Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JJ

JJ

19-06-2014 om 18:06

doubleren in groep 2 door taalzwak

Ook ik heb een kind in groep 2 waarbij we te horen hebben gekregen dat hij moet doubleren. Hij is vrij jong, wordt pas in oktober 6 jaar.
Zijn probleem is dat hij niet goed articuleert waardoor hij wat moeilijk te verstaan is. Logopedie is nu gestopt en heeft hij uitvoerig gehad. Hij gaat vooruit maar hij blijft taalzwak (zo noemde de juf het).

Ik weet het niet..hier lees ik altijd dat doubleren geen zin heeft. Dus ik sta er wat dubbel in. Wat zouden jullie doen?? Heeft doubleren zin zodat hij wat beter gaat praten??

JJ

JJ

19-06-2014 om 18:20

wat kort

Ik zie dat ik wat kort ben geweest in mijn bericht hierboven. Even nog wat extra informatie.

Zoon zit op regulier onderwijs. Het gehoor is goed maar toch articuleert hij slecht. Als hij iets verteld dan is het moeilijk te verstaan. Ik vraag me af of hij wel in groep 3 zal kunnen meekomen. Kan hij wel leren lezen en schrijven met deze "handicap"?

Het gekke is dat zijn zus van 8 jaar (groep 4) dus superslim is en verbaal heel sterk is. Ze zit in de plusklas en heeft nog nooit lager dan een A gehaald.

We weten dus niet wat het beste is voor hem.

Door natuurlijk

Niet goed articuleren is niet hetzelfde als taalzwak. Ik kan me voorstellen dat als je omgeving moeite heeft je te verstaan en je jezelf steeds moet herhalen, je je van zo bondig mogelijke taal bedient. Dat kan overkomen als taalzwak: hij lijkt een kleine woordenschat of een beperkte zinsbouw te hebben. Maar het zegt niets over zijn daadwerkelijke taalbeheersing.

Mij lijkt slecht articuleren het leren lezen en schrijven nauwelijks in de weg te staan. Een Avi-toets zal moeilijk zijn, omdat dat op tempo lezen is. Maar stil lezen en schrijven moet geen probleem zijn. Misschien kan een deskundige eens op een non-verbale manier kijken hoe het met zijn taalbegrip en woordenschat zit.

skik

Esther

Esther

19-06-2014 om 18:31

dom van de juf

Juist bij slechte articulatie kan het leren lezen helpen om tot een betere articulatie te komen.

(bovendien heeft een slechte articulatie echt niets te maken met 'taalzwak' zijn, hier een kind met een verbaal IQ van 145+ dat toch echt pas in groep 4 verstaanbaar ging praten, gelukkig geen juffen die dat reden vonden om haar te laten doubleren).

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 19:21

logopedie

Waarom is de logopedie gestopt? Is een andere logopedist een optie?
Hoe dan ook, nog wat extra hulp om beter te leren articuleren lijkt mij wel welkom.

Dalarna

Dalarna

19-06-2014 om 19:23

Heb je cijfers?

Heb je cijfers (ABCDE scores) van hem?

Algemeen gezegd: blijven zitten helpt hem niet, hij zal een jaar verliezen zonder dat er veel aan gedaan wordt. Nu door en dan eventueel zo nodig in groep 4 blijven zitten heeft veel en veel meer zin dan nu te blijven zitten in groep 2 en te wachten of hij beter gaat articuleren.

Een kind wat niet kán praten laat je toch ook niet zitten in groep 2 tot het opeens wel praat? Hij kan jullie toch goed verstaan? Dan kun je ook leren lezen en schrijven, voor hem veel beter om zich uit te drukken als dat mondeling minder goed gaat.

Esther

Esther

19-06-2014 om 20:17

praten door te lezen

Dit is een artikel wat als voorbeeld leren praten bij Downsyndroom gebruikt, maar het principe dat lezen juist het praten ondersteunt geldt ook voor andere kinderen die moeite hebben met taalproductie:

http://www.logopedie.nl/bestanden/logopedie/spraak/Lezen_als_motor_voor_het_praten.pdf

JJ

JJ

19-06-2014 om 20:28

Dalarna en cijfers

Dalarna hij heeft voor taal een B, II en voor rekenen een A, I.
Op E2 niveau.

logo

Door naar groep 3 (mits zijn cito voldoende is) maar wel weer logopedie oppakken. Dit is iets wat kinderen soms jaren moeten volgen en blijkbaar heeft hij het nodig.

Primavera

Primavera

19-06-2014 om 20:38

Oerstom van juf

Kinder die last hebben met articulatie of woordvindigsproblemen zijn juist voor hun taalontwikkeling ontzettend gebaad met het zo vroeg mogelijk leren lezen. Zij leren hun taal juist meer door visuele het te gebruiken of te schrijven. Natuurlijk heeft zo kind weinig aan de gebruikelijke hak-en-plak methode.

Mijn zoon met primaire taalstoornis heeft juist eerst goed leren lezen dmv woordbeeld en daarna beter leren praten. Je zou eigenlijk nu al je kind moeten leren om woorden te herkennen die voor hem betekenis hebben zoals zijn naam, dingen uit het gezin, het huis, namen van vriendjes, huisdieren, enz. Vooral niet te korte woorden die zijn lastiger te herkennen.
Een goede logopediste zal waarschijnlijk deze manier van lezen ook aanbieden of anders kun je je tot een audiologisch centrum richten. In ieder geval laat je kind beslist niet om deze reden doubleren, want dat zal zijn taalontwikkeling juist zwakker maken ipv sterker.

Dalarna

Dalarna

19-06-2014 om 20:48

haha

Taalzwak? Waar blijkt dat uit dan? Niet uit de cito!

nog een puntje

Zo te lezen is je zoon alleen maar slecht verstaanbaar, maar heeft hij verder geen problemen met taal op zich. Ik zou denken dat hij beter af is tussen oudere kinderen, die iha verstaanbaarder praten. Als hij in een klas 1-2 gehouden wordt waar ook flink veel brabbelaars zitten (veel jonge kleuters zijn niet denderend verstaanbaar, als ze al wat zeggen) dan heeft hij ook weinig stimulans om zijn best te doen duidelijker te spreken.

Ik heb geen verstand van logopedie, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als dat weer wordt opgepakt (misschien een andere logopedist?) je in elk geval ook een argument hebt om voor overgang te pleiten. 'Tja, we hebben logopedie weer opgepakt en zij zien nu toch echt wel vooruitgang, net of het nu beter tot hem doordringt nu hij wat ouder wordt...' klets er maar een end omheen, maakt niet uit, als je de juf maar over de streep trekt. Van blijven zitten leert hij he-le-maal niks.

Groeten,

Temet

Sawo

Sawo

19-06-2014 om 22:55

Lang geleden

Hadden wij dezelfde problemen alleen waren onze kinderen nog wat jonger. Deels kwam het ook doordat de zus vaak al het woord deed voor het jongere broertje. Vaak zijn wat minder taalvaardige kinderen heel goed in rekenen
En E hebben ze alleen wat extra tijd nodig en logopedie nodig. Zittenblijven lijkt me niet nodig en geeft kinderen een knauw in het zelfvertrouwen. Mijn zoon die op 5 jarige leeftijd nog redelijk onverstaanbaar was is net gelaagd voor 2 talig vwo. Dus houd moed en vertrouwen.
Succes
Saar

JJ

JJ

20-06-2014 om 16:33

Sawo en anderen

Hartelijk dank voor jullie reakties. Vooral dank aan Sawo want jouw berichtje heeft me echt goed gedaan. Bedankt.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-06-2014 om 19:53

Taalzwak

Beetje OT, maar wat verfrissend om eens een hele draad over taalproblemen te lezen zonder dat het woord dyslexie valt!

Een van mijn collega's is superslecht in taal (gesproken en geschreven), maar vreselijk goed in andere dingen. Ik zou hem niet willen (kunnen) missen.

patrica1966

patrica1966

20-06-2014 om 20:09

Hier ook zo'n kind

Kind was als peuter/kleuter amper te verstaan. Gelukkig vond juf dat geen probleem.
Kind is steeds duidelijker gaan praten. Zit nu bijna in 5 VWO en kletst me soms de oren van m'n hoofd.

Hier ook.

Onze jongste heeft een forse taalachterstand en articuleert slecht. Hij is ook van oktober en met 5 jaar naar groep 3 gegaan. In groep 3 is hij juist vooruit gegaan door het leren lezen. Helemaal goed komt het bij hem niet meer, hij is inmiddels 11, maar het is voor hem juist heel goed geweest.

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 13:01

Lijkt mij dujidelijk

Als hij normale Cito scores heeft, lijkt mij dat hij gewoon door moet naar 3. En uiteraard die logopedie weer oppakken.
Hoe gaat dat trouwens met vriendjes/klasgenootjes? Haken die af ivm zijn slecht articulatie? Of gaat dat verder prima?
Bibi

Tango

Tango

21-06-2014 om 22:18

Vreemde reactie

Ad Hombre, je schrijft:
Beetje OT, maar wat verfrissend om eens een hele draad over taalproblemen te lezen zonder dat het woord dyslexie valt!
Vind ik een vreemde reactie. Natuurlijk heeft een slechte articulatie niet direct iets met dyslexie te maken en daarnaast gaat het hier om een kleuter dus daarbij is nog niet iets te zeggen over dyslexie. Maar ik begrijp niet waarom je het in zo'n draadje niet over dyslexie zou mogen hebben.
Hier een zoon die op 4/5 jarige leeftijd ook niet heel goed verstaanbaar praatte en hij bleek wel degelijk op latere leeftijd dyslexie te hebben. Of het verband heeft, geen idee.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-06-2014 om 17:21

Tango

Ik word af en toe wat moe van die nimmer aflatende stroom labels die je hier langs ziet komen. Dus vandaar, verfrissend om dat eens anders te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.