Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren in groep 6

Hallo
Ik zou graag advies willen krijgen of mijn kind groep 6 over moet doen.
Toen mijn dochter na groep 4 ging heeft ze moeten wisselen van school ivm sluiting oude school.
Op de oude school zaten ze met 12 kinderen in de klas en op de nieuwe met 32.daar komt bij dat deze nieuwe school een hele andere leermethode heeft als de oude school.
In groep 4 ging het reken en begrijpend lezen niet zo goed.
Dus ik meteen lijkt me beter om haar een jaartje over te laten doen.
Dit wilde ze absoluut niet.
Groep 5 ook weer deze problemen veel thuis geoefend en leraar zei telkens bij elk gesprek ze doet haar best gaat een beetje vooruit zie niet in waarom ze zou moeten blijven zitten,maar nu 2 weken voor de grote vakantie kregen we te horen van het is beter als ze blijft zitten.
Wij natuurlijk kwaad want 2 weken voor de vakantie doe je dat niet.je kan je kind niet voorbereiden
Groep 5 achterstand met rekenen van 1,5 jaar.
Voorgesteld om bijles te nemen maar leraren vonden dit geen goed idee.
Wij hebben besloten om haar naar groep 6 over te laten gaan.
Nu in groep 6 heb ik er toch voor gezorgd dat ze bijles krijgt,ging niet via school zeiden ze dus ik had zelf iemand gevonden,maar te horen gekregen dat er een meisje via school bijles kon krijgen.
Dus meteen naar school en met tegenzin het toch erdoor gekregen.
In begin zeiden ze het ging goed ze hadden niet het idee dat ze het niet aankon maar meteen naar dat eerste gesprek vertelden ze me dat ze weer achteruit ging.
En nu hebben ze het weer over doubleren.
Ze heeft 4 maanden opgehaald met rekenen en nu ligt ze met begrijpendlezen 2 jaar achter.
Opende Cito scoort ze niet goed en deze maakt ze ook van groep 4.
Maar toetsen op school doet ze wel goed behalve met rekenen,nu krijg ik te horen dat is omdat ik met haar alles thuis oefen ze is niet constant genoeg
Als ze groep 6 overdoet kan ze in groep 7 van school af.
Ik wordt er zo moe van,mijn dochter is zo"n doorzetter ze wil absoluut niet blijven zitten.
Ze is heel gevoelig en door wisseling van school naar nieuwe school heeft ook een impact op haar gehad.
Nu zegt de school dat het MIJN beslissing is ze doen wat ik wil laat ik haar zitten of doorgaan.
Graag zou ik advies willen over wat het beste is.

Vr gr Chantal

Jenny

Jenny

11-03-2016 om 09:47

huh?

Je schrijft als ze groep 6 overdoet dat ze dan in groep 7 van school af kan. Weet je dat ze je kind dan richting praktijkonderwijs willen sturen? Daar heeft je kind niks aan. Ik zou toch voor doubleren gaan en de basisschool afmaken. Dan kan ze tenminste naar het VMBO uitstromen. Lijkt me voor haar toekomst beter.

Latnach

Latnach

11-03-2016 om 10:54 Topicstarter

Re huh

Hoi jenny
Dat is dan een keuze die we zelf mogen maken ze kan dan doorstromen naar het voortgezet onderwijs
Maar we kunnen er ook voor kiezen om haar groep 8 te laten doen.

Fransien

Fransien

11-03-2016 om 11:09

Je dochter wil niet

Je dochter wil absoluut niet blijven zitten, ze loopt haar achterstand in lees ik in je tekst, maar er blijven konijnen uit die hoge hoed komen.
Wat ik zou doen is nu alle achterstanden opvragen, niet alleen rekenen en begrijpend lezen en met je dochter en de bijlesjuf gaan zitten en kijken of en hoe ze dat kan inlopen en hoeveel tijd dat gaat kosten.
Betrek je dochter hier ook bij, zij zal per slot van rekening extra hard moeten werken. Wat wil zij en vooral ook, waar is ze bang voor als ze blijft zitten?

lieverdje

lieverdje

11-03-2016 om 11:14

zitten blijven alleen als het zin heeft

Ik heb wel eens gehoord dat er op de basisschool alleen wordt gedoubleerd als de school nog kansen ziet voor het kind. Als een kind erg slecht meekomt, schijnt men wel eens ervoor te kiezen het kind altijd over te laten gaan, en dan inderdaad aan te sturen op praktijkonderwijs.

Misschien zou dat hier mee kunnen spelen, dat school twijfelt wat er in het geval van jouw dochter het verstandigst is?

Latnach

Latnach

11-03-2016 om 11:22 Topicstarter

De je dochter wil niet

hoi Fransien
Ik heb al vele gesprekken gehad op school.
Ze loopt met rekenen 12 maanden achter eerst 16 maanden dus nu 4 maanden opgehaald.
Met begrijpend lezen 2 jaar.
Dit zijn de resultaten van de Cito toetsen.
Het zijn alleen deze 2 vakken waar een achterstand in is.
De bijles wordt alleen gegeven voor rekenen.
Mijn dochter werkt keihard veel respect voor haar.
Gaat met heel veel plezier naar school en wil nog niet thuis blijven als ze de griep heeft.
De klas vind ze te gek en heeft haar draai er echt gevonden.
In 2014 van school gewisseld en al haar vriendinnen achtergelaten.
Dit wil ze niet meer meemaken.
We hebben met haar gepraat over zitten blijven en nu is ze van een blij vrolijk meisje naar heel somber wil niet eten slapen.
Maar wat ik zeg ze had toen 3 toetsen op toen ze dit hoorde en toch voor alle 3 de toetsen een voldoende gehaald.
We kunnennpraten met haarvwatvwe willen maar ze zegt ik ga naar groep 7

Fransien

Fransien

11-03-2016 om 13:23

Bijles voor begrijpend lezen?

Wat fijn dat ze met plezier naar school gaat en goed in haar klas ligt! Dat is heel wat waard.
Is het mogelijk dat ze bijles begrijpend lezen erbij krijgt? Of dat jij en zij een maandelijks gesprek met de leerkracht krijgen om te bespreken hoe jij haar kunt helpen met begrijpend lezen en wat ze kan doen om die achterstand in te lopen?

Als je dochter keihard wil werken om in haar klas te kunnen blijven, verdient dat heel veel respect en alle hulp die jij en school haar kunnen bieden.

Latnach

Latnach

11-03-2016 om 14:43 Topicstarter

Bijles

Bij onze school hoef je geen hulp te verwachten beloven veel maar doen niets.
En bijles via een ander bijv dikke duim is peperduur.
25euro per week voor drie kwartier.
Ze hadden haar ook de bijles ook niet willen geven voor rekenen.
Maar omdat ik zo'n moeder ben die niet opgeeft hebben ze toegezegd.

Leeftijd?

Als ze komende zomer naar groep 7 gaat, hoe oud is ze dan?

Latnach

Latnach

11-03-2016 om 18:05 Topicstarter

Leeftijd

Dan is ze 10

Naar groep 7.

Je dochter wil niet blijven zitten en school vindt het ook prima als ze door gaat. Dan zou ik haar door laten gaan naar groep 7. Je zegt dat er weinig begeleiding is, dat wordt niet beter als ze doubleert.
Dan kan je in groep 7/8 overleggen wat het beste bij haar past na de basisschool.

Wat Fransien zegt dacht ik ook. Je dochter heeft het naar haar zin en doet haar best op school, dat verdient zeker respect.

Familie, kennis

Latnach, bijles kan ook bestaan uit wat extra aandacht/uitleg bij het lezen.
Voor ons is moeilijk te beoordelen wat jouw dochter zou helpen, want wij kennen haar niet.
Maar haar tantes, de ouders van een vriendinnetje, de buurvrouw misschien, die kennen haar wel.

Soms is één of twee sessies met gewoon iemand anders ernaast die het op een andere manier uitlegt, genoeg om grote sprongen te maken.

Noet

Noet

12-03-2016 om 12:34

Waarom achterstand?

Is er al eens uitgezocht waardoor de achterstand ontstaan is?
Hoe is haar intiligentie niveau, iets anders bv?
Hoe leerbaar is ze?

Alleen dan kun je een goed plan voor de toekomst maken.

Wij hebben onze dochter laten doubleren in groep 6.
Na uitgebreid onderzoek: gemiddeld tot boven gemiddelde inteligentie, mogelijk dyslexi, veel kenmerken add.
Verder gaf de school aan dat de combinatieklas 2/3 dramatisch had uitgepakt voor de groep 3 kinderen maar dat zij daar geen hulp bij gingen bieden.

Dit heeft ons doen besluiten om 2 sporen te volgen: dyslexi uitsluiten/bevestigen en van school wisselen.
Dyslexie is nog niet uitgesloten maar ze is zo leerbaar dat ze er nu zo weinig last van heeft door de begeleiding van een gespecialiseerde trainer.
Op de nieuwe school geen combiklas meer en een plan hoe de hiaten nog maals aan te bieden.
Zelf heeft ze besloten zich minder te laten afleiden wat ook kon want deze kinderen kennen haar niet als kletskous dus dagen haar ook niet uit.

Resultaat op de taalgebieden van V naar I/II bij rekenen (waar veel minder tijd in is gestoken) van V naar III/IV en een stijgende lijn.

In het kort: zoek eerst goed uit wat er aan de hand is dan kun je veel gerichter handelen met meer kans op het gewenste effect.

Latnach

Latnach

12-03-2016 om 14:35 Topicstarter

Re waarom achterstand

Hallo noet.

Waarom precies de achterstand is weet ik niet.
Wel heb ik het vermoeden dat het met het wisselen van de school heeft te maken.
Van een klein klasje van 12 naar een klas van 32.
Ook heeft deze school een moeilijke leermethode.
Er zijn maar 2 scholen in deze buurt die deze methode hanteren.
Ik heb nu contact opgenomen met amicura om haar misschien te laten testen op dyscalculie.
Maar of ze daar in aanmerking voor komt hangt van verschillende factoren af maar dat hoor ik donderdag.
Ik moet wel erbij zeggen dat deze achterstand gebaseerd is op de citotoetsen.
De toetsen in de klas gaat haar beter af tuurlijk haalt ze wel eens een onvoldoende.
Maar vind het zo vreemd dat school mij de keuze laat.
Maar ook school heeft me vorig jaar verteld haar niet te laten testen op dyscalculie omdat ze nog te jong is.
Nuntoch maar weer mijn eigen zin doorgezet en toch proberen.

wendy

wendy

12-03-2016 om 16:51

Doubleren

Doubleren zou denk ik wel zin hebben.

Ze loopt nu nog een jaar achter met rekenen en 2 jaar met begrijpend lezen deze zou ze dan in kunnen halen zodat haar uitstroom misschien ook hoger is.

Het hoeft dan niet dat ze dan eind groep 7 van school af gaat.

Is er bij jullie geen zorgteam waar je in gesprek mee kan gaan om eventuele onderzoeken te laten doen en extra begeleiding te krijgen?

Noet

Noet

12-03-2016 om 17:31

Zoek eerst waarom

Ga eerst opzoek naar waarom ze achter loopt en pas dan kun je gaan bedenken of en hoe de achterstand ingelopen kan worden.
Is er dyslexie, dyscalculie, ad(h)d of een lager iq die de achterstand kan verklaren.
Zoek dat eerst uit.
En als je dat weet kan bv blijken dat dit haar niveau is, dan levert doubleren niets op. Is er bv add dan zul je andere dingen moeten doen dan bij bv dyslexie.
Ga niet zelf bedenken wat er aan de hand is maar ga het gesprek met school aan, wat zouden zij voor onderzoeken voorstellen. Overleg met bv de huisarts. (Wij kwamen via die route bij een vrijgevestigde psychologe die een gedegen eerste screening heeft gedaan)

Pas nadat we de mogelijke oorzaken in beeld hadden zijn we een plan gaan maken.

Twee sporen

Vergeet niet dat je dochter nu dagelijks te maken heeft met lessen die ver boven haar pet gaan, zowel met gegrijpend lezen als rekenen. Hie is hasr technisch leesniveau en haar woordenschat?
En hoe gaat het automatiseren bij rekenen? Kan ze vlot optellen en aftrekken tot 100, kent ze de tafels, kan ze delen? Als dit niet goed gaat is het in groep 7 wel erg moeilijk. Dan komen ook breuken, %, en kommagetallen er nog bij. Ik zou voor twee sporen kiezen op dit moment. Onderzoeken hoe het komt, en als het helpt remedial teaching.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.