Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

03-12-2015 om 11:12

docent mailen of niet?

Zoon 2 vwo is nog behoorlijk lerend met het plannen van zijn werk.Het gaat de laatste tijd een stuk beter en ik heb een stapje terug gedaan incalculerend dat hij af en toe uit zou glijden. Zo had hij afgelopen week een toets die niet in Magister staat en hem dus overvalt. Wat mij betreft. Rot maar ook leermoment.

Vanochtend was er echter blinde paniek toen hij zijn mail opende. Hij moet met de vriendin in een duo-opdracht een film maken. Nu is in de afgelopen anderhalve week haar opa en haar oma overleden en het onderwerp is in haar dorp. Daar kwam dus niks van. Zoon heeft per mail uitstel gevraagd. Wat mij betreft een reel voorstel gedaan gezien de proefwerken en sint.

Ik was heel tevreden dat hij zelfstandig gemaild had en zelf oplossing gezocht had. Dat durft hij echt pas net.

Maar daarna heb ik dus zelf niet opgelet. Zoon heeft namelijk pas vanochtend zijn mail geopend en daarin stond dat het eerder af moet dan zijn voorstel omdat hij het ook alleen had kunnen doen. Zoon in diepe paniek omdat hij zo zijn al heel verdrietige vriendin laat zitten.

En daar zit ik dus ook mee, en ik vind dat ik ook wel wat beter had mogen opletten en ik heb de neiging om zelf ook even te mailen. Ergernis puntje is ook dat dit dus ook docent is die pw van 3 weken terug nog steeds niet heeft nagekeken zodat het niet meetelt voor rapport. En die mijn zoon een hele mail stuurt over je werk plannen....

Hoe doen jullie dit met groepsopdrachten? En hoe leren jullie je kinderen dat je mail op af en toe moet lezen.... Wat hij zat natuurlijk wel fout.

mirreke

mirreke

03-12-2015 om 11:35

Afspraak maken met docent

Dat doe ik regelmatig, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een docent dat raar vindt.

Van wanneer is de mail van die docent.

En ja, ik herken de ergernis van het niet nakijken van toetsen en tegelijkertijd van de leerlingen wel punctualiteit eisen.

Voor je zoon een leermoment: vaker de mail inkijken. (Toets die niet in Magister staat vind ik trouwens raar, dat hoort gewoon.) En nu ga jij samen met hem kijken wat je nog kunt doen hieraan. Ik zou zeker insteken op het feit dat het een groepsopdracht was en dat zoon daaraan vast wil houden, en nog steeds samen met vriendin die opdracht wil doen.

Enfin, maak een afspraak. Meestal is er wel een mouw aan te passen.

Half a twin

Half a twin

03-12-2015 om 11:37

Groepsopdrachten, breek me de mond niet open

Op de school van mijn dochter moeten er ook presentaties, powerpoints, projecten in groepjes gemaakt worden vreselijk! Van ons als ouders wordt verwacht dat we dat faciliteren, de pubers ontvangen die samen met dochter gaan werken aan een presentatie soms een hele zaterdag.
Begeleiden, helpen met uitvogelen hoe dat werkt, powerpoint. Materiaal in voorraad hebben om een poster te maken en ga zo maar door.
Dochter is heel serieus met haar taak bezig en zoekt via alle kanalen contact met haar groepsgenoten omde boel op tijd af te hebben, soms heeft ze geluk met groepsgenoten, soms niet.
Dan moeten we hier als ouders alle zeilen bijzetten om de toegeslagen paniek in goede banen te leiden.
Begin dit schooljaar was er een inspraakd over hoe tevreden ouders zijn over het onderwijs van de school. Bij het onderwerp groepsopdeachten stond er een vader op die zei: Heel leuk al die groepsopdrachten, leren de kinderen veel van, zelf zoeken naar de dingen die je wilt/moet leren maar dat samenwerken kunnen jullie dat als school gaan begeleiden/coachen en de voortgang bewaken. Ik heb nu mijn derde kind hier op school en bij alle drie moet ik coachen en begeleiden, het wordt mij een beetje te veel. Groepsopdrachten prima maar leer die kinderen ook hoe je effectief samenwerkt en dat samenwerken ook samen moet en dat er niet 1 of 2 in de groep meeliften op het succes van de anderen.

In jouw situatie zou ik er een mailtje naar de docent aan wagen, heb ik ook gedaan toen dochter door allerlei factoren alleen haar deel van d eerste presentatie af had en haar groepsgenoten letterlijk niets hadden gedaan maar wel wilden meeliften op haar inzet.

viola

viola

03-12-2015 om 12:08

mmhh, zo?

Hoe leren jullie je kinderen dat ze hun mail moeten checken?
Eigenlijk wil ik ze dat niet leren, maar leren ze het toch juist op deze manier, door nu de mist in te gaan?
Wat dat betreft zie ik dit soort voorvallen juist als positief, ik probeer dat ook zo te brengen naar kind. Mooi leermoment, niet meer en niet minder.

Half a twin, ik begrijp ook echt niet dat jij in die gaten springt, van school of je dochter. Hoezo school wil dat je begeleidt, hebben ze je dat gevraagd?

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:21

Jullie zouden wel mailen dus.

Ik vind het een lastige afweging. Hier ook heel veel groepsopdrachten omdat ze ook O&O hebben en dat eigenlijk een grote groepsopdracht is. Ik vind het ook heel lastig dat docenten geen inzicht hebben in het huiswerk voor andere vakken en mijn zoon bij zijn voorstel wel meegenomen had dat het Sinterklaasweekend is, er vrijdag een surprise af moet zijn, dat vriendin vandaag begrafenis van opa heeft en ze maandag en dinsdag een proefwerk hebben.. Ik was daar juist heel trots over. Plannen is ook prioriteiten stellen maar in groepsopdrachten geeft dat duivelse dilemma's. Zoon heeft vanmiddag deze docent dus ik wacht de respons even af. Zijn inschatting was dat het averechts zou werken omdat dit een docent is die vind dat ze gewoon moeten kunnen plannen.

Achteraf had ik een follow up op die mail moeten doen (ze had meteen geantwoord dus hij had dit maandag al kunnen weten de sufferd) en dan hadden we ander onderwerp kunnen kiezen wat hij hier in de buurt had kunnen doen. De opdracht zoals ze hem nu voorbereid hebben, heeft als gevolg dat hij daar inderdaad een middag/avond over de vloer is en dat gaat in deze omstandigheden niet vind ik.

Haar voorstel dat hij het maar alleen moest doen, vind ik inderdaad prut. Dan moet je geen groepsopdrachten geven.

Maar zijn surprise is wel heel mooi en hij had een ruime voldoende voor zijn so danstheorie en normaal leert hij niet graag dingen die hem niet intrinsiek motiveren dus hoe het ook afloopt het was weer een week van successen en leermomenten...

mijk

P.S. Een kennis van mij uit het onderwijs met 2 kinderen op basisschool zei me laatst heel serieus dat ik zoon niet moest begeleiden omdat ik zo de ongelijkheid in het onderwijs in stand houd omdat andere kinderen ook niet begeleid worden. Nu heb ik weer even iets meer moeite om docenten serieus te nemen...

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:27

Viola

als het alleen om hem zou gaan, is het voor mij geen enkel probleem maar het gaat ook om een cijfer van een goede vriendin die normaal heel hard meewerkt maar in 2 weken redelijk onverwacht haar opa en haar oma verliest. Daar voelt hij zich enorm schuldig over. Het mailen van docent was al een hele stap voor zoon en het was echt een heel redelijk en doordacht voorstel.

Hij had natuurlijk wel zijn mail moeten lezen dus hij een onvoldoende jammer maar helaas en les geleerd. Vriendin door zijn toedoen onvoldoende? Daar zit ik erg mee. Dat zit natuurlijk ingebakken in die groepsopdrachten daarom baal ik daar überhaupt zo van. Snap je waarom dat verschil maakt?

Mijk

de ouders van vriendin

hebben toch ook wel contact met school over het grote verlies in hun familiekring en het effect wat deze gebeurtenis heeft op de leermogelijkheden van hun dochter? Dat is toch niet in de eerste plaats een kwestie van jouw zoon en jou?

Maak het wat minder zwaar!

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:36

Overigens dit soort fouten moet ik ook begeleiden

:Zoon ziet dit niet vanzelf als leermoment. Zoon ziet dit als: zie je wel, ik ben slecht, ik haal het toch nooit, ik kan niks. Ik ga nooit meer een docent mailen want als ik dat doe gaat alles verkeerd en ik ben een waardeloze vriend en ze wordt vast heel kwaad op me want ik laat haar helemaal zitten.

Daar leert ie niks van dus ik moet sowieso aan de bak. Geeft niet maar dan is een strategie wel handig..

MIjk

Half a twin

Half a twin

03-12-2015 om 12:39

Viola

Ja, school vraagt/verzoekt met klem je kind te begeleiden bij het plannen en maken van huiswerk, waaronder dus die groepsopdrachten.
En zeg nou zelf: als je kind huilend bij je komt dat de groepsgenoten niet op de afgesproken tijd hun deel hebben gemaild en niet reageren op appjes en telefoontjes maar wel volop actief zijn in de groepsapp dan probeer ik haar te helpen om een oplossing te zoeken. Afgezien van wat knip en plakwerk neem ik de taak niet van haar over maar sta haar wel met raad en daad terzijde.
Laatst moest er een opdracht met powerpoint gemaakt worden over fotografie, waarbij werd opgemerkt dat de camera van je mobiel geen echt fototoestel is. Dus zijn de pubers hier gaan verzamelen met onze camera de foto's gaan maken en op onze computer de powerpoint. Storing in het programma dus toch even een pap kan je helpen? Naar mijn man.
Wij springen niet in de gaten maar helpen wel als dochter dat aangeeft, op welke manier dan ook.

Als ze hier zijn wordt er gewoon uit mijn kasten wat gegeten en gedronken en bij de andere pubers thuis ook, heb nog niet gehoord dat ze ergens zelf voor drinken en eten moesten zorgen.

Is die vriendin al op de hoogte?

Hoeveel tijd is er nog en wil vriendin alsnog snel dat project in elkaar flansen samen? Eventueel toch wat in elkaar draaien mbv google en inleveren?
Een 5 is altijd beter dan een 1. Al dat mailen en overleggen werkte hier juist averechts. De docent heeft gezegd:" inleveren, je had het ook alleen kunnen maken".

Is hier ook wel eens gebeurd en ik zei:" hup, aan de gang dus". Dat werkte beter, door het gewoon op tijd in te leveren behielden ze hun herkansing.
Wel even de mail doorsturen naar de vriendin, is ze iig op de hoogte.

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:40

Bromvlieg

Dank! Hij heeft het natuurlijk niet van een vreemde(zie bericht hierboven).........

Mijk

Wil40

Zoon is ook altijd een deadline werker geweest, zeer vermoeiend, ook voor hem zelf. Is tot op heden nog niet veel verbeterd.

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:43

Wil!`

Vanavond gaan we aan de slag. Wordt een film in het donker vrees ik. Hij heeft vandaag tot half vier les en het moet morgen ingeleverd worden

mijk

mijk

mijk

03-12-2015 om 12:47

Maar herkansingen zitten er hier niet in.

Maar een vier is toch weer drie punten hoger dan een 1

mijk

myrthe

myrthe

03-12-2015 om 13:06

mail

Ik zou het juist positief uitleggen. Je zoon heeft gemaild (goed!), je kunt 2 antwoorden krijgen namelijk ja of nee, helaas is het nee geworden (jammer maar hij heeft het toch maar mooi gedaan). Een volgende keer is het misschien wel ja. Dus je zoon kan wel degelijk wat, ook al valt het antwoord wat tegen.
Dat docent lang(er) doet over nakijken staat hier natuurlijk helemaal buiten. Dat het niet goed voelt, is begrijpelijk maar het een heeft niets met het ander te maken en dat zou ik ook zeker nooit als argument er bij halen.
Als er een ouder zou moeten mailen, dan zijn het de ouders van vriendin. Zij kunnen om uitstel vragen, misschien.
En dat slechte lezen van de mail, dat komt ook heel bekend voor. Hier is het ook wel eens laatste uren werk voor een opdracht. Dochter heeft gisteravond ook nog met een vriendin de hele avond zitten skypen voor een biologie-opdracht. Ze zit in VWO5. Dus het kwartje is bij beide meiden nog steeds niet gevallen. Zoon heeft laatst ook tot 12 uur nog een film zitten kijken voor levo. Ik loop dan te mopperen, man nog harder maar de kinderen halen uiteindelijk hun schouders op onder het mom van: "het was toch nog op tijd klaar"

Zelf onder jouw begeleiding hogerop laten zoeken

Ik ben er een voorstander van kinderen op die leeftijd de handvaten te geven ze het zelf op te laten lossen.Op de school van mijn kinderen is Magister leidend. Bij narrige,nonchalante docenten komen ze er vaak wel uit door het via de mentor of de jaarleider te spelen. Dan geef ik wel tips hoe ze hun gelijk netjes en vriendelijk kunnen brengen. En ik lees een eventuele mail door. Maar ze schrijven het zelf. Met groepswerk zijn ze nooit op grote problemen gestuit. Geen idee eigenlijk of dat door de school goed begeleid wordt. Misschien boffen mijn kinderen met hun groepsgenoten, of zijn ze zelf koelbloedig.

De enige keer dat ik echt ingegrepen heb bij een onterecht cijfer was toen zoon er niet al te best voorstond aan het eind van vwo4. Er hing veel van de laatste proefwerkweek af, en toen kreeg hij ineens twee enen die tig keer telden. Een als straf voor een grote mond,de ander omdat hij het een klasgenoot had laten doorgeven dat hij ziek was toen hij de conciërge kon vinden om zich volgens procedure ziek te melden.

Bij jouw zoon spant het er niet om. Dan zou ik toch proberen het zoon zelf op te laten lossen met jouw hulp aan de zijlijn. Ik denk dat de winst van de leerervaring, het vermogen om zelf problemen aan te pakken, op te kunnen lossen of een teleurstelling te kunnen incasseren, opweegt tegen een eventueel onterecht laag cijfer.

Succes ermee, want ik vind het wel sneu.

mirreke

mirreke

03-12-2015 om 15:13

ot: wacht even: camera van je mobiel geen echt toestel???

Mijn dochter zit op de kunstacademie, en maakt soms expres foto's met haar mobiel, vanwege de goede eigenschappen en het handige meenemen.

En laatst een jongen die voor de studie van cameraman(!) een eindexamenfilm heeft gemaakt met zijn mobiel. Hallooooo zeg, mag je alsjeblieft zelf weten hoe je je foto's maakt. En ik zie meer kunstprojecten met mobiel geschoten.

Straks moet het een spiegelreflex zijn of weet ik wat... Daar gaat een docent toch niet over?

Angela67

Angela67

03-12-2015 om 15:15

enneh . . .

een docent kan aan een jpg'tje niet zien of ie van een mobiel komt . Die eis zou ik dus fijn naast me neerleggen zonder het te melden . . .
gr Angela

Half a twin

Half a twin

03-12-2015 om 15:21

technische aspecten van een fotocamera

Er moesten vragen gemaakt worden en voorbeeldfoto's erbij over diafragma, sluitertijd, scherptediepte, belichtingstijd. Veel dingen die je kan opzoeken op internet maar eiegen gemaakte foto's illustreren het toch leuker. Met een camera van je mobiel is dat toch wat moeilijker.

Angela67

Angela67

03-12-2015 om 15:26

ja dat is een ander verhaal

dan snap ik dat een mobiel geen echte camera is . . .
maar dan vind ik het ook geen gek voorstel van die docent
gr Angela

viola

viola

03-12-2015 om 15:27

Mijk

Als jouw zoon een erg negatieve insteek heeft dan heb je het wel over een bijzondere situatie.
Hier een meester negatieveling, heeft negativiteit zo'n beetje uitgevonden. Alleen zelf een positieve insteek hebben is dan niet voldoende nee, (werkt bij ander kind hier goed) wat meer hulp, daar kom ik ook niet onderuit.

Maar toch, juist dat zware en negatieve is de hoofdreden waarom het kind hier niet lukt. Dus steek ik vooral daar op in, ga vooral niet mee in het drama. (Moeilijk zat)
Maar hup, aan de slag lijkt me een hele goeie!

Hortensia

Hortensia

03-12-2015 om 15:28

jpeg

Aan een jpeg kun je wel zien welke camera is gebruikt (exif).

mijk

mijk

03-12-2015 om 15:36

Precies

daarom post ik het ook even hier. Hoef ik die hele verwerking niet te doen met het kind ernaast. Dat helpt zeker niet. Omdat het nu helemaal over moet (wegens andere lokatie.) ben ik maar vast begonnen met wat bronnen voor hem opzoeken en het is een giga opdracht. Dat had ik dus ook verkeerd ingeschat. want ik kon de opdracht in magister niet inzien. Ik heb hem nu wel en overal staat alle groepsleden vertellen evenveel dus alleen maken, vind ik nu eigenlijk nog een raardere optie. We zullen zien!

mijk

Katniss

Katniss

03-12-2015 om 18:45

Nee

In dit geval zou ik niet bellen. Eigenlijk doe ik dat nooit, maar spoor ik dochter aan om zelf naar de docent te gaan en anders naar de mentor.
Samenwerkopdrachten zijn hier een terugkerende opgave. Dochter neemt meestal de coördinatie op zich en ergert zich aan klasgenoten die de deadline niet halen. Qua planning kan ze daar zelf ook wat beter in zitten, want je kunt beter uitgaan van twee dagen eerder dan de dag van tevoren. Als je dan pas 's avonds alle input krijgt, heeft je moeder er last van

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.