Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren HAVO 2? Of toch afstromen?

Onze dochter heeft tot nu toe een verschrikkelijk moeilijk schooljaar achter de rug. Ze is sinds september het mikpunt van pesterijen geweest. Door deze pesterijen is ze in november en december opgenomen geweest in het ziekenhuis met buikpijn. Ze voelde zich (en daar kwamen wij helaas pas laat achter) dusdanig bedreigd op school dat we haar na de kerstvakantie op een andere school hebben gekregen.

De hulpverlenig is op gang (matige depressie vastgesteld met de nodige angsten).

Op de nieuwe school gaat het met haar zelf heel goed. Ze is in een leuke klas terecht gekomen en volledig opgenomen.
Qua cijfers gaat het minder goed. Ze heeft als gevolg van alles nogal last van faalangst. Als we nu alleen naar haar cijfers kijken kan ze niet over naar HAVO3.
De mentor heeft gisteren toegezegd (telefonisch) dat wanneer ze de laatste periode laat zien dat het er wel inzit, dat ze dan misschien toch over kan naar HAVO3. Mochten haar cijfers toch niet omhoog gaan, dan had hij het over afstromen.
Wij hebben maandagavond een gesprek met de mentor.

Mijn vraag is eigenlijk: kan een leerling altijd doubleren in HAVO 2 of volgt er automatisch afstromen? Of is dit per school verschillend.
Dochter had een CITO score van 548 op de basisschool dus de potentie is er zeker wel.

Yura

Yura

21-03-2014 om 12:47

Vreselijk

Wat vreselijk zeg voor je dochter en ook voor jullie. Zelfs opgenomen als gevolg van de pesterijen, wat enorm erg zeg. En nu als gevolg daarvan ook misschien nog doubleren.
Ten eerste hangt doubleren of afstromen inderdaad meestal van de school af, heb je een streberige school die graag zwaait met 100% slagingspercentages dan zullen ze aandringen op afstromen. Maar in dit geval, tja ze weten wat er aan de hand is en meestal zijn ze dan coulanter.
Normaal gesproken moet het mogelijk zijn om de cijfers nog op te halen. Jullie en zij moeten er dan wel enorm aan trekken. Ik weet niet hoe groot de schade is, maar met bijles en hard werken van haar en jullie moet het te doen zijn. Ik weet alleen niet of ze daar psychisch nu toe in staat is, haar geestelijk welzijn lijkt me nu even voorop staan. Zelf ben ik in de brugklas weg gepest en ben in mei van school veranderd. Ik ging toen van een havo/vwo brugklas naar een zelfstandig gymnasium en miste dus bijna een vol jaar Latijn. Dat heb ik gewoon in 2 maanden in gehaald. Er is dus best een hoop mogelijk als je dingen 1 op 1 gaat doen. Ik denk dat het voor haar fijner is als ze in deze klas kan blijven. Sterkte met alles.

Bibiane

Bibiane

21-03-2014 om 13:14

Jeetje, wat heftig!

Ik kan me voorstellen dat het een lastige situatie is. Wat wil je dochter zelf? Gezien de cito ( ik weet natuurlijk haar LVS etc niet) zou ze natuurlijk heel goed Havo of zelfs vwo aankunnen. Maar dat moet ze zelf ook willen. Het voorstel van school om af te stromen vind ik wat kort door de bocht.

Gezien de omstandigheden kan ik me juist voorstellen dat doubleren zeker mogelijk moet zijn ipv afstromen. Mogelijk zou ze op mavo niveau er helemaal niks aan gaan vinden. Natuurlijk ken ik je dochter niet, maar ik zou zeker het gesprek aangaan met school. In eerste instantie de mentor, maar ook met de afdelingsleider lijkt mij.

Bij mijn dochter op school is in bijzondere gevallen doubleren mogelijk ipv afstromen. Hier hebben wij specifiek naar gevraagd ivm medische achtergrond van onze dochter, waardoor ze waarschijnlijk langere tijd uit de running is.

Volgens mij is afstromen gangbaarder dan doubleren, maar het laatste is zeker niet onmogelijk. Het hangt dan wel van de bereidwilligheid van school af, helaas.

Succes en sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.