Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren groep 2

Op school hebben ze zeer sterke twijfels of mijn dochter van bijna 6 (begin maart 2010) volgend schooljaar mag/kan doorstromen naar groep 3. De redenen hiervoor zijn dat ze snel afgeleid is, haar concentratie zwak is en moeite heeft met rekenen. Wat taal betreft doet ze het heel goed. Ze kan bijvoorbeeld al goed lezen (één van de weinigen uit haar klas), haar woordenschat is goed, ze kent alle letters incl. de aa-oo-ei enz. Juf zegt ook dat dat een heel sterk onderdeel van haar is. Afgelopen maand met de CITO heeft ze echter een C gehaald voor cito taal, onvoldoende volgens juf. Waarschijnlijk door het niet goed luisteren en opletten wat er tijdens zo'n CITO wordt gevraagd. Ze vult dan maar gewoon wat in.

Met rekenen heeft ze problemen met het optellen en aftrekken. Het ordenen, meten, gewicht e.d. heeft ze wel onder de knie volgens juf. Voor CITO rekenen heeft ze een C gehaald. Hetzelfde verhaal als bij taal, niet opletten en niet luisteren wat er gevraagd wordt.

Verder is het een meisje als ze de zin ergens op zet dan gaat het heel goed. Heeft ze er geen zin in dan doet ze het absoluut niet.
Sociaal-emotioneel is ze heel sterk. Weet goed wat ze wil en speelt het liefste met oudere kinderen. Volgens juf op dit gebied "soms" te sterk.

Haar fijne en grove motoriek zijn goed dit is recentelijk beoordeeld door de kinderfysiotherapeut ivm hypermobiliteit.

Knutselen en tekenen vind ze niet zo leuk en lukt ook niet altijd even goed, dit blijkt ook wel aan de opdrachtjes wat ze moet maken in de klas. Het eerste gedeelte is ontzettend netjes en daarna wordt het afgeraffeld.

De "werkjes" taal en rekenen zijn over het algemeen altijd goed. Thuis is ze ook altijd bezig om iets te willen leren.

Het is een ontzettend lief meisje die veel structuur en duidelijkheid nodig heeft wat de juffen natuurlijk niet altijd kunnen bieden met nog 36 andere kinderen bij haar in de klas.

Op zich ben ik absoluut niet tegen een klas overdoen maar ik zie het ook niet zitten als zij straks na de zomervakantie bij allemaal 4-jarigen in de klas komt (combi-klas groep 1&2) Ben bang dat ze zich heel erg gaat vervelen en dat ze altijd het "baasje" uit gaat hangen.

Heb natuurlijk het beste met mijn kind voor. Wil natuurlijk niet dat ze zich gaat vervelen en de klas op stelten gaat zetten maar wil natuurlijk ook niet dat ze op haar tenen moet lopen.

Hoe denken jullie hierover?

Marie

Marie

19-02-2016 om 22:16

Naar groep 3

Gewoon naar groep 3 natuurlijk. Daar is veel meer structuur namelijk en ik neem aan ook minder kinderen in de klas.

Pirata

Pirata

19-02-2016 om 22:22

Nou

Groep 3 natuurlijk. En als een C onvoldoende was, dan zat mijn oudste nu op zijn 13e nog steeds in groep 2 (i.p.v. klas 2).
School moet met een beter verhaal komen, ik lees niets afwijkends. En van doubleren ga je je écht niet beter concentreren, in tegendeel!
Voor dat rekenen: er zijn genoeg leuke rekenspelletjes of rekenwebsites, nu gelijk beginnen en dat scheelt al een slok op een borrel.

Magalí

Magalí

19-02-2016 om 22:25

Naar groep 3!

Daar wordt het voor haar waarschijnlijk interessanter en hoeft ze minder te knutselen. Ze speelt liever met oudere kinderen en is sociaal-emotioneel sterk. Het enige wat dus wat minder gaat is het rekenen? Het duurt nog een half jaar voordat ze in groep 3 zit, er kan nog veel gebeuren in die tijd. Zeker als nu al bekend is dat dat haar zwakke punt lijkt te zijn, kan er nog gericht aan gewerkt worden.

Gekker moet het niet worden

Als je elk jaar pas door mag als je op de kernvakken minstens een B scoort, dan zouden er tienjarigen in groep 3 zitten en aan het einde van groep 8 geen kind meer vmbo-advies krijgen.

Ik sluit me bij de rest aan, gewoon door naar groep 3.

skik

Emma

Emma

19-02-2016 om 23:44

door laten gaan

Jouw verhaal kan precies op die van mijn zoon gelegd worden!
Hij scoorde zelfs een D op rekenen en ging wel door naar groep 3.
Als je een keuze krijgt tenminste, want op de school waar mijn kinderen zitten heb je die keuze niet. De school bepaald.

In groep 3 is er veel meer structuur en ook rust.
Als ik je verhaal zo lees, dan heeft je dochter uitdaging nodig. Die krijgt ze niet in groep 2 als ze dat over moet doen.

Mijn zoon is ook snel afgeleid en heeft een zwakke concentratie.
Er is door school een handelingsplan opgesteld. Hij kreeg direct vanaf de start een verlengde instructie in de klas en een ZI-arrangement (buiten de klas met een leerkracht extra oefenen).
Voorin in de klas zetten zodat juf hem er bij kan trekken als hij niet oplet.

Wat je ook nog kunt vragen is of de school de cito nog eens 1 op 1 wil afnemen bij je dochter. Dat is bij mijn kinderen ook gebeurd door de IB'er en er kwam toen een hogere score uit.
En Cito geeft alleen maar een beeld van waar je dochter staat t.o.v. het landelijk gemiddelde. Dat mag niet een leidraad zijn voor overgang naar groep 3. Er bestaan ook nog andere testen, zoals testen of ze rijp zijn voor lezen en rekenen. Die zijn veel gerichter dan cito. Wellicht kan de school dat ook nog inzetten.

Ik zou er echt voor gaan dat je dochter naar groep 3 gaat.
Dan wordt ze 7 jaar in groep 3 en dat is mooi. Liever groep 3 over doen dan groep 2 !!

Groep 3.

Eens met de andere reacties. Groep 3 biedt haar misschien precies de structuur die ze nodig heeft.

Emma

Emma

19-02-2016 om 23:54

oefenen !

Nog een aanvulling:

Je kunt ook oefenen met je dochter.
Jij zegt een getal onder de 5 en zij doet + 1 of - 1.
Dus 1 minder, jij zegt 8 en zij moet dan 7 zeggen.
Als dat goed gaat, dan doe je dat ook met 2 en later met 3.
Later voer je dat op door een getal te noemen onder de 10.
Dit kun je ook in spelvorm doen : handen omhoog en als zij 2 terug of heen moet tellen, mag ze op je handen slaan.
10/15 minuutjes per dag doen!

Of twee dobbelstenen pakken, gooien, de hoogste nemen en de andere dobbelsteen doortellen.

Zo leer je haar de getallenlijn.
Het gaat erom dat ze de basis van het rekenen leert en dat begint met de getallenlijn tot 10.

Een goed boek is "dyscalculie en rekenproblemen" van Milikowski.
Daarin staat beschreven hoe kinderen leren, wat de problemen zijn met tellen en rekenen en de valkuilen. Dat leerkrachten soms te snel gaan of een stap overslaan en wat je dan moet doen.
Na elk hoofdstuk staan oefeningen die je kunt doen met je kind.
Ik vind het een prachtig boek en heb er veel aan gehad doordat mijn zoon in groep 3 totaal niet mee komt met rekenen doordat hij de basis niet goed kende.

Op www.somprint.nl kun je vervolgens sommetjes uitprinten en zo wat oefenen.

naar groep 3

Ik zie geen reden om haar in groep 2 te laten idd. De juf mag dat met deze cito scores ook niet afdwingen ofzo. Concentratie kan vanzelf beter worden.
Mijn zoontje van eind oktober hebben we wel laten doubleren in groep 2 toentertijd, voor hem vonden wij het echt nodig (sociaal emotioneel gezien). Een goede zet geweest. Ik ben dus niet tegen doubleren, maar jouw dochter lijkt me juist wél helemaal rijp voor groep 3 als ik het zo lees.
Als het echt niet gaat kan ze altijd nog doubleren in een later jaar (tuurlijk is dat iets pijnlijker, maar daar komt ze dan wel overheen, en nog geen reden om haar nu dan vast maar te laten doubleren), als het echt nodig is. Maar als het niet nodig is, dan niet.

Groep 3

Informatie en hoe je met de juf in gesprek kunt vind je hier:
http://www.ouders.nl/artikelen/dossier-kleuterdossier

Wat denk je zelf?

Wat denk je zelf?

20-02-2016 om 09:01

Ander geluid...

Ik ben het niet helemaal eens met de rest. Onze zoon vond in groep 2 rekenen (rekenvoorwaarden eigenlijk) moeilijk en had ook een slechte concentratie, maar is wel doorgegaan naar groep 3. Daar had hij het pittig, maar met stutten en steunen ging het nog enigszins. Rekenen was vanaf het begin een probleem, taal/lezen niet maar het stilzitten de hele dag, opletten en doen wat de juf zegt vond hij erg zwaar. Resultaten waren te goed om hem in groep 3 te laten doubleren, maar oh wat kostte het hem veel! In groep 4 is hij uiteindelijk gestrand. Viel uit op rekenen en door concentratieproblemen gingen de andere vakken ook moeilijker. Uiteindelijk heeft hij in groep 4 gedoubleerd en doet hij nu dit jaar voor de tweede keer. Het gaat veel beter met hem, er vallen allerlei kwartjes op rekengebied en hij is eindelijk 'schoolrijp' zoals zijn leerkracht zegt. Opletten, stilzitten, zelfstamdig werken, etc begint nu allemaal opeens te komen. Twee jaar later dan had gemoeten, hij is dus twee jaar lang enorm overvraagd! Terugkijkend hadden we hem veeeel lieverr in groep 2 laten doubleren (eventueel met extra uitdaging op gebied van taal/llezen), dat had hem twee heel pittige schooljaren bespaard en een enorm gevoel van falen/niet goed genoeg kunnen terwijl hij wel enorm zijn best deed.

angel3

angel3

20-02-2016 om 14:47

wat denk je zelf?

Onze dochter zelfde verhaal als jouw zoon. Is wel gedoubleerd in groep 2 (oktoberkind). Daarvan is ze vervolgens niet beter gaan rekenen in groep 3. Had ze alsnog problemen met concentreren en zijn we aan de slag gegaan met bijles in groep 4 en 5. Ze is met extra hulp er goed doorheen gekomen en doet het nu in groep 6 heel goed. M.a.w zij is nu ook eindelijk schoolrijp maar dat is ze niet geworden door het doubleren, want ze zit al in groep 6. Het is zo kind afhankelijk. Dit kind van TS zou ik niet laten doubleren. Ze is notabene dan al best 'oud'. Het gaat haar echt niks opleveren om nog een jaar langer tussen 'babys' te moeten zitten. Waarom zou ze daar nou schoolrijp van worden? je optrekken aan wat oudere kinderen en de juiste verwachtingen en structuur werkt veel beter.

pjwa

pjwa

20-02-2016 om 15:54 Topicstarter

Moelijk

Bermbrand, bedankt voor de link. Hier kan ik zeker wat mee!

De rest ook bedankt voor de reacties!

Doorkleuteren is natuurlijk nooit verkeerd, dan ben ik zelf ook wel van mening. Mijn oudste heeft ook jaartje doorgekleuterd (najaarskind) 2e jaar groep 1 ging hartstikke goed en gelijk aan het begin van groep 2 ging het helemaal verkeerd. Het is sowieso een heel rustig kind en thuis was hij op een gegeven moment niet meer te houden. Hij wou niet meer naar school, maakte alles stuk, en bij al die kleintjes in de klas, verveelde zich stierlijk, was het hulpje van juf. Een gesprek hierover met juf gehad destijds en het was haar niet eens opgevallen. Ze is met hem gaan praten en elke keer het excuus van sorry dit hadden wij ook niet verwacht.

Nu bij onze dochter heel pittig, dominerend meisje die goed weet wat ze wil en niet wil. Juf kan er niet doorheen prikken of ze het wel of niet kan. Ze doet maar wat, heeft ze er zin in dan is alles goed, heeft ze er geen zin dan doet ze er echt niets voor. Heb er gevraagd wat ze wil en het maakt haar niets uit... Ze is fysiek vrij groot voor haar leeftijd 1,32 m, trekt alleen maar met oudere kinderen op.

Ben bang als zij door gaat kleuteren dat dat helemaal mis gaat en dat ik elke week bij juf moet komen omdat ze zich niet gedraagt en dat ze er een feestje van gaat maken.

Eind vorig jaar groep 1 kende ze bijvoorbeeld maar twee letters, toen had juf er al een zwaar hoofd in. In oktober kende mevrouw alle 26 letters + de aa en de oo. En ze kon ineens lezen en al één lettergreep woordjes opschrijven. Tijdens het tien-minutengesprek gaf juf al aan van: onvoorstelbaar dit. Op dit moment is ze nog één van de weinigen die zich zelf het lezen heeft aangeleerd.

Nu na de "slechte" cito's komen de vraagtekens weer bij de juf. Juf heeft haar een aantal fouten bij de cito laten zien en opnieuw gevraagd wat het antwoord moest zijn, toen had ze bijna alles goed gehad.

Ik zit echt even met de handen in het haar wat ik moet doen.....

Magalí

Magalí

20-02-2016 om 16:04

Nou...

Ze kán het dus echt wel! Volgens mij verveelt ze zich gewoon bij de klassikale citotoetsen? Dan gaat het ook een stuk langzamer dan 1 op 1 toetsen, en bij 1 op 1 toetsen weet ze het dus prima. Voor mij wijst alles op een kind dat wat voorloopt op de meeste kleuters, dus naar groep 3.

Ook dat ze meer naar oudere kinderen trekt is, samen met alles wat je schrijft, echt een reden om haar niet nog een jaar in groep 2 te houden. Misschien kan ze een tweede keer in groep 2 nog wel nuttig beziggehouden worden met lees- en rekenwerkjes, maar sociaal is dat niks natuurlijk. Dan is ze tot in lengte van jaren zélf zo ongeveer de oudste van de klas en zijn er geen andere oudere kinderen meer waar ze graag mee omgaat.

Moni

Moni

20-02-2016 om 16:13

Het lijkt wel of juf haar karakter wil veranderen

door haar nog in groep 2 te laten.
Ik lees alleen maar redenen om haar door te laten gaan naar groep 3. En om in groep 2 te kijken wat er aan extra uitdaging mogelijk is. Het zou me niet verbazen als haar concentratie dan flink beter is.

Dat ze niet goed genoeg kan rekenen is natuurlijk onzin. Een C betekent dat ze minder dan gemiddeld kan rekenen. Dat geldt voor de helt van de kinderen.
En ze hoort niet bij de laagste 25&.
Ik kan me wel voorstellen dat juf een C voor rekenen voor jouw dochter onvoldoende vindt. Dat heeft dan met die concentratie/interesse te maken. Maar dat is geen reden om in groep 2 te blijven.

pjwa

pjwa

20-02-2016 om 16:22 Topicstarter

Tsja...

Ze zou dan sowieso al 8 maanden ouder zijn dan de oudste van nu groep 1.

Volgens mij stromen alle kinderen die nu in groep 2 zitten allemaal door naar groep 3. Wat ik dan niet snap van juf is dat er een aantal kinderen bij haar in de klas zitten die sociaal-emotioneel nog niet zo sterk zijn bijv. huilen bij het afscheid nemen als mama weggaat, stil en verlegen zijn en huilen om het minste en geringste. Dat die kinderen dan wel door mogen/kunnen.

Rekenen en de concentratie is een zwak onderdeel van mijn dochter. Maar heel veel kinderen kennen amper 10 letters en daar wordt vervolgens niet naar gekeken.

Kan me daar best wel boos om maken.....!

Ook door

Wat een treurige ontwikkeling is dat toch in het onderwijs, dat kleuters nu ook afgerekend worden op cito-toetsen. Iedereen met een beetje verstand van vroegkinderlijke ontwikkeling zou moeten weten dat tests bij jonge kinderen niet betrouwbaar zijn en hun ontwikkeling sprongsgewijs gaat.

Om een voorbeeld daarvan te geven: in een tienminutengesprek in oktober zei juf zorgelijk dat zoon in groep 2 onderhand wel eens interesse in letters moest beginnen te krijgen, in de kerstvakantie leerde hij zichzelf lezen, in de zomervakantie las hij in zijn slaapzakje in zijn tent zelf Pippi Langkous,

Dat juf die ontwikkeling niet kan oberserveren verbaast me niet met een klas van 36 kleuters. Gaat dit aantal nog groeien tot de zomervakantie?

Je dochter kan al lezen. Als ze dat graag doet, zal ze de voorsprong die ze nu al heeft alleen maar verder uitbouwen. Hoe denken ze dat aan te pakken bij een evt doublure in haar toekomstige groep 3.

Wat rekenen betreft zijn ze in groep 3 voortdurend bezig met het optellen en aftrekken onder de 20, ook met concreet materiaal. Om dan nu al van een achterstand te spreken omdat ze niet kan optellen/aftrekken vind ik heel vreemd.

Afgaand op de informatie die jij geeft, zou ik een doublure niet acceptabel vinden, en desnoods nu al op zoek gaan naar een andere school.

Ik zou vragen of de IB'er/RT'er haar kan observeren.

Sanne

Sanne

20-02-2016 om 20:25

Cito = geen cijfer

Het is vrij simpel. Toets 100 groep 2 kinderen en gemiddeld 20 halen een I, 20 een II, 20 een III (ongeveer een C), 20 een IV en 20 een V.
Het zijn namelijk geen cijfers, maar een onderlinge vergelijking.
Als je alle kinderen met een C of lager zitten laat blijven heb je dus nogal een probleem als school.

Marianne

Marianne

21-02-2016 om 15:06

Wat een raar verhaal

Een kind dat nu al begint met lezen, sociaal sterk is en een C scoort op rekenen zou moeten blijven zitten omdat?......

Gaat juf de rest van de klas ook laten zitten omdat ze een C scoren op rekenen en lezen?

Ga eens je licht opsteken bij de IB-er, wat hier toch achter kan zitten, want dit lijkt echt nergens over te gaan.
En misschien ook eens rondkijken naar een andere school als deze school zo omgaat met de kleutercito's die echt niet betrouwbaar zijn, juist omdat zulke jonge kinderen vaak om allerlei redenen niet laten zien wat ze kunnen.

En wat gaat juf eigenlijk doen om te zorgen dat je kind beter zal gaan rekenen? Heeft juf al een handelingsplan? Of is het handelingsplan blijven zitten en dan zal volgend jaar omdat het kind ouder wordt het vanzelf beter worden? Dat kan dus ook gewoon in groep 3.

je schrijft verder dat de werkjes taal en rekenen wel atijd goed zijn. Hoe gaat het rekenen thuis? Blijft ze daar ook achter? Of is het enige probleem dat ze het niet laat zien met de cito? En dan nog is een C geen reden om te doubleren.

Je hebt ook kans dat je kind niet oplet, omdat het haar allemaal niet boeit. Zeker als ze thuis wel altijd bezig is om iets te leren, en ze al kan lezen, heb je kans dat het in de klas haar allemaal te langzaam gaat.
Als uiterste optie zou je extern een didactisch onderzoek af kunnen laten nemen. Dat wil zeggen dat een deskundige gaat kijken waar ze nou echt staat. Dikke kans dat daar uitkomt dat ze echt totaal niets meer te zoeken heeft bij de kleuters.

Triva

Triva

23-02-2016 om 09:49

interessant

Ik ga al heel wat jaartjes mee hier en ik heb al veel draadjes gelezen over doubleren in groep 2 maar ik heb nog nooit een verhaal gelezen waar ik NIETS zie wat blijven zitten zou rechtvaardigen, echt helemaal niets dus dit is de eerste keer.

'snel afgeleid is, haar concentratie zwak is en moeite heeft met rekenen. '

En dat gaat over met blijven zitten terwijl het kind op zowel rekenen als taal een C scoort? Hoezo moeite met rekenen? Als dat al zou zijn moet je juist zo snel mogelijk naar groep 3 want daar gá je rekenen en daar kun je dus beter worden. Van een jaar extra groep 2 wordt het niet beter. Juist in groep 3 kun je bekijken of er een probleem is en hoe je dat moet aanpakken. In groep 2 zetten ze je kind op pauze tot minstens de kerst en als dan blijkt dat kind nog steeds achterloopt (hoezo met een C) op het gemiddelde van groep 2 trekken ze eens wat extra uit de kast.

Als deze school jouw kind wil laten zitten is het tijd voor een andere school.

Stond niet op mijn strepen

Stond niet op mijn strepen

23-02-2016 om 10:06

Nooit doubleren in groep2!

Na een paar maanden en een vol schooljaar groep 1 was onze jongste toe aan groep 3, kon lezen, kon een beetje rekenen en verveelde zich te pletter bij de kleuters. Zelfs school zei dat kind klaar was voor groep 3 maar ja hij was nog zo jong (kalenderleeftijd) en speels. Echt naar groep 3, dat kon niet een moeilijk laatste kleuterjaar gehad en nu al jaren moeizame tijden vanaf groep 3. Kind is contant op zoek naar uitdagingen buiten het reguliere programma om, wat er aan pluswerk geboden wordt is nog niet genoeg.
Nu terugkijkend zou ik met de vuist op tafel zijn gegaan om kind het laatste kleuterjaar te laten overslaan. We leven nu van vakantie naar vakantie, hopen dat het schooljaar snel voorbij is en er betere tijden aanbreken.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2016 om 10:11

Over betrouwbaarheid van kleutercito's

De juf had aan m'n dochter gevraagd waarom ze een bepaald (fout) antwoord gegeven had. Dochter: "ik weet dat die andere het goede antwoord is, maar ik vind dit plaatje mooier."

Thursday Next

Thursday Next

23-02-2016 om 10:26

lol Tijgeroog,

zou hier ook een actie van dochter kunnen zijn. Die had een vraag: bijna bedtijd en je mag nog heel kort ergens mee spelen. Goede antwoord was en autootje. Dochter had wat anders gekozen "want ik wil veel liever daarmee spelen".

Stond niet op mijn strepen

Stond niet op mijn strepen

23-02-2016 om 10:33

Tijgeroog das lachen ja.

Ja heel betrouwbaar die cito's.
Kleur het fruit in de goede kleur kwam hier een keer als werkje/toetsje voorbij. Hoezo is een flessengroene appel fout? Wij eten altijd granny smith en die zijn groen. In de beker potloden stond alleen flessengroen, mijn kind had geen idee dat een gele appel of geel met rode appel ook kon.
Net als die fluitketel in de ogentest van het consultatiebureau, waterkoker is hier in de familie de normaalste zaak. Ziet je kind dan slecht als hij de fluitketel niet kan benoemen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.