12 Topicstarter

NIO en CITO

Ok, dan wordt het al wat duidelijker.

Ik snap nu het verschil tussen CITO en NIO maar volgens mij vragen middelbare scholen om schooladvies begeleidt door LVS, CITO of NIO ? Toch niet en CITO en NIO ?

Ik vind dat er door school zoveel druk op wordt gelegd door zoveel te toetsen en lijkt mij juist meer kans op tegenstellingen maar ok, dochter zit het allemaal keurig zonder protesten uit.

HKH

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 12:24

Jippox

De gewone LVS toets M8 zou toch mijns inziens in januari groep 8 gehouden moeten worden. Niet in oktober groep 8 al.

dalarna

Ja, mee eens. Ik weet ook niet waarom de school het zo doet. Maar ik heb het los gelaten omdat het voor mijn kind toch niet zo veel uitmaakt. Voordeel is dat we meteen na de kerstvakantie alle uitslagen krijgen met het definitieve schooladvies. Dus voor de open dagen weet je precies waar je aan toe bent.
Het voorlopig advies (op basis van drempelonderzoek, LVS t/m E7 en werkhouding) krijgen we volgende week.

Hkh: zoveel toetsen lijkt mij ook niet bevorderlijk. Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat als je er eentje verknoeit, je nog genoeg kansen hebt om het 'goed' te maken. Maar daar staat tegenover dat je ook weer meer kansen hebt om er juist eentje te verprutsen... Eigenlijk vind ik dat dat je als ouder/kind dan tenminste achteraf moet mogen kiezen welke van de 3 er niet mee telt voor het schooladvies

hkh

hkh

31-10-2013 om 12:49 Topicstarter

Dalarna

Ja, dat is zo . dan kies ik zelf wel haha. Nee dat is gekheid maar ik vind het echt beetje overdreven allemaal..

NIO is toch iets anders dan CITO maar je kan er als school dus ook voor kiezen om alleen CITO te doen ?

pooh bear

pooh bear

31-10-2013 om 12:56

Misschien willen de middelbare scholen de nio er wel bij

Vorig jaar had ik een gesprek met de ib'er over de toetsen van mijn dochter en doe zei toen dat bij ons in de regio was afgesproken dat alle kinderen vAn alle basisscholen bij ons in de omgeving moeten doen.
Dit willen de middelbare scholen hier graag.
Misschien is dit bij jullie ook zo? En wil de school zelf graag nog de Cito erbij.

hkh

hkh

31-10-2013 om 13:02 Topicstarter

Pooh Bear

ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen inderdaad. Maar ik zie vaak dat men vraagt om advies + CITO OF NIO.

Het maakt ook niet uit. De redenen waarom deze school het op deze manier doet, is mij nog steeds niet duidelijk maar ben nu wel wat wijzer over wat wat is...

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 13:47

hkh

Mijn oudste kreeg als eerste klas op zijn school (en de laatste tot nu toe) ook een NIO naast de CITO vanwege de problemen in het verleden met zijn klas.

Het idee was dus dat er eentje wordt opgegeven aan het VO en dat trok mij wel aan. Het resultaat stelde geen barst voor: de Nio was heel slecht gemaakt

hkh

hkh

31-10-2013 om 14:14 Topicstarter

Dalarna

Haha dat zou me niets verbazen als dat ook bij ons de reden is. NIO was vorig jaar erg slecht gemaakt maar toen deed men de eind Cito dus niet.
Deze groep 8 is volgens de juf nog "erger".

Belachelijk eigenlijk want dus ook nog dat drempelonderzoek.... maar dat zie ik echt helemaal nergens als gevraagd bij toelating.

Het kan niet op .

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2013 om 15:02

en aan wie lag dat?

Bij ons is de entreetoets door de hele klas heel slecht gemaakt en dat lag volgens school allemaal aan de kinderen. Tuuuurlijk...luie monsters zijn het.

Overigens toetst de entreetoets hetzelfde als de eindcito, maar op de entreetoets is het schooladvies gebaseerd. Dus eigenlijk zou je kunnen volstaan met de eindcito als je het zo bekijkt: het schooladvies is immers in feite ook een cito, maar dan van een jaar eerder.

Ik vind een NIO of WISC erbij, die allebei IQ testen, dus geen gek idee. Of scholen moeten weer echte adviezen gaan geven op basis van hun indruk van de mogelijkheden van het kind, en niet op basis van de cito van een jaar terug. Want op die manier slaat zo'n schooladvies eigenlijk nergens meer op.

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 19:53

Evanlyn

Hier wordt absoluut NIETS individueels gebaseerd op de entreetoets. Die wordt echt alleen gebruikt om te kijken waar die klas gemiddeld op uit valt.

Algemeen: ik zeg het wel vaker maar het advies van school moet vóór de uitslag van het objectieve onderzoek gegeven worden en mag niet zomaar worden aangepast na het objectieve onderzoek.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2013 om 20:10

En hier

Hier moet het drempelonderzoek van de plaatselijke middelbare school. En dan alleen diegenen die met de entreetoets onder de 60 zaten, VMBO dus. Na aanleiding van de drempeltoets zullen een aantal kinderen ook de Nio moeten doen, geen idee waarom.

De kinderen die deze toetsen niet hoeven te doen krijgen volgende week als voorlopig advies het advies wat ze vorig jaar hebben gekregen nav de entree. En dan krijgen ze in februari nog de eindcito. Maar die schijnt niet meer zo bepalend te zijn door al die andere toetsen.

Mijn dochter die de entreetoets heel goed heeft gemaakt en ook al weet waar ze volgend jaar heen gaat, heeft het idee dat ze weinig meer te doen heeft dit jaar

Paal

Paal

31-10-2013 om 21:23

Wat een getoets

Hier voorlopig advies eind groep 7 , gebaseerd op de toetsen van het LVS vanaf groep 5.
Alleen de toetsen van M5, M6 en M7
Eind advies in maart groep 8.
Toetsen LVS gewoon in januari.
Bij eindadvies valt M5 af en wordt vervangen door M8
Alle VO vindt dat hier prima

M8 of B8

Ik wilde even toevoegen dat er voor groep 8 ook Cito LVS B8 toetsen zijn, dus misschien worden bij Jippox op school de B8 (begin groep 8) toetsen nu afgenomen? Dat is bij ons op school namelijk het geval.
Verder wordt hier de eindcito afgenomen en geen NIO.

hkh

hkh

01-11-2013 om 15:45 Topicstarter

apart, al die verschillen

het is toch eigenlijk best raar dat er zoveel verschillen zijn in zowel toetsing op basisschool als toelating op middelbare school ?

In een ander draadje over schooladvies, wordt er terecht opgemerkt dat niveau van de kinderen toch al lang bekend moet zijn ? Dus waarom al die toetsen ? Het is dan toch veel handiger als men 1 toets heeft + LVS ?

Ook bij ons hanteert men het LVS dus wij hebben NIO, eind CTIO, drempelonderzoek en LVS. En daar komt dan een advies is..

Maar VO vraagt dus alleen in deze regio advies + ondersteuning dmv CITO OF NIO en LVS..

Het zal vast aan mij liggen maar het klinkt allemaal zo onlogisch.

Dalarna

Dalarna

02-11-2013 om 20:50

hkh

Hier wordt toch echt pas het advies gegeven in januari groep 8. Tot die tijd mag een kind het dus laten zien dus niets geen adviezen in groep 7 of al 'bekende adviezen'. Natuurlijk zal de leerkracht in groep 7 dikwijls hetzelfde advies geven als de leerkracht in groep 8 maar de leerkracht in groep 8 krijgt dus echt ook een half jaar de tijd om het kind te leren kennen zodat hij/zij niet voornamelijk af moet gaan op wat andere leerkrachten genoteerd hebben en alle toetsen in groep 6 en 7.

hkh

hkh

04-11-2013 om 10:55 Topicstarter

drempelonderzoek

Vandaag is dochter begonnen met het drempelonderzoek. School spreidt dit uit over 4 dagen.

In een ander draadje wordt gesproken over kostenplaatje en het belang van NIO als eindtoets verplicht wordt.

Deze school kijkt kennelijk niet op een toets meer of minder. Drempelonderzoek en NIO en Cito... ik ga toch volgende week op de tafeltjesavond eens vragen wat leidend gaat worden. Of dat alles op 1 grote hoop wordt gegooid met het LVS ;-. Ook ook al omdat de juf in de klas zegt dat het eigenlijk een wassen neus is en dat allang bekend is wie wat voor advies krijgt.

groet,

HKH

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.