Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bea2

Bea2

22-06-2014 om 00:15

DMT oefenen?

Dag allemaal,
Mijn zoon zit in groep 6. Hij scoort op alle CITO's meestal een A, sporadisch een B.
Maar DMT was t/m groep 4 een A, in groep 5 B's en in groep 6 twee maal een C.
Ik snap het wel, want precies en netjes lezen is hij nooit sterk in geweest. HIj leest (stil-lezen) heel snel en begrijpend lezen is uitstekend. Hij leest heel veel: alle Thea Beckmans, alle Harry Potters, etcetera. Hardop lezen houdt hij niet van, en is vaak slordig. Hij gaat ook over zijn eigen tong struikelen, verslikt zich in zijn speeksel, en gaat steeds raarder doen
Losse woorden vindt hij het ergst, omdat hij normaal leunt op de context.

Ik heb twee vragen:
1) Is het een probleem dat hij hier minder goed in is? Voor het schooladvies? Of omdat hij op VO of bij studie/werk er last van krijgt dat hij niet zo goed hardop kan lezen?
2) Hoe zou ik dit met hem kunnen oefenen? Het is een snel gefrustreerd, perfectionistisch en explosief kind. Hij neemt moeilijk iets van mij aan. Ik kan alleen met hem oefenen als we goed oefenmateriaal hebben waarbij vaststaat hoe je de score meet etcetera. Ik heb hem in het verleden met spelling geholpen. Eerst op eigen houtje, dat was een drama want ik deed volgens zoon alles fout, daarna met software (ik zat er eigenlijk alleen maar naast) en dat ging prima.
Is er software/websites voor het oefenen van het lezen van losse woorden, met normering erbij? Ik vind zo snel niks.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lynn

Lynn

22-06-2014 om 08:27

Niet zo belangrijk

Zoon hier was er ook niet zo goed in. In de lagere klassen nog wel wat mee geoefend, maar dan gewone leesboeken om en om wat lezen.

Ik hoorde op een gegeven moment van school dat het naar niet zo belangrijk is.

Mijn advies: stel je eerste vraag in elke geval aan school. Als ze duidelijk zeggen dat het echt niet van belang is voor het schooladvies, leg dat dan eventueel nog even in een vriendelijk mailtje vast, evt met een simpele, gerelateerde extra vraag, waardoor ze daar antwoord op geven en jij bewijs hebt van jouw vastgelegde antwoord van hen. En die mail dan goed bewaren.

Kan je in die mail toevoegen dat je vanwege hun antwoord dus ook maar verder niet gaat oefenen, omdat dat dan, vanwege de drama's en het feit dat hij wel heel veel leest zonde van de,tijd en energie is.

Lynn

Lynn

22-06-2014 om 08:30

Onze school zei ook dat het eruit gaat. Dat losse woordjes lezen is inderdaad heel onlogisch.

Karin

Karin

22-06-2014 om 08:45

Trucje?

Zo te lezen kan hij het wel maar wil hij vooral snel zijn waardoor er allerlei dingen gebeuren die maken dat hij veel fouten maakt. Leg hem uit hoe de DMT werkt en dat het een trucje is: dat er in het oplezen een soort 'ritme' moet komen en dat (iets) langzamer lezen een goed resultaat gaat opleveren.
Dus meer: hoe pakken we dit even goed aan en minder: dit doe je niet goed.
Net zoiets als hardop het alfabet opzeggen...

Dalarna

Dalarna

22-06-2014 om 09:04

Lynn

Ik lees vraag dat je dat van die mail gebruikt in je antwoord maar ik denk toch dat je daar voorzichtig mee moet zijn, leerkrachten beantwoorden in hun haast de vraag en zien niet dat jij er stiekem iets tussen zet waarbij jij denkt dat ze dat gaan ontkennen als ze het er niet mee eens zijn. Vervolgens wil je dat twee jaar later als bewijs gaan gebruiken bij een hele andere leerkracht in groep 8? Ik geloof niet dat ze daar naar kijken.

Annet

Annet

22-06-2014 om 10:08

Was hier ook niet belangrijk

Zodra een kind snel kan lezen en begrijpend lezen goed gaat, zegt de DMT niets meer dan hoe snel je iets kunt oplezen.
Mijn kinderen hadden ook lage DMT's vanaf groep 4 of 5. Werd nooit naar gekeken omdat de rest prima was.
Jongste viel in het nieuwe systeem van schooladvies (kijken naar scores vanaf groep 6). Ook toen werd niet naar DMT gekeken. Ik geloof dat vanaf groep 7 (?) DMT ook niet meer getoetst wordt.

gestopt

Bij ons zijn ze al met DMT gestopt omdat het niet meer hoeft van de onderwijsinspectie. Maar stel je vraag eens op jouw school.

Lynn

Lynn

22-06-2014 om 14:21

Dalarna

Als je als ouder het expliciet (mondeling) nagevraagd hebt en je wilt zeker weten dat het echt klopt met beleid van de school (ook dat kan je expliciet - mondeling - vragen), kan het helpen om per mail te bevestigen wat ze gezegd hebben (evt. cc aan de zorgcoordinator), zodat jij vastlegt dat jij he zo begrepen hebt, omdat je daar op wilt kunnen vertrouwen. Evt. vraag je expliciet of ze het nog even kunnen bevestigen, maar dat wordt wel wat veel als ze mondeling al hebben gezegd dat de DMT niet van belang is.

En misschien heb je gelijk, maar hoe explicietr je bent (en aangeeft dat jeop hun uitingen vertrouwt), hoe beter je positie om daar een gesprek over te voeren als ze in groep 8 opeens toch met die slechte DMT op de proppen zouden kunnen.

Maar ik verwacht dat sowieso niet.

Dalarna

Dalarna

22-06-2014 om 18:56

Lynn

Het gaat me niet alleen om dit draadje hoor maar het valt me op dat je dat mailtje vaak gebruikt. Ik denk alleen dat scholen heel huiverig zijn om antwoord te geven als jij opeens zo expliciet ergens om bewijs gaat vragen.

Je kunt sowieso twee jaar later niet gaan zwaaien met zo'n mailtje denk ik, dan is het toch 'dat is veranderd', 'die werkt hier niet meer', 'ik bemoei me niet met wat de leerkracht van groep 6 denkt' etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.