Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Drempelonderzoek

Onze zoon zit in groep 8 en krijgt binnenkort het drempelonderzoek.
Hier baseren ze ook al een schooladvies op.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen met dit onderzoek.
Zijn er ouders waarvan hun kinderen dit al eens hebben gehad en
hoe vonden de kinderen het?
Ik weet de onderdelen die ze moeten maken maar meer
info is er niet echt. Bij ons moeten ze alles op 1 ochtend maken.
Is dat goed te doen? Natuurlijk snap ik dat het voor elk kind anders is
maar ik ben gewoon op zoek naar wat ervaringen.

Cito

Toch wat vraagtekens. Is de drempeltoets klassikaal of wordt deze bij een select groepje 'zwakke' leerlingen afgenomen om ze zodoende te toetsen of ze aan de landelijke cito-toets kunnen deelnemen of toch maar beter aan de n-toets, ( de gemakkelijke versie voor zwakke leerlingen)?
Wat zijn dan de gevolgen voor de advisering als je kind aan de gemakkelijke versie meedoet...

Voorheen kon een basisschool een aanvraag voor lwoo adviseren. Een kind met lwoo was niet verplicht mee te doen aan de cito. Daar had een basisschool belang bij want ze wilden een zo hoog mogelijke citoscore behalen.
Maar een kind met lwoo had minder keus bij inschrijving aan een VO. Alleen werd dat er niet bij verteld.

Dus als je kind tot een select groepje behoort, kun je uitzoeken of het afnemen van de drempelonderzoek verplicht en verstandig is.

maureen1970

maureen1970

09-10-2017 om 21:31 Topicstarter

Voor iedereen in groep 8

Hallo, bedankt voor uw reactie. Het drempelonderzoek is echt voor alle leerlingen van groep 8.
Iedereen moet dit maken. Hij heeft eind groep 7 havo/vwo als
voorlopig schooladvies .

Sanne

Sanne

09-10-2017 om 22:04

Leuk

Hier vond dochter het wel leuk. Gewoon een soort van cito. Uitkomst telde mee voor advies, maar bepaalde het niet.

@nnemoon

@nnemoon

10-10-2017 om 09:02

VO wilde dit naast de Cito

Onze zoon heeft de Cito gedaan in groep 8, daar kwam VMBO basis/kader uit. Wij hebben samen een school uitgezocht, ingeschreven en een bevestiging gehad dat hij geplaatst was. Daarna kreeg we het verzoek van de nieuwe school om alle kinderen uit die nieuwe klas de drempeltoets te laten maken. De uitslag had geen gevolgen voor de plaatsing want die was immers al bevestigd. Maar als er sprake mocht zijn van een leerachterstand konden ze daar direct op inspelen. Ik had daar een goed gevoel bij. Deze toets heeft hij toen hij in groep 8 zat dus gemaakt op zijn nieuwe school. Hij vond het leuk en goed te doen op één morgen. Niet te vergelijken met de CITO dagen. Hij werd getoetst op technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en woordenschat. De uitkomst kregen we gewoon via de school zwart op wit thuis gestuurd.

@nnemoon

@nnemoon

10-10-2017 om 09:08

google even

Google even op www.drempelonderzoek.nl, als je dan drempelonderzoek aanklikt lees je meer over het gebruik door bassisscholen en door het voortgezet onderwijs.

Bevestiging

Dus in geval van Maureen dient de drempeltoets ( zie het als een vervroegde citotoets) als bevestiging van het voorlopige schooladvies. Een methode om zich in te dekken als ouders het niet eens zijn met het voorlopige advies en de citotoets 'te laat' afgenomen wordt om het voorlopige advies te bevestigen terwijl de inschrijfronde voor een VO al in gang is gezet.

Ons kind kreeg een drempeltoets in de brugklas. Het resultaat bevestigde de citoscore. Wel werd de toets pas aan het eind van de middag afgenomen. Dat was wat minder.
Maar kind was reeds ingeschreven dus er lag minder gewicht op het resultaat van de toets. De toets had nu alleen als functie te kijken welke hulp aangeboden moest worden voor een succesvol verloop van het niveau. Kind begon zodoende meer ontspannen aan de drempeltoets dan aan de citotoets.

Bo

Bo

10-10-2017 om 21:52

verschil

Let wel op: er is verschil tussen de drempeltoets en het drempelonderzoek. Dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen.

@nnemoon

@nnemoon

11-10-2017 om 10:37

Verschil?

Bo, wat is het verschil dan tussen de drempeltoets en het drempelonderzoek? Ik dacht dat daar het zelfde mee bedoeld werd.

Marie

Marie

11-10-2017 om 14:55

hier?

Even gezocht en kwam deze discussie tegen:

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/drempeltoets-en-nio

Wellicht vind je hier meer info (niet alles gelezen)

Bo

Bo

12-10-2017 om 21:22

verschil

Volgens mij is de drempellonderzoek vooral bedoeld om leerachterstanden te ontdekken bij zwakkere leerlingen. En of zij in aanmerking komen voor LWOO. Bij ons op school moesten alleen leerlingen met een VMBO advies deze toets doen. De drempeltoets is meer een soort NIO/intelligentieonderzoek.

But please correct me if I'm wrong.

Anoniem

Anoniem

13-10-2017 om 15:13

Hier

Hier ook alleen een drempelonderzoek bij de leerlingen die laag zouden uitstromen en de drempeltoets (vergelijkbaar met NIO) bij iedereen. Toch wisselt het gebruik van deze toetsen volgens mij, want laatst hoorde ik weer van iemand dat ze daar juist het drempelonderzoek bij iedereen afnamen...

@nnemoon

@nnemoon

13-10-2017 om 17:30

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Zoon zit in de brugklas VMBO en de school wilde van alle kinderen nadat ze waren geplaatst het drempelonderzoek om eventuele achterstanden gelijk aan te kunnen pakken aan het begin van het schooljaar.

Ik denk dat de topic starter dan ook de drempeltoets bedoeld.

maureen1970

maureen1970

13-10-2017 om 19:15 Topicstarter

Toch echt drempelonderzoek !

Het gaat toch echt om het drempelonderzoek bij ons op school!
En voor alle leerlingen in groep 8.
Ze krijgen dan nog in januari de gewone Cito en dan eind
april de Iep toets maar dan zijn ze al aangemeld op het VO.
Dus zeker weten het drempelonderzoek voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.