Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
SimoneM

SimoneM

06-04-2013 om 23:54

Dochter (decemberkind) wel/ niet laten versnellen....

Onze oudste dochter zit al op de middelbare. Ze doet VWO. Heeft op de basisschool nooit problemen gehad en nooit geklaagd over school. Dochter van 8 (december jarig) zit in groep 5. Ze is als kleuter vervroegd naar groep 3 gegaan. Dit omdat dochter volgens de juf er niets van snapte en maar zat te dromen. Dit klopte niet met het beeld wat wij van dochter hadden dus toen na veel gepraat mocht zij vervroegd doorstromen naar groep 3. In groep 3 ging het redelijk. Ze deed het best goed maar niet opvallend of zo. Thuis begon dochter erg te klagen over dat school niet leuk was en dat zij het zo saai vond. Ze vroeg of ze moeilijkere werkjes mocht doen. Nee dat kon niet want school vond haar cijfers niet goed genoeg. Toen begon school weer over het dromerig zijn en dat dochter vaak niet leek te luisteren naar de uitleg. Ze dachten aan Add en dus werd er geadviseerd om dochter op school te laten testen. Wij hebben toen besloten zelf een tester te zoeken zodat wij het meer in de hand hadden. Toen bleek dochter geen Add te hebben maar wel een hoog IQ 145+ . Tja wat nu? We zijn toen van school veranderd nadat we tot de conclusie kwamen dat er niet meer dan een plusklasje was onder begeleiding van een moeder. Tijdens dit plus uurtje in de week werd er vooral spelletjes gespeeld op de computer. Vond dochter ook wel leuk maar het zeuren over saai bleef. Op de nieuwe school in groep 4 ging het goed. Dochter kreeg extra uitdaging. Alle problemen waren verdwenen. Kind blij wij blij. Nu in groep 5. Na een maand begon dochter weer te zeuren over saai. Waarom leven we eigenlijk als alles toch zo saai is. Mamma is jouw werk ook zo saai? Waarom wil je dan leven, ik ben liever dood want het is toch allemaal saai de hele dag. Dat meen je toch niet? Ik dacht dat dochter misschien dit zei om mij te laten schrikken. Dus zo gingen we verder. Het klagen over school bleef. De cijfers die in groep 4 hoog A+ zakten in groep 5 naar B en C nu en dan een A. Dit geeft natuurlijk niet maar het kan wel een signaal zijn dat er iets niet lekker loopt. Dochter zegt nu de laatst maand dat ze nu echt heel graag naar groep 6 wil. Als ik vraag waarom zegt ze dat ze hoopt dat ze dan iets nieuws leert. Ze zegt dat ze dat zoooo graag wil. Toen heb ik haar meester gevraagd hoe hij hierover dacht. Hij zegt dat dochter hier niet aan toe is omdat haar cijfers momenteel niet hoog genoeg zijn. Hij gaat met de intern begeleider bespreken wat er in groep 5 voor dochter gedaan kan worden. Dochter zegt zelf hier niets voor te voelen en echt verder te willen. Er kwam een diepe zucht.... Dochter maakt makkelijk vrienden, is verder een heel makkelijk kind kan met bijna iedereen goed opschieten.Haar vriendinnen zijn de oudste (zittenblijvers) in de groep. Dus zij kan het goed vinden met oudere kinderen. Nu mijn vraag is een versnelling wenselijk? Moet ik dochter serieus nemen of haar het advies van haar meester volgen. Ik vind het zo moeilijk wat is de oplossing. Hoe krijg ik dochter weer gemotiveerd. Ze is niet meer enthousiast over school. Raffelt haar werk af en heeft geen interesse meer in haar school werk. In groep 4 was ze zo gelukkig met haar extra uitdaging. Zouden jullie een jonge december kind een groep over laten slaan en dus met 8 jaar naar groep 6? Ik hoop dat er mensen reageren die hier ervaring mee hebben. Ze zegt de extra uitdaging leuk te vinden maar de dagelijkse schoolwerk is zo saai en weet ik allemaal al. Waarom zou een meisje wat in een leuke groep zit en veel vriendinnen heeft ervoor kiezen weg te willen naar de volgende groep. Ik heb toch de neiging om dochter serieus te nemen. Moet ik dit wel doen, kan zij het wel overzien. Natuurlijk niet.... Ik ben een beetje bang dat een versnelling in de toekomst op de middelbare problemen zal geven. Zo doorgaan zie ik weer een motivatie probleem en een niet gelukkig kind. Graag hoor ik verhalen zowel positieve als negatieve over hoe een versnelling uitgepakt is. Sorry lang verhaal geworden.... het zit me dwars

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lisbeth

lisbeth

07-04-2013 om 07:43

Hier

Een dochter van 8 in groep 6. Zij heeft in het verleden groep 3 overgeslagen. Wat veel en veel belangrijker is dan versnellen is compacten en verrijken. Dus alle overbodige oefenstof weghalen en in plaats daarvan heel veel verrijking geven. Denk hierbij aan Kien, Acadin, Levelwerk. Nou ja er is zo veel. Als je dochter geen verrijking krijgt gaat ze ook in groep 6 vastlopen. Zorg dat de school even niet naar cito uitslagen kijkt maar haar de broodnodige uitdaging geeft. Onze dochter is versneld omdat zij echt niet meer tussen leeftijdsgenootjes paste, daarbij ging zij zo snel door de materie heen dat groep 3 eigenlijk geen optie meer was. Nu in groep 6 heeft ze nog vrij weinig met de klasgenoten, ze tolereren elkaar.

Verder bij onze dochter met vergelijkbaar IQ werd met 6 ook gedacht aan ADHD, na de IQ test weer niet want haar slechte concentratie kwam door slecht passend onderwijs. Nu is ze twee maanden geleden toch onderzocht op ADHD en kwam er inderdaad uit dat ze dit heeft. Ook haar cito uitslagen vlogen alle kanten op. Zoals ze zelf wel eens aangaf, ik wil wel maar het lukt me niet. Ze krijgt nu ritalin en bij haar merk je een enorme verbetering, punten zijn beter en constanter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

SimoneM

SimoneM

07-04-2013 om 11:01

Lisbeth

Er is op school van dochter voldoende verrijking (ze werken met Kien etc). Ze hebben een uitgebreid verrijkingspakket aangeschaft voor hb kinderen op school. Doen op school dus erg hun best! Er is een juf, met verstand van hb kids, die 1x per week les geeft aan Hb kinderen. Elke dag werkt dochter zelfstandig met dit werk. Het probleem is volgens dochter de lesstof die behandeld wordt in groep 5. Volgens dochter is dit veel te makkelijk. De gewone lesstof wordt ook gecompact. Dit heeft een jaar geholpen. Nu voelt het weer alsof we terug bij af zijn qua motivatie en verveling.
Wat Ad(h)d betreft zie ik te weinig eigenschappen die daarop wijzen. Ik zie wel dat dochter gevoelig is voor prikkels en niks wil missen, wat wel kan lijken op Ad(h)d. Ik vind het wel moeilijk wanneer spreek je van Ad(h)d waar trek je een grens.. Ik zie dat veel kinderen die heel slim zijn Ad(h)d gedrag laten zien. Het dromerig zijn is vooral als er iets uitgelegd wordt in de groep. Thuis is dochter niet dromerig of afwezig. Lisbeth fijn dat het goed gaat met je dochter op school. Het is soms een lange weg om te zoeken wat het beste helpt. Gelukkig tolereren ze ze elkaar bij je dochter in de groep. Ideaal is het niet want iedereen heeft behoefte aan vriendschap. Ik hoop dat je dochter buiten school vrienden heeft. Bedankt voor je reactie! Ik twijfel nog steeds wat te doen. We hebben volgende week een afspraak met de interne begeleider. Het blijft lastig aangezien ik zelf niet weet hoe ik dochter kan helpen. Ik probeer mijn gevoel te volgen, ik ken haar natuurlijk beter dan school en zie hoe ze zich voelt. Hoe ze thuis over school praat. Dus ik moet voor haar opkomen maar daar ben ik niet zo goed in. Hoe pak ik het gesprek aan met de Intern begeleider. Ik voel me altijd zo'n kijk mij nou met mijn slimme dochter pusherige ouder. Verberg liever dat ze slim is maar dat werkt helaas niet. Ik moet er wel iets mee anders loopt het hier mis.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-04-2013 om 11:15

Gesprek met de ib'er

Je zegt dat je niet weer hoe je het gesprek met de ib'er moet aanpakken. Ik begrijp je 'angst' om als pusherige ouder over te komen, maar dat is niet nodig: de school kent je inmiddels wel lijkt me en je dochter is ook al lang in beeld. De ib'ers die ik gesproken heb over mijn kinderen, wilden allemaal slechts oplossingen voor de problemen vinden, zodat de kinderen op (deze) school zouden blijven. Ik ben altijd vriendelijk gebleven, maar heb me altijd bedacht dat het om de leerweg van mijn kinderen ging. Dus niet laten afschepen met 'een extra uurtje moeilijk werk' per week, daar ben je niet mee geholpen.
Ik zou je adviseren om de ib'er te vragen wat school denkt wat er voor je dochter gedaan kan worden. Wijs op de dalende en wisselende scores. Vertel wat je dochter zegt over schoolwerk. Vertel dat je twijfelt over versnellen omdat het ondanks de hulp van school nog niet goed gaat. Heb je het psychologisch verslag nog, dat bij de iq-test hoort? Staan daar adviezen in? Als nu blijkt dat school 'alles' doet wat school kan (en zo te lezen hebben jullie een goede school getroffen met zoveel aandacht voor hb), dan kom je misschien tot de conclusie dat er naar een andere school gekeken moet worden.
Ik ben op zich niet tegen versnellen. Ben niet zo bang voor het socio-emo-verhaal. Maar ik denk wel dat alleen versnellen niet werkt. Volgend schooljaar gaat het drie maanden goed en dan zit je met hetzelfde probleem als nu.

Succes.

groet, Mamvantwee

Tarte Tatin

Tarte Tatin

07-04-2013 om 11:54

Wat ik niet snap

Je dochter is 8 en is een decemberkind. Mijn zoon ook. Die zit in groep 5, is niet versneld. Over twee maanden begint de zomervakantie en daarna gaat hij naar groep 6. Jouw dochter is toch ook niet al versneld naar groep 3 gegaan? Die volgt het gewone pad. En om nu, half april, te versnellen, daar zou ik mijn twijfels bij hebben.

Hier

Onze tweede zoon (2 weken geleden 9 geworden) is afgelopen jaar van groep 5 naar groep 7 gegaan. Hij was al versneld van groep 1 naar groep 3. Sociaal emotioneel zit hij nu echt op de juiste plek. Maar cognitief was hij inderdaad na een maandje of 2 wel weer klaar met zijn huidige klas. Gelukkig heeft de school levelwerk (waar hij de meeste tijd aan besteed) en 1x per week een plusklas (hoogtepunt van de week voor hem). Samen met school zijn we aan het denken over wat hij volgend schooljaar gaat doen om de tijd een beetje te vullen (in ieder geval gaat hij een typecursus doen en natuurlijk verder met levelwerk waar ook een 'uitloopbox' voor groep 8 van bestaat). Cognitief zou hij naar het VO kunnen, maar wij vinden dat om meer redenen nog geen goed idee.
Vorig jaar hebben wij ook rond deze tijd de beslissing over de 2e versnelling genomen (maar toen waren we daar al wel langer over in gesprek met school). Zoon is toen ipv het werk uit zijn klas, ALLE methode toetsen van groep 6 gaan maken en daarna heeft hij de CITO'S gemaakt. Bedenk wel dat het om op het gymnasium te komen in sommige regio's een voorwaarde is om op alle (of in ieder geval bijna alle) CITO's vanaf groep 6 A's te scoren. Gelukkig scoorde zoon die ook. In de resterende tijd heeft hij nog het geschiedenis boek en het aardrijkskundeboek van groep 6 doorgelezen. Kort voor de zomer is hij vast een weekje in zijn nieuwe klas gaan wennen. Toevallig hadden ze net een topotoets, waar hij prompt een 10 voor haalde... Hij heeft zich in zijn huidige klas vanaf dag 1 prettiger gevoeld dan in zijn oude klas. Dus wat ons betreft was het een goede keuze. Van school waren er vooraf wel twijfels (ze hadden dit nog niet eerder gedaan) maar ook zij zien nu dat dit voor onze zoon de juiste beslissing was.
Begin met praten met de IB-er, zou ik zeggen.

dorle

dorle

07-04-2013 om 15:41

Versneld of niet versneld?

Snap ik ook niet. In december 8 geworden, nu in groep 5, dan ben je toch niet versneld?

Tarte/dorle

kinderen van december zijn officieel niet versneld omdat de grens tegenwoordig bij januari ligt. maar veel scholen houden toch nog de oktober grens aan. Voor die scholen zijn ze versneld/vervroegd doorgestroomd. officieel dus niet, maar voor die school wellicht wel.

Simone

wat gaat een versnelling opleveren, een paar maanden weer uitdaging en flink vooruit kunnen. en dan? dan is ze weer bij en zit je met het zelfde probleem. Het is denk ik belangrijker om bij school langs te gaan en te overleggen hoe ze meer uitdaging kan vinden in haar huidige klas.

Mijn oudste is versneld, en kon toen ook een paar klassen voor uit in plaats van maar 1. Ze heeft nooit uitdaging gevonden in het werk van de klas, maar wel in de extra taken, en er is zoveel mogelijk mits de school daar energie/tijd in wil steken. Anders kun je misschien zelf helpen? Ik merk dat hoe ouder dochter wordt, des te groter wordt het leeftijdsverschil tussen de meiden. Een tweede versnelling vind ik wat dat betreft echt onwenselijk, daarbij los je het probleem er echt niet mee op.

marieke

marieke

07-04-2013 om 22:24

10 en in groep 8

Bij mijn dochter in groep 8 zit een kind van 10, een november-kind en die gaat na de vakantie naar het gymnasium, verstandelijk en emotioneel er helemaal klaar voor. Dit kind ging met 5,5 naar groep 3, sloeg halverwege een groep over en kreeg altijd extra stof. Bovendien een behoorlijk pittig naschools programma met muziek, veel sport, schaken en een extra vreemde taal. Het kan wel, maar het is, denk ik, heel erg afhankelijk van je kind. Aan de andere kant: mijn normaal begaafd kind, vindt school ook vaak saai omdat er zo veel andere leuke dingen zijn. Dat is een andere invulling van saai in vergelijking met: niet genoeg uitdaging omdat je zo slim bent. Maar toch, het heeft ook te maken met de frustratietolerantie, het kan niet altijd leuk zijn, soms is het ook saai, dat vind ik van strijken ook, maar het moet wel gebeuren! Zou je daar ook niet aan kunnen werken? Of denk ik dan te simpel?

SimoneM

SimoneM

08-04-2013 om 09:36

Mamvantwee en anderen

Het er tegen opzien een gesprek aan te gaan met de IB- er heeft er ook mee te maken dat ik het moeilijk vind om te zeggen wat ik er over denk. Eigenlijk wil ik dat dochter doorgetoetst wordt om zo haar niveau te bepalen en dan kijken wat er gedaan kan worden. Ik verwacht dat de IB -er dan gaat komen met. Ja maar haar cijfers zijn omlaag gegaan en ze werkt momenteel heel slordig en raffelt alles af. Dus zo goed doet ze het niet. Officieel mag je alleen extra uitdaging als je overal een A voor scoort zoals dochter in groep 4 had. Nu mag ze de extra uitdaging houden omdat ze wel weten dat ze slim genoeg is. Nog meer uitdaging zal dan waarschijnlijk toch niet kunnen. Dus hoe overtuig je de school dat juist het vervelen en al weer toe zijn aan moeilijker werk de oorzaak is van het onderpresten (waarschijnlijk)?

In het rapport van de tester stond dat dochter een zeer hoogbegaafd kind is, heel leergierig is, snel uitgekeken zal zijn op de basisschool. Er wordt in het rapport geadviseerd een Leonardo school te zoeken. Helaas is er niet zo'n school in de buurt en natuurlijk blijft de vraag is dit de oplossing?.

Over haar leeftijd. Ze is van december en 8 jaar oud. School houdt zich aan de oktober grens en dus is dochter officieel al versneld. Ze scheelt natuurlijk niet zoveel met de jongste van de groep. Driekwart van de kinderen bij dochter in de groep zitten zijn al 9 of 10 jaar oud. Er zijn erg veel kinderen die een jaartje extra in groep 2 gezeten hebben, daarna nog eens blijven zitten in groep 3 of 4. Dus ja, dochter is een jonkie vergeleken bij de andere kinderen! Op school zullen ze het zeker zien 2x een groep overslaan als dochter met 8 in groep zes geplaatst zou worden.....

SimoneM

SimoneM

08-04-2013 om 09:51

Gruffalo en marieke

Het blijft inderdaad de vraag of een versnelling wenselijk is. Ik vind vooral de daling in de cijfers in combinatie met blij en leergierig naar ongemotiveerd en niet meer willen zorgwekkend. Je hebt vervelen en vervelen . Het is echt moeilijk uit te leggen waar het hem in zit. Ik merk gewoon een verandering in dochter, voel als ouder dat het niet meer goed zit op school. Zeg maar meer dan gewoon, school moet nou eenmaal en de meesten zeggen niet Leuk, wat heb ik zit om een rekenles te volgen. Ze ziet er erg tegenop, weer een dag niets doen... en dat is waar ik mij zorgen om maak. In haar huidige klas vraag ik me af of dit gaat lukken. Ze kan niet helemaal om het gewone werk heen, ze moet toch mee doen. Ze wil echt helemaal niet meer meedoen met de groep 5 stof. Als ik haar vraag wat zou je dan anders willen in je huidige groep. Niets zal helpen, ik ben er klaar mee, wil verder zegt ze dan....... Dus ik weet het even niet meer, waar doe je goed aan????

Mamvantwee

Mamvantwee

08-04-2013 om 14:00

Simone, leonardoschool

Onze zoon is ook op advies van de psycholoog naar de Leonardoschool gegaan. Zijn vorige school deed veel, maar ondanks alle goede bedoelingen was dat niet genoeg en niet goed. In zijn huidige Leo-klas is het helemaal goed gekomen: echte vriendjes, plezier in school (en ja, ook hier zijn sommige vakken 'saai', maar er is nogal een verschil tussen gewoon niet leuk of totaal onder je niveau). En hij leert nu echt moeite doen om iets nieuws te leren. Heerlijk om te zien dat hij nu wel fouten maakt in zijn rekenwerk!
Tijdens de eerste weken op deze school is hij helemaal doorgetoetst. En daarna is er direct instructie op maat gestart. De school is samen met de reguliere school echt één school, ik merk aan de kinderen geen haat-en-nijd, iedereen is normaal en leuk tegen elkaar. Dus geen angst om buiten de maatschappij te vallen ofzo.

Overigens is deze leonardoschool wel echt een regioschool: de kinderen komen uit de hele regio. Wij wonen relatief dichtbij, maar toch moeten we met de auto brengen en halen. Het zij zo. De kinderen zijn weer gelukkig en wij dis ook!

Ik zou zeggen: laat je eens informeren op een leonardoschool (of school voor slimme kinderen, het hoeft niet specifiek leonardo te zijn).

groet, Mamvantwee

Simone

maar dan is het toch meer dan duidelijk dat ze niets meer te zoeken heeft in groep 5? Je hebt gewoon een van die kinderen die 2 of 3 klassen overslaan, vrees ik. De ouders van van die brugklassertjes van 10 vinden dat waarschijnlijk ook niet persé leuk dat hun kinderen al zo jong naar het vo gaan, denk ik dan maar. Als je dochter het zo duidelijk zelf zegt, dat ze echt niets te doen heeft op school, dan kun je haar niet zo laten doormodderen... weten jullie wat haar huidige niveau is eigenlijk (is ze doorgetoetst?) Dikke kans dat ze ook snel op groep 6 is uitgekeken.

Wat ik me overigens afvraag (ot): er wordt gezegd dat leonardoscholen proberen kinderen zoveel mogelijk jaren op het basisonderwijs vast te houden met een uitdagender programma, maar hoe gaat het dan met de overgang naar het vo? Is de 1e klas dan niet veeel te gemakkelijk ineens?

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2013 om 12:31

Mamahippie

De eerste klas van het vo is niet per se te gemakkelijk als je van de leonardoschool afkomt. De kinderen worden op het Leo-basisonderwijs nl niet zo snel mogelijk door de stof gejaagd om daarna in groep 5 ofzo met stof van het vo te starten; er wordt juist erg weinig tijd besteed aan de stof, en in de vrijgekomen tijd leren ze een taal (Chinees bij ons, Engels vanaf groep 3), computervaardigheden tijdens werkstukken maken en onderzoeksvaardigheden zoals een probleemstelling definiëren en verslaglegging. Ook schaken en filosofie komen aan bod. Op het vo aanbeland heeft er al een schifting plaatsgevonden: verreweg de meeste leonardoleerlingen op onze school gaan naar het vwo of gymnasium, waar de lat sowieso al hoger ligt dan op bv het vmbo: de reguliere bo moet alle niveaus leerlingen bedienen.

Maar er zijn ook middelbare leonardoscholen. Mijn kinderen zijn nog te jong om al te denken aan het vo, maar het feit dat die scholen bestaan, doet mij vermoeden dat er behoefte aan is.

groet, Mamvantwee

Regulier vwo-gymnasium

lijkt mij dan eigenlijk ook een eitje voor de gemiddelde leonardoleerling. Maar goed, als er vooral veel tijd wordt besteed aan andere vakken... grappig eigenlijk, onze reguliere basisschool biedt spaans en filosofie aan voor meerbegaafde leerlingen. Beetje hetzelfde idee eigenlijk!

Ik zou zeggen klas hoger

Als ze nu naar groep 6 gaat versnelt ze pas.
Waarom ga je alleen naar de IB-er?
Het gaat om haar leren en om haar gevoelens, persoonlijk heb ik mijn kind juist bij dit soort gesprekken laten meedoen.
Vraag haar zich goed voor te bereiden op gesprek met IB-er. Laat haar zelf zoeken naar een uitleg WAT er nou precies SAAI is aan school op het moment. En accepteer niet het simpele 'alles' als antwoord. Zet haar aan het denken, waarmee denkt ze dat school leuker gaat worden voor haar. Ligt het aan de interactie met klasgenoten of leerkracht? Aan teveel alleengelaten worden bij verrijkingswerk? Is het verrijkingswerk te simpel? Is er misschien iets dat ze graag wil leren (een of andere maffe taal) of doen (heeft ze kunstzinnige of filosofische interesses)?
Ik ben een groot voorstander van kinderen een deel eigenaar te maken van hun eigen leerproces. En zeker met een kind dat begaafd is vind ik het beter om MET kind te spreken i.p.v. alleen maar OVER.

Aanvulling

Leg haar uit dat nu naar groep 6 gaan leuk zal zijn tot ongeveer de zomervakantie omdat je nou eenmaal kinderen hebt die in vier maanden kunnen leren wat een ander in 8 maanden leert. Dus dat ze volgend jaar in groep 7 ook zal ontdekken dat er weer saaie momenten zullen komen. Vraag haar na te denken over hoe je dat zou kunnen oplossen. En leg haar uit dat ze in elk geval dit jaar nog wel alle methodetoetsen van groep 6 zal moeten doen, omdat je wel zeker moet weten dat je niet per ongeluk dingetjes mist (geldt vooral bij dngen als grammatica).

SimoneM

SimoneM

11-04-2013 om 09:24

We zijn een stapje verder!

Ik heb een gesprek gehad met de Ib-er. Dit was heel positief. Ze kwam zelf met dat de daling van cijfers van dochter en het niet meer naar school willen reden is om door te toetsen. Ik had niet eens de kans om erom te vragen dus dat viel echt mee. Ik ben heel tevreden over school. Toen ik het aan dochter vertelde riep ze JOEPIE!!! eindelijk.... Dirksmamma ik heb geprobeerd om dochter over te halen om ook bij het gesprek aanwezig te zijn, al is het maar even. Nee, geen denken aan dat durf ik niet. Ze is nogal verlegen naar volwassenen toe. Dus ik ben bang dat ik voor haar zal moeten spreken.... Het doortoetsen zal nog wel even duren....dus voorlopig is dochter zoet.
Mamvantwee, die leonardo waar je zoon op zit klink zeker ideaal. Vooral het bij leeftijdsgenootjes zitten en voldoende uitdaging door al die extra vakken zou goed voor haar zijn. Zoiets als Spaans zou dochter heel leuk vinden. Ik ga zeker rondkijken wat er mogelijk is! Mammahippie, het is inderdaad waar dat dochter het wel heel duidelijk aangeeft. Als ik vraag waarom wil je een groep overslaan. Zegt ze dat ze hoopt eindelijk iets te leren. Even later zegt ze met een dromerige blik. Hoe eerder ik klaar ben met deze saaie school en naar de middelbare mag hoe beter. Kan ik echt Spaans leren en Wiskunde, gaaf. Over de extra uitdaging op school zegt ze. Ja dat is het enige leuke, maar ik ben zo snel klaar en heb dan niets meer te doen. Ze mag maar zoveel per week doen aan extra en dan is het op volgens dochter...... Ze kan het dus gelukkig goed aangeven. Durft het alleen niet te zeggen tegen haar meester op school.

Knap

Ze kan goed aangeven wat ze wel en niet wil, dat is heel prettig. Mooi dat jij haar stem kan zijn.

Dirk is op zijn 10e met algebra begonnen, puzzeltjes i.p.v. sommetjes...veel leuker! Nou scheelde wel dat hij op een internationale school zit. Voor hem was de eerste uitdaging om alles in het Engels te doen. Misschien is dat ook leuk voor je dochter? Online is er namelijk heel veel leuks qua uitbreiding te vinden in het Engels.
Bijvoorbeeld als ze vast Latijn wil leren, en ze kan Engels, dan is Miimus heel leuk, http://www.minimus-etc.co.uk/
Op You Tube is ook waanzinnig veel te vinden, online colleges etc. Ze kan nu al lekker beginnen met Spaans leren hoor, als dat haar trekt!

lisbeth

lisbeth

12-04-2013 om 09:44

Simone

je dochter heeft meer pluswerk nodig. daar komt het feitelijk op neer. Ook na een versnelling zal ze dat nodig hebben.
Probeer dat in eerste instantie eens los te krijgen bij school.
er zijn zat mogelijkheden. Bij acadin bijvoorbeeld kunnen kinderen redelijk zelfstandig aan de slag.
Dochter mag ook engelse leesboeken naar school meenemen.

echt, de basis is compacten en veel verrijken.

mijn dochter kan trouwens ook niet wachten totdat ze eindelijk naar het VO mag, scheikunde, natuurkunde, biologie. ze telt letterlijk de dagen af

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.