Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter en huiswerk


Frikandelspeciaal schreef op 09-09-2021 om 10:03:

Lief, dank je wel.

Vervelend om te horen dat het bij jullie zo lang een strijd is geweest, maar wel heel fijn om te horen dat jullie kind vindt dat jullie het goed gedaan hebben.

Ik heb de leerkracht afgelopen week al voorzichtig ingelicht over de situatie en ik probeer contact te krijgen met de IB'er.

En nee, het valt zeker niet altijd mee. Ik vind het gewoon verrot zwaar, als ik het zo mag zeggen.


Dat is het ook. En het vervelende is, dat je altijd bij moet blijven leren. Het is nooit klaar, want steeds als je denkt dat je haar snapt, ontwikkelt zich weet iets of doet zich iets voor je waar je weer mee om moet gaan.

Zou het helpen om het zo te zien? Wat je tot nu toe gedaan hebt, paste bij de jongere versie. Deze dame vereist een iets andere aanpak. Bijvoorbeeld dat school wat meer dingen doet. En dat je niet alles controleert en behoedt voor fouten, maar soms ook dingen even laat misgaan. Zonder dat haar faalangst gevoed wordt, laten merken dat bij dingen niet goed doen hoort dat iets fout gaat. En dat dat kan, als je het maar weer oplost. Zo leert ze van jullie dat falen misschien niet fijn is,  maar wel de kans om dingen op te lossen 

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

09-09-2021 om 11:05 Topicstarter

Dat is een mooi inzicht ja en dat moeten we nóg meer gaan benadrukken. Ik vind het soms lastig, in het algemeen, om positief te blijven. Er ís namelijk ook veel negativiteit en 'gedoe', je loopt altijd op eieren. We blijven haar keer op keer vertellen wat er goed gaat, hoe lief ze is en hoeveel we van haar houden, etc.
Zojuist de IB'er even kort gesproken en een plan de campagne gemaakt hoe we het de komende tijd aan gaan vliegen met haar. Dat geeft wel wat rust. 

Fijn dat de IB'er helpt met een plan de campagne, snap dat dat meer rust geeft.
Dát is bijvoorbeeld ook een van de redenen waarom ik een "labeltje" zo belangrijk vind: nu kan je aanspraak maken op ondersteuning. 

Jullie doen het goed, het is de buitenwereld die alles afkeurt en niet begrijpt dat een kind met ADHD een andere manier van benaderen vraagt.

Heel fijn om soms dingen gewoon ook even ergens anders onder te kunnen brengen.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

09-09-2021 om 11:37 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 07-09-2021 om 21:30:

Positief benaderen, succeservaringen op laten doen, oog hebben voor haar welbevinden, afwisseling tussen inspanning en ontspanning, ondersteunen bij het structureren van het huiswerk. Ik lees hier in dit topic helaas niets over.

Nee, maar dat wil niet zeggen dat dat niet gedaan wordt hier. Je kan niet alles kwijt in een topic, daarnaast vind ik het soms lastig op papier te zetten wat ik bedoel. Maar als je verder leest dan zie je dat mijn man en ik er alles aan doen om onze dochter op wat voor manier dan ook te ondersteunen en te begrijpen. Wat dat betreft komt ze niets tekort, jij doet net of ze volledig aan haar lot wordt overgelaten, ook al in je voorgaande bericht. 

Wat een herkenbaar verhaal. Hier een dochter van 10 met ASS, groep 8. Huiswerk is een drama: huilen, vermijden. Vanuit school moet er een agenda aangeschaft worden, wordt niks in opgeschreven (was in groep 7 en eerste schoolweek ook niet). Huiswerkbegeleiding aangevraagd want van ons neemt ze niks aan. Wordt niet gegeven. Kregen als tip om huiswerk op een vast moment te maken. Altijd had ze wel wat anders te doen.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-09-2021 om 08:43 Topicstarter

He jeetje, wat een sneu verhaal. Jij loopt overal tegen een muur op zo te lezen.
De IB'er bij ons zei dat zij eventueel ook het CJG in kon schakelen indien nodig, dus wellicht is dit voor jou nog een optie?

De tip van huiswerk maken op een vast tijdstip is zo slecht nog niet, dat doen wij ook, maar ja, dan moeten ze het wel willen zeg maar.
Mocht je er behoefte aan hebben: je mag me een PB sturen.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

13-09-2021 om 08:50

Frikandelspeciaal schreef op 07-09-2021 om 14:56:

[..]

Dank je voor de tip, maar hier is ze niet gevoelig voor belonen (ook niet voor straffen overigens), maar ik zal toch eens kijken of ik iets kan vinden waar ze heel blij van wordt.

Ze heeft een a-typisch werkend brein en dan lees ik hier over straffen?

In je OP staan ook heel veel negatieve woorden. Het voelt als compleet gebrek aan kennis van ADHD. Door jou als ouder bedoel ik dan. 

Kun je voor jezelf benoemen hoe het in haar hoofd werkt, hoe de ADHD in elkaar zit? Dus de werking en wat daaruit voortvloeit? Wellicht geeft dat inzicht. 

Edit: en video's kijken van Jessica ? kunnen ook verhelderend zijn. 

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-09-2021 om 09:38 Topicstarter

Hen74 schreef op 13-09-2021 om 08:50:

[..]

Ze heeft een a-typisch werkend brein en dan lees ik hier over straffen?

In je OP staan ook heel veel negatieve woorden. Het voelt als compleet gebrek aan kennis van ADHD. Door jou als ouder bedoel ik dan.

Kun je voor jezelf benoemen hoe het in haar hoofd werkt, hoe de ADHD in elkaar zit? Dus de werking en wat daaruit voortvloeit? Wellicht geeft dat inzicht.

Edit: en video's kijken van Jessica ? kunnen ook verhelderend zijn.

Nou het is niet dat er geen kennis is hoor, maak je geen zorgen. Alleen ben ik ook maar een mens en is het mij soms weleens teveel. En dat was vorige week toen ik dit topic opende. 

Wij hebben echt wel heel veel kennis opgedaan over ADHD, therapieën gevolgd, boeken gelezen etc.. Dit staat ook in andere posts, en daarnaast doen we er alles aan om te zorgen dat zij krijgt wat ze nodig heeft (prikkelarme ruimte in huis, regelmaat en structuur, hulp, altijd papa of mama om mee te praten, etc etc)

De video's van Jessica ken ik nog niet, die zal ik eens bekijken

Hen74 schreef op 13-09-2021 om 08:50:

[..]

Ze heeft een a-typisch werkend brein en dan lees ik hier over straffen?

In je OP staan ook heel veel negatieve woorden. Het voelt als compleet gebrek aan kennis van ADHD. Door jou als ouder bedoel ik dan.

Kun je voor jezelf benoemen hoe het in haar hoofd werkt, hoe de ADHD in elkaar zit? Dus de werking en wat daaruit voortvloeit? Wellicht geeft dat inzicht.

Edit: en video's kijken van Jessica ? kunnen ook verhelderend zijn.

Als een mens op een forum al niet mag spuien weet ik niet waar wel. Dan moet je niet beginnen over dat de OP zo negatief is, en dan ook nog een sneer over gebrek aan kennis. Ze zit er doorheen, mag ze even?

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-09-2021 om 13:06 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 13-09-2021 om 12:33:

[..]

Als een mens op een forum al niet mag spuien weet ik niet waar wel. Dan moet je niet beginnen over dat de OP zo negatief is, en dan ook nog een sneer over gebrek aan kennis. Ze zit er doorheen, mag ze even?

Dank je wel ♥️

Ik vind het echt pijnlijk dat ik hier zo afgeschilderd word. Het feit dat ik 'moet' spuien vind ik al erg genoeg, ik had ook liever gehad dat het niet nodig was, maar er zijn momenten dat ik het gewoon écht niet meer weet en vorige week was er daar eentje van. En geloof me, ik heb heel veel verdriet van de hele situatie. 

Frikandelspeciaal schreef op 13-09-2021 om 13:06:

[..]

Dank je wel ♥️

Ik vind het echt pijnlijk dat ik hier zo afgeschilderd word. Het feit dat ik 'moet' spuien vind ik al erg genoeg, ik had ook liever gehad dat het niet nodig was, maar er zijn momenten dat ik het gewoon écht niet meer weet en vorige week was er daar eentje van. En geloof me, ik heb heel veel verdriet van de hele situatie.

Knuffel voor jou. Ik kan me voorstellen dat je soms helemaal gek wordt als je alles op alles zet en toch lukt het dan allemaal niet en er komt alleen maar meer ruzie.
Hopelijk vinden jullie snel een oplossing samen met school.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

13-09-2021 om 14:14

Duiveninhetnieuws schreef op 13-09-2021 om 12:33:

[..]

Als een mens op een forum al niet mag spuien weet ik niet waar wel. Dan moet je niet beginnen over dat de OP zo negatief is, en dan ook nog een sneer over gebrek aan kennis. Ze zit er doorheen, mag ze even?

Ja hoor, dat mag ze zeker. Maar ze vraagt ook advies. Dan ga ik niet alleen maar there there zeggen.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

13-09-2021 om 14:19

Frikandelspeciaal schreef op 13-09-2021 om 13:06:

[..]

Dank je wel ♥️

Ik vind het echt pijnlijk dat ik hier zo afgeschilderd word. Het feit dat ik 'moet' spuien vind ik al erg genoeg, ik had ook liever gehad dat het niet nodig was, maar er zijn momenten dat ik het gewoon écht niet meer weet en vorige week was er daar eentje van. En geloof me, ik heb heel veel verdriet van de hele situatie.

Je wordt niet zo afgeschilderd, ik benoemde alleen wat je zelf schrijft. Misschien geeft het je inzichten. Je vroeg immers advies en of het herkenbaar is. Dat is het voor mij.  

Ik erken wel dat het niet makkelijk zal zijn. 

Frikandelspeciaal schreef op 13-09-2021 om 13:06:

[..]

Dank je wel ♥️

Ik vind het echt pijnlijk dat ik hier zo afgeschilderd word. Het feit dat ik 'moet' spuien vind ik al erg genoeg, ik had ook liever gehad dat het niet nodig was, maar er zijn momenten dat ik het gewoon écht niet meer weet en vorige week was er daar eentje van. En geloof me, ik heb heel veel verdriet van de hele situatie.

Dat je verdriet hebt, blijkt uit elke posting. En het is ook gewoon zwaar naar, als je niet de aansluiting vindt naar je eigen kind. 

Ik denk alleen dat je moet proberen door dat soort berichten heen te lezen en niet te denken dat je afgeschilderd wordt. Het is toch logisch dat je hier alleen maar noemt wat niet goed gaat. Je hoeft tenslotte geen compleet dagboek af te geven als je hier even een klankbord zoekt - dat zou pas een lange openingspost zijn. 

Maar weet je, soms merk je zelf niet hoeveel negativiteit er ingeslopen is. Dat merken mensen dan aan je woordkeuze hier. Best confronterend maar nogmaals; alleen jij weet Of dat de ‘hitte van het moment was’ of iets wat je aan het gebeuren is en je wat aan kunt doen. Eventueel door weer een coach in te huren, want bij deze nieuwe fase hoort een nieuw hoofdstuk in de handleiding.


(En ik spreek uit ervaring, al gaat het over werk; ik kreeg ooit van een collega te horen dat ik zoveel negativiteit in mijn mails gebruikte. Het signaal achteraf om om meer hulp te vragen)

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-09-2021 om 16:09 Topicstarter

Biebel schreef op 13-09-2021 om 15:45:

[..]

Dat je verdriet hebt, blijkt uit elke posting. En het is ook gewoon zwaar naar, als je niet de aansluiting vindt naar je eigen kind.

Ik denk alleen dat je moet proberen door dat soort berichten heen te lezen en niet te denken dat je afgeschilderd wordt. Het is toch logisch dat je hier alleen maar noemt wat niet goed gaat. Je hoeft tenslotte geen compleet dagboek af te geven als je hier even een klankbord zoekt - dat zou pas een lange openingspost zijn.

Maar weet je, soms merk je zelf niet hoeveel negativiteit er ingeslopen is. Dat merken mensen dan aan je woordkeuze hier. Best confronterend maar nogmaals; alleen jij weet Of dat de ‘hitte van het moment was’ of iets wat je aan het gebeuren is en je wat aan kunt doen. Eventueel door weer een coach in te huren, want bij deze nieuwe fase hoort een nieuw hoofdstuk in de handleiding.


(En ik spreek uit ervaring, al gaat het over werk; ik kreeg ooit van een collega te horen dat ik zoveel negativiteit in mijn mails gebruikte. Het signaal achteraf om om meer hulp te vragen)

Hier sla jij de spijker wel op zijn kop, ja. 
Want hoe hard we ook ons best doen om het zo goed mogelijk te doen, er is zó vaak gedoe en negativiteit. 

Ik heb mijn post nog eens nagelezen en ik kan me voorstellen dat als een ander het leest, zonder de intonatie erbij zoals ik die bedoeld heb, dat het dan inderdaad wel zo overkomt. En dat spijt me. Maar het is echt de wanhoop die zo nu en dan om de hoek komt kijken. En uiteindelijk komt er voor ieder probleem wel weer een oplossing, zo ook nu, maar je voelt je soms gewoon moe en leeg en hebt geen idee wat je nu weer uit je hoge hoed moet toveren om de betreffende kwestie weer in de kiem te smoren.

En uiteraard is het ieders goedrecht om hier zijn of haar mening te ventileren. Ik weet dat je niet alleen positieve reacties hoeft te verwachten, maar ik ben emotioneel en dan voelt het al snel als een aanval, plus: zoals een ander mijn intonatie niet kan lezen, kan ik dat andersom ook niet ♥️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.