Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

09-02-2016 om 19:48

Doubleren op muziek?

Zou je kunnen doubleren als je onvoldoende staat op muziek?

Elke

Elke

09-02-2016 om 19:55

Ja, je kan doubleren op muziek als je daardoor een te laag gemiddelde hebt of teveel tekorten. Bij mijn kinderen op school zie ik dat niet zo snel gebeuren, tenzij je toch al een (behoorlijk) bespreekgeval zou zijn.

nou

Niet als dat de enige onvoldoende is. Maar als er meer tekorten zijn natuurlijk wel. Als het goed is staat in de schoolgids precies welke overgangsregels een school hanteert. Omdat daar per school wel verschillen in zijn zou ik het daar even terugzoeken.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 08:41

Nee

Dat kan niet want je kunt niet doubleren op 1 vak (of het moeten enen zijn) en dan wordt er wel bekeken wat de oorzaak is. Je bent altijd een bespreekgeval met 1 vak met onvoldoendes en bij dit soort vakken krijg je altijd cijfers voor inzet dus laat de komende maanden die inzet zien!

Je blijft pas zitten als je meer vakken slecht hebt en ook geen compensatiepunten. Vraag een gesprek aan met de mentor om je zorgen te uiten.

Er zijn scholen die als regel hebben dat je voor vakken als muziek, godsdienst of gymnastiek een 1 staat, dat je dan niet over gaat. Die 1 wordt uitgedeeld als je te weinig aanwezig bent of het voor het vak bedoelde jaarwerkstuk niet of onvoldoende maakt.
Deze regel is er om te zorgen dat de leerlingen ook bij dit soort vakken de aanwezigheidsplicht en de huiswerkopdrachten serieus nemen.

Een gehoorzaamheidsoefening dus.

Daarbij: Ja je kunt blijven zitten op muziek als muziek een van je keuzevakken is waar je ook examen in gaat doen.

angel3

angel3

10-02-2016 om 10:30

hier

Hebben ze de vakken verdeeld in clusters, ik dacht 3 uit mijn hoofd.
Van de vakken engels, nederlands, frans etc mag je 1 onvoldoende hebben. Bij de cluster aardrijkskunde, geschiedenis , wiskunde etc 1 onvoldoende en dan is er nog een blokje gym, drama, beeldend, muziek daarvan mag je ook 1 onvoldoende hebben. Als je in 1 cluster 2 onvoldoendes hebt en in de andere clusters allemaal voldoendes blijf je zitten met 2 onvoldoende.
Het kan zo zijn (al denk ik dat het theoretisch is) dat je bij een onvoldoende op gym en muziek en de rest voldoende blijft zitten.
Sja......i don t know.
Overigens lijken me dat nu wel net vakken waar je easy een voldoende op kunt scoren of ben ik nu heel naief? Dus knallen op die muziek dan even. Maar ALLEEN op muziek blijven zitten lijkt me sterk. Het lijkt mij dat er dan meer onvoldoendes aan de hand zijn .

Tirza

Tirza

10-02-2016 om 12:00

Nou....

Bij dochter op school tellen de vakken tekenen en handenarbeid, muziek godsdienst even zwaar als de andere vakken. We hebben hier speciaal voor gekozen aangezien dochter juist in deze vakken goed is. Er zijn ook scholen waar die vakken minder zwaar tellen. Ik zie hier wel een groot voordeel voor de kinderen die muziek les hebben (gehad). Dochter zit op piano en zangles dus heeft een enorm voordeel bij muziekles. Ze speelt ook gitaar. Verder haalt ze voor tekenen gemiddeld een 9. Muziek en handenarbeid een 8. Dit compenseert haar 5 voor Engels enorm . Ze is dyslectisch dus ze dat ze in andere vakken wel goed is, is goed voor haar zelfvertrouwen.

Doubleren, mag dat nog dan?

Heel veel scholen hebben regels dat je in de meeste leerjaren niet mag doubleren, alleen afstromen (of afstromen EN doubleren als je het heel bont maakt). Ja, tekenen/gym/muziek telt vaak mee vanuit het idee dat leerlingen nu eenmaal een stok achter de deur moeten hebben. Op sommige scholen kun je op 1 zo'n vak moeten afstromen, op andere scholen alleen in combinatie met tekortpunten op andere vakken.

Afstromen vanwege gym/tekenen/muziek is belachelijk omdat er bij zo'n vak nauwelijks verschil is tussen de niveau's. Als je het op niveau X echt niet kunt, kun je het een niveau lager niet opeens wel. Bij muziek is dit trouwens minder het geval dan bij gym/tekenen, er zit best nog wel wat theorie bij die op het vwo echt wel op een hoger niveau wordt aangeboden dan op vmbo basis.

Maar in de praktijk wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Leraren kunnen inzetcijfers geven die toevalligerwijs precies hoog genoeg zijn om de kneusjes aan een voldoende te helpen. Of een extra opdracht, iets waarvoor je totaal geen muzikaal talent nodig hebt, een biografie van een muzikant schrijven ofzo. In het standaardprogramma voor muziek zitten vaak al schriftelijke overhoringen met voor een deel dingen die je echt wel kunt stampen, en ook groepsopdrachten. Dus een niet compenseerbare onvoldoende voor muziek bij voldoende aanwezigheid en inzet wil er bij mij niet in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.