Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marianna

Marianna

30-03-2017 om 19:50

Docent VO geeft betaald bijles, mag dit?

Kind kwam met het verhaal thuis dat een vriendin van haar thuis wekelijks bijles krijgt. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar de bijles wordt gegeven door de eigen vakdocent tegen betaling van €20 per uur. Docent maakt voor een toets een oefentoets met vergelijkbare opgaven als in de echte toets. Vriendin haalt dan ook een 9, de keer dat ze geen bijles had genomen had ze een 2 en kreeg toen de opmerking 'dat ze maar bijles had moeten nemen.'
Voor mij riekt dit toch wel naar belangenverstrengeling/fraude, voor mijn gevoel was het al anders geweest als hij de leerlingen van een collega had genomen. Ben ik nu zo ouderwets, of is dit een gevalletje van net op of over de grens?

school

Ik zou om te beginnen willen weten wat de school hiervan vindt, dus dat zou ik daar navragen.

bieb63

bieb63

30-03-2017 om 21:33

dubbel gevoel

Het is inderdaad een beetje dubieus (denk ik). Anderzijds: als het haar helpt.......
Verder zou je natuurlijk ook kunnen stellen: als hij dat in de klas doet, dan is die betaalde bijles niet nodig. Maar.... in de klas is het niet 1 op 1.
Lastig.

Mijn kop thee

Ik vind het niet integer klinken. Mijn dochter heeft ook bijles voor ongeveer dat bedrag en dat gaat buiten school om. Zijn studenten die aantoonbaar goed zijn in het vak waar ze bijles in geven. Ik zou echt opstandig worden van een opmerking dat een kind dan maar bijles bij die docent had moeten nemen....

Idioot

Dat kan natuurlijk niet. Ook niet aan lln vsn een collega trouwens. Hooguit aan lln van een andere school. Bizar.

Ingrid

Caesar

Caesar

30-03-2017 om 22:15

Ja en nee

Docenten mogen best betaald bijles geven. Maar niet de eigen leerlingen, dat vind ik echt niet kunnen. Ook niet onbetaald.

Niet verboden

Wat de leerkracht doet is niet verboden.

Op de school van mijn dochter (alweer wat jaartjes terug) werd deze vorm van bijles door de school gecoördineerd. Ik vond het niet kunnen. Er ontstaat een verdienmodel dat docenten en scholen beloont om slecht onderwijs te geven.

Maar ik was een roepende in de woestijn met die opvatting.

Op die school werd de gedachte gehuldigd dat sommige leerlingen nu eenmaal meer uren instructie nodig hebben dan er in een gangbaar rooster zit en dat die extra tijd best tegen betaling geleverd mag worden.

elsje78

elsje78

30-03-2017 om 23:41

Nee

Dat zou bij ons absoluut niet kunnen en ik zou het zelf ook niet willen.

Dees

Dees

31-03-2017 om 07:53

Welke tijd

Ik vraag me overigens af in hoeverre die bijlesuren in eigen tijd worden gegeven. m.a.w. een docent heeft een aantal lesuren en een aantal lesvoorbereidingsuren en een aantal x uren etc die ze moeten maken. Vraag me af of dit niet in de tijd van de school plaatsvindt.

frieda

frieda

31-03-2017 om 09:02

Wel regelmatig bijles

Docenten geven hier regelmatig bijles. Wanneer leerlingen moeite hebben met de lesstof wordt er in onderling overleg bijles gepland. Voor iedereen die wil en zonder te betalen. Soms in een gezamenlijk tussenuur, soms in de pauze of na schooltijd. Initiatief moet wel van de leerling uitgaan.

Frieda

Dat is echt reuze keurig en daar zal niemand wat tegen hebben. Maar docenten die betaalde bijlessen verstrekken om de gaten op te vullen die in hun reguliere lessen vallen - nee. Zoals Miriam al zegt: dat is een stimulans om slecht les te geven, want hoe beroerder je les geeft hoe meer leerlingen betaalde bijles nodig hebben.

Wat dat betreft zou het mij ook een biet zijn in wiens tijd die bijlessen plaatsvinden, het gaat erom dat de docent (of de school) er niet voor betaald zou moeten worden.

Groeten,

Temet

Nog een sterker staaltje

Nadat de schoolexamens tegenvielen presteerden enkele docenten op een naburige school het om tegen courante commerciele tarieven (lees stervensduur) betaling examentraining aan hun eigen leerlingen te geven om de dingen die ze in hun les blijkbaar hadden laten liggen als nog aan te leren. Lesgeld moest ook nog in contanten bij iedere sessie meegenomen worden. Echt schandalig.

Goh

Wanneer hebben ze daar tijd voor dan, om die bijlessen te geven?

skik

Dees

Je haalt een paar dingen door elkaar. Stelt je bent docent wiskunde en je geeft 16 uur les per week. Daarbij hoor je ook taakuren te vervullen voor school. Het kan zijn mentor zijn van een klas, of decaan, of zorgcoordinator, of zoals ik de reizen in Europa te regelen. Op basis van de gegeven lesuren wordt het aantal taakuren uitgerekend. Hoe en wanneer je je lessennvoorbereid is aan jou, maar wordt "officieel" niet betaald.
Ander voorbeeld: ik geef op het ogenblik 10 lesuren (is weinig). Daarnaast ben ik mentor van een 3havo klas (wordt 70 mn per week voor gerekend, is eigenlijk veel meer maar goed) en regel ik de schoolreizen (120 uur per jaar). Dat is wat ik van school voor mijn salaris moet doen.
Ik mag in mijn vrije tijd dus bijles geven, de vraag of het etisch is vind ik raar. Ja wel als je verdenkt de docent om expres slecht les te geveb om zo een markt te genereren. Sommige scholen laten het toe en anderen niet. 20€ is overigens niet duur voor bijles van een vakdocent.
Sini

niet raar

"Ik mag in mijn vrije tijd dus bijles geven, de vraag of het etisch is vind ik raar. "

Die vraag is imho helemaal niet raar. Het hoeft niet eens nodig te zijn dat iemand persoonlijk de individuele docent ervan verdenkt expres slecht les te geven. Het gaat erom dat een docent die op de eigen school in het eigen vak betaald bijles geeft, in de verleiding zou kunnen komen om minder zijn best te doen tijdens de reguliere lessen, en dat leerlingen het idee kunnen krijgen dat de docent zijn best niet doet tijdens de reguliere lessen. Die situatie moet je niet creëren.

Net zoals een wethouder ruimtelijke ordening die cadeautjes aanneemt van een projectontwikkelaar zich ook niet aan kritiek kan onttrekken door te zeggen dat hij toch echt heel integer is en zich er niet door zal laten beïnvloeden. Hij kan best gelijk hebben, maar toch moet hij die cadeautjes niet aannemen. En net zo moet een docent niet op zijn eigen school en in zijn eigen vak betaald bijklussen. Alleen al om het risico op onfrisse praktijken en de schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

groeten,

Temet

lelijk

Het hoeft niet nodig te zijn is natuurlijk dubbelop. En lelijk.

Temet

Ik ben docent

En ik vind het erg raar.

Ik zou nooit betaal bijles willen geven aan een leerling die ik zelf in de les heb. Dat voelt echt heel fout. En ik heb geen idee, maar ik weet bijna wel zeker dat dat door mijn werkgever ( heel terecht) niet zou worden getolereerd.

Ik zou zelfs niet betaal bijles willen geven aan een leerling van 1 vsn mijn collega''s. Voelt ook al te dichtbij. Soort van belangenverstrengeling. Grijs gebied. Ik weet wel precies wat voor toetsen die collega geeft bijvoorbeeld.

Hooguit aan kinderen die op een andere school zitren.

Maar hypothetisch probleem. Ik heb het meer dan druk genoeg met mijn 'gewone' baan

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.