Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paultje

Paultje

10-03-2016 om 00:44

dochter 4 jaar praat niet op school

Mijn dochter van 4 jaar zit nu 7 mnd op school. Ze speelt het liefs alleen. De juf zegt dat ze de taal nog niet gebruikt als communucatie middel.Als ze met een kind speelt zegt ze eigenlijk niks maar speelt ze haar"rol". Ze doet ook niet mee met groepspellen.Thuis is ze echter heel anders heel sociaal en maakt ze verbaalcontact en betrekt ze anderen in haar spel.
Ik ben bang dat ze mijn dochter als ontetecht autist zullen zien

Veiligheid

Je dochter zit pas op school. Misschien voelt ze zich daar niet veilig genoeg en is de ruimte en het aantal kinderen en de drukte die daarbij hoort voor haar wat overweldigend. Het klinkt eerder als 'selectief mutisme', maar dat kan al een te groot woord zijn. Hopelijk kan de juf er wel wat mee, in de zin van veiligheid aanbieden en bescherming en af te schermen van teveel drukte.
Ze is nog niet leerplichtig, kun je haar een aantal dagdelen, of een dag in de week thuishouden om bij te komen? Misschien kun je dat met de juf bespreken.
Misschien eerst nog een tijdje halve dagen. Soms zijn kinderen dan al heel moe en hebben gewoon rust nodig.

Pindakaas

Pindakaas

10-03-2016 om 07:20

praten

Ja, praten moet, en liefst veel. /sarcasme uit.

Ze hebben ons ook geprobeerd om van alles aan te praten. (Terwijl er thuis helemaal niets aan de hand was.) Tot onderzoek aan toe! Terwijl de verklaring heel simpel was: kind liep cognitief ver voor. En de kleuterklas was veel te groot.

Een lieve assistent-juf met wat meer hersens liet kind wat moeilijker werkjes doen en het praten begon langzaam.

Ik heb vanaf het begin aangegeven dat hij voorliep, maar op school hebben ze er drie jaar over moeten doen om dit te geloven. Ik heb in groep 1 al gesuggereerd om hem eens apart te nemen en hem moeilijke sommen voor te leggen, waarschijnlijk dat hij dan wel antwoord gaf, maar dat was echt een brug te ver voor die leerkracht.

Triva

Triva

10-03-2016 om 08:07

selectief mutisme

http://www.selectiefmutisme.nl/ dat is geen autisme...

hier ook

Mijn 3e zoon zei ook niets in de kleutergroep. Echt geen woord. En deed nergens aan mee. Ik weet nog goed dat hij na ca. 3 kwart jaar tijdens gym op de bank naast de juf zat en dat zij dat zag als een grote vooruitgang, want tot dan toe kroop hij altijd weg in een hoek van het lokaal. In de pauze liep hij rond aan de hand van de leerkracht met 'pleindienst'. Ik dacht toen ook wel: dit kind past niet in een schoolwereld. Wat moeten we hiermee??
En weet je, het is allemaal goed gekomen!
Zoon heeft maar 1 jaar in de kleutergroep gezeten en is toen doorgegaan naar groep 3. Na groep 4 is hij naar een andere school gegaan met voltijds HB onderwijs. Inmiddels is hij 9 en is het een blij en vrolijk kind, dat zich laat horen en overal enthousiast aan meedoet. Een presentatie voor de klas? Samenwerken in een groepje? Een chaotische sportdag? Het is echt geen enkel probleem meer.

Kortom: denk niet meteen in doemscenario's. Maar kijk wel goed naar je kind. Wij hebben onze zoon het eerste schooljaar veel thuis gehouden. Dan ging hij vaak alleen de ochtend naar school. En zeker met alle 'afwijkende' dagen (vieringen, uitjes etc.) bleef hij gewoon thuis.

Belangrijk is dat de leerkrachten op school je kind accepteren zoals het is. Wel stimuleren, maar niet pushen. Een erg belangrijk verschil. Hoe is jullie contact met school?

Paultje

Paultje

10-03-2016 om 10:27

dochter 4 jaar

Bedankt voor de reacties. Ja het contact op school is goed. Mijn dochter heeft een lieve juf. Ik heb volgende week 10 minuten gesprek. Dan zal ik erop doorvragen.

Thuis spelen

Je zou de brug van thuis naar school kunnen slaan door een kindje uit de klas uit te nodigen om eens te komen spelen. School moet vooral geen druk op je kind leggen, maar vooral veiligheid bieden. Ook door bijvoorbeeld vragen te stellen waar je kind iets aan kan wijzen of alleen nonverbaal met ja / nee hoeft te antwoorden en daarvoor prijzen.

Kind is nog jong

Misschien is ze wel heel erg verlegen. Niet ieder kind ontwikkeld zich hetzelfde, iedereen is anders. Ik zou het wel in de gaten houden, maar er nog niet een groot probleem van maken.

toevallig gisteren...

Gisteren op verjaarsvisite bij klasgenoot van dochter. Joch werd 8. Moeder memoreerde hoe ze in groep 1 had gehoord dat het knulletje zo rustig was en zo weinig zei. "Nou, wacht maar af!" was haar reactie. Daar zal het onderwijzend personeel nog wel aan hebben teruggedacht - van verlegenheid en rust is bij meneer weinig meer te bespeuren.

Groeten,

Temet

anewor

anewor

17-02-2017 om 08:07

Mijm zoon

Is precies het zelfde nu zit een half jaar op school. Thuis ook een heel ander kind en maakt wel gewoon contact. School en echter het audiologisch centrum zagen autistische trekjes.. maar wij zien dit totaal niet buiten zijn taalachterstand door oorverleden gaat hij goed vooruit met taal. Ia meer naar buiten gekeerd en groeit in contact met andere die hij niet zo vaak ziek van de familie.
Ik denk ook echt fat het een verteouwenskwestie is. Dat je dochter heel erg voelt dat ze dingen moet en dat haar dit geen confortabel gevoel geeft.
Wij hebben ouder gesprek vandaag. Het zou helemaal niet goed gan met onze zoon, speelt ook alleen en erg opzichzelf en doet nergens aan mee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.