Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

08-02-2013 om 16:40

Dochter wordt gepest :(

Dochter (gr6) wordt de laatste tijd, zo vanaf de kerstvakantie stelselmatig gepest. Daarvoor in deze groep ook wel soms, maar nu ineens heel vaak. En dat wordt naar mijn idee door de juf niet gezien, of juist aangemoedigd. Ze zit nu (vanaf de kerstvakantie) met haar pesters in een groepje van 4 kinderen. De juf heeft dit bewust gedaan om zo de kinderen juist nader tot elkaar te laten komen, maar het werkt dus niet. Volgens juf lokt dochter dit wel een beetje zelf uit omdat ze zo snel gaat huilen.
Ik ben gisteren een beetje ontploft toen dochter weer eens over haar toeren thuis kwam. Ze hebben al de hele week invallers want de juf is ziek, dus wordt ze extra gepest. Ik wilde haar thuis houden en heb gebeld naar school en de situatie uitgelegd, en kreeg de invaller (de adjunct) aan de lijn en we hebben een pittig gesprek gehad, ook op school met dochter. Ze schrok nogal van de situatie waar dochter in zit, heeft ook een overstuur huilend kind gezien. Dochter is gewoon doodsbang voor die jongens uit haar groepje.
Ze gaat nu dus vanaf nu wekelijks (is beloofd) met die adjunct praten hoe het gaat en de juf wordt ingelicht, hoewel we daar al op regelmatige basis gesprekken mee hadden. Het groepje moet dan ontmantelt.
Maar het zit me niet lekker. Ik heb echt het gevoel dat juf dit groepje expres heeft samengesteld omdat ik al een paar keer op school ben wezen klagen over de gang van zaken in de klas, dit vooral over werkhouding van de juf. Maar zoiets bewijs je niet.
Dochter wil heel erg perse NIET naar een andere school, maar wij (papa ook) neigen er nu toch naar om het wel te doen. Er is plek. Maar zo'n wissel halverwege het jaar heeft dat niet al te veel impact? En dochter huilt nu snel, dus is ze dan een potentieel slachtoffer?
En zal ik contact zoeken met de ouders van die jongens die haar steeds pesten? Ik sta alleen nu even niet zo voor mezelf in geloof ik (ik ben booos!!).
OOhhh ik weet het even niet meer. Ik ben zelf ook erg gepest (en ik "lokte" dat ook zelf uit) en dit raakt me echt enorm hard, kan er gewoon niet van slapen en zat gisteren bij die adjunct ook gewoon te janken waar dochter bij zat. Ik vind dit heel erg

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama 5

Mama 5

08-02-2013 om 17:52

Doen 2

Hier een zeer positief verhaal over een schoolwissel. Hadden we veel eerder moeten doen.
En misschien kun je het je nu niet meer voorstellen, maar er zijn echt scholen, waarin kinderen die makkelijk gaan huilen daar NIET mee gepest worden. Echt waar. Daar wordt pesten namelijk gelijk aangepakt, op een manier waarop de pesters er mee ophouden.
Door onze ervaring ben ik ervan overtuigd geraakt dat pesten vooral te maken heeft met de houding en sfeer die de leerkrachten uitstralen. Leerkrachten die gaan beweren dat kinderen 'het zelf uitlokken'', die hebben er echt niets van begrepen. Die geven de pesters gelijk. Bah.

Mama5

Ja klopt dat zijn neit de beste leerkrachten....
Maar de zin "Ik heb echt het gevoel dat juf dit groepje expres heeft samengesteld omdat ik al een paar keer op school ben wezen klagen over de gang van zaken in de klas" gaat wel erg ver hoor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2013 om 19:34

Kan geerke

Maar zo'n gevoel komt wel ergens vandaan.

En bovendien is dit nu niet bepaald een handige zet van juf gebleken. En eerlijk gezegd: ik heb deze redenatie al vaker gehoord, maar ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat het ook werkte. Ook bij mijn kind werkte dit zeer zeer averrechts. En als een juf dan reageert alsof ze blond is... tja dan kun je het vertrouwen wel eens gaan verliezen als ouder. De juf van mijn kind was ver best okee, maar echt goed had ze de klas niet in de hand. Ook ik heb lopen twijfelen over een overstap naar een andere school. We hebben het niet gedaan, ook omdat kind aangaf dit niet te willen. Achteraf geloof ik niet dat het er slechter van geworden zou zijn. Het pesten is wel gestopt, maar echt een leuk gezellig geheel is het klasje niet meer geworden, in ieder geval niet voor mijn kind.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2013 om 19:37

Een frisse start

Zou in mijn ogen dus niet gauw verkeerd kunnen uitpakken. Wat heb je te verliezen?

Wat mij opviel

Wat mij opviel aan
"Maar het zit me niet lekker. Ik heb echt het gevoel dat juf dit groepje expres heeft samengesteld omdat ik al een paar keer op school ben wezen klagen over de gang van zaken in de klas, dit vooral over werkhouding van de juf. Maar zoiets bewijs je niet."

was "maar zoiets bewijs je niet". Op het moment dat je zoiets moet bewijzen, houdt het op. Een teken dat er geen wederkerigheid in het gesprek zit. Dat je moet gaan bewijzen dat je gepest wordt, vind ik veel te ver gaan. Geen wonder dat er niet zoveel van de grond komt bij school en leerkracht.

Overigens vind ik het argument dat je er zelf om vraagt, een om bijna klappen uit te gaan delen. Pfff.. wat een boerenpotenonzin, zeg!

Ik ben geen voorstander voor een schoolwissel maar als er een reden is, zou dit een goede reden zijn.

nathalie

nathalie

08-02-2013 om 20:00

O bah

van die juffen die beweren 'dat een kind het zelf uitlokt' bah bah bah. Net als die Egyptische vrouwen zeker, die er om vragen om verkracht te worden dus dan is het oké om dat te doen?
Het maakt niet uit of er wordt 'uitgelokt' of niet, wat dat dan ook maar zou betekenen. Pesten doe je gewoon niet, mag nooit, en hoort altijd aangepakt te worden. Snel weg van die school!

donderkopje

donderkopje

08-02-2013 om 20:30

Maar wat gebeurt er dan?

De vergelijking tussen uitlokken van verkrachting door dragen van korte rok en uitlokken van pesten door snel huilen vind ik sterk. Fijn om die stomme dooddoener eens met een sterk argument van tafel te kunnen vegen.
Maar wat houdt t pesten dan in? Kan je daar iets over vertellen zonder herkenbaar te worden?
Ik ben zelf vroeger begin middelbare stelselmatig door vriendinnenclupje van 1 op andere dag verstoten en maandenlang genegeerd en doodgezwegen. Pesten dus. Als mijn kind nu dreigt buitengesloten te worden reageer ik daar meteen allergisch op. Maar een duw of rotopmerking van wat sociaal beperkt klasgenootje kan ik veel beter nuanceren. Tenzij dat natuurlijk n patroon wordt.

Tango

Tango

08-02-2013 om 21:31

Schoolwissel

Volgens mij speelt er al een hele tijd een en ander bij jullie op school, Wiz-zy. Je hebt naar mijn idee al eerder over deze juf geschreven en hoe ze is tegenover jouw dochter. Je hebt het een kans gegeven, maar het lijkt me dat de grens nu toch wel bereikt is, nu je kind keer op keer overstuur thuis komt en juf nog steeds niet ingrijpt en bovendien zegt dat ze het pesten zelf uitlokt.
Natuurlijk zegt je dochter dat ze niet van school wil wisselen, ze kan er zich geen voorstelling van maken. Maak een afspraak op een andere school, alleen om te kijken en laat haar daar een aantal uren meedraaien. W.s. wil ze niet meer terug naar haar oude school.

mama 5

mama 5

08-02-2013 om 22:09

Geerke

Of het nu echt zo is, of niet, dat die juf Wizzy's dochter bij de pestkoppen heeft gezet 'om wraak' te nemen. Het feit dat Wizzy die mogelijkheid overweegt, dat die gedachte bij haar opkomt, zegt voor mij al, dat de relatie met die juf, het vertrouwen in haar, ernstig verstoord is. En ik vraag me af of zoiets nog wel goed kan komen. En ik vind dat je als ouder bovenal op moet komen voor het belang van je kind.
Mijn ervaring is, dat ik als ouder veel te lang dingen accepteerde van de school en haar leerkrachten. De grenzen schuiven steeds verder op. Je gaat slechte leerkrachten goedpraten, of reden voor hun slechte functioneren zoeken. 'Ach het is ook een moeilijke klas. Ach, die juf is nog jong. Ach die juf is zo oud. Ach het is bijna vakantie. Ach, die juf zit misschien niet helemaal lekker in haar vel. Ach, de school doet echt wel zijn best om die juf te coachen. Ach, misschien hebben we nog niet duidelijk genoeg gezegd hoe erg het voor ons kind is. Ach, het kan nog veel erger. Ach, je moet de school ook een kans geven om hier van te leren. Ach, mijn kind moet ook leren omgaan met mensen waar ze niet zo mee kan opschieten. Ach, misschien helpt die kanjertraining/coaching van de directie/coaching van de schoolbegeleidingsdienst wel.'

En zo lieten wij een situatie die niet goed voor ons kind was, veel te lang bestaan. Erg dom van ons.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

09-02-2013 om 07:48

Kans

Ik zou het nog heel even aanzien. De juf was er niet, dan juist worden kinderen extra vervelend. De school heeft al meteen actie ondernomen. Kijk even hoe de juf reageert. En nog een stevig gesprek over dat je dochter het zou uitlokken met haar gehuil. Deze juf heeft ze nog een half jaar, het is ook belangrijk te kijken naar de andere leerkrachten die ze nog krijgt. De school neemt nl. wel meteen actie. Om 1 juf zou ik niet van school wisselen, dat kan je ook op een andere school treffen, zo blijf je aan de gang. Trouwens, juf heeft dat expres gedaan om wellicht andere redenen dan jij denkt, maar dat is helaas mislukt.
Schoolwissel kan altijd nog, ook iets later.

Hier

Heeft een schoolwissel erg goed uitgepakt. Dit schooljaar zijn mijn kinderen (dochter 8 jaar, groep 4 en zoon 10 jaar groep 6)
Dochter is gelijk de eerste dag van het schooljaar begonnen op nieuw school, was wel een ander verhaal; zij is naar het speciaal onderwijs (REC 4) uitgestroomd. Zoon is eerst nog 2 dagen op oude school gestart omdat een plek op een andere school nog niet rond was. De eerste woensdag op een andere school begonnen en geen moment spijt gehad. Zoon wilde eigenlijk ook liever niet, hoe beroerd zijn oude school ook was het was wel voorspelbaar. Hij wist dat hij er gepest werd en hij wist dat zijn juf hem niet ondersteunde met zijn dyslexie, hij wist dat hij continu te horen kreeg beter zijn best te doen met overschrijven etc. Dit is allemaal niet leuk maar voor een kind wel voorspelbaar. Zo'n nieuwe school is dan spannend. Kinderen kunnen nog niet overzien wat daar gaat gebeuren en laten we eerlijk zijn wij als ouders ook niet. Wij nemen zo'n beslissing voor een nieuwe school ook op "het lijkt erop dat het hier wel goed zal gaan." Pas achteraf weet je of de nieuwe schoolkeuze goed was.

In ons geval waren beide keuzes super en hadden we het jaren eerder moeten doen... Kinderen zijn helemaal opgeleefd en hun schoolresultaten zijn ook enorm gestegen. Ineens vinden ze school weer leuk en gaan ze graag. Zoon krijgt nu wel ondersteuning voor zijn dyslexie en ineens kan hij wel betere resultaten.

Ik zeg dus doen!!! Zoek een andere school, ook binnen dit schooljaar nog. Schooljaar is nog ongeveer een half jaar, kan erg lang zijn als je je niet prettig voelt.

Pham

Schoolwissel

Ook net gedaan (na de kerst) en t viel REUZE mee, een kind hecht zich erg snel
In een nieuwe groep , als die veilig is en de docent t goed begeleidt.

Was dit niet de facebookjuf?

Even nieuwsgierig..

Schoolwissel

Ik heb geen ervaring met schoolwijsheid en een beetje met pesten(van vroeger ik werd soms gepest)

Maar ik wil toch even reageren, je schrijft dat dochter huilend heeft gezegd dat ze niet van school wil wisselen en heeft gedreigd met weglopen.

Ik denk dat het goed is om daar iets mee te doen en dan twee dingen: waar komt de angst voor een wissel vandaan? Wat verwacht zij er van? En voor jezelf: als dit over iets anders zou gaan, een vakantie en dochter zou dan ook huilend zeggen dat niet te willen en dreigen met weglopen, hoe reageer je dan?

Dit om het gedrag en de situatie los te koppelen. En al komen er nog honderd goede juffen, de opmerking ze lokt het zelf uit is voor mij een rede om hier ter plekke woest te worden op de juf, hoe durft ze!!!! En dus weg daar! Want van de directie mag ze dit dus zeggen... Lekker sfeertje op die school...

Juf

Is dit die facebookjuf? Ai.
De situatie, de juf, de directeur zijn een gegeven. Daar verander je niets aan. Ook volgend jaar niet. Je kan niet alles wat je te berde brengt recht breien of winnen en had je moeten kiezen. Laat andere ouders klagen over Facebook, over weglopen, over een uur film in de week. Jij hebt je handen vol aan opkomen voor je dochter.
Je dochter had toch ook wat extra's nodig?
Het leest alsof de juf persoonlijk tegen de haren in gestreken is en ze heeft in elk geval haar boodschap afgegeven: als je je teveel met mijn manier van lesgeven bemoeit, bemoei ik me niet met jouw kind, maar wel met mijn klas. Altijd handig voor de komende jaren op school, zo'n reputatie. Voor deze juf dan. Toekomstige klachten zijn bij voorbaat al gesmoord.
Het gesprek dat ze aan het begin van het jaar met jou had, daar heeft ze aangegeven waar de lat ligt voor dochter. Daar zei ze al dat er een minimale ondersteuning zou zijn. Dat was geen goed teken. Zeker, dat deugt niet, maar wat je doe je er aan?
Zie hier het resultaat: je bent afhankelijk van haar en krijgt niets gedaan behalve als je wilt vechten. En dan nog, de kans dat het erger wordt is aanwezig. Als het een echte ka is, deze juf, dan leert ze jou een lesje over de rug van je dochter: slikken of stikken. Wat dat betreft heeft een leerkracht een enorme invloed in het sociale deel in de klas.

Maar ik ben bang dat er niet veel aan te doen is voor dit jaar tenzij je enorm op je schreden kan terugkeren mbt je klachten en zij die accepteert. Verander je wat aan de situatie als je gaat klagen? De juf blijft niet meewerken, zal blijven wijzen naar de lat (het huilen) en zal zeggen: ik wil wel maar ik kan niet want.. De kans is dat het erger wordt, is aanwezig.
Met een echte Ka, kan je dat waarschijnlijk op je buik schrijven. Ik weet niet of je reputatie bij de juf van volgend jaar onveranderd is. Die zou ook best eens besmet kunnen raken. Een zwakke directeur zou die juf maar eens onder druk kunnen zetten aan wiens kant ze staat. Zet al je voelsprieten eens op, misschien kan je zelfs al een gesprekje aangaan.. Misschien toch maar voor de zekerheid inschrijven op een andere school.

mama 5

mama 5

11-02-2013 om 09:19

Huilen

Hoi,

Er bestaan echt scholen, waar kinderen NIET worden gepest omdat ze makkelijk huilen. En dan gaat dat huilen vaak vanzelf over. Echt waar.

Onze dochter was op de oude school prikkelbaar, ontvlambaar. Thuis was ze een vaatje buskruit, als je iets verkeerds zei, begon ze te huilen of werd ze verschrikkelijk kwaad. Alles wat er tegen haar gezegd werd, legde ze uit als kritiek. We dachten dat ze misschien adhd/odd had. Stonden op het punt om met haar naar een psycholoog of zo te gaan.

Na de schoolwissel is ze een vrolijk grietje wat soms een ochtendhumeur heeft. Echt zo anders. Nooit gedacht dat die rotsfeer op de vorige school, zo veel impact op het karakter van mijn kind kon hebben.

Switch

Been there, did that, zou ik bijna willen zeggen.

Dochter was zo ongelukkig en school deed daar zo weinig aan dat we ons heil elders hebben gezocht. Slechte verhoudingen in de groep, pesten en een juf die drukker was met zichzelf dan met de klas.

Uiteindelijk in groep 7 nog de overstap gemaakt naar een andere school en daar eigenlijk niet eens zo lang over nagedacht. We wilden de situatie doorbreken en dat deden we ook. Kind kwam er helemaal tot rust van en leefde helemaal op.

Misschien reageert Stoepkrijt nog, zij heeft ook met dat bijltje gehakt.

Ik weet niet wat jij van school verwacht op dit moment qua oplossingen, en of je daar vertrouwen in hebt.

Waarom ga je zelf ook niet met je dochter aan de slag om haar zelfvertrouwen te vergroten? Kanjertrainingen of iets dergelijks? Daar kan ze veel aan hebben en kan haar ook helpen om sterker in haar schoenen te laten staan bij pestgedrag. High sensitive misschien?
En natuurlijk regel je dit buiten school, zelf. Want mijn regel is dat je sommige expertise buiten de school moet halen. Dat werkt ook verfrissend.

Yep

Hier ben ik. Inderdaad ook met het bijltje gehakt, ook in groep 7. Ik weet ook precies welke afwegingen je maakt. Mijn dochter was ook afhoudend bij het idee naar een andere school te gaan. Kinderen weten wat ze hebben (en dat is in ieder geval voorspelbaar) en niet wat ze kunnen krijgen. Ik had geen enkel vertrouwen meer in de school, dus toch doorgezet. Het is hier fantastisch verlopen, ondanks de pogingen van de oude school om de boel te verzieken. Het welkom bij de wenmiddag alleen al was geweldig: de kinderen van de nieuwe klas hadden bedacht dat dochter misschien niet wist waar het lokaal was en stonden haar bij de deur op te wachten. En de juf had speciaal gezorgd dat haar klas als laatste aan de beurt was voor de schoolfoto (de fotograaf was er toevallig die dag), zodat dochter er meteen op stond. Kleine dingetjes, maar zo ontzettend anders dan op de oude school! Daar moesten bijvoorbeeld kinderen die geen varkensvlees aten bij het serveren van hamburgers op een schoolfeest 'niet zeuren' want het was 'een christelijke school en die hoeven geen rekening te houden met halal-gedoe'. Dat sfeertje.
Dochter ging meteen ook veel beter presteren, hoewel dat helemaal niet de insteek was, ik was al heel blij geweest als alleen dat sociale beter ging. Maar toen ze niet meer bang hoefde te zijn dat ze elk moment een potlood in haar rug gestoken kon krijgen, kon ze zich op haar schoolwerk concentreren. En met een juf die dochter gewoon accepteerde met haar leuke kanten EN haar eigenaardigheden (in plaats van een meester die alleen een sloom schaapje zag), bloeide dochter helemaal op.
Voor dochters zelfvertrouwen hadden we Coach Bart van Esenco coaching, die heeft haar vooral geleerd de 'gemene pijlen' niet zo hard te laten binnenkomen.
Achteraf had ik beter in groep 6 al de knoop kunnen doorhakken, dat had dochter een hoop ellende bespaard (en mezelf ook).

Wizzy

De 4e directeur! En de helft van het team opgestapt. 'tIs ook geen beste situatie. Weet je, misschien is dat huilen gauw over op een nieuwe school, als ze het naar haar zin heeft. Kan best!

Tineke

Tineke

12-02-2013 om 18:10

Lievelingsjuf

Wiz-zy: "De reden die dochter opgaf waarom ze wel perse op deze school wil blijven is dat de juf die ze volgend jaar krijgt haar lievelingsjuf is (heeft ze al een keer een keer per week gehad)en dat is ook een topjuf. Ze zit net dit jaar op groep 7, dus zal dat volgend jaar ook zitten, tenminste de regel is dat ze minimaal 2 jaar een klas doen."
Lievelingsjuf kan ziek worden, een been breken, overspannen raken, een heel toffe baan op een andere school krijgen, een LIO-stagiaire krijgen die de klas drie dagen per week zelfstandig krijgt of vanwege nieuwe personele problemen toch in een andere klas geplaatst worden. Je weet het niet. Het kan vies tegenvallen als je daar teveel op rekent.

Mentosje

Mentosje

12-02-2013 om 18:49

school kan er ineens een ander beleid op na gaan houden. Hier is de regel dat de juf 2 jaar dezelfde leerlingen behoudt, maar in alle jaren is dat nog niet 1 keer voorgekomen. Nu voor het eerst is de juf van groep 3 ook mee naar groep 4 gegaan.

P

P

12-02-2013 om 19:19

Heksenvet

Lievelingsjuffen worden hier vooral zwanger....

Rafelkap

Rafelkap

12-02-2013 om 19:54

Maar

aan de andere kant: een andere school kan heel leuk lijken, maar ook uiteindelijk tegenvallen, hier veel successtory's maar dat is geen garantie. Een overstap blijft gewoon een gok en als je kind echt ongelukkig is moet je die gok wagen. Maar als het slechts een klein groepje jongens betreft en met de meisjes en de rest van de klas is wel een klik, dan zou ik eerder je dochter weerbaar maken (met hulp van school). Groepjes nare kinderen zijn er overal.

Onverwachte moves

Hier op school gezien dat:
- juf maakt move en wordt doktersassistent
- juf blijft juf, maar wordt RT-er
-meester vindt baan die veel dichter bij huis is
- juf wordt verliefd en gaat samenwonen in Verweggistan
-juf wordt oma en besluit er eerder met het jufschap te stoppen om vaker bij dochter in Verweggistan te kunnen zijn
- juf maakt move en wordt juf op VO, daar hebben ze tegenwoordig docenten nodig voor de verplichte taal en rekentoets
-juf of meester staat bekend als goed met lastige klas en wordt in het nieuwe schooljaar voor zo'n 'troubelig klasje' gezet
- meester gaat een jaar voor de vakbonden werken
- juf mag meedoen in bekende theaterproductie en neemt 1jaar onbetaald verlof

En dan waren er nog de nare dingen:
- juf krijgt hartaanval
-juf is overspannen
- partner van juf sterft onverwacht en juf is ruim een half jaar uit de running
- juf krijgt ongeneeslijke ziekte
-ivm bezuinigingen vertrekt juf naar andere school onder zelfde bestuur
-ivm bezuinigingen is juf boventallig in onderbouw en wordt juf in bovenbouw
- het loopt niet lekker tussen juf en collegajuf op dezelfde klas en juf gaat jaar er op heel andere groep doen

Bovenstaande moves hebben zich allemaal voorgedaan hier de afgelopen jaren. Ik zou er dan ook niet op vertrouwen, dat je die leuke juf volgend jaar in groep 7 terugziet....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-02-2013 om 00:21

Tja, wie zal het zeggen...

Ik zou even afwachten wat het nieuwe beleid gaan doen. Als dat aanslaat is het wellicht mogelijk om de nieuwe klassenindeling af te wachten op basis daarvan te beslissen over een evt. overstap. Eind groep 6 is er nog van alles mogelijk. Is ook al bekend wie ze in groep 8 krijgt, of wordt dan wel weer gewisseld.

En als het niks wordt met de nieuwe aanpak, dan lijkt me maar een optie mogelijk en dat is overstappen....

mama 5

mama 5

13-02-2013 om 10:39

Afwachten?

Wiz-zy,
Wij hebben toen ook lang gewacht met de keuze voor een andere school. Maar toen we de keuze eenmaal gemaakt hadden, was het binnen een week geregeld. De druppel was bij ons, dat onze dochter met haar 'pestklas' totaal onverwacht bij een leerkracht zou komen, die ons niet eens meer gedag zei, omdat ze boos op ons was, vanwege iets wat onze zoon bij haar had gedaan. (snap je het nog). Maar goed, toen zagen we het dus helemaal niet meer zitten. De kogel was door de kerk en hopla die overgang naar de andere school was zo geregeld.
Dus je kunt het je best veroorloven om nog even af te wachten.

Eens met k. heksenvet

Als dat een hele belangrijke reden is, vind ik die zeer tricky.

Beleid kan ineens veranderen, besluiten worden gewijzigd en ineens staat de lievelingsjuf of welke reden dan ook niet voor de klas. Dat kan gebeuren. Dat hoeft niet, maar het kan zomaar.

Als dat voor je kind zwaar weegt, kan dat op een enorme teleurstelling uitdraaien, dus ik zou haar zeker zeggen dat ze daar niet 100% op moet rekenen.

Op de basisschool ook eens diep gezucht van opluchting dat we van een bepaalde juf af waren. Gingen ze ineens husselen omdat er iemand zwanger was. Kregen we haar weer een jaar. Stond voor ons gelijk aan martelen.

School niet kiezen om juffen of meesters

De juf of meester die je kind krijgt maakt het jaar. Dat heb je op iedere school. Maar het beleid van school is veel belangrijker. Hoe wordt een leerkracht aangestuurd om bepaalde dingen op te pakken?

Onze oude school had geen mentaliteit van opvoeden. Kleine strubbelingen werden vaak genegeerd. Zegt 1 juf er niks van, zie je dat op een gegeven moment niemand zich er nog druk om maakt.

Op onze nieuwe school worden de kinderen juist op de kleine dingen wel aangesproken en voorkom je dat pestgedrag, incidentjes, uitlopen tot echt pest gedrag. Je kan je het gevoel van veiligheid voorstellen op beide scholen.

Als ook die ene slechte juf nu wel dat soort dingen hanteert dan maakt dat toch wel even verschil voor je kind.

Wij hebben de stap gezet, tevreden. De kinderen willen niet terug. En ik ook niet. Maar echt weten of de school bij je past merk je pas als je gaat. Voel hoe het is.

De oude school heeft een uitstekend inspectierapport, de huidige niet. De eerste sjoemelt bij het leven ermee, de 2 e geeft iedereen een plek en probeert ieder kind binnen de deuren te houden met passend onderwijs en het welbevinden van het kind staat voorop. Hoe langer we er rondlopen hoe meer verschillen je ziet en we alleen maar blij zijn met onze keus.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.