Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 10:33

Doubleren groep 8 vanwege sociaal emotioneel niet rijp genoeg

Zoals de titel al zegt: ik ben op zoek naar meningen over en ervaringen met doubleren in groep 8.

Dochter zit nu in groep 8 en is erg jong voor haar leeftijd. Ze is 11 maar lijkt in veel opzichten pas 9.

Ze is weinig zelfstandig en heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Sociaal heeft ze weinig aansluiting met leeftijdsgenoten en ze is niet erg weerbaar. Uiteraard zijn we hier druk mee bezig. Lang verhaal, maar wij zien haar echt nog niet naar het middelbaar onderwijs gaan.

Wij hebben 2 oudere kinderen en het verschil met hen op die leeftijd is levensgroot.

Is er iemand die ervaring heeft met doubleren groep 8 om die redenen?
Wat denken jullie hiervan?

De school wil er liever niet aan, maar dat heeft helaas niets met het belang van mijn dochter te maken. We blijven in gesprek.

Regenboog

Regenboog

17-11-2015 om 11:01

Strijd ervoor

Ik zit met het omgekeerde probleem, en heb in 2010 niet hard genoeg gestreden om mijn kind een jaar eerder naar groep 3 te krijgen en dat blijft ons achtervolgen. Nu groep 7 (bijna 11) maar kind is emotioneel zo toe aan voortgezetonderwijs, is zo klaar met de basisschool. We moeten ook groep 8 nog, pffffff.
Strijd ervoor, desnoods een andere school en ook als haar scores goed zijn als ze nu al geen aansluiting heeft met klasgenoten wordt dat alleen maar meer. Echt, als jij voelt dat dat goed voor haar is strijd ervoor!!

Wat is haar advies?

Er zit wat ruimte in de wet voor de mening van ouders bij het verlaten van het basisonderwijs.

Het probleem is inderdaad dat zittenblijven in groep 8 voor de basisschool wel wat nadelen oplevert. Het is bovendien mogelijk dat de school een doorstroomprotocol is overeen gekomen met de andere scholen waarin zittenblijven in groep 8 geen optie is.

Is ze klaar voor het vo? Welk advies heeft ze? Erkent de school dat je dochter 'jong' is?

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 11:33

Advies

De school erkent dat zij jong is. Ziet ook dat zij wat 'afwijkend' gedrag vertoont. Advies is mavo. Lijkt ons een passend advies.

Ze is echt nog helemaal niet klaar voor het voortgezet onderwijs. Ze heeft een een aantal specifieke problemen waar ik niet te diep op in kan gaan ivm herkenning. Als zij nog een jaar extra krijgt, kan dat net het verschil maken denken wij.
Ze heeft ook geen leuke klas, dus helemaal geen leuk jaar helaas.

Wat voor nadelen kan dit voor de school hebben?

nu naar groep 7

Als ze nu geen aansluiting heeft en ook geen leuke klas, dan zou ik aansturen op nu meteen overstappen naar groep 7. Heeft ze wel wat aansluiting met kinderen in die klas?

Tijgeroog

Tijgeroog

17-11-2015 om 11:40

Tussenjaar

Er zijn wat mogelijkheden om een extra jaar tussen de basisschool en de middelbare school te volgen, waarbij het kind ook wat meer wordt voorbereid op de middelbare school, en niet dezelfde vakken als in het vorige jaar hoeft te doen. Volgens mij is er zoiets in Arnhem, en snel googelen leert me dat er in Zeist een opstapklas is. Ik kan me voorstellen dat je dochter daar ook meer aan heeft dan nog een jaar groep 8.

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 11:43

Nu terug naar groep 7

Hebben wij ook in overweging. Zij heeft veel meer aansluiting met jongere kinderen in het algemeen en loopt sociaal gezien enorm op haar tenen. Zelf ziet zij terug gaan echter als een enorm falen. Bovendien hangt zij erg aan haar huidige leerkracht. Voor haar een soort lifeline. Lastige overweging dus....

Een tussenjaar ken ik niet. Ik ga me er eens in verdiepen!

Henriette123

Henriette123

17-11-2015 om 12:06

Life line

Je schrijft mijn kind heeft sociaal haast geen aansluiting, en is niet weerbaar.
Zou het niet zo zijn, dat ze daarom de juf nu als een soort life line nodig heeft,
maar als ze terug gaat naar groep 7 niet?

Niet helemaal zelf uitzoeken

Ik zou de school om een wat breder advies vragen.
De school erkent dat er iets is, maar geeft ook een Mavo advies.
Ik zou een advies + extra ondersteuning verwachten. LWOO misschien.

Kun je concreter zijn in de problemen die je verwacht?
Kan de school zich iets bij die problemen voorstellen?
Weet de school welke oplossingen er voor dergelijke gevallen bestaan binnen het samenwerkingsverband?

Kortom: betrek de school bij de analyse én de mogelijke oplossing.
Mogelijkheden als een tussenjaar en de doelgroep van zo'n jaar zijn regionaal nogal verschillend.

Als je geen oplossing kunt vinden en je kunt een particuliere school betalen, dan is dat misschien een optie. Toch wat kleinschaliger misschien.

Hou er ondertussen rekening mee dat je dochter pas eind augustus 2016 aan die brugklas zal beginnen. Andere niet onbelangrijke relativering: Zwakbegaafde kinderen gaan ook naar het vo. Ook als ze werkelijk niet verder zijn gekomen dan een ontwikkelingsleeftijd van 9 jaar.

lastig

Als zij teruggaan naar groep 7 als falen ziet, zal zij dat dan ook niet zo ervaren wanneer ze nog een jaar groep 8 moet doen? Verder zijn de laatste maanden in groep 8 ook wel erg gericht op het afscheid nemen van de basisschool. Dat lijkt me nog veel lastiger: om daar eerst helemaal tussen te zitten en dan als enige op school te blijven.

Hier een link naar die opstapklas in Zeist waar tijgeroog het ook over heeft:
http://vmbo.osgs.nl/files/2012/07/VMBO-opstapklas.pdf

Ik ken een kind dat dat gedaan heeft en dat pakte goed uit. Ik weet niet waar je woont, maar zoiets is er vast op meer plekken in het land (want het moet natuurlijk wel een beetje in de buurt zijn…)

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 12:20

M Lavell

Dank voor je reactie. Het is een beetje ingewikkeld, want als ik meer over haar prijs geeft, is het erg herkenbaar ben ik bang voor mensen die haar kennen.

Het gaat bij mijn dochter niet om het cognitieve deel. Ze is cognitief sterk genoeg voor de mavo. Dat is het probleem niet. Ze heeft wel dyscalculie (met verklaring), maar daar zijn goede protocollen voor bij de school die wij op het oog hebben.

Het gaat om haar sociale weerbaarheid. Ze is nog zo jong voor haar leeftijd, is sociaal gewoon nog niet weerbaar. Ze weet niet hoe ze zich moet gedragen en zit ook nog in een klas met enorme pittige dames.

Verder is er sociaal gezien wel het een en ander duidelijk over haar, en daar zijn we met begeleiding mee bezig.

School is op de hoogte en denkt wel echt mee. Doubleren is voor hen echter in algemene zin geen fijne optie merk ik. Wij zien echter niet echt een andere oplossing, behalve eventueel terugplaatsen naar groep 7 dan.

Wij zouden dit het liefst zien geloof ik, zodat ze dan inderdaad niet mee hoeft te doen met het afscheid nemen en de musical. Dit zijn voor haar zulke hoge drempels omdat ze, door haar eigen gedrag, maar ook door de dynamiek in de klas, geen schijn van kans krijgt.

We zijn heel bang dat ze wordt "opgevreten" op de middelbare school, en dat ze vervolgens weer vervelende jaren tegemoet gaat.

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 12:23

Lifeline en tussenjaar

Henriette 123: daar zou je zeker gelijk kunnen hebben. Ze is wel altijd erg afhankelijk geweest van haar leerkrachten, maar ze heeft sociaal ook altijd erg op haar tenen gelopen.

Jippox en Tijgeroog: opstapjaar in Zeist heb ik net zitten bekijken. Is voor ons niet heel makkelijk aan te rijden, ik kijk even verder in deze regio. Dank voor de tip.

Niet tegenover elkaar

Sorry, ik ben verkeerd begrepen.

Het was niet mijn bedoeling om het doopceel in te zien.

Ik bedoel dat je het meer algemene probleem 'jong' in delen met de school kunt bespreken en wellicht voor die delen met school oplossingen kunt vinden waar jullie het wel mee eens zijn.
Jij en wij weten niet wat de school voor handen heeft of wat er misschien beschikbaar is in het samenwerkingsverband.

Hier "Doubleren is voor hen echter in algemene zin geen fijne optie merk ik. Wij zien echter niet echt een andere oplossing" ga je niet bevredigend uitkomen.

Je bent niet in de positie om de enige oplossing te kiezen die je ziet. School is wel verantwoordelijk voor het aanwijzen van een oplossing voor een probleem dat de school ziet. Daarom: zorg dat het probleem benoemd is en dan niet in algemene termen, maar juist in delen waar wél een oplossing bij te vinden is.

Een deel van de oplossing ligt ook bij jezelf. Open staan voor andere oplossingen.
Maar als de school helemaal geen oplossingen biedt, niet verder komt dan 'wij houden niet van zittenblijven', dan kun jullie ook niet voor andere oplossingen open staan.
Dat moet je uitspelen.

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 13:11

Helemaal eens

Wij zijn ons goed bewust van het feit dat wij er samen met de school uit moeten komen. Dit is uiteraard ook onze intentie. Het belang van onze dochter staat voorop en we zullen zeker heel open staan voor oplossingen waar de school mee komt.

Ik vind het wel lastig om heel helder te krijgen voor welke delen de school een oplossing zou moeten/kunnen hebben. Ik ga me daar even in verdiepen en dit meenemen in het gesprek hierover.

Brugklastraining

Ik zou je dochter aanmelden voor een brugklastraining. Die zijn speciaal voor kinderen die 'wat steviger in hun schoenen' moeten komen te staan om zich op het VO goed te kunnen handhaven. Misschien kun je het combineren/aanvullen met een training sociale vaardigheden of weerbaarheidstraining. En inderdaad, het duurt nog even voor ze de stap ook echt moet maken, en de ervaring leert dat kinderen in dat laatste half jaar groep 8 enorme sprongen maken.

Is ze in praktisch opzicht wel zelfstandig? Ik bedoel dan, redt ze zichzelf in het verkeer op de fiets, kan ze zelf om hulp vragen bij een docent (mentor?). Je zou op de school van jullie keuze bij het kennismakingsgesprek aan kunnen geven dat je voor je dochter een zeer toegankelijke mentor zoekt, en zorg dan dat je liefst voor school begint daar al (via mail of telefoon) contact mee hebt.

Ik denk dat je je dochter geen plezier doet met doubleren, ik kan me voorstellen dat dat voor haar als falen voelt, en dat dat haar zelfvertrouwen niet ten goede komt.

Succes met je afwegingen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-11-2015 om 14:22

Sociaal weerbaarder

Ik denk dat het hoe dan ook heel zinvol zou zijn om je dochter te laten werken aan het zelfstandiger en sociaal weerbaarder worden. Of dat nu om een tussenjaar gaat, een sociale weerbaarheidstraining of bijvoorbeeld iets als een Sterkamp. Over die Sterkampen hoor ik hele goede verhalen. http://www.stichtingdester.nl/ Succes!

Krullevaar

Krullevaar

17-11-2015 om 14:40

onze zoon

Is ook jong en zal doordat hij een klas heeft overgeslagen jong naar het VO gaan (nu nog gr 7). Is ook niet echt weerbaar en heeft niet veel zelfvertrouwen door zijn handicap. Een kopklas zou ik overwegen maar nog een jaar groep 8 niet. Dat zou hij idd als falen zien. Ik ga hem wel zo'n brugklastraining laten doen en hoop dat dat helpt.

Wellicht is het goed om te weten dat er meer kinderen zijn zoals je dochter en hopelijk trekken die naar elkaar toe. Ook goed om je dochter een nieuwe start te gunnen, weg van die 'pittige meiden' waar je het over had.

dorothea paradijs

dorothea paradijs

17-11-2015 om 14:44

ik wilde

Ik wilde dat wij dat hadden gedaan of een manier hadden gevonden om zoon een jaar te laten doubleren op de basisschool, niet om het cognitieve maar om het sociale. Ook een jongen die jong was voor zijn leeftijd, laat in het schooljaar jarig, had even door zijn jong zijn geen aansluiting aan het einde van de basisschool, ook een diagnose, wel slim. Op een gegeven moment waren zijn cijfers op de middelbare school niet goed genoeg om naar het volgende jaar te gaan. Hij is toen afgestroomd en helaas mocht hij niet doubleren want dat zou ideaal geweest zijn. Hij is inmiddels weer opgestroomd, zit nu dus bij een jaar jongere kinderen en hij vindt het zo verschrikkelijk fijn, behoort een keer tot de rijpere kinderen ipv de jonkies. Dus mocht je een manier zien, laat je dochter naar groep 7 teruggaan of groep 8 over laten doen of een tussenjaar. Ik heb ook een link hier voor je van de Jan Ligthartschool, vroeger in Oosterbeek, tegenwoordig in Arnhem http://olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart/,

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 15:11

vraag

Hebben jullie overwogen om haar in gr 7 te laten zitten?

Ik zou bijven zitten in gr 8 meteen laten varen en kiezen tussen een goed vo, kopklas, extra begeleiding met kamp, andere school nu of naar gr 7 nu.

Nuniet

Nuniet

17-11-2015 om 15:23

Eens met Dorothea

Onze dochter heeft groep 2 overgeslagen vanwege een grote cognitieve voorsprong. Vanaf groep 6 begon haar ontwikkeling en die van haar klasgenoten uiteen te lopen. Leerkrachten vonden haar gedrag ook voor haar kalenderleeftijd erg jong, weinig weerbaar, onzeker, snel van slag.

Wij gingen verhuizen. Advies van de leerkracht was om haar in onze woonplaats groep 8 nog een keer te laten doen. Dochter wilde daar zelf absoluut niet aan, en met een havo/vwo-advies was dat ook moeilijk aan haar te verkopen.

Achteraf had ik spijt dat ik dat niet heb proberen door te zetten. Middelbare school werd 1 groot drama. Uiteindelijk haalde ze wel de havo in zes jaar, en via een hbo - propedeuse uiteindelijk de universiteit.

Met die ervaring in het achterhoofd zou ik je adviseren om aan te dringen op terugplaatsing naar groep 7. Eventueel op een andere school binnen het bestuur. Groep 7 is een belangrijk jaar wb leerstof, misschien doet het haar goed als ze die nog eens grondig herhaalt. En wordt haar zelfvertrouwen verstevigd door goede cijfers.

lara

lara

17-11-2015 om 17:43

moeilijk hoor

Hier ook zo'n jong, niet weerbaar kind. Maar reteslim, hele bs periode al kapot verveeld dus tsja...(hier versneld en niet gedoubleerd,maar versnelling was helaas niet tegen te houden)
Ging helaas niet goed op middelbaar, wat moet je met zo'n kinderen?

Ook achteraf gezien, zou ik het niet weten. Ik weet wel dat, zeker voor dit soort kinderen, groep 8 zo'n beetje de laatste groep is om te doubleren. Groep 8 is hét sociale jaar. Én het jaar van afscheid nemen.
Dus ik zou toch zeggen; snel terug naar 7 en anders dóór.

Wij zijn uitgekomen bij kleine, particuliere school. Niet ideaal maar beste optie voor hier.
Er zijn meer particuliere scholen dan ik dacht, je oriënteren kan zinvol zijn. Kan misschien ook als tussenstap dienen.
Veel succes.

Op zoek naar advies

Op zoek naar advies

17-11-2015 om 17:46

Antwoorden

Dank voor alle reacties. Heel fijn, heb ik echt iets aan!

Ik ga proberen om overal op te reageren.

We hebben al vanaf groep 6 overwogen om haar te laten doubleren. Met name in groep 7 is dit een heel serieuze overweging geweest. Echter toen had zij een vriendin in de klas, die nu haar vriendin helemaal niet meer is helaas. Toen ging het dus cognitief redelijk goed, maar ook sociaal een stuk makkelijker omdat zij elkaar hadden. Die vriendin is nu onderdeel van het collectief geworden en nu staat ze dus helemaal alleen. Dit is de reden dat wij haar toen in overleg met school toch hebben laten overgaan.

Ze is verder ook niet bijzonder zelfstandig. Ze hangt erg aan mij en los van de situatie op school, zie ik hier thuis ook geen meisje van 11. Eerder 9 jaar. Dat maakt voor mij ook dat ik meer neig naar een jaar terug of een jaar overdoen. Ik weet dat kinderen in deze fase ineens een sprong maken, dat heb ik mijn 2 oudere kinderen ook gezien. Zelfs in het meest positieve geval zien wij het haar echt nog niet doen.

Daarnaast zijn we ook van mening dat wij haar een leuk laatste jaar gunnen. Dat zit er op deze manier in elk geval niet in.

Zelf wil ze het liefst morgen gelijk uit deze klas weg. Ze heeft het echt gehad. Ze is verdrietig, boos, heeft nachtmerries.. Gewoon niet leuk.

We zijn ons ook aan het verdiepen in sociale weerbaarheid. Die Sterkampen zien er geweldig uit, helaas zijn die in mei 2016 pas weer, maar houden we zeker in gedachten.

Over het terugzetten in groep 7: ik weet niet in hoeverre het risico bestaat dat dit haar in een andere groep weer gaat overkomen. Die groep is een stuk socialer, dat is bekend, maar ook dat zijn natuurlijk al vriendschappen gesmeed en dynamieken ontstaan. Dus ook zaak om daar goed over na te denken en dit proces, als school al akkoord gaat, goed te begeleiden.

Ik merk wel dat ik met name ook door de ervaringsreacties hier, toch naar deze oplossing neig omdat ik het zo erg zou vinden als ook de middelbare schooltijd verpest wordt omdat zij nog niet krachtig genoeg is om daar naartoe te gaan.

Nuniet: wel fijn dat je dochter er uiteindelijk helemaal is gekomen. Knap hoor!!

Vrije School?

Ik ken mensen die verhuisd zijn zodat kind door kon gaan op de Vrije School. Dat ging ook niet zo goed op een reguliere school. Want het is nog maar de vraag of je met een jaar extra geholpen bent. Niet alle kinderen zijn opgewassen tegen overassertiviteit en groepsgedoe.

Tinta

Tinta

17-11-2015 om 18:00

Welke regio?

Een school zoals het Tienercollege zou voor je dochter een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je wel in die buurt (Gorinchem) wonen. Op het Tienercollege hebben ze groep 7 en 8 van basisschool en de eerste twee jaren van het VO in één school. Wel moet je dan in de derde overstappen naar 'n andere school...

Misschien zijn er ook nog andere soortgelijke scholen in jullie regio?

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 18:28

maar

Ze wil weg uit deze klas, weet je zeker dat ze niet naar groep 7 wil? Misschien een andere school?

mijk

mijk

17-11-2015 om 18:47

jan ligthart in Arnhem

Is ook een goede optie als je daar enigzins in de buurt woont!

Mijk

Angela67

Angela67

17-11-2015 om 19:45

andere school

zou ik zeker doen als het haalbaar is!
gr Angela

miriam Lavell (ot)

Je hulp wordt gezocht in het draadje 'dringen advies nodig'

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2015 om 23:11

Yep Miriam

In de rubriek Werk, geld en recht.

Sanne

Sanne

18-11-2015 om 20:14

Sociale training

Heb je ook op allerlei andere manieren, zelfs één op één.
Waaruit blijkt het jonge gedrag? Wat kan ze bijvoorbeeld niet?

andere school

Hier heeft zoon (om andere redenen) groep 8 overgedaan. Dat viel samen met onze verhuizing naar een andere stad. Wij hebben in nieuwe woonplaats met aantal scholen gesproken. De school waarvoor we hebben gekozen, had ook uitdrukkelijk mee laten wegen in welke groep mijn zoon terecht zou komen. Dat was een leuke relaxte groep. Bij zoon was het overdoen van groep 8 een goede keuze. Hoewel zoon nu (4 jaar later) wel eens baalt dat hij een jaar ouder is dan de meeste klasgenoten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.