Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dmt lezen

Mijn dcohter in groep 3 scoorde slecht in de zgn DMT, 3 minuten test, woordrijtjes lezen. We oefenen nu bijna 2 weken extra met lezen en ik ben nu begonnen met klokken.
Maar ik weet eigenlijk niet wat een goed/beter aantal is. (ben het de juf vergeten te vragen).
Bij haar vader haalde ze vorige week ca. 35 woorden/1minuut en in een week is dat met 10 woorden gestegen. Zowiezo al een vebetering waar we blij mee zijn natuurlijk!
We lezen nu uit Kern 6.
Wie weet hoeveel ze er zou "moeten" lezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niks!

Niets mee doen! Loslaten! Compleet NIET belangrijk, het is veel belangrijker over een aantal jaren goed begrijpend te kunnen lezen dan snel!
En zeker geen druk opleggen, echt niets mee doen!
gr Nora

Chris35

Chris35

18-02-2013 om 16:09 Topicstarter

Niets doen is geen optie

want ze scoort bijna op frustratie nivo. We kennen onze dochter en juf gelukkig ook en bij haar heeft het met laksheid en treuzelen te maken, maar met tempolezen in de klas loopt ze te ver achter, vandaar dat we extra leeswerk mee naar huis hebben gekregen in de hoop het tempo in een aaantal weken voldoende te hebben opgeschroefd. Dochter is een knappe kop, maar kan vreselijk treuzelen (ik wijt het aan het feit dat ze de hele dag door nadenkt over vanalles en alles wil weten en alles vraagt. Haar koppie staat nooit stil. Ze zit in de plusklas, uurtje per week). Maar het lezen moet gewoon sneller. Ze kan het best, maar heeft nu even extra leestijd nodig. Ze leest ook 3 keer in de week extra met een leesmoeder, sinds 3 weken.

Echt laten lezen

Bij ons is de DMT toets afgeschaft omdat de onderwijsinspectie het ook niet meer eist. Uiteindelijk gaat het toch om een verhaaltje kunnen lezen. Wie leest er nou losse woordjes en waarom zou dat belangrijk zijn? Ga gewoon lekker oefenen met boekjes lezen.

fryskdumke

fryskdumke

19-02-2013 om 20:03

Wel woordjes laten lezen

dochter groep 3, is lezend groep 3 binnen gekomen en kan goed verhalen lezen en woorden uit de context halen wanneer ze niet weet wat er precies staat. 90 procent van die woorden heeft ze goed, dus ik ben erg blij met de losse woordjes!

Henk35

Henk35

21-02-2013 om 19:20

Hier ook....

Dcohter van 6, die vol energie en leergierigheid aan groep 3 begon. Ze zat in groep 2 in de plus klas en ging als een speer. Nu in groep 3 komt ze qua lezen moeilijk op gang. Wij denken aan de combi Hoogbegaafd en dyslexie en of beelddenken. Hoogbegaafd is ze getest (net zoals haar drie broers) helaas is nu het pluswerk gestopt want ze moet eerst lezen op niveau. Aan de ene kant begrijp ik dit maar wat moet er dan terecht komen met een hoogbegaafde dyslectische kind. Moet die alleen maar oefenen met wat ze niet zo goed kunnen en wordt het hoogbegaafde deel helemaal genegeerd, zelfs ontkend? Juist deze groep hb kids zijn enorm creatief en hebben de meest originele ideeen en talenten. Het stoppen met de pluswerk heeft tot enorme frustratie van dochter geleid.. Dit heeft als gevolg dat ze denkt ik kan niet zo goed lezen dus ik ben dom......zielig. Wij gaan 'ik leer anders' volgen bij een coach. Hopelijk komt het lezen op gang. Hoogbegaafde kinderen die beelddenken lopen vaak vast op school. Ik vind het goed van de school van je dochter dat ze ondanks haar moeite met lezen toch naar de plus klas mag. Ze wordt tenminste gezien als een kind die extra uitdaging nodig heeft. Ik weet geen antwoord op je vraag maar herkende mijn dochter in jouw verhaal.... Ik lees dus met je mee

Chris35

Chris35

21-02-2013 om 22:08 Topicstarter

Henk

Ik kan me het goed voorstellen dat je dochter verdrietig is dat ze niet meer naar de plusklas mag, vanwege het lezen. Het een sluit het ander toch niet uit? Ik ben ook erg blij met de houding van de school, te meer omdat ze een goede aantekening in haar rapport had van de plusklas (het liefst zou ze plusklas verwisselen met de gewone lessen
Ik ga er dan ook voorzichtig vanuit dat het op korte termijn wel goedkomt. Ze moet het nut ervan inzien en dan gaat ze wel. Ze vindt filosofie (jaja) veel leuker dan woordrijtjes lezen, maar uit zichzelf leest ze steeds vaker zelf een boekje.
Veel succes met jouw dochter, hopelijk slaat het aan met de coach!

'gelukkig'

doet dus niet alleen onze school dit..
Hier 2 (erg) slimme, beelddenkende dyslecten. En wij kregen hetzelfde te horen; eerst maar goed leren lezen en dan komt pas de plus-klas om de hoek kijken. Terwijl de verschillende instanties (al vanaf groep 2 bij de ene en vanaf groep 4 bij de ander) steeds het advies geven ze cognitief uit te dagen, omdat ze dat zo nodig hebben.
Op onze school is een plus-mogelijkheid (pas vanaf groep 3 volgens mij is het 'echt' plus-werk), maar niet voor dyslecten blijkbaar. Het zal wel te lastig zijn om daar iets uitdagends voor te maken.
Inmiddels zijn ze in groep 7 aangeland, zonder plus-materiaal uiteraard, en het wordt nu spannend naar welk vervolgonderwijs de leerkrachten denken dat ze kunnen. Vooralsnog lijkt daarbij ook 'alleen' gekeken te worden naar hun beperking en niet naar hun kracht.
Moeilijk dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.