Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi

bibi

08-07-2019 om 09:43

Doubleren Havo 4

Dochter moet helaas Havo-4 overdoen. Ze wil graag aardrijkskunde ipv kunst, school heeft aangegeven dat de klas aardrijkskunde vol zit... Moet school dan geen oplossing bedenken? Heb al andere VO-school gebelde ivm overstap, deze vertelde dat ze vol zitten. Maar deed geen uitspraak over hoeveel ll. in de klassen zitten...Mag een VO-school een ll. weigeren?

Bedankt voor t meedenken!

vlinder72

vlinder72

08-07-2019 om 09:49

Weigeren?

Schoolt weigert toch geen leerling? Alleen het last minute switchten van vak lukt niet meer.

Paddington

Paddington

08-07-2019 om 11:17

Switchen

op het laatste moment lukt niet altijd. Het lijkt mij verstandig om te overleggen met school over wat er wel mogelijk is.

Persoonlijk zie ik het ook niet als een leerling weigering. Het een last-minute switch waarbij je dochter pech heeft dat er geen ruimte meer is.

Voor jullie zaak om dochter goed te begeleiden in de teleurstelling en zorgen dat ze met een andere keuze toch dat diploma haalt. Ze had eerst kunst, dus een vervolgopleiding waarvoor ze Aardrijkskunde nodig heeft zal het niet worden. In dat geval is het volgens mij een goed leermoment en zal dochter een andere keuze moeten maken, waarbij kunst houden natuurlijk ook tot de mogelijkheden behoort.

Ook nee

Volgens mij valt dit ook niet onder het weigeren van een leerling. Bij keuzevakken wordt altijd een voorbehoud gemaakt, dat zal bij zittenblijvers niet anders zijn.

braam

braam

08-07-2019 om 17:56

vreemd

Aardrijkskunde lijkt me een vrij standaard profielvak, vreemd dat daar de klas voor vol zou zitten. Als ze nu aardrijkskunde in haar pakket had gehad, had ze dat toch volgend jaar ook gevolgd? Ik zou nog eens gaan overleggen met school (de huidige school dus). Recht heb je er niet op, maar zeker als kunst bijdroeg aan zittenblijven mag je ook wel verwachten dat school meedenkt.

Over je andere vraag: andere scholen hebben geen plicht om leerlingen aan te nemen, dus als die zeggen dat ze geen ruimte hebben voor meer havo-4 leerlingen dan is daar waarschijnlijk niets aan te doen.

Braam

Hier is aardrijkskunde een van de keuzevakken, ook bij CM en EM.

zebra

zebra

09-07-2019 om 15:11

zelfstudie

kan ze het vak niet volgen als zelfstudie? Zal vast niet eenvoudig zijn maar dit navragen kan altijd, lijkt me.
Onze zoon wilde destijds Duits als extra vak maar dat was roostertechnisch niet mogelijk. Dit vak heeft hij in havo 4 als zelfstudie gedaan, het jaar erna kon hij het wel gewoon volgens lesrooster volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.