Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
AnneB

AnneB

23-11-2014 om 09:30

Doubleren in de brugklas en dus versnelling terugdraaien.

Dochter is een versnelde leerling en zit in de brugklas VWO. Na de versnelling ging het heel goed op de basisschool. Nu in de brugklas gaat het fout. Sociaal emotioneel lukt het niet. Dochter is erg onzeker en voelt zich een eenling. Haar cijfers zijn goed. Verder is ze nogal vergeetachtig met huiswerk maken en opschrijven. Van haar mentor zijn er klachten over niet meedoen tijdens de les. Dochter vertelde van de week dat ze naar een andere school wil en deze school haat. Achteraf kan ik me voorstellen dat ze de school niet leuk vindt. Ze geeft aan opnieuw de brugklas te willen doen op een andere school en zo wat sterker in haar schoenen staan. Ik ben het met dochter eens dat de school niet bij haar past. Nu mijn vraag. Kun je doubleren in de brugklas om sociaal emotionele redenen en kun je dan als doubleur op een andere school beginnen? Ze zou dan gewoon bij leeftijdsgenoten komen en wat weerbaarder zijn. Ik zit nu met een kind die niet meer naar school wil. Ik hoop dat iemand mijn tips kan geven hoe dit aan te pakken. Dochter heeft wel vriendinnen buiten school. Verder doet ze veel aan ballet en daar voelt ze zich gelukkig wel thuis. Ik vraag me ook af bij wie ik terecht kan voor advies. Een onderwijsconsulente? Jeugdzorg?

Annet

Annet

23-11-2014 om 10:19

Hangt van de school af waar je naartoe wil

Ik ken een meisje die dat een aantal jaar geleden ook heeft gedaan. Cijfermatig ging het goed op de oude school, persoonlijk ging het niet goed met haar.
Wel waren de redenen wat zwaarder dan bij jouw dochter.

Maak een afspraak met een zorgcoördinator op de school waar ze naartoe wil.
Het zou ook schelen als de huidige school achter deze overstap staat, bijvoorbeeld de zorgcoördinator van de huidige school.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2014 om 10:32

waar gaat het precies mis?

Vervelend vor je dochter!
Je schrijft dat de schol niet bij je dochter past. Daar zou ik als eerste mee aan de slag gaan. Als de schoolkeuze echt verkeerd is geweest, dan zou ik zeker niet het jaar uitzitten op deze school, maar zo snel mogelijk overstappen. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Misschien kan ze op de nieuwe school wel goed 'aarden', en is doubleren helemaal niet nodig. Want doubleren heeft natuurlijk een groot nadeel: het wordt allemaal wel erg makkelijk. Ik lees dat ze dingen vergeet, dat ze in de les niet oplet, maar wel hoge cijfers haalt. Waarschijnlijk was dat ooit de reden om haar te laten versnellen? Bij doubleren zit ze dan wel bij leeftijdsgenoten in de klas, maar is cognitief een stuk verder en zal geen nieuwe dingen leren. Dat is wel een opgave.

nu overstappen

Als de schoolkeuze zo verkeerd uitpakt zou ik per direct overstappen naar een andere school en dan zien hoe het jaar verder verloopt. Misschien dat ze dan blijft zitten, maar misschien ook niet.
Wat was je eigenlijk anders van plan met de rest van dit schooljaar? Er is nog maar net een kwart voorbij.

Hebben jullie al een andere school op het oog? Meteen maandag bellen en een afspraak maken. Als het meezit kan ze voor de kerstvakantie nog overstappen.

Overstappen kan niet zomaar

Je kunt niet zelf voor doubleren kiezen. Je kunt natuurlijk vragen aan school of je mag doubleren, nee heb je, ja kun je krijgen. Maar je bent 100% afhankelijk van (toestemming van) de school.
Dat gaat mogelijk zelfs op voor het veranderen van school.
Met de wet Passend onderwijs moet de school waar je dochter zit, je dochter houden. Dat betekent omgekeerd dat alle andere scholen de leerling mogen weigeren (kind heeft al een school).
Het is wel mogelijk dat er in de schoolgids of in een of ander document van het samenwerkingsverband, iets staat over het vrijwillig (op initiatief van de leerling) van school wisselen. Dat kan per regio/samenwerkingsverband anders geregeld zijn.

Het komt er links- of rechtsom op neer dat je dochter duidelijk zal moeten zijn in wat haar dwars zit. Wordt ze gepest? Door wie en hoe? Wat maakt haar onzeker? Waarin vindt ze zichzelf te jong?

Zittenblijven levert de school een negatieve aantekening op. Het kost bovendien geld. Ik denk dat een school niet snel voor die oplossing zal kiezen als de cijfers goed zijn.

Het is voor je dochter niet verstandig zich te focussen op een 'oplossing' die mogelijk helemaal niet uitgevoerd kan worden.

Barvaux

Barvaux

23-11-2014 om 13:20

eens met jippox

Meteen overstappen nu en dan kun je nog hopen dat ze WEL in een leuke klas komt, als dat niet zo is kan ze altijd nog blijven zitten. Ik zou haar echt nog voor de kerst over willen hebben zeker omdat jullie toch allebei al zeker zijn dat deze school niet bij haar past. Overigens heb je op VWO wel meer kinderen die jong zijn of een klas hebben overgeslagen dus het kan best zijn dat ze op een andere school in de brugklas wel aansluiting vindt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2014 om 14:05

AnneB

De overstap naar de middelbare school is voor iedere brugklasser enorm groot. Iedereen moet wennen en zijn/haar weg zien te vinden en dat kost tijd. Daarnaast wordt er veel meer gevraagd wat betreft huiswerk opschrijven, plannen enzovoorts.
Wat maakt precies dat je dochter zich een eenling voelt en school haat? Wat maakt haar onzeker? Waarom vinden jullie dat deze school niet bij haar past? Hebben jullie het hier al met de mentor over gehad? Wat zegt haar mentor hierover? Het is zaak dat je dat heel duidelijk krijgt. Want wie zegt dat het op een andere school wel beter zou gaan. Doubleren op grond van sociaal-emotionele redenen kan je vergeten. Als haar cijfers goed zijn zal een leerling niet mogen/kunnen doubleren. Dat is ook geen oplossing voor je dochter; integendeel. Iedere leerling heeft cognitieve uitdaging nodig en zeker een al versnelde leerling. Daarnaast neem je daarmee de onzekerheid van je dochter niet weg. Sociaal-emotioneel is ze in veel opzichten juist verder; niet achter. Mijn zoon (3 Atheneum) is twee keer versneld op de basisschool en liep en loopt ook tegen dit soort dingen aan maar dankzij begeleiding door iemand die met hoogbegaafde/versnelde kinderen in het onderwijs werkt is hij veel zekerder geworden in de omgang met anderen. Hij moest even zijn eigen "ding" en weg vinden, met name over zijn plaats en houding in de groep/klas. Hij werd en wordt volkomen geaccepteerd ook al is hij jonger, kleiner en is hij wat "anders". Maar dat kost tijd en inzet. Ik denk dat het zinniger is als je dochter iets aan haar onzekerheid gaat doen en hierbij ook de hulp van haar mentor inschakelt. Want ze zal dit jaar toch moeten zien door te komen. Tenzij je nu al kiest voor overstappen voor een andere school maar dat is ook weer een grote stap en ik denk dat je daarmee de problemen niet oplost. Maak zsm een afspraak met de zorgcoördinator en met de mentor en ga om de tafel zitten om de situatie te bespreken en oplossingen te zoeken.

bibi63

bibi63

23-11-2014 om 14:20

Ik denk ook

dat zittenblijven geen optie is (én niet toegestaan zal worden) gezien haar goede resultaten. Dat kan dan ook geen oplossing zijn.
Neemt niet weg dat het heel vervelend is als je je niet fijn voelt op school. Het feit dat ze jong is kan zeker een rol spelen. Vind ik persoonlijk ook niet zo raar. En hangt van het kind af of je daar last van hebt of niet (of maar een beetje).
Ik zou zeker met school gaan praten én met een andere school die een optie voor jullie zou zijn. Eerst maar eens bepraten wat de mogelijkheden zijn, zodat je dochter weet wat wel of niet kan. Een nieuwe school is absoluut geen garantie dat het wel (sociaal) beter gaat, maar de kans is er wel.
Zit ze nu op een scholengemeenschap? Is, als dat bij jullie in de buurt is, een specifieke gymnasium school geen optie? Daar zitten in de regel meer jongere kinderen én kinderen die ook niet persé met de meute willen meelopen.
In ieder geval denk ik, dat als een andere school kan en een optie is, dat je dan NU moet overstappen.
Bibi

Linda K

Linda K

23-11-2014 om 15:21

Hier

Hier hadden we voor oudste een heel, heel foute schoolkeuze gemaakt. Op sociaal (en cognitief) gebied heeft een schoolwissel dus wonderen gedaan. Wij wilden ook het jaar volmaken, maar dat is niet gelukt waardoor de overstap nog veel meer halsoverkop was. Na de kerst is een logisch moment om over te stappen.

Ik sluit mij verder aan bij de reacties hierboven. Als het nu al zo duidelijk is, z.s.m. overstappen en dan later eventueel over doubleren beginnen als dat nog zou spelen richting de zomer. Wel wil ik je erop wijzen dat een overstap alleen zin heeft als je weet wat de oorzaak is van de mismatch en er een flinke kans is dat het op een specifieke andere school beter zal gaan.

Ik ken helaas ook kinderen in mijn omgeving die na drie of vier VO-scholen nog steeds de problemen hebben die ze op school 1 hebben en die situatie is ook niet ideaal.

Vogel

Vogel

23-11-2014 om 15:44

jong

Zoon ging ook als elfjarige van de basisschool (is in november jarig). Kon het op de basisschool prima bijbenen, maar bleek in de jungle van de middelbare emotioneel veel te jong en kwetsbaar. In zijn geval hadden we het relatieve geluk dat zijn resultaten ook kelderden, dus doubleerde hij de tweede . Hij zit nu prima op zijn plek.

Molleke

Molleke

23-11-2014 om 18:03

Vogel

Maar als je net nog geen twaalf bent zoals jouw zoon dan ben je toch niet versneld? Mijn dochter is ook van november en gaat over 2 jaar ook met 11 jaar naar de middelbare maar heeft geen klas over geslaan. Net als nog 2 klasgenootjes van haar. Ik zie ook weinig verschil met de kinderen van mei/juni.

Annet

Annet

23-11-2014 om 20:47

Eens met Molleke

Mijn oudste was ook elf toen ze startte (herfstkind). Nooit problemen gehad. Zit nu in 6 GYM. Ze heeft drie vriendinnen die echt versneld zijn, die studeren nu. En nog één vriendin in haar jaar die echt versneld is, geen problemen.

Mijn jongste was net 11 toen hij startte met de brugklas. Hij zit nu in de tweede klas. Geen problemen. We zijn nog steeds blij met de versnelling.
In zijn klas zit ook een versneld meisje. Gaat prima.

Natuurlijk is het mogelijk om niet bij de klas of bij de school te passen. Dan kan door allerlei redenen. Als de reden in de versnelling wordt gezocht, moet je je afvragen of het een jaar later anders was geweest. Is het de aard van het kind? Of was een kind dan al afgehaakt door het gebrek aan uitdaging? Dat laatste zou bij mijn kinderen zeker gebeurd zijn.

hier deed een klassewissel wonderen

dochter (ook op basisschool versneld - maar zeker niet de enige op school) had weinig tot geen aansluiting met haar 1e klas op school. Ze heeft zelf overlegd met mentor over een overstap naar een parallelklas en draaide vanaf dat moment ook sociaal goed mee.
Doubleren als de cijfers goed zijn, zou ik ook niet zo gauw doen.

Als een schoolwissel lastig is, kan een klaswissel misschien ook al helpen.
Dochter hier heeft er haar hele verder schoolcarriere baat bij gehad dat ze de switch gemaakt heeft. Ze voelde zich thuis en kon zichzelf zijn. Haar cijfers werden er alleen maar beter door en de vriendschappen die ze vanaf dat moment heeft opgebouwd zijn enorm hecht.

AnneB

AnneB

24-11-2014 om 10:12

Dochter wil niet meer naar school...

Gisteren heeft dochter veel gehuild over school. Ze had gezien dat ze uit de groeps Whatsapp was gegooid. "zie je wel ze moeten me niet" is haar conclusie. Ik heb nog aan haar gezegd dat het misschien per ongeluk is gebeurd. Verder was ze nu al bezorgd om het eventueel uitgelachen worden om haar Sinterklaas gedicht. De spreekbeurt die eraan komt geeft haar slapeloze nachten. Ze is momenteel enorm sociaal angstig. Ze zegt dat ze zelfmoord gaat plegen als ze niet binnen een week weg mag van die rot school. Ja, het gaat dus echt niet meer met dochter. Vanmorgen de mentor gebeld maar ze was in gesprek. Ik hoop dat ze me snel terugbelt. Ik maak mij echt heel erg zorgen om dochter. Met dochter heb ik de de afspraak gemaakt nog even vol te houden, dat ik met de mentor ga praten. Ik heb net twee scholen gebeld maar ze hebben allebei geen plek . Het zal nog lastig worden om een school te vinden waar dochter terecht kan. Wat de school keuze betreft. Het moet een school zijn waar ieder kind geaccepteerd wordt, ook kinderen die een beetje anders zijn. Een veilige school, ze is sociaal niet zo vaardig in een groep. Niet te groot, ze voelt zich snel verloren in die grote jungle. Achteraf past deze school niet bij dochter. Stom van mij, ik heb het niet zien aankomen. Het ging zo goed in groep 8 en vol zelfvertrouwen ging ze naar de brugklas en nu is dochter een bang vogeltje geworden. Bang voor afwijzing, bang om haar stem te laten horen, bang voor kritiek......ga zo maar door. Ik weet even niet meer wat te doen om dochter weer een fijne schooltijd te geven.

Mijntje

Mijntje

24-11-2014 om 10:19

andere school ook

Wat is er dan aan de school dat die niet bij je dochter past? Op een andere school komt ze ook in een groep en dan kan de school wel sociaal wenselijk bekend staan, maar dat is nog niet gezegd. Het kan zijn dat ze dan tegen precies dezelfde problemen aan gaat lopen.
Ik zou nu even korte termijn denken: kijken wat ze nu nodig heeft om zich prettiger te gaan voelen, in overleg met school. Evt ook psychologische hulp om zich lekkerder in haar vel te laten zitten

Ik zou me niet laten terugbellen (kan je wachten tot je een ons weegt) maar hup meteen weer bellen.

Praten met school en snel

Misschien maar even de directie bellen, of de vertrouwenspersoon.

De school zal niet aansturen op een schoolwissel. Nog niet zo lang geleden was er een communiqué van schoolleiders/besturen waarin de bewering werd gedaan dat van school wisselen geen oplossing is bij pesten. Daar kun je het mee oneens zijn, maar dat levert op korte termijn geen actie op.

Ben je al met je dochter naar de huisarts geweest?
Eet ze goed? Is ze depressief? Is ze al ongesteld geweest, of zit dat eraan te komen? Is er meer aan de hand? Hoort ze stemmen?

Klinkt misschien een beetje als 'blaming the victim' maar ze is wel vatbaar (pubertijd) voor wat psychische nood. Dat moet je toch ook uitsluiten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-11-2014 om 13:12

oei

Oei Anne, dit klinkt heftig. Ik ben het eens met Miriam Lavell: heel snel in gesprek met school. Heb je je dochter vandaag thuis gehouden?

AnneB

AnneB

24-11-2014 om 13:31

M Lavell

Ik heb inderdaad het idee dat de klachten ook erger zijn geworden sinds ze in de puberteit zit. Ze is nog niet ongesteld maar heeft wel alle andere puberteit kenmerken.
Bij mijn moeders kant in de familie komt manische depressie veel voor. Mijn moeder heeft depressies en is een alcoholist. Verder is mijn broer als 16 jarige overleden aan een overdosis drugs. Ook mijn zus heeft een drugs en alcohol probleem. Ik maak mij heel erg zorgen! Ik heb de mentor inmiddels gelukkig gesproken. Ze hebben op school een psycholoog die zelf hb is en misschien goed zal aanvoelen waar dochter tegenaan loopt. De eerste stap wordt dat ze gaat praten. We doen dit op school omdat er dan beter samen gewerkt kan worden met de mentor en docenten. Ik realiseer me dat weglopen nu geen zin heeft. Het is onmogelijk om midden in het jaar over te stappen volgens de mentor. Ik zal dus dochter moeten overhalen om door te zetten....hoe moeilijk het ook voor haar is.

amk

amk

24-11-2014 om 13:45

hoe zo

ik ben ook 2x midden in 1 jaar over gestapt, waar een wil is is een weg.
Eerst van LHNO/LTS naar mavo (heeft me 1 jaar gekost) en nog geen 4 maanden later van mavo naar havo (zonder jaar inleveren) Kreeg alleen een aangepast programma omdat 3 jaar Frans in halen geen optie meer was.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2014 om 14:03

Hulp

Toch blijven proberen de mentor en/of de zorgcoördinator te bellen en op heel korte termijn om de tafel te gaan zitten. Met name om duidelijk te krijgen wat er precies speelt. Misschien is het niet zo ernstig als je dochter denkt; misschien ook wel maar dan kan school haar daarbij helpen. Daarnaast lijkt het mij idd heel belangrijk dat je dochter zsm psychische ondersteuning krijgt om sociaal weerbaarder te worden en met haar onzekerheid om te leren gaan. Andere school of niet; overal wordt gepest, kan je uitgelachen worden, komen er teleurstellingen en val je weleens buiten de groep, net als in het echte leven.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 15:21

amk

Brugklassen zitten meestal gewoon vol, daar kun je er niet zomaar eentje bijstoppen en misschien, heel misschien zijn de tijden veranderd en kun je niet aankomen met jouw resultaten uit het verleden. Ik denk dat je ook makkelijker kunt overstappen binnen een scholengemeenschap (kan hier na het tweede rapport van drie) dan van school naar school. Toch gedoe met andere methodes, inhalen van het een en voorlopen van het ander.

amk

amk

24-11-2014 om 15:32

Barveax

ik stapte ook niet over binnen een scholengemeenschap. En het blijft waar een wil is is een weg. Er zijn echt nog wel mogelijkheden om dingen aan te passen waar nodig.
Daarvoor heb ik te veel docenten in mijn omgeving die aangeven dat er beter naar docenten over mogelijkheden geluisterd moet worden.
als het in het belang van een kind is is er best flexibiliteit mogelijk.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 15:49

amk

Tja, de brugklas van mijn zonen zaten gewoon vol, er waren geen tafeltjes meer

Anoniem

Anoniem

24-11-2014 om 16:01

Overgestapt

Hier (eind)vorig schooljaar vergelijkbare problemen met onze versnelde dochter in de brugklas. Ook zij zat sociaal totaal niet op haar plek, en ook op een school die eigenlijk niet bij haar paste. Zo was zij naar een erg klassikale school gegaan die weinig flexibel was, terwijl zij veel beter op haar plaats is in een meer flexibele omgeving.

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om haar toch maar over te laten stappen en hebben er achteraf spijt van dat we dat niet eerder hebben gedaan. Overstappen midden in het schooljaar is op de school waar zij nu zit wel degelijk mogelijk.

Onze dochter is op haar nieuwe school in alle fronten flink opgeleefd. Ook sociaal.

Op haar oude school was zitten blijven overigens wel een optie geweest, maar wij zijn achteraf blij dat we daar niet voor gekozen hebben. In haar nieuwe klas zitten vrij veel jonge/versnelde kinderen, terwijl haar oude klas juist relatief oud was. Dat maakt al veel verschil.

Evanlyn

Evanlyn

24-11-2014 om 16:06

overstappen

Volgens mij is er best veel mogelijk, maar je krijgt het niet op een presenteerblaadje anageboden. Op onze school kun je zogenaamd niet instromen na het eerste jaar, maar toch gebeurt het. Dan zetten ze er een tafeltje bij, of er wordt verhuisd naar een ander lokaal.

Het helpt altijd als je je hoofd laat zien in plaats van alleen te bellen of te mailen. Hoe meer moeite je doet, hoe meer ze zien dat het je ernst is. Op die manier ben ik zelf ook wel eens een opleiding binnengekomen die "vol" zat. Gewoon erheen gegaan.

AnneB

AnneB

25-11-2014 om 11:22

hulp ingeschakeld

We hebben inmiddels een gesprek gehad op school. De mentor gaf aan dat opnieuw de brugklas doen op een andere school niet zomaar gaat. Ze doen tegenwoordig op scholen niet aan doubleren maar aan afstromen zei ze. Omdat alle scholen die ik gebeld heb vol zitten in de huidige brugklas. Langsgaan zou ik nog kunnen proberen... bedankt voor de tip! Wij komen er zelf nu even niet meer uit vandaar dat ik gebeld heb naar een onderwijsconsulente. Zij kan ons helpen om een school te vinden en te bemiddelen en in gesprek te gaan met de huidige school. Zij kan meer voor elkaar krijgen dan ik als ouder. Ik ben heel blij dat ik deze stap genomen heb aangezien ik het gevoel heb dat de school waar dochter nu zit niet helemaal aan de belangen van dochter kan denken aangezien de cijfertjes van de school belangrijk zijn en ze ook daaraan denken. De scholen waar we dochter aanmelden zullen ook liever een kind krijgen zonder problemen dus die denken ook aan hun eigen belangen. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Dochter zelf geeft aan echt op een nieuwe school de brugklas opnieuw te willen doen. Ze noemt goede redenen op waarom en wat zij nodig heeft. Deze school kan haar dit niet bieden. Ik vind dat ze die kans verdient. Fijn dat we iemand gevonden hebben die bereid is ons te helpen. Ik heb ook dochter aangemeld voor psychische hulp. Zo, ik hoop dat ik vanavond weer kan slapen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.