Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hees

Hees

11-09-2013 om 17:31

dochter vult haar agenda niet goed in

Mijn dochter zit sinds kort op het VO en krijgt nu af en toe een schriftelijke overhoring waar natuurlijk voor geleerd moet worden.Nu is ze in korte tijd al wat punten misgelopen omdat het maar niet lukt om haar agenda goed in te vullen. Ze schrijft het of niet goed op zodat ze het verkeerde leert of ze schrijft het zelfs helemaal niet op. Ik weet niet zo goed welk trucje ik toe moet passen om haar dat te laten doen. Iemand tips? Iedere dag de agenda van een klasgenoot meenemen om te controleren gaat me net een beetje te ver, dan zadel je ook andere mensen met haar probleem op.

Dalarna

Dalarna

11-09-2013 om 17:44

magister

Staat het bij jullie niet op magister?

Tja, toch iets meer discipline. Vaak wordt het huiswerk aan het eind van het lesuur opgegeven en moet het allemaal snelsnel. Waarom checkt ze het in het volgende uur niet even met degene die naast haar zit?

marie

marie

11-09-2013 om 20:47

magister?

Staat het huiswerk niet in magister?

pooh bear

pooh bear

11-09-2013 om 22:00

Magister

Magister is een site waarop je al het huiswerk en de cijfers van je kind kan vinden. Je heb daarvoor een persoonlijke code nodig.
Dochter is ook nog maar net begonnen op de middelbare school. Gisteren heeft ze de code gekregen.

Suze

Suze

11-09-2013 om 22:02

Evt. via mentor/docent

Vindt ze het zelf ook vervelend?
Of vind jij het meer een probleem dan zij?

Wil ze tips hoe het beter kan (evt. via jou)?
Bij ons inderdaad ook in Magister (digitaal).

Mocht dat niet zo zijn, inderdaad - als zij het wil - zelf laten controleren.

Vermoedelijk is ze niet de enige waar het nu nog af en toe mis gaat. Hoort er een beetje bij. Evt., als je merkt dat andere tips (checken bij klasgenoten - kan ook in de pauze - en laat haar bij voorkeur checken bij iemand die heel ijverig/precies is, maar natuurlijk ook goed als ze het de docent goed vraagt of ze het nou goed begrepen heeft - moet ze ook leren niet bang te zijn om het daar te checken), kan jij wellicht contact met mentor opnemen of die nog een idee heeft. Als het bij specifieke vakken (meer) speelt, kan je evt. contact met betreffende docent opnemen. Niet meteen stressen, maar ook niet te lang mee wachten, want als ze nu punten misloopt, is het wel weer heel vervelend om het later in het jaar op te halen. Vanavond mentoravond gehad en die zei ook: als er iets is, niet te lang aanmodderen, maar gewoon even bespreken. Mensen pakken problemen vaak toch te laat aan.

Succes.

hees

hees

11-09-2013 om 22:55

magister niet jammer genoeg

Wat fijn dat bij jullie kinderen ook het huiswerk in magister gezet wordt. Dat is bij dochter's school helaas niet en gaat voorlopig nog niet gebeuren. Dat zou de oplossing zijn.

Ze vindt het vervelend maar heeft niet helemaal door dat ze niet zomaar wat aan kan rommelen als het om proefwerken gaat. Deze week al twee waar ze geen weet van had, niet had genoteerd. Ik vind dat erg zonde. Tips worden keer op keer aangenomen maar ook weer vergeten, dat is het chaotische in haar.

Bij de mentor heb ik het ook aangekaart, van hem moet ik nog antwoord krijgen. Kun je verlangen van alle leraren dat ze tijd nemen om het voor haar te checken?

Misschien in het volgend uur checken, eens kijken of dat gaat werken.

Druif

Druif

11-09-2013 om 23:00

klasgenoot/vriendin

Hier nu gelukkig ook magister met huiswerk, maar dat is dit jaar voor het eerst. Ideaal.
Hiervoor liet ik zoon dan een keer (of meer) per week zijn agenda naast die van een klasgenoot leggen. Dat schreef ik dan in zijn agenda en op zijn collegeblok (waar hij zijn aantekeningen in maakt). Zoon is een enorme chaoot die huiswerk liever helemaal van deze planeet verbannen ziet, dus erg enthousiast was hij nooit met het opschrijven.
Heeft ze iemand waar ze meer mee optrekt dan met anderen? Dan kan die misschien helpen.
Ik denk niet dat je van leraren kan verwachten dat ze controleren wat je dochter in haar agenda heeft geschreven. Misschien kun je ze wel om een studiewijzer/planner vragen. Daar werken ze hier met best wel veel vakken mee.

Elinde

Elinde

12-09-2013 om 08:09

Klassenboek

Bij zoon op school was er een klassenboek waar al het huiswerk in werd geschreven. Zoon moest toen van de mentor twee keer per week zijn agenda checken met het klassenboek. Nu hebben ze ook Magister, heel makkelijk.

Yura

Yura

12-09-2013 om 09:18

Mentor

De bal ligt toch bij de mentor denk ik. Op school ben jij er zelf niet bij. Magister maken niet alle leraren gebruik van. Ik denk dat je sowieso elke dag even met haar moet gaan zitten en dan per vak dat ze die dag heeft gehad doornemen wat ze voor huiswerk heeft op gekregen, misschien weet ze het dan nog uit haar hoofd en kun je haar alsnog helpen noteren. Een dagje later wordt dat lastiger.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 09:19

leerkracht

Nee, je kunt echt niet van leerkrachten verwachten dat ze de agenda van jouw dochter gaan checken.

Ze zal hier echt zelf verantwoordelijk voor moeten worden dus meteen kijken wat de ander opschrijft of het laatste uur van de dag de agenda van iemand checken.

Tango

Tango

12-09-2013 om 22:16

Hier ook

Dochter hier is ook net begonnen op de middelbare school. Nog geen proefwerken gehad maar ik merk wel dat ze dit stukje lastig vindt. Eerst schreef ze het huiswerk helemaal op de verkeerde plek op, nu wel op de goede plek maar soms niet volledig. Of ze kijkt niet goed in de agenda voor welke vakken ze huiswerk heeft.
Gelukkig staat hier het meeste ook op magister waar we deze week een code voor hebben gegeven. Sommige docenten zetten het er echter niet of te laat in.
Wat ik sinds vandaag doe is elke middag samen met haar even kijken welk huiswerk ze heeft. Weet ze niet precies wat de bedoeling is dan kijken we eerst even op magister en anders belt ze een vriendin. Dat laatste deed ze eerder al soms uit zichzelf. Als dat niet helpt dan misschien toch met de mentor gaan kijken wat eraan te doen is. Vreemd dat de mentor nog geen antwoord heeft gegeven trouwens. Ik mailde vandaag naar dochters mentor en die reageerde erg snel.
Ik merk dat het echt wennen is die middelbare school en mijn dochter is ook niet de meest geordende. Vanmorgen stond ze ook te stressen want ze was wiskunde huiswerk vergeten te maken en daarna vergat ze weer haar schrift in te pakken. Tas inpakken wil ik dus ook samen met haar doen de avond tevoren want dat loopt ook niet lekker. Vanavond lukte dit niet want ik was weg. Zag ik net dus alweer dat haar etui er nog niet in zit.

Suze

Suze

12-09-2013 om 22:32

Mentor

Als mentor morgenochtend niet gereageerd heeft, zou ik even nog een mailtje als herinnering sturen. Dat je graag zo snel mogelijk een reactie wil, omdat het anders te lang niet goed gaat. En misschien trouwens meteen erachterheen bellen (voordat mentor naar huis gaat....).

Maar inderdaad: klasgenoot bellen als ze thuis is en er twijfel is, is ook een goede. Wel een precieze klasgenoot.

Ik denk dat je niet kunt verlangen dat leraren haar agenda controleren. Wel dat - als dochter vraagt, nog even te herhalen wat het huiswerk is - dat ze dat doen. De mentor zou de docenten ook even kunnen tippen dat je dochter er moeite mee heeft, zodat ze wellicht toch ietsjes meer rekening met je dochter kunnen houden.

Is je dochter vaker warrig? Of gewoon nu met alle nieuwigheid in het begin van het schooljaar?

Telefoon

Ik weet niet of het huiswerk op het bord wordt geschreven maar dan is het een idee om daar met haar telefoon een foto van te maken, thuis kan je het dan samen met haar goed in haar agenda zetten.
In de brugklas was het bij oudste verplicht om het op het bord te schrijven, daarna kwam magister en dat is echt heel fijn, dochter 4 vwo heeft geen agenda meer, magister is genoeg.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.