Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Saffiax

Saffiax

26-11-2016 om 21:24

Doorgeven afwezigheid student 18+

Geachte forum-leden,

Mijn klacht gaat over het feit hoe een onderwijsinstelling, hierna te noemen
het ROC, omgaat met ziek/afmeldingen van student(en) die 18 jaar of ouder
zijn.

De onderwijsinstelling geeft aan dat ze aan 'ouderbetrokkenheid' doen.
Hierbij maakt het volgens de school niet uit of een leerling 18 jaar of ouder
is, het blijft rechtswege geldig volgens de onderwijsinstelling. Echter,
volgens de wet ben je op je 18e 'volwassen' en zelf verantwoordelijk.
Daarnaast geeft de wet primair onderwijs aan dat 'ouderbetrokkenheid' niet
verplicht is, dus op vrijwillige basis. Ook geeft het handboek van leerplicht
in de regio aan dat studenten die 18 jaar of ouder zijn zelf verantwoordelijk
zijn voor het doorgeven van hun afwezigheid aan de onderwijsinstelling hierna
te noemen, school.

Nou hekel ik mij aan het feit dat ik mijn studerende kind moet ziek/afmelden
jegens geoorloofd verzuim. Mijn studerende kind is immers 18 jaar en volgens
de wet 'volwassen' en dus is mijn kind zelf verantwoordelijk voor het
doorgeven van zijn afwezigheid. Echter verplicht het ROC van mijn studerende
kind dat ouder/verzorger verplicht is de student af te melden ongeacht
leeftijd en beroepen ze zich op 'ouderbetrokkenheid' wat volgens de wet
primair onderwijs op vrijwillige basis is maar wat het ROC blijkbaar
verplicht stelt. Dit terwijl er alleen een onderwijsovereenkomst is met de
student en niet met de ouders/verzorgers evenals het feit dat er nergens
kenbaar is gemaakt dat men aan 'ouderbetrokkenheid' doet. Dit is niet kenbaar
gemaakt tijdens de intake evenals in het contract waar de student immers voor
heeft getekend. Ook kan ik dit nergens terug vinden/lezen op de website
evenals in alle ter beschikking gestelde documenten door de
onderwijsinstelling. Het betreft een niveau 2 opleiding.

Graag jullie mening hierover, graag deze ook zo veel mogelijk onderbouwen met
sterke argumenten eventueel met feiten in wet en regelgeving en
bronvermelding mits mogelijk, uiteraard.

Helena

Helena

26-11-2016 om 23:53

Niet zo moeilijk doen

Gewoon je kind zich zelf laten ziek melden mocht het ziek zijn en je verder niet druk maken. Zoals je zelf meermalen zegt, heb jij geen contract met school.

Verder wil ik je op twee dingen wijzen: de wet op primair onderwijs, is die niet alleen voor primair onderwijs?
En twee: wij, mensen die hier lezen, houden er niet zo van om bevelen te krijgen zoals in je laatste alinea.
Als je onderbouwing wil van je standpunt, dan ga je zelf op zoek naar wetteksten, maar dan draag je dat niet op aan onbekenden.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2016 om 09:48

apart, dat wel

Beetje vreemd is het wel, stel dat die 18 jarige al op kamers woont....moet ie dan naar huis bellen om te vertellen dat hij ziek is, zodat zijn vader of moeder de school inlicht?
Is het al een keer gebeurd dat je kind zichzelf ziek meldde en dat de school daar niet mee akkoord ging?

Standje voor Helena

Helena ik wil je op DRIE dingen wijzen.
"Verder wil ik je op twee dingen wijzen: de wet op primair onderwijs, is die niet alleen voor primair onderwijs?"
Natuurlijk wel.
"En twee: wij, mensen die hier lezen, houden er niet zo van om bevelen te krijgen zoals in je laatste alinea."
Spreek voor jezelf en doe niet zo paniekerig. De tekst houdt op geen enkele manier een bevel in. Het is een zeer beleefd geformuleerd verzoek.
"Als je onderbouwing wil van je standpunt, dan ga je zelf op zoek naar wetteksten, maar dan draag je dat niet op aan onbekenden."
Nou nee. Het is heel gebruikelijk om beweringen die je doet te onderbouwen. Als jij zelf die gewoonte zou hebben dan zou je even hebben nagekeken of de bewering die je doet over de wet primair onderwijs wel klopt. Je had dan zelf kunnen zien dat dat niet klopt. Je had de bewering in zijn geheel niet hoeven doen.

Je eerste alinea onderschrijf ik trouwens.
Niet moeilijk doen. Gewoon negeren.

Je hebt gelijk Saffiax

Saffiaan, je hoeft je niet te wapenen met argumenten.
Het is andersom: als het ROC meent iets van jou te kunnen verlangen dan moet dat ROC zich wapenen met argumenten. Jij kunt gewoon achterover leunen en het leven laten gebeuren zoals het komt.

Mocht er dan toch nog ooit een ingewikkeld verzoek over ziek melden komen, dan kun je volstaan met een kort briefje: geachte mevrouw mijnheer, Ik meen dat mijn kind volwassen is (18+) en de eigen bonen dient te doppen. Mocht ik het mis hebben dan verzoek ik u vriendelijk mij te voorzien van de wettekst die mij de bevoegdheid geeft me op deze wijze met het prive leven van mijn volwassen kind te bemoeien.

Vriendelijke groet, enzovoorts.

Scholen doen wel meer onbehoorlijke dingen. Dat is voor een deel wel begrijpelijk. Het ROC wordt ook bezocht door 18 plussers die nog geen zelfstandigheid bereikt hebben en waarvan iedereen, ouders, opleiding en overige begeleiders, meent dat ze deze tuttelzorg nodig hebben. De leerlingen zelf vinden het ook best.

Triva

Triva

27-11-2016 om 10:35

bevelen Helena?

Hoe kom je er bij dat het om een bevel gaat? De zin begint met 'graag' wordt gevolgd door nog een 'graag' en een 'eventueel' en zelfs nog met een 'mits mogelijk'. Nou als ik iemand een bevel geef gaat dat niet op die manier

Saffiax

Saffiax

27-11-2016 om 13:22

Tegenreactie t.a.v. forum-lid Helena

Geachte forum-lid Helena,

Graag wil ik u aangeven dat nergens in mijn post staat aangegeven dat ik iemand dwing iets te doen tegen hem/haar wil in. Om terug te komen over de wet primair onderwijs: Primair onderwijs

Het primair onderwijs heeft de opdracht zorg te dragen voor de brede ontwikkeling van leerlingen. Dat wil zeggen: zorgen dat alle leerlingen zich op cognitief, sociaal-emotioneel, cultureel en lichamelijk gebied optimaal kunnen ontplooien en goed voorbereid zijn op hun verdere (school)loopbaan. Het uitvoeren van deze opdracht stelt eisen aan de structuur van een school, aan docenten en schoolleiders en aan ouders.

Met vriendelijke groet,

Saffiax

Snap et wel

18 jaar is 18 jaar, zelf verantwoordelijk. Toch vind ik het zelf wel prettig dat de MBO opleiding van dochter wel aan ouderbetrokkenheid doet. Maar dan ook vanaf het eerste contact zodat het hier wel duidelijk is.
Bij de aanmelding worden ouders ook verwacht en krijgen dan ook een eigen presentatie over de opleiding terwijl de jongeren een eigen rondleiding en uitleg krijgen. Jongeren schrijven zich wel zelf in en hebben een intake apart van de ouders.
Maar je wordt wel geïnformeerd, bijvoorbeeld over het aantal ziektedagen, hoewel ik dat ook mee kan kijken in het electronische leerlingendossier.
En binnenkort de ouderavond. Verzorgd door de leerlingen die gastheren en gastvrouwen zijn. Ik geniet er nog wel even van!
Heel anders dan bij de HBO opleiding van zoon. Daar ben ik nog nooit geweest.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 13:41

Die snap ik niet Miriam

Richting Saffiax: "Als jij zelf die gewoonte zou hebben dan zou je even hebben nagekeken of de bewering die je doet over de wet primair onderwijs wel klopt. Je had dan zelf kunnen zien dat dat niet klopt"

Wat heeft de wet primaire onderwijs (WPO) hiermee te maken

De wet die hier betrekking op heeft is de wet educatie en beroepsonderwijs (WE. En daar tussen ligt nog de wet voortgezet onderwijs (WVO).

Dus ik snap niet helemaal je opmerking...?

Saffiax

Saffiax

27-11-2016 om 16:09

Tegenreactie t.a.v. forum-lid bieb63

Geachte forum-lid,

Zoals ik in mijn tegenreactie tegen Helena heb aangegeven geldt de wet primair onderwijs voor elke leerling. Daarnaast geeft de wet aan dat 'ouderbetrokkenheid' niet verplicht is, dus op vrijwillige basis. Maar het ROC van mijn studerende kind geeft aan dat dit verplicht is terwijl dit nooit kenbaar is gemaakt, niet tijdens de intake evenals het feit dat dit niet is opgenomen in het contract tussen student en onderwijsinstelling. Ik heb mijn klacht doorgezet aan verscheidende instanties o.a. Leerplicht evenals de gemeente zijn hier onderdeel van.

Zoals u aangeeft klopt het dat er meer wetten zijn zoals de WEB, maar dit veranderd niets aan het feit dat andere regel en wetgeving komt te vervallen door WEB.

Met vriendelijke groet,

Saffiax

Jaina

Jaina

27-11-2016 om 17:55

Nee

Ik heb geen ervaring met MBO maar ik zou pertinent weigeren een kind van boven de 18 op een vervolgopleiding ziek te melden. Ik zou ook willen dat alle communicatie via het kind verloopt, tenzij er zeer zwaarwegende redenen (handicap) zijn om dat niet te doen. Het kind is volwassen, zit op een vervolgopleiding en heeft een eigen verantwoordelijkheid maar heeft ook recht op privacy en zelf beslissingen te nemen.

kaplablokje

kaplablokje

27-11-2016 om 18:16

@bieb

De reactie van Miriam is voor Helena. Saffiax beroept zich op de Wet primair onderwijs. Helena werpt de vraag op of de wet primair onderwijs wel geldt voor een kind op het ROC en of deze niet alleen geldt voor het primair onderwijs. Van Miriam had Helena dat uit moeten zoeken en had zij niet mogen volstaan met het opwerpen van een vraag.

wijze raad

Saffiax zet het van je af. Hierover in discussie gaan met die school brengt je nergens.

Je vergist je bovendien. Je gaat ervan uit dat scholen niet mogen liegen, geen onwaarheden mogen verkopen en geen onjuiste beweringen mogen doen en dat ze zeker niet over mogen gaan tot het onrechtmatig onder dwang zetten van personen. Ouders in dit geval.

Het zou heerlijk zijn als dat wat niet mag ook niet gebeurt.

Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Ook scholen, leerplichtambtenaren en zelfs politie-agenten gebruiken meer ruimte dan ze feitelijk hebben. Dat mag niet, maar zij zullen zich niet tegen laten houden. Zij laten zich pas tegen houden als de rechter hen daartoe dwingt.

Er zit niets anders op dan zelf dezelfde houding aan te nemen. Negeer de dwang van de school. Laat zij maar naar de rechter gaan om jou te dwingen die verzuimbriefjes in te vullen.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 21:03

Wat een wazige reacties

Nogmaals de WPO heeft niets te maken met een ROC of studeren. Dus die hele connectie snap ik sowieso niet...

Daarnaast: een deel van de leerlingen op een ROC is nog leerplichtig (nog geen 18, of nog geen startkwalificatie). Dan heb je, in principe, dus nog te maken met de leerplichtwet en evt. leerplichtambtenaren. Vanaf 18 zijn ze geen van allen meer leerplichtig én voor de wet volwassen.
De ROC's kunnen natuurlijk wel hun eigen beleid hebben (bijv. het maakt ons echt niet uit of een leerling het ene deel van het jaar nog 17 is en het andere deel 'al' 18), we willen gewoon 1 beleid en geen gedoe. Wettelijk kunnen ze daar uiteindelijk niets mee (als kind al 18 is).

Beter lezen

Bieb als je beter leest begrijp je meer.

Ik zal het even voor je toelichten.
Het ROC schermt met de term 'ouderbetrokkenheid' en doet alsof die term een juridische betekenis dekt die ook van toepassing is op 18+ ers.
De enige wet waarin de term voorkomt is de WPO. In die wet wordt bovendien aangegeven dat ouderbetrokkenheid een vrijwillige basis heeft.

Kortom: dat ROC verkoopt kletspraat.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 21:28

Dus?

Het ROC mag geen ouderbetrokkenheid wensen?
Dat het wettelijk niet verplicht is een ander verhaal. Zet dan gewoon je hakken in het zand. Klaar.

Saffiax

Saffiax

27-11-2016 om 23:30

Tegenreactie t.a.v. forum-lid bieb63

Geachte forum-lid,

Graag wil ik u nogmaals wijzen op het feit dat het ROC 'ouderbetrokkenheid' niet wenst, maar afdwingt. In feite zou dit niet mogen omdat dit niet verplicht is volgens de wet primair onderwijs evenals het feit dat studerende kind 18 jaar oud is en volgens de wet volwassen is en daarbij zelf verantwoordelijk is.

Over het beleid van het ROC, in het beleid is niets terug te vinden van het verplicht stellen van 'ouderbetrokkenheid'. Hierbij stel ik het ROC dan ook in gebreken en hebben ze verzuimd op het gebied van communicatie en het verspreiden van onjuistheden. Het hele verhaal met 'ouderbetrokkenheid' bestaat niet in mijn ogen, mocht dit wel zo zijn, dan moet men met sterk onderbouwde argumenten evenals bewijsstukken komen.

Met vriendelijke groet,

Saffiax

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 23:36

Geacht lid saffiax

Pfffffffffff. Get a life.......
En wasrom je die WPO er steeds bij haslt is voor mij een compleet raadsel.
Hoe dan ook: zet je hakken in het zand en klasr ermee toch?

zo gaat dat dus

Dat valt je ten deel Saffiax: men begrijpt de kwestie niet en het wordt je eigen schuld.

Nogmaals, je hebt gelijk. Dit is gek en raar en onbehoorlijk en al die andere dingen.
Maar 'men' vindt dat dit allemaal best kan. Scholen gedragen zich als slecht georganiseerde verenigingen. Ouwe jongens krentenbrood. Wie zeurt of het er niet mee eens is, kan zijn lidmaatschap opzeggen.

Je krijgt geen handen op elkaar voor het veranderen van de houding van de school.
Men vindt dat niet nodig. Er wordt maar bar weinig waarde gehecht aan een correcte omgang met ouders, leerlingen, de wet, de rechten en de plichten.

Niks zeggen maar tegelijkertijd niet meedoen aan deze flauwekul is de meest beleefde manier om hier mee om te gaan. Ook als er druk gezet wordt (brieven) deze gewoon negeren. Het houdt vanzelf op.

Snap het niet

Snap het niet

30-11-2016 om 16:31

Wat bedoel je

met ' dit verandert niets aan het feit dat andere wet- en regelgeving komt te vervallen door de WEB'. Welke wet- en regelgeving vervalt en waarom?

afgewezen moeder

afgewezen moeder

10-12-2016 om 23:24

ROC tegenovergesteld beleid

Mijn zoon van 18 heeft via zijn advocaat (prodeo) aan school laten weten dat zijn ouders geen informatie mogen hebben over hem en zijn schoolresultaten, in welke vorm dan ook. Het ROC houdt zich daar angstvallig aan. Waarschijnlijk omdat het verzoek gerechtvaardigd is!

bieb63

bieb63

11-12-2016 om 00:55

Afgewezen moeder

Wat bedoel je daar precies mee? Wettelijk is hij volwassen, en voor zover ik weet is er dan en dus geen automatische info vanuit roc richting ouders, zonder toestemming van de leerling.

afgewezen moeder

afgewezen moeder

11-12-2016 om 13:10

klopt bieb

Mijn zoon is boos uit huis gegaan en wil geen contact met ons. Ik had contact gelegd met zijn school, zijn mentor om in grote lijnen een beetje te horen hoe het gaat. Daar is nu een stokje voor gestoken.

bieb63

bieb63

11-12-2016 om 14:01

afgewezen moeder

Ik begrijp dat je wat info van school zou willen hebben. Ik begrijp ook dat school daar bij een 18+'er niet zomaar aan kan voldoen.
Wat is jouw mening daarover?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.