Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brigitte

Brigitte

12-11-2013 om 20:50

doktersverklaring bij afwezigheid so?

Hallo allemaal,

Mijn dochter zit in 5 Havo en mist door ziekte een so.
Ze is nu 2,5 dag met koorts en griepverschijnselen thuis. Normaal gesproken maak ik daar geen afspraak voor met de huisarts. School eist nu een doktersverklaring. Ik heb daar over overlegd met mijn huisarts. Deze wil geen doktersverklaring schrijven, alleen een eventueel gemaakte afspraak bevestigen.
Zelf vind ik het moeten overleggen van een doktersverklaring ook erg overdreven, maar nu de huisarts deze niet wil afgeven ontstaat er mogelijk een probleem.
Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn?

Bij voorbaat dank,
Brigitte

Nils

Nils

12-11-2013 om 21:05

Vragen

Wil de dokter geen verklaring geven, omdat hij dochter niet ziek (genoeg) vindt of omdat hij een doktersverklaring in dit geval onzinnig vindt? En is er een reden voor wantrouwen bij school?

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2013 om 21:07

Beroepsgeheim

De huisarts heeft een beroepsgeheim en mag dus geen verklaringen afgeven. Als school meer wil hebben zullen ze voor een keuringsartsen moeten zorgen.
Maar ik zou eerst eens terug gaan naar school en melden wat de huisarts jou verteld heeft. Iets over soep en heet eten enzo. Zeker als de huisarts de afspraak wel wil bevestigen. Toen ik zwanger was en een dikke buik had ik voor het op pauze zetten van m'n sportschoolabonnement ook een doktersverklaring nodig. (Hallo, kijk even naar m'n buik...!) Die kreeg ik om dezelfde reden niet van m'n huisarts, wel een verklaring dat hij geen medische verklaringen afgaf. Die heb ik bij de sportschool laten zien en dat was ook goed... Dus je kan soms nog een end komen...

weigeringsbriefje

http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artseninfolijn/FAQ-Praktijkdilemmas/Casus-Artseninfolijn/Waar-kan-ik-het-weigeringsbriefje-vinden.htm
Van mijn huisarts kreeg ik dan een voorgedrukt briefje dat op advies van de KNMG de arts geen bewijsbriefje afgeeft.
Maak zelf een briefje als ouder, met handtekening, en daar moet de school het mee doen.

kul

Wil men de huisartsenzorg over de kop hebben ofzo? Het zou me een mooie boel worden als iedereen die een paar dagen ziek is naar de ha zou moeten voor een doktersverklaring. Alsof die mensen niets beters te doen hebben. Ze kunnen toch niets doen (uitzieken, mevrouw, en 3 x daags een paracetamolletje...)

Dat van dat beroepsgeheim snap ik dan weer niet, want als de patiënt machtigt mogen ze verklaren, zou je denken. Maar goed, ik ben geen arts.

Groeten,

Temet

Brigitte

Brigitte

12-11-2013 om 21:53

antwoorden

Dank alvast voor julie reacties!

De dokter wil geen doktersverklaring afgeven omdat hij wel wat beters heeft te doen én hij vindt dat het woord van de ouders voldoende zou moeten zijn. Er is geen reden om dochter of ons te wantrouwen. Dochter spijbelt nooit, neemt school heel serieus, altijd netjes en beleefd en heeft goede cijfers.

Ik heb nog geen afspraak gemaakt bij de huisarts en de huisarts kan die dus ook nog niet bevestigen.

Ik word nu door school min of meer gedwongen een afspraak te maken bij de huisarts terwijl ik gewoon denk dat mijn dochter een griep moet uitzieken en daarbij geen ingrijpen van een huisarts nodig heeft.
De huisarts denkt er hetzelfde over als ik. Dochter kan ziek genoeg zijn om geen so te kunnen maken, maar in dit stadium doet de huisarts nog niks.

In het schoolexamenregelement, gepubliceerd op de site, wordt er niet gerept over een doktersverklaring. Tijdens een voorlichtingsavond is de doktersverklaring wel genoemd als nodig. Volgens het schoolexamenregelement dien ik dochter telefonisch op een speciaal nummer of schriftelijk af te melden. Het speciale nummer is op dit moment niet in gebruik, ik heb dochter vervolgens nogmaals telefonisch ziek gemeld via het algemene telefoonnummer en per mail aan de afdelingsleider. De afdelingsleider mailt vervolgens terug dat dochter een formulier moet ophalen wat ingevuld dient te worden en vraagt om een doktersverklaring.

Ik heb vervolgens terug gemailed dat ik er van uit ga dat ik haar via de mail voldoende heb geïnformeerd. Hierop heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Mijn dochter wil na de Havo het VWO gaan doen en moet dan een 7 gemiddeld staan. Als ze nu een 1 voor haar kiezen krijgt omdat de afdelingsleider oordeelt dat ze ongeoorloofd afwezig is, kan ze het gemiste so wel herkansen. Omdat ze maar één maal mag herkansen deze periode, gaat dat dus ten koste van een eventuele andere herkansing.

Ik ga het gegeven linkje van AnneJ even bekijken, heeft er iemand enig idee of er een wet is die hier wat over zegt?

Bedankt alweer,
Brigitte

Heb nu het zesde kind op het VO

En dit heb ik nog nooit meegemaakt.
En ik heb heel wat meegemaakt, heb kinderen op Gymnasium, VWO, HAVO, MAVO en VMBO gehad.
Ik kan me voorstellen dat dit voor een examen wel gevraagd kan worden.
"Slightly overdone" voor een SO.

Annet

Annet

12-11-2013 om 22:13

Mijn huisarts lost dit heel praktisch op

Het ging in ons geval gelukkig niet over het VO.
Maar de huisarts heeft wel eens een briefje geschreven met zo ongeveer deze tekst: Pietje Jansen is bij ons bekend met verschijnselen van Astma.

Daarmee geeft hij geen diagnoses maar meldt hij alleen dat Pietje bekend is op de praktijk.

Op VO van oudste is een briefje van de ouder voldoende.
Nu oudste in de vijfde zit, is een mail en soms een gesprekje met gymleraar door oudste voldoende om te regelen dat ze niet mee kan doen met de gymlessen.

Nils

Nils

12-11-2013 om 22:23

Bizar

Anders kan ik niet zeggen. Als je dochter nu iedere toetsweek gedurende een paar jaar een aantal dagen niet was komen opdagen, had ik me er nog iets bij voor kunnen stellen. Het PTA (maakt het door jou genoemde regelement daar deel van uit?) is leidend, niet een opmerking tijdens een voorlichtingsbijeenkomst. Het kan zijn dat dochter door de ziekte geen herkansing meer mag doen, maar alle gemiste schoolexamens moet ze, volgens mij, gewoon in kunnen halen.

Brigitte

Brigitte

12-11-2013 om 22:42

PTA

Ojee, het is nog erger dan ik dacht. Ik heb niet helemaal goed gelezen: als haar verzuim wordt beoordeeld als ongeoorloofd krijgt ze een 1 die ze niet mag herkansen

Dit is de letterlijke tekst:
"Een schoolexamentoets verzuimen is slechts geoorloofd in geval van ziekte of bijzondere persoonlijke omstandigheden.. De afdelingsleider bepaalt na schriftelijke mededeling van verhindering of het verzuim terecht is.
Het bericht van verhindering dient voor het begin van de schoolexamentoets aan de afdelingsleider, telefonisch of schriftelijk, bekend te zijn gemaakt..
Indien binnen 5 schooldagen geen schriftelijke bevestiging van verhindering is ontvangen kan de leerling niet deelnemen aan de inhaaltoets.
De PTA toets kan dan alleen worden ingehaald ten koste van een herkansing."

en

In geval van ongeoorloofd verzuim wordt de desbetreffende schoolexamentoets beoordeeld met het cijfer 1,0. Deze toets kan niet worden herkanst.

Dit schoolexamenregelement maakt inderdaad deel uit van het PTA.
Ik word een beetje zenuwachtig van het feit dat de afdelingsleider bepaalt of het verzuim terecht is of niet.

Verklaring

De voornaamste reden dat een dokter geen doktersverklaring geeft is dat hij geen partij wil zijn in de zaak. Dus bij het missen van examens, het stopzetten van een lidmaatschap of het annuleren van een vakantie e.d. wil hij niet degene zijn die stelt of de patiënt terecht niet deelneemt. Dat zou namelijk betekenen dat hij zich behalve in de klachten van de patiënt ook nog eens zou moeten verdiepen in wat allemaal de voorwaarden en beperkingen zijn van het deelnemen aan examens, sport of vakanties. Bovendien of vooral moet hij dan partij kiezen tussen de belangen van zijn patiënt of de tegenpartij. En daar is een arts niet voor. Wat je in zulke gevallen wel zou kunnen doen als het er echt op aan komt is een onafhankelijk arts je dochter laten 'keuren'. Maar da's een paar dagen of weken na de griep wat lastig aangezien ze weer beter is. Maar ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Ze zal niet de allereerste leerling zijn die wegens ziekte een tentamen moet verzuimen. En als het goed is geeft geen enkele huisarts zo'n verklaring, dat staat namelijk in hun huisartsenclub-beleid.

skik

Angela67

Angela67

12-11-2013 om 23:18

gewoon dan maar gaan?

misschien moet ze het dan maar gewoon gaan maken zodat ze iig mag herkansen?
gr Angela

Nils

Nils

13-11-2013 om 06:14

Geoorloofd

Er is hier gewoon sprake van geoorloofd verzuim, want van ziekte. Bovendien heb je de ziekmelding ook volgens regels gedaan. Er lijkt me dus niets aan de hand en ik hoop dat de afdelingsleider dit ook zal laten weten.

Anneke

Anneke

13-11-2013 om 09:20

Jeetje...

Ik vind dit zo bizar. Ik ga er even vanuit dat je kind nog geen 18 is, jij bent als ouder dus verantwoordelijk. Als jij aangeeft dat het kind ziek is, zou dat voldoende moeten zijn. Ziekte valt onder geoorloofd verzuim. Jij hebt de ziekmelding gedaan zoals dat moet. Willen ze controleren of dochter echt ziek is (zoals bij een-dag-eerder-op-vakantie-gaan-verzuim) dan is de leerplichtambtenaar van harte welkom.

Ik vergelijk het even met een ziekmelding op je werk. Daar wordt je ook niet verplicht om een huisarts te bezoeken en/of een verklaring te vragen. Dan ben je ook niet verplicht om aan werk (lees: school) door te geven wat je hebt.

Ik zou in dit geval een hele nette mail versturen naar de directeur. Soms is het goed om te laten zien dat beleid hoe beleid (met de beste bedoelingen) werkt in de praktijk.

Brigitte

Brigitte

13-11-2013 om 09:22

gerustgesteld maar...

Nogmaals dank voor alle reacties!

Ik ben inmiddels wel gerustgesteld, ik denk dat ik inderdaad aan de regels heb voldaan. Ik blijf me echter afvragen wat er zou gebeuren als het overleggen van de een doktersverklaring wel in het schoolexamenregelement stond als zijnde nodig om te beoordelen of een verzuim wel of niet geoorloofd is. Uiteindelijk denk ik dat ik het gelijk aan mijn kant heb want een huisarts is geen keuringsarts, maar ik denk dat er heel wat energie voor nodig zou zijn om dat gelijk te halen.

Toch gaan kan niet meer, het so is al afgenomen.

Dank!
Brigitte

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2013 om 09:35

Simpel toch

Het staat volgens mij duidelijk in het reglement. Jij doet schriftelijk melding en de afdelingleider moet bepaalden of dat terecht is. Als die daar over twijfelt zal die actie moeten nemen, dus in jullie geval voor een keuringsarts moeten zorgen. As ze het zo hoog willen spelen.

Brigitte

Brigitte

13-11-2013 om 09:57

Nog één vraagje

Ik heb de afdelingsleider gemailed. Wordt dat ook beschouwd als schriftelijk?

(ik heb ook gebeld, als het niet linksom is heb ik me rechtsom aan het reglement gehouden)

groetjes weer,
Brigitte

Manja

Manja

13-11-2013 om 20:20

irirtant

Ik heb een dochter op het mbo. Daar hebben ze drie keer per jaar toetsweken, met na elke toetsweek twee herkansingsdagen. Alle toetsen moeten voldoende zijn.Als je ziek bent tijdens de toetsweek heb je gewoon pech. Dan moet je alle toetsen op de twee herkansingsdagen doen. Je hebt niet een extra kans. Het zal je misschien niet verbazen dat er na het eerste jaar heel wat afvallers waren.
Gelukkig was mijn dochter nooit ziek. Een vriendin wel. Die zat enorm in de stress.
Het is wel zo dat de leerlingen van 18 plus zichzelf heel gemakkelijk ziek melden voor de lessen. Misschien dat dat meespeelt bij deze strenge regeling. De 16 en 17 jarigen komen meestal braaf op de lessen, die moeten nog ziek gemeld worden door ouders.

manja

` De 16 en 17 jarigen komen meestal braaf op de lessen, die moeten nog ziek gemeld worden door ouders.`

Mwah, een beetje 16-jarige kan prima zijn ouders nadoen. Of andermans ouders (in mijn klas zat een meisje dat in voorkomende gevallen als moeder voor een jongen optrad als het om briefjes ging, of hij dan in ruil haar vader speelde weet ik eigenlijk niet).

Met mailen wordt het wat lastiger nu trouwens, want dan klopt het afzendadres niet.

Groeten,

Temet

Temet

Daarom stuurde de vo-school van mijn dochter na een telefonische ziekmelding alsnog een mailtje naar de ouders met het verzoek te bevestigen dat ze op de hoogte zijn van het verzuim van hun kind. Het is voor leerlingen tegenwoordig veel lastiger om te spijbelen als toen ik op school zat. Hoewel ik eens drie dagen geschorst ben nadat ik vanuit een telefooncel net deed of ik mijn moeder was die mij ziek meldde.

skik

Skik

Hè, die moderne techniek ook... er kan ook niks meer tegenwoordig

groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

14-11-2013 om 10:53

temet en skik

Ik kan mijn moeder's handtekening nog steeds uitstekend vervalsen.

mijk

mijk

14-11-2013 om 11:10

Gesprekje tussen mij en mijn vaders secretaresse ooit

Ik op kantoor of mijn vader er was. Secretaresse. Ja maar hij is er maar heel even en moet dan tegelijkertijd wel even stapel brieven tekenen.

IK: Nou als dat nodig is kan ik dat ook wel even voor hem doen hoor.

Secretaresse: Als het echt heel erg nodig is kan ik die krabbel ook best nadoen maar het is toch netter als ie het zelf doet.

Papa: wààààààt?!

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2013 om 11:21

Wel voorzichtig doen

Bij m'n broer op school hadden ze boekjes met cijfers die elke week getekend moesten worden. Prima als je daarop de handtekening van je ouders vervalst, maar het is natuurlijk niet handig om dat 30 keer op de kaft van hetzelfde boekje te oefenen...

Manja

Manja

14-11-2013 om 14:14

temet

Haha, dat gaat allemaal zomaar niet. Ziekmeldingen worden per mail bevestigd aan de ouders zolang ze geen 18 zijn. En als ze 18 zijn krijgen de leerlingen op hun eigen e-mailadres een mail.
Spijbelen kan echt zomaar niet.
Ik blijf het wel erg streng vinden dat een echte zieke in de toetsweek bij mijn dochter geen extra kans krijgt. Ziek is gewoon pech.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.