Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doorstromen van 4 mavo naar 4 havo

Onze dochter heeft examen mavo gedaan onlangs. En wil volgend jaar graag naar 4 havo. Nu zijn hier tot nu toe nog regels aan verbonden. De meest expliciete is een gemiddelde van 6.8 aan eindcijfers. Waarschijnlijk gaat ze dit niet halen.... Nu worden volgend jaar deze regels wettelijk afgeschaft. Maar voor dit jaar heeft school dus nog het eindoordeel. Uit gesprekken met de afdelingsleider blijkt dat school zich nog aan e regels wil houden. Heeft iemand ook een dergelijke situatie en hoe gaat school daarmee. En hoe hebben jullie dit aangevlogen?

Dees

Dees

23-05-2019 om 20:53

Shoppen

Niet elke school houdt zich aan dezelfde regels ik zou gaan rondvragen waar ze haar wel.zouden willen aannemen.

Marije

Marije

23-05-2019 om 21:07

belachelijk

Echt belachelijk. Bij ons op school hanteren ze zelfs een 7.0 voor alle vakken. Dus niet eens een gemiddelde! Ja dan is het voor een school een stuk makkelijker om mooie slagingspercentages te halen. Heel goed dat de wet wordt aangepast.

Marije

Marije

23-05-2019 om 21:08

Luzac?

Luzac als je het kunt betalen

Marrie

Marrie

23-05-2019 om 22:35

Ja maar

Overstappen van vier mavo naar vier havo is echt nog wel wat anders dan overgaan van het ene naar het andere jaar binnen een zelfde school niveau. Hier een kind dat makkelijk aan het gemiddelde van 6.8 voldeed, maar het lijkt er nu toch erg ol dat kind het dit jaar niet gaat halen. Zeker wiskunde B is enorm veel moeilijker op de havo dan op de mavo. Dat was echt een enorme tegenvaller. De manier van lesgeven is ook heel anders.
Dus persoonlijk vind ik dat die scholen gelijk hebben om regels te stellen, of in ieder geval minimaal gemiddelde, ook om teleurstelling bij de leerlingen zelf te voorkomen. Als ze zo gemakkelijk de havo aan hadden gekund, waren ze daar toch waarschijnlijk ook al begonnen?

Triva

Triva

24-05-2019 om 08:03

Precies

Het aantal zittenblijvers in h4 na m4 is groot en dan zit je al op 7 jaar voor een startkwalificatie en wat heb je dan? Niks, geen beroepsopleiding.

Mavo/havo is 6 of 7 jaar lang algemene vakken. Kan echt heel zwaar zijn.

Marije

Marije

24-05-2019 om 09:50

laatbloeiers

Er zijn zoveel kinderen van 12-13-14 die school totaal niet boeit en er ook geen inzet voor tonen. Juist als ze iets ouder worden, kunnen ze dat wel. Vooral jongens. Dus ik pleit ervoor dat iedereen die kans krijgt. Was vroeger ook zo.

Bij ons op school mag je dus alleen naar de havo als al je vakken met minimaal een 7.0 zijn afgerond. 1 slechter vak mag niet, terwijl je volgens mij met een 4 op het CES (en compensatie) wel kan slagen.

Zeg ik, en ik heb niet eens een kind op de mavo, maar al had ik die dan zou ik de voorkeur geven aan mavo-havo-hbo ipv mavo-mbo-hbo. TENZIJ kind natuurlijk al echt weet wat ie wil worden en een duidelijke opleiding voor ogen heeft. Maar dat hebben mijn beide kinderen helemaal niet.

Marije

Marije

24-05-2019 om 09:51

Triva

Wat boeit die startkwalificatie? Die is puur ter bescherming van drop outs. Dat je daar überhaupt aan denkt verbaast me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.